Permalänk

"Bortom 5G" alt 6G!?

Länk till yttre artikle:
Science Daily Artikel

SNIP:
A new wireless transceiver invented by electrical engineers at
the University of California, Irvine boosts radio frequencies into
100-gigahertz territory, quadruple the speed of the upcoming
5G, or fifth-generation, wireless communications standard.
SLUT SNIP

I artikeln går det att läsa om hastigheter som jag förstått, LÅNGT
bortom 5G. Samt: "the 4.4-millimeter-square silicon chip is capable
of processing digital signals significantly faster and more energy-efficiently"
4.4mm2 är inte stort.

Nu kommer mitt dilemma eller mina: Med denna hastighet, hur i herrans namn
ska leverantören ta betalt? Samt, måste jag ha en EGEN mast för att kunna
nyttja kapaciteten? mao ev BO under masten.

Visa signatur

|: AeroCool VS92 Chassi |: Gigabyte Z97P D3 Mobo |: I5 4690K proc | Noctua NH-U12P SE2 Kylare |: 2x4Gb Savage 2400mhz CL11 XMP Ram |: Radeon R9 290X 4Gb D.CU II Grafik |: 1Tb Toshiba HDD |: BeQuiet Kraft 700w Nätagg |: Win10

BTW: https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers

Permalänk
Medlem

Att de inte skulle klara av att ta betalt är nog det sista man behöver oroa sig för

Man kan nog oroa sig mer för om man får någon valuta för pengarna.
5G använder delvis redan så höga frekvenser att det krävs fri sikt mellan enhet och mast för att det skall fungera. Vrider man sig så att kroppen kommer i vägen och ingen antenn har fri sikt droppar man ner till 4G fart.

En stor användning för 5G utomlands kommer att bli att leverera data den sista biten till huset.
Pratar man "fiber" i t.ex. USA och England så menar de att det har fiber till någon knytpunkt en bit bort.
Sista biten går via Coax eller VDSL.
Att ha fiber hela vägen in i huset är ovanligt.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andersson.M:

Samt, måste jag ha en EGEN mast för att kunna
nyttja kapaciteten? mao ev BO under masten.

ett par marin batterier i en ryggsäck där även masten är monterad, laddare och fiberkabelvinda med 15 mil tålig fiberkabel är för monterad. finns även urban edition med enbart 1 mil fiberkabel för stadskärnorna.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem

Jag som tycker att 4G hastigheter räcker bra...

Min vanliga fråga när folk snackar om snabbare internet: Vad ska vi ha det till?
Största fördelen med 5G är ju att många fler kan använda samma mast utan att förlora hastighet.
Men 5G har även sämre räckvidd och det låter ju inte som att 6G kommer att ha bättre räckvidd iom den högre frekvensen.

(Snackar om Sverige i det här fallet)

Visa signatur

Citera för svar!