Permalänk
Medlem

Boot problem när datorn är avstängd

Hej!

Har bråkat med min dator rätt länge, och har fått ner det till problem med moderkortet.
Problemet jag har är att när datorn stängs av helt så kan jag inte starta upp den igen. Fläkten startar upp kort och stängs sedan ner i en ändlös loop tills jag bryter strömmen. Sen kan jag få igång allt igen om jag t.ex tar ut ett ramminne och bootar upp, då får jag välja att starta med standardinställningar och kan få igång systemet igen, men inte stänga av eller sätta datorn i sleepmode.
Saker jag gjort:

Bytt hela elaggregatet
Reset cmos
Ställt in rätt värden (mhz och volt) för ramminne i bios (har inte pillat med cpu värden)
Ominstallerat windows
Kollat så att sladdar sitter i ordentligt

Trasigt moderkort kanske?
Det är ett MSI Z77IA-S01

Om ingen har varit med om något liknande funderar jag på att köpa nytt moderkort. Det är verkligen ingen monsterdator längre, men skulle gärna använda den några år till. Riktig arbetshäst

Permalänk
Medlem

Provat andra ram minnen? kollat olika slots med ramminnena? vad händer om du kör minnerna i stock t.ex?

Visa signatur

Glöm inte att gilla bra inlägg!

AMD Ryzen 7 2700X | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 2060 6GB OC Gaming |
Fractal Design Meshify S2 (Blackout) | ASUS ROG STRIX X470-F Gaming |
G.Skill Trident Z RGB 3200mhz 16GB | Samsung 970 EVO Series 500 GB M2 | Seasonic Focus Plus 750W

Permalänk
Rekordmedlem

Låter som om du har dåliga kondensatorer nånstans, troligen i nätdelen så prova vad som händer med en annan nätdel.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Farthinder:

Provat andra ram minnen? kollat olika slots med ramminnena? vad händer om du kör minnerna i stock t.ex?

Ja, allt började ju förvisso med att jag bytte ramminnen. Kanske får sticka ner i källaren och gräva upp dom gamla och testa. Har provat dom nya stickorna i alla slots, och har inte märkt någon skillnad. Hur kör man minnena i stock?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Låter som om du har dåliga kondensatorer nånstans, troligen i nätdelen så prova vad som händer med en annan nätdel.

Bytte hela elaggregatet nyligen, var det det du menade? Vilken komponent sitter kondesatorerna på?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av marksu:

Bytte hela elaggregatet nyligen, var det det du menade? Vilken komponent sitter kondesatorerna på?

Kondensatorer sitter på de flesta delar men om man måste bryta strömmen helt för att kunna starta är det ofta pga nätdelen, elektrolytkondensator är ofta självläkande och den processen sker när de laddas upp efter att ha varit helt urladdade, det sker när man bryter strömmen helt men sällan vid en normal avstängning av datorn.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Ok, hittade mina gamla ramminnen, testade dom men problemet kvarstår. Båda slotsen verkar också funka som dom ska. I och med att datorn alltid funkar igen när någon ny hårdvara installeras eller cmos resetas, kan det inte vara något problem med bios/moderkort då? Det känns ju lite som att den "glömmer" inställningar när datorn stängs av helt.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av marksu:

Ok, hittade mina gamla ramminnen, testade dom men problemet kvarstår. Båda slotsen verkar också funka som dom ska. I och med att datorn alltid funkar igen när någon ny hårdvara installeras eller cmos resetas, kan det inte vara något problem med bios/moderkort då? Det känns ju lite som att den "glömmer" inställningar när datorn stängs av helt.

Jo det kan vara fel där också, moderkortet kryllar av kondensatorer det också.

Visa signatur