Permalänk
Medlem

Vad går min dator för

Hej!
Jag har tänkt och sälja min gamla dator (inte här och nu, detta är ingen "säljtråd")

Min gamla dator: https://www.inet.se/produkt/1517136/taurus-limited-gtx-970
Jag vill veta vad den på ett ungefär går för? Den är 2 år och 10 månader gammal, datorn fungerar utmärkt faktiskt för att ha dom specsen.

Allt jag vill veta vad den går för

Tack!

Visa signatur

$nabb

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

@Johanzz: ~3-4k

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

På blocket kanske du kan få någon stackare att punga ut 5k för den, men 3k borde du kunna få för den utan problem.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Moderkort: ASRock H61M- DGS, Processor: Intel i3 3225, Grafik: GTX 460SE, RAM 2x4 GB 1600MHz ddr3 , 1TB HDD Seagate Barracuda, 450W Antec VP450P PSU och en stor svart jävla låda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av qwzxqwzx:

På blocket kanske du kan få någon stackare att punga ut 5k för den, men 3k borde du kunna få för den utan problem.

Skickades från m.sweclockers.com

Tack så Mycket

Visa signatur

$nabb

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Tack

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

$nabb

Permalänk
Medlem
Skrivet av aframoo:

Tack

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

$nabb

Permalänk
Medlem

Ja får du över 4k så ska du nog vara riktigt nöjd.

Permalänk

Max 2k inte ett öre mer och det är mycket.
Gpu 800kr
Cpu knappa 500kr
Resten är inget att ha.
Kanske har missat något av värde men tror inte det.
Så 1300kr plus max 700kr för resten.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _F1GHT3R_:

Max 2k inte ett öre mer och det är mycket.
Gpu 800kr
Cpu knappa 500kr
Resten är inget att ha.
Kanske har missat något av värde men tror inte det.
Så 1300kr plus max 700kr för resten.

Skickades från m.sweclockers.com

Då har du ingen koll på andrahandsmarknaden.
Han kan utan större problem få i alla fall 3000kr för den. Som tidigare nämnt kanske till och med 4000kr om det är någon som inte är insatt.

Permalänk
Medlem

@wilsontaylor:

Hur vet du exakt vad datorer o delar går för på ex blocket?
Är det inte mer moraliskt att sälja för ett vettigt pris där båda köpare och säljare blir nöjda, trist på alla blocket-annonser där säljare försöker "lura" nån okunnig med hutlösa priser.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av _F1GHT3R_:

Max 2k inte ett öre mer och det är mycket.
Gpu 800kr
Cpu knappa 500kr
Resten är inget att ha.
Kanske har missat något av värde men tror inte det.
Så 1300kr plus max 700kr för resten.

Skickades från m.sweclockers.com

Berätta isåfall gärna för oss var och hur du får tag på:

  • Chassi

  • 8 GB DDR3

  • 250 GB SSD

  • Nätdel

  • Z97-moderkort

  • Fläktar

  • Windows

  • Allt ovan i ett paket som funkar ihop

För "max 700 kronor". Bara för att det inte är värt något för dig så betyder det inte att det är värdelöst. Det kanske går, men det blir ett jäkla jagande.

Jag tycker att 3000 kr för datorn ovan känns som en fair deal både för köpare och säljare. Kan du sälja för mer, kör på. Du har inte lurat någon eller tvingat någon att köpa så länge du berättar exakt vad du säljer. Det är ju faktiskt också köparens ansvar att inte lägga ut mer än vad grejerna är värda.

Permalänk
Skrivet av pv2b:

Berätta isåfall gärna för oss var och hur du får tag på:

  • Chassi

  • 8 GB DDR3

  • 250 GB SSD

  • Nätdel

  • Z97-moderkort

  • Fläktar

  • Windows

  • Allt ovan i ett paket som funkar ihop

För "max 700 kronor". Bara för att det inte är värt något för dig så betyder det inte att det är värdelöst. Det kanske går, men det blir ett jäkla jagande.

Jag tycker att 3000 kr för datorn ovan känns som en fair deal både för köpare och säljare. Kan du sälja för mer, kör på. Du har inte lurat någon eller tvingat någon att köpa så länge du berättar exakt vad du säljer. Det är ju faktiskt också köparens ansvar att inte lägga ut mer än vad grejerna är värda.

Mobo chassi 700ķr.
Ssd 200kr
Ddr3 200kr
Nätagg. 250kr
Fläktar windows 100kr.
För en dator som inte kommer att hålla utan måste uppgraderas med 4790k gpu osv max 2000kr.
Sen att den kanske är värd 20000kr spelar ingen roll.
Det ät vad som händer om man köper färdigt dåliga delar inget att spara på. Tycker att den datorn har förlorat enormt på 3år.
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av _F1GHT3R_:

Mobo chassi 700ķr.
Ssd 200kr
Ddr3 200kr
Nätagg. 250kr
Fläktar windows 100kr.
För en dator som inte kommer att hålla utan måste uppgraderas med 4790k gpu osv max 2000kr.
Sen att den kanske är värd 20000kr spelar ingen roll.

Skickades från m.sweclockers.com

Men okej, då är du ju uppe på 2750 kronor plötsligt, rätt i linje med vad resten här skriver.

Sen är det ju en helt annan fråga om det är ett bra köp eller inte. Det beror ju helt på vad man ska ha den till.

Själv hade jag lagt 0 kr på den eftersom jag inte har något behov av en sådan dator just nu. Det betyder inte att den är värd 0 kr för en köpare som skulle ha behållning av datorn.

Ingen har väl skrivit att den är värd 20 000 kr eller har jag missat något?

Permalänk
Skrivet av pv2b:

Men okej, då är du ju uppe på 2700 kronor plötsligt, rätt i linje med vad resten här skriver.

Sen är det ju en helt annan fråga om det är ett bra köp eller inte. Det beror ju helt på vad man ska ha den till.

Själv hade jag lagt 0 kr på den eftersom jag inte har något behov av en sådan dator just nu. Det betyder inte att den är värd 0 kr för en köpare som skulle ha behållning av datorn.

Ingen har väl skrivit att den är värd 20 000 kr eller har jag missat något?

20000kr var ett exempel.
Frågan är vad han kan få för den inte vad delarna är värda och det kommer att bli svårt att sälja den därför 2000kr.
Allt behöver uppgraderas på den och jag tror inte att han ens får 2000kr för den.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av _F1GHT3R_:

20000kr var ett exempel.
Frågan är vad han kan få för den inte vad delarna är värda och det kommer att bli svårt att sälja den därför 2000kr.
Allt behöver uppgraderas på den och jag tror inte att han ens får 2000kr för den.

Skickades från m.sweclockers.com

Allt "behöver" inte alls uppgraderas på den. Den duger helt utmärkt att spela moderna spel på, självklart inte lika bra som en modernare dator.

Permalänk

Jag sålde min gamla dator med 4790k 750w 16gb ram 2400mhz
Noctua d15 z97 mobo 500gb ssd samsung 1tb hdd nzxt full tower
Dvd spelare extra nzxt fläktar.
Sålde den utan gpu för 4000kr
Men den datorn klarar allt fortfarande då jag hade 20fps mindre än med mitt 9900k oklockad.
Körde mitt 1080ti med den.
Men alla delar i datorn var kvalite rakt igenom och aktuella fortfarande.
Köpa den dator som nästan direkt måste uppgraderas är inte kul.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av _F1GHT3R_:

Jag sålde min gamla dator med 4790k 750w 16gb ram 2400mhz
Noctua d15 z97 mobo 500gb ssd samsung 1tb hdd nzxt full tower
Dvd spelare extra nzxt fläktar.
Sålde den utan gpu för 4000kr
Men den datorn klarar allt fortfarande då jag hade 20fps mindre än med mitt 9900k oklockad.
Körde mitt 1080ti med den.
Men alla delar i datorn var kvalite rakt igenom och aktuella fortfarande.
Köpa den dator som nästan direkt måste uppgraderas är inte kul.

Skickades från m.sweclockers.com

Det fantastiska med begagnat är att man kan sälja en dator för att det inte är tillräckligt för det man vill göra längre, till någon som sedan har mindre behov (datorn kommer ju vara grym för typ CS, Apex, Minecraft, Overwatch etc och även spela AAA-spel i lägre inställningar).

Du kan inte titta utifrån dina egna behov, konstatera att datorn inte uppfyller dem och sedan sätta ett pris på datorn utifrån det. Dina behöv är inte samma som andras.

Hade alla behövt exakt samma grejer i en dator så hade det bara vart att köra allt till ÅVC när man tröttnar, eftersom datorn kommer vara värdelös för alla när den är värdelös för en själv.

Permalänk
Skrivet av _F1GHT3R_:

Jag sålde min gamla dator med 4790k 750w 16gb ram 2400mhz
Noctua d15 z97 mobo 500gb ssd samsung 1tb hdd nzxt full tower
Dvd spelare extra nzxt fläktar.
Sålde den utan gpu för 4000kr
Men den datorn klarar allt fortfarande då jag hade 20fps mindre än med mitt 9900k oklockad.
Körde mitt 1080ti med den.
Men alla delar i datorn var kvalite rakt igenom och aktuella fortfarande.
Köpa den dator som nästan direkt måste uppgraderas är inte kul.

Skickades från m.sweclockers.com

För en del andra kanske den inte måste uppgraderas den kan vara perfekt speldator för väldigt många personer inte alla kör dom senaste häftigaste spelen som kräver ny gpu och cpu.

Tror nog utan tvekan att 3000 inte blir nåt problem att få för den sämre skit finns ute på blocket för dyrare pengar så då känns 3000 väldigt billig i jämförelse.

Visa signatur

Intel Core i5-4590 | Palit GTX 1660 StormX 6GB | 16GB G.SKILL RipjawsX | Samsung SSD 860 EVO 250GB | Phanteks TC12LS | Fractal Design Core 1100

Permalänk
Skrivet av gaminggubben:

För en del andra kanske den inte måste uppgraderas den kan vara perfekt speldator för väldigt många personer inte alla kör dom senaste häftigaste spelen som kräver ny gpu och cpu.

Tror nog utan tvekan att 3000 inte blir nåt problem att få för den sämre skit finns ute på blocket för dyrare pengar så då känns 3000 väldigt billig i jämförelse.

Oja klart det finns mycket sämre skit ute på blocket för mycket pengar. Datordelarna är värda max 3000kr men jag tror att det blir svårt att få det om man inte stöter på en helt okunnig person. Därför tror jag att 2000kr är ett ok pris då en som vet vad den vill kan köpa datorn och kanske senare uppgradera den.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk
Skrivet av pv2b:

Det fantastiska med begagnat är att man kan sälja en dator för att det inte är tillräckligt för det man vill göra längre, till någon som sedan har mindre behov (datorn kommer ju vara grym för typ CS, Apex, Minecraft, Overwatch etc och även spela AAA-spel i lägre inställningar).

Du kan inte titta utifrån dina egna behov, konstatera att datorn inte uppfyller dem och sedan sätta ett pris på datorn utifrån det. Dina behöv är inte samma som andras.

Hade alla behövt exakt samma grejer i en dator så hade det bara vart att köra allt till ÅVC när man tröttnar, eftersom datorn kommer vara värdelös för alla när den är värdelös för en själv.

Håller med men 3k är fortfarande överpris på den datorn oavsett vad man vill göra.
Här har du en dator med 4790k för 4500kr som man lätt kan pruta ner till 4k utan skärmen och då bättre cpu ram gpu ja allt därför är 3k för mycket.
https://mobil.blocket.se/annons/ostergotland/speldator_i7__16...
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av _F1GHT3R_:

Håller med men 3k är fortfarande överpris på den datorn oavsett vad man vill göra.
Här har du en dator med 4790k för 4500kr som man lätt kan pruta ner till 4k utan skärmen och då bättre cpu ram gpu ja allt därför är 3k för mycket.
https://mobil.blocket.se/annons/ostergotland/speldator_i7__16...
Skickades från m.sweclockers.com

Annonsen du länkade finns inte längre när jag tittar inte ens 20 minuter senare. Det gick då väldigt snabbt för den att försvinna, underpris kanske? Men det är väl inte det minsta konstigt att en dator för 4500 kr är bättre än en för 3000 kr?

Du har ju själv värderat datorn till 2750 kr (d.v.s. cirka 3000 kr) när du specade upp vad alla delarna var värda, så egentligen så argumenterar du ju mot dig själv.

Har du kanske missat att det här är en tråd där TS ska *sälja* sin dator?

Permalänk
Medlem

Vad vi gissar på här är ju ingen garanti i alla fall. Om du nu inte ska sälja den nu så måste du fråga när det är dags att sälja. Vad får jag för datorn? Ja du, allt mellan 2k och 5k. Det hade du nog kunnat höfta till själv.

Hur många såna här trådar ska det behöva skapas egentligen? Sätt ut den för 500kr så får marknaden säga sitt. Är det ingen som bjuder mer än 500kr så är det vad den är värd just nu. Har du tur blir det budkrig. Ska du maximera vinst så är det kanske dax att sälja delarna för sig. Är det värt det?...ingen vet.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Skrivet av pv2b:

Annonsen du länkade finns inte längre när jag tittar inte ens 20 minuter senare. Det gick då väldigt snabbt för den att försvinna, underpris kanske? Men det är väl inte det minsta konstigt att en dator för 4500 kr är bättre än en för 3000 kr?

Du har ju själv värderat datorn till 2750 kr (d.v.s. cirka 3000 kr) när du specade upp vad alla delarna var värda, så egentligen så argumenterar du ju mot dig själv.

Som jag skrev tidigare det spelar ingen roll vad delarna är värda utan vad man kan få för den.
Det är väl huvudfrågan.
3k är fullpris för begagnatdelarna han har men det kommer han troligtvis inte att få.
Jag ska börja bygga datorer och göra 1k förtjänst trir jag eftersom folk betalar tydligen mer än vad det ör värt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _F1GHT3R_:

Håller med men 3k är fortfarande överpris på den datorn oavsett vad man vill göra.
Här har du en dator med 4790k för 4500kr som man lätt kan pruta ner till 4k utan skärmen och då bättre cpu ram gpu ja allt därför är 3k för mycket.
https://mobil.blocket.se/annons/ostergotland/speldator_i7__16...
Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av pv2b:

Annonsen du länkade finns inte längre när jag tittar inte ens 20 minuter senare. Det gick då väldigt snabbt för den att försvinna, underpris kanske? Men det är väl inte det minsta konstigt att en dator för 4500 kr är bättre än en för 3000 kr?

Du har ju själv värderat datorn till 2750 kr (d.v.s. cirka 3000 kr) när du specade upp vad alla delarna var värda, så egentligen så argumenterar du ju mot dig själv.

Annonsen finns kvar:
https://www.blocket.se/ostergotland/Speldator_i7__16gb_ram__S...
4k är fortfarande 33% mer än vad vi värderat TS dator till, och i de flesta områden som någon skulle köpa en dator i den prisklassen till (om man är någorlunda informerad) kommer man få ut ~33% mer prestanda så länge man är CPU-bunden
Är man GPU-bunden blir det istället ca 20% mer från den dyrare burken
Alltså har du med din värdering på 4k med den bättre burken också indirekt godkänt 3k på TS burk då det i princip är exakt samma pris/prestanda på dem då

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Skrivet av blade80:

Vad vi gissar på här är ju ingen garanti i alla fall. Om du nu inte ska sälja den nu så måste du fråga när det är dags att sälja. Vad får jag för datorn? Ja du, allt mellan 2k och 5k. Det hade du nog kunnat höfta till själv.

Hur många såna här trådar ska det behöva skapas egentligen? Sätt ut den för 500kr så får marknaden säga sitt. Är det ingen som bjuder mer än 500kr så är det vad den är värd just nu. Har du tur blir det budkrig. Ska du maximera vinst så är det kanske dax att sälja delarna för sig. Är det värt det?...ingen vet.

Håller helt med. Tradera är mycket bra för att se vad delarna går för.
Behöver inte skapas sådana trådar så alla har olika synpunkter och betalar olika för olika delar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk
Skrivet av sweisdapro:

Annonsen finns kvar:
https://www.blocket.se/ostergotland/Speldator_i7__16gb_ram__S...
4k är fortfarande 33% mer än vad TS vi värderat TS dator till, och i de flesta områden som någon skulle köpa en dator i den prisklassen till (om man är någorlunda informerad) kommer man få ut ~33% mer prestanda så länge man är CPU-bunden
Är man GPU-bunden blir det istället ca 20% mer från den dyrare burken
Alltså har du med din värdering på 4k med den bättre burken också indirekt godkänt 3k på TS burk då det i princip är exakt samma pris/prestanda på dem då

Fel.
Ska ts uppgradera så kostar 4790k 1500kr minus hans cpu 500kr mellanskillnad 1000kr. Då är vibuppe i samma pris om han kan få 3k.
Datorn har 980 gpu plus 16gb ram hdd osvosvosv.så 3k är överpeis enligt mig 2k rimligare

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk
Medlem

Blev en kul utveckling av tråden...

Är helt och hållet i linje med 3k på SweC och 5k på blocket. Jag är själv ute efter en seperat dator att köra VR på i vardagsrummet med minimikrav GTX 970, Haswell i5 samt SSD. Denna dator uppfyller dessa kriterier och för 3000:- hade jag slagit till direkt. Det är fortfarande en mycket kompetent speldator, för 3000 är det extremt mycket för pengarna. Till och med 3500 hade varit relativt rimligt.

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Medlem
Skrivet av _F1GHT3R_:

Fel.
Ska ts uppgradera så kostar 4790k 1500kr minus hans cpu 500kr mellanskillnad 1000kr. Då är vibuppe i samma pris om han kan få 3k.
Datorn har 980 gpu plus 16gb ram hdd osvosvosv.så 3k är överpeis enligt mig 2k rimligare

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har inte sagt ett ord om att uppgradera TS dator med de andra delarna, jag har gått på pris/prestanda;
4790k är ~35% bättre än 4460
980 är ~18% bättre än 970
i de scenarion en sådan här dator används kommer 8 eller 16gb RAM spela mindre roll; alltså mellan 16-35% prestandaskillnad*
(undantaget t.ex BFV, AC:O, etc)(läs; nya, tunga spel, troligtvis GPU-bunden med båda datorerna dock)
4k (enligt dig rimligt för bättre datorn) = 3k (TS dator) + ~33%(prestandaskillnad)

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

Nå ska datorn säljas eller inte?
Jag erbjuder 2.5 k

Visa signatur

Cogito ergo sum ego, vos non