Samtal via Facebook Messenger, ljudproblem

Permalänk
Medlem

Samtal via Facebook Messenger, ljudproblem

Undrar om någon mer fb-bevandrad än jag har ett svar på ett problem?

Använder egentligen inte fb, men fick skapa ett konto så att jag o mina bandkompisar kan ha en sluten grupp för att snacka musik. Därför är bara mina 5 bandkompisar 'Vänner'.

Min ena dotter befinner sig just nu i Tokyo o vi upptäckte snart att jag kunde chatta med henne via Messenger, trots att vi inte formaliserat varandra som 'Vänner'. Dottern påtalade då att hon kunde prata med andra via samma tjänst.

Sitter själv vid fet stationär dator o hon hade sin SmartPhone. Klickade på telefonsymbolen o fick en popup-ruta. Kopplade in en mic till ljudkortet. Resultatet blev att hon hörde mig men jag hörde inte något hon sa. Blev en märklig dialog där en kunde pratat o den andre fick skriva.

Enda varianten jag felsökte på var att jag var den som startade första samtalet. Lät henne starta nästa men ingen skillnad.

Någon som direkt förstår vad som kan vara fel här?

Visa signatur

Stationär 1: ASUS PRIME B360M-C / Intel Core i5 8600K 3.6 GHz 9MB / RAM Corsair 16GB DDR4 2400MHz CL16 Vengeance LPX / Asus Radeon RX 580 4GB DUAL OC / Roland Rubix 22 / SSD: Samsung 860 EVO 250GB M.2 / SSD: Samsung 860 EVO 500GB / Seagate BarraCuda Desktop 4TB 5400rpm 256MB / Win 10 Home Retail
Stationär 2: HP Pavilion Gaming TG01-0413no / AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz / Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2400MHz CL16 Vengeance LPX Svart / 256GB SSD / 500GB SSD: Samsung 860 EVO 500GB / Win 10 Home Retail

Permalänk
Medlem

Vad jag tolkade dig som, så ligger problemet hos henne och inte hos dig. Du kan ju inte höra vad hon säger, så då är det något fuffens med hennes enhet eller nått sånt. Om hon använder en telefon med Android eller iOS, så är det högst troligt Messenger-appen som är problemet, vilket inte förvånar mig.

Jag skulle rekommendera Discord eller Skype, men främst Wire, om ni vill ha ett krypterat samtal, om ni inte vill att någon annan ska lyssna på vad ni säger (förutom de i eran närhet, om ni lyssnar på varann genom högtalaren).

Bytte "förvånade" till "förvånar"
Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.