@Goffefefefe: Jag har byggt ett 10+ antal tangentbord och det är en extremt rolig, men oftast ganska dyr, hobby. Jag har lött allting själv men fick hem ett Kira för några månader som är hot swappable. Ska dock erkänna att jag bara testkört det i någon timme. Har ingenting emot det, men jag är mer eller mindre beroende av en splittad spacebar just nu så jag kör på mit KBD75.
Det första du måste bestämma dig för är vilken storlek du vill ha. Behöver du numpad och F-knappar? Om inte, så skulle jag köra på ett 60%.
Vad gäller brytare så körde jag länge på Cherry brown, sen blev det Gateron brown, sen silent browns. Har också ett gäng klickiga brytare och några linjära. Men mina absoluta favoriter är Hako Violets, dom har en minimal bump, men ändå märkar. Dom är lena out of the box och man behöver inte göra någonting med dom.
Tidigare har jag spenderat timmar med att smörja brytare, Hako Violets kör jag "stock".
Vad gäller keycaps så tycker jag att Enjoy PBT är extremt bra för pengarna. Det är som sagt PBT istället för ABS som många av dom dyrare (och dom som är ännu billigare) är. PBT är mer hållbart och slits inte lika mycket. Jag föredrar också ljudet från dom och gillar texturen. Smaken är som baken, men Enjoy PBT är stilrena och finns i lite olika färger till ett bra pris.
Sen måste du ha stabs, och här är det viktigt att köpa Riktiga Cherry's. Det finns många kopior som är dåligt byggda och låter extremt mycket där ingen mängd silikonfett hjälper dig. Så lägg en slant på riktiga stabs är mitt tips! [url="@Goffefefefe: Jag har byggt ett 10+ antal tangentbord och det är en extremt rolig, men oftast ganska dyr, hobby. Jag har lött allting själv men fick hem ett Kira för några månader som är hot swappable. Ska dock erkänna att jag bara testkört det i någon timme. Har ingenting emot det, men jag är mer eller mindre beroende av en splittad spacebar just nu så jag kör på mit KBD75.
Det första du måste bestämma dig för är vilken storlek du vill ha. Behöver du numpad och F-knappar? Om inte, så skulle jag köra på ett 60%.
Vad gäller brytare så körde jag länge på Cherry brown, sen blev det Gateron brown, sen silent browns. Har också ett gäng klickiga brytare och några linjära. Men mina absoluta favoriter är Hako Violets, dom har en minimal bump, men ändå märkar. Dom är lena out of the box och man behöver inte göra någonting med dom.
Tidigare har jag spenderat timmar med att smörja brytare, Hako Violets kör jag "stock".
Vad gäller keycaps så tycker jag att Enjoy PBT är extremt bra för pengarna. Det är som sagt PBT istället för ABS som många av dom dyrare (och dom som är ännu billigare) är. PBT är mer hållbart och slits inte lika mycket. Jag föredrar också ljudet från dom och gillar texturen. Smaken är som baken, men Enjoy PBT är stilrena och finns i lite olika färger till ett bra pris.
Sen måste du ha stabs, och här är det viktigt att köpa Riktiga Cherry's. Det finns många kopior som är dåligt byggda och låter extremt mycket där ingen mängd silikonfett hjälper dig. Så lägg en slant på riktiga stabs är mitt tips! Här tex Sen är det bra att köpa lite silikonfett till dom oavsett. Jakt.se har fett till ett bra pris!
Kbdfans gör bra grejer och har nog allt hemma som du kan tänkas behöva. Om du beställer deras dyrare frakt så brukar man klara sig ifrån tullen också.
Fråga på om det är något mer du vill veta. Har säkert missat en massa, men det finns mycket saker man kan missa i början Lycka till!