Quake II RTX släpps på Steam – med stöd för ray tracing

Permalänk
Melding Plague

Quake II RTX släpps på Steam – med stöd för ray tracing

I enlighet med Nvidias tidigare löften finns Id Softwares klassiska förstapersonsskjutare Quake II tillgänglig att ladda ner i ray tracing-bestyckat utförande på Steam.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

testade med mitt 1080TI , det gick ju sådär haha... fan nu skulle man ha ett RTX kort, det går att lägga till RTX på hela spelet om ni har det installerat ! Ladda ner hela Quake2 sen lada ner demot och kör guiden och väljt Quake2 , så kan man spela hela istället för demo banorna bara.

edit, vore kul om ni benchmarkar lite

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Jag tycker det ser ut som de sumpat en chans att göra något bra här. Spelet ser för mycket "Disco" ut och saknar helt den mörka skrämmande atmosfären från orginalet. Jag tycker det är dålig marknadsföring för Ray Tracing att bara smeta på så mycket blänk som möjligt bara för att det går. Funkar det som det skall så borde ju Ray Tracing även fungera i miljöer där det är sparsamt med ljus.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd

Hoppas att Nvidia även lägger till stöd för ray tracing i Quake III Arena och Doom 3 som också har spelmotorer som likt Quake II är open source.

Quake II och Quake III Arena motorerna blev väldigt populära. Synd att Doom 3 motorn aldrig blev så populär.

Permalänk
Medlem

@Ozzed: Jag spelade det lite igår och det beror helt och hållet på ljussättningen hur det ser ut.
Inomhus där det enda ljuset kommer från lampor osv är det oftast rätt mörkt och stämningsfullt, med riktigt snygga reflektioner i vatten osv.
Utomhus är en annan historia, men spelet verkar per default följa dygnscykeln, så när jag spelade igår kväll så var det mörkt utomhus i spelet också och då blev det betydligt mörkare än vad orginalet någonsin var :).
Spelar du på dagen ser det helt annorlunda ut, men jag tror att du kan manipulera dom här inställningarna i menyn.
Dom har ju t o m lagt in en flaregun som använder granater som ammo eftersom spelet blir så sjukt mörkt på ställen som saknar ljuskällor.

Vad gäller prestandan så spelar upplösningen sjukt stor roll för hur det flyter.
i 1440p snittade jag 60 fps med ett 2080ti, i 1080 125fps.

Permalänk
Lyxfällan 🎮

Jag drog igång det igår bara för att testa på hur det fungerar utan ett RTX-kort (har ett GTX 1080). Vad jag inte tänkte på var att spelet tog systemets upplösning (4K), så jag försökte köra ray tracing i 4K@60fps på ett GTX 1080. Det ... gick inte så bra Sänkte till 1080p@30fps, men det var fortfarande ganska bildspel över det. Men kul att det går! Skulle vara kul om Crytek kunde släppa sitt Neon Noir-demo också så det går att testa GPU-oberoende ray tracing.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag tycker det ser ut som de sumpat en chans att göra något bra här. Spelet ser för mycket "Disco" ut och saknar helt den mörka skrämmande atmosfären från orginalet. Jag tycker det är dålig marknadsföring för Ray Tracing att bara smeta på så mycket blänk som möjligt bara för att det går. Funkar det som det skall så borde ju Ray Tracing även fungera i miljöer där det är sparsamt med ljus.

Dom vill säkert visa tekniken på ett sätt där alla kan se den tydligt skulle jag tro? Men det kanske borde finnas ett par lägen för olika sätt att se den på.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slegve:

@Ozzed: Jag spelade det lite igår och det beror helt och hållet på ljussättningen hur det ser ut.
Inomhus där det enda ljuset kommer från lampor osv är det oftast rätt mörkt och stämningsfullt, med riktigt snygga reflektioner i vatten osv.
Utomhus är en annan historia, men spelet verkar per default följa dygnscykeln, så när jag spelade igår kväll så var det mörkt utomhus i spelet också och då blev det betydligt mörkare än vad orginalet någonsin var :).
Spelar du på dagen ser det helt annorlunda ut, men jag tror att du kan manipulera dom här inställningarna i menyn.
Dom har ju t o m lagt in en flaregun som använder granater som ammo eftersom spelet blir så sjukt mörkt på ställen som saknar ljuskällor.

Vad gäller prestandan så spelar upplösningen sjukt stor roll för hur det flyter.
i 1440p snittade jag 60 fps med ett 2080ti, i 1080 125fps.

OK, vad bra Har bara sett trailern och där tycker jag inte de lyckats så bra. De kunde valt bättre scener Själv sitter jag med ett 1070 så blir nog ett bildspel på sin höjd om man skulle testa

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Jag tycker det ser ut som de sumpat en chans att göra något bra här. Spelet ser för mycket "Disco" ut och saknar helt den mörka skrämmande atmosfären från orginalet. Jag tycker det är dålig marknadsföring för Ray Tracing att bara smeta på så mycket blänk som möjligt bara för att det går. Funkar det som det skall så borde ju Ray Tracing även fungera i miljöer där det är sparsamt med ljus.

Har du testat det, eller baserar du det på trailers/bilder? I trailers och all annan marknadsföring jag sett kring det hela så håller jag med dig, men det är väl just det - marknadsföring - då känner de att de måste vräka på med allt de har för att det ska synas.

I spelet kan man ju växla mellan originalskyboxen och två uppdaterade; stroggos och earth som alla påverkar ljussättningen rejält. Om man sen ändrar tiden på dygnet kan man få det väldigt likt hur originalet såg ut. Själv körde jag en del experiment med tiden satt till kväll/natt och tyckte det funkade bra för ljussättningen, enda kruxet var att vissa delar då blev kolsvarta - därav tillägget av en flare gun.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspaze:

Har du testat det, eller baserar du det på trailers/bilder? I trailers och all annan marknadsföring jag sett kring det hela så håller jag med dig, men det är väl just det - marknadsföring - då känner de att de måste vräka på med allt de har för att det ska synas.

I spelet kan man ju växla mellan originalskyboxen och två uppdaterade; stroggos och earth som alla påverkar ljussättningen rejält. Om man sen ändrar tiden på dygnet kan man få det väldigt likt hur originalet såg ut. Själv körde jag en del experiment med tiden satt till kväll/natt och tyckte det funkade bra för ljussättningen, enda kruxet var att vissa delar då blev kolsvarta - därav tillägget av en flare gun.

Baserar det på trailern. Har inte själv testat då jag har ett 1070 så det skulle bli bildspel av det hela.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Jag låg på ca 50 fps i snitt med 1440p på ett 2080Ti.
Utan RTX så låg jag på 1000, vilket jag tror är fps capen

Permalänk
Medlem
Skrivet av jlarss:

Jag låg på ca 50 fps i snitt med 1440p på ett 2080Ti.
Utan RTX så låg jag på 1000, vilket jag tror är fps capen

Då slipper jag känna att det är nått fel på mitt 2080 då. Får ca 43 fps med global illum. maxat i 1440p

Permalänk
Medlem

Testade med min bärbara 2060 i 1902x1080 och låg runt 37 fps.

Allt var kolsvart i mörka gångar så man fick skjuta blastern hela tiden för att lysa upp. Kändes rätt meh.

Visa signatur

Intel i7-4790K | Palit GeForce GTX 1080 Super Jetstream | Noctua NH-D15 | Corsair Vengeance Low Profile 32GB DDR3 PC3-12800 | Samsung SSD 840 EVO 250 GB | Asus Z97-A

Permalänk
Medlem

Jag är lite osäker på exakt hur mycket Global Illumination gör, någon som har koll? Ser inte mycket skillnad mellan low, medium och high. Eller så vet jag inte vad jag ska leta efter.

Skrivet av Ozzed:

Baserar det på trailern. Har inte själv testat då jag har ett 1070 så det skulle bli bildspel av det hela.

Det är verkligen fräckt att leka med solens position och se hur det påverkar ljussättningen osv

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

1080p, the way it's meant to be played

(NVIDIAs community manager säger att det är avsett för att köras på 1080p , detta gäller även 2080ti)

När de går igenom framecapture data är rätt så intressant. De påstår ~3x för RT cores från turing (jag får det till 3,8x), och 6x från Pascal (jag får det till 7,6x). Det visar att fixed function RT är en nödvändighet för att få ut prestandan.

Det roliga är att, inom ~5 år så kommer den gröna biten i grafen vara åtminstone 5-7x mindre (!!!). Detta betyder att större delen av tiden spenderas på denoise, BVH construction/management eller shading. Intressant tid vi lever i.

Permalänk
Medlem

För mig:

1440p ~37fps
1080p ~63fps
720p ~160fps

Default-inställningarna första gången spelet startas

RTX 2070
X5690 3.7GHz (dvs gammal platform)

Visa signatur

Sakura gaming: Ryzen 5 5600X, 16GB 3600MHz CL16, RTX 3080, X570 Aorus Elite, 1TB MP600, NH-D15 Chromax, H510, Varmilo VA88M Sakura
Arbetshäst: Macbook Pro 14" M2 Max
Golden oldies: ThinkPad 600, ThinkPad T400, ThinkPad T400s x2, iMac 27" 2010 & 2017, Mac Pro 2010, Mac mini 2011 & 2021, Mac Pro 2012, Macbook Air 13" 2013, Macbook Pro Retina 15" 2013, 2017 & 2019

Permalänk
Medlem

någon mer än jag som inte får spelet till att starta? det blir en vit ruta sen krashar det.. installerade "demo" vilket var det man skulle?

Visa signatur

Gigabyte H55N-USB3 mini-ITX | i5 760 3Ghz | 4GB Corsair | XFX 7970 3GB
Lian Li PC-Q08 | Be quiet! Pure Power L8 630W | 27" Samsung S27B750 | Samsung 840EVO 120GB + 750GB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Jag är lite osäker på exakt hur mycket Global Illumination gör, någon som har koll? Ser inte mycket skillnad mellan low, medium och high. Eller så vet jag inte vad jag ska leta efter.

Det är verkligen fräckt att leka med solens position och se hur det påverkar ljussättningen osv

Märkte inte heller någon större skillnad det lilla jag testade, mer än att FPSen påverkades.
Körde på low i 1080p, vilket gav en väldigt spelbar FPS på 125 och ändå väldigt trevliga ljuseffekter och reflektioner.
Nog för att 1080p ser lite lätt grumligt ut på en 32" skärm, men spelet är inte direkt något grafiskt vidunder om man bortser från vad RTX tillför, så jag tycker ändå att det gav en helt ok upplevelse.

Ska faktiskt bli riktigt kul att dra igenom Q2 igen, det var ju några år sen sist

Permalänk
Avstängd

Istället för att säga klara den Crysis så blir det istället klara den Quake II RTX. xD

Har ett GTX1060 6GB så har gett upp att ens testa.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Har för mig att jag läste att man skulle kunna ställa in lägre kvalitet på raytracingen och att det då, på lägre nivå, skulle vara spelbart även på tex GTX 1070. Någon som provat?

Visa signatur

Stationär dator: Ryzen 9 7950X3D | Asus ROG Strix B650E-F | 64 GB DDR5-6000
MSI RTX 4090 | 4+8 TB SSD | 8 TB WD Red
NZXT H7 Flow Vit | Arctic Liquid Freezer II 360
Phanteks AMP 1000 W v2 | Win11
Skärm: Dell U3011 2560x1600 | HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Testade på mitt GTX 1060, blev ju bildspel (jag fick 8 fps med standard settings i 1080p!!) haha.
Jag lyckades få upp det i 30 fps med hyfsad kvalitet efter lite pillande. Sänkte ner till 800x600 för att komma upp i 60 fps!

Det borde väl flyta på bra med ett RTX 2060 i 1080p gissar jag?

Tycker dock inte att Ray Tracing lyfte grafiken i Q2 särskilt mycket även om ljuset beter sig mer realistiskt, det ser väldigt bra ut i vanlig openGL med. Men ändå kul att testa

Vore kul även med Doom II i RTX eller Crysis 1 fast då lär man nog behöva minst 3 RTX 2080Ti tillsammans (ironisk)

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Avstängd

"Den RTX-version av Quake II som finns tillgänglig kan dock spelas även med äldre grafikkort från Nvidia."

Hur? Vägrar ju boota med detta felmeddelande, GTX 1070

Permalänk
Medlem

nja RTX i all ära men Gamla opengl rockar bättre i Quake
Inte var det nån höjdare i RTX läget spelet börja tugga sig och pipa 26 - 38 fps
i opengl flöt det fin som atta med 980 - 1000 fps
sitter med GTX1080 TI

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@Klubba: har du uppdaterat drivrutinerna? Nvidia lade till stöd för ray tracing i äldre kort utan RTX-komponenter i en drivrutinsuppdatering i april. Jag testkörde med mitt GTX 1080 utan problem, prestanda var inget att skriva hem om men det fungerade.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Inaktiv

Titan Xp - 7 fps
PCMR-tears...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av loevet:

@Klubba: har du uppdaterat drivrutinerna? Nvidia lade till stöd för ray tracing i äldre kort utan RTX-komponenter i en drivrutinsuppdatering i april. Jag testkörde med mitt GTX 1080 utan problem, prestanda var inget att skriva hem om men det fungerade.

Säkert det som spökar då, försökte uppdatera till 430 men hade för gammal version av x-server så allt crasha, nyaste jag verkar kunna köra är 418 som släpptes i Mars i år. Dags att uppdatera OS snart yeye, ville bara se hur dte såg ut mest för skojs skull.

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@Klubba: jag har förvisso inte sett någon referens till Linux i Nvidias installationsguider, så jag vet inte hur stödet ser ut med Nvidias drivrutiner för Linux-distar (har tyvärr ingen maskin att testa på). Vilken dist kör du? Nvidia nämner bara Ubuntu och SteamOS i sin nyhet om släppet.

https://www.nvidia.com/en-us/geforce/news/quake-ii-rtx-ray-tr...

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Avstängd
Skrivet av loevet:

@Klubba: jag har förvisso inte sett någon referens till Linux i Nvidias installationsguider, så jag vet inte hur stödet ser ut med Nvidias drivrutiner för Linux-distar (har tyvärr ingen maskin att testa på). Vilken dist kör du? Nvidia nämner bara Ubuntu och SteamOS i sin nyhet om släppet.

https://www.nvidia.com/en-us/geforce/news/quake-ii-rtx-ray-tr...

Linux Mint 18.3, men är en redigt gammal installation (typ mint 14?) som jag autouppdaterat ett par gånger, fick uppdatera till 18.3 för att ens få det att försöka starta då jag tydligen saknade vulcan-stöd innan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aiwi:

För mig:

1440p ~37fps
1080p ~63fps
720p ~160fps

Default-inställningarna första gången spelet startas

RTX 2070
X5690 3.7GHz (dvs gammal platform)

Jag låg på ungefär samma nivå med mitt klockade 2070. Trodde det skulle vara bättre optimerat...

Permalänk
Medlem

Har ett oklockat 2080 men låg på
1440p ~45 FPS
1080p ~71 fps

så mer eller mindre ser ut som man bör spela det i 1080p, dock med det sagt känns som spelet lidar av någon for av input lagg, vet inte om originalet har det eller vad som sker, varit liksom typ 22 år sedan man spelade originalet.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.