ELGATO HD60S gör skärmen "blurry"

Permalänk

ELGATO HD60S gör skärmen "blurry"

Visste inte var jag skulle lägga tråden.
Tjena,
Varje gång jag har min Elgato HD60S kopplat till min dator,xbox och skärm så blir skärmen jag spelar xbox på relativt blurry och inte lika skarp som den brukar vara. Svårt att beskriva. Det är alltså inte inspelningen som blir "blurry" utan skärmen jag spelar FIFA på.
All hjälp uppskattas!
Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Är skärmen din 4K? Isf kanske xboxen outputtar 4K vilket gör det skarpare. Men när du kör igenom HD60S så dras det ner till 1080p.
HD60S+ (obs plus tecken) stödjer 4K passthru.

Visa signatur

Desktop/Spel 9800X3D, RTX 5090 FE, Asrock A620I, 32 GB RAM, NR200P, SF1000, W10 LTSC
Laptop/Jobb MacBook Pro 16", M3 Max (16C CPU, 40C GPU), 48 GB RAM
Skärm PG32UCDP OLED Mus Superlight Tangentbord Keychron V4 60% (Gateron Smoothie)

Permalänk
Skrivet av lambdan:

Är skärmen din 4K? Isf kanske xboxen outputtar 4K vilket gör det skarpare. Men när du kör igenom HD60S så dras det ner till 1080p.
HD60S+ (obs plus tecken) stödjer 4K passthru.

Nej skärmen är inte i 4k, Min xbox stödjer inte heller 4k (har den första generationen)

Permalänk
Medlem

@johan1000: Hmmm då var det värre. Har själv en HD60S och inte upplevt detta fenomen.

Ganska självklart, men jag antar att du har upplösningen (t.ex. 1080p) rätt inställd i både Xbox och Elgatos mjukvara?

Annars är det enda jag kan tänka mig att HDMI Black Level/Range är mismatchad någonstans, t.ex. Xboxen är på Full, skärmen på Full, men Elgaton på Limited... fast borde inte ha med blurrig bild att göra, men kan vara värt att kolla på iaf..

Sist men inte minst hade jag provat annan HDMI kabel mellan Elgaton o skärmen.

Visa signatur

Desktop/Spel 9800X3D, RTX 5090 FE, Asrock A620I, 32 GB RAM, NR200P, SF1000, W10 LTSC
Laptop/Jobb MacBook Pro 16", M3 Max (16C CPU, 40C GPU), 48 GB RAM
Skärm PG32UCDP OLED Mus Superlight Tangentbord Keychron V4 60% (Gateron Smoothie)

Permalänk
Skrivet av lambdan:

@johan1000: Hmmm då var det värre. Har själv en HD60S och inte upplevt detta fenomen.

Ganska självklart, men jag antar att du har upplösningen (t.ex. 1080p) rätt inställd i både Xbox och Elgatos mjukvara?

Annars är det enda jag kan tänka mig att HDMI Black Level/Range är mismatchad någonstans, t.ex. Xboxen är på Full, skärmen på Full, men Elgaton på Limited... fast borde inte ha med blurrig bild att göra, men kan vara värt att kolla på iaf..

Sist men inte minst hade jag provat annan HDMI kabel mellan Elgaton o skärmen.

Yes jag har 1080p på båda.
Får testa med en annan HDMI Kabel, "blurry" kanske var fel ordval, men det är små detaljer som blir pixliga vilket jag stör mig något enormt på.

Permalänk
Medlem

1440p skärm? 1080p på en sådan skärm ser rätt illa ut.

Permalänk
Skrivet av bofink:

1440p skärm? 1080p på en sådan skärm ser rätt illa ut.

Har en sån här skärm: https://www.webhallen.com/se/product/293631-ASUS-VG258QR-24-5...

Permalänk
Bildexpert 📺

@johan1000: En vanlig HDMI-kabel kan inte göra bilden pixlig eller mjuk. Är det fel på kabeln får du ingen bild alls eller tydliga störningar och fel i bilden. Utan det du ser beror troligtvis på att någon inställning är laddad i antingen skärmen eller Elgaton – kanske båda – som gör att du får en annan processning av bilden. Skulle gissa på någon form av skärpeinställning, särskilt om den är pixlig, men också sådant som i inläggen nämnda nivåproblem med att grafikkort ihop med Elgaton skickar ut HDMI på videonivåer medan du får datornivåer med grafikkort-skärm direkt.

Så kolla att du har identiska inställningar i Nvidia-kontrollpanel, Elgato-kontrollpanel och i skärm när du jämför. Någonstans där har du förmodligen svaret.