Hjälp med webbaserad formulär eller bättre applikation

Permalänk
Medlem

Hjälp med webbaserad formulär eller bättre applikation

Tja
Jag behöver komplettera data på ett hundratals författare och böcker för ett hobbyprojekt och funderar därför på att betala någon att skapa en enkel webbapplikation där jag och volontärer/billig arbetskraft kan komplettera den data som redan finns på en författare/bok i taget.
På så sätt kan jag uppnå standardisering och göra det enkelt för de som hjälper till. Det här är lite likt vad man kan göra på Amazon’s Mechanical Turk, men jag kan inte använda den sidan eftersom mina önskemål inte passar.

Eftersom att jag endast är en ekonom och det här inte riktigt är min domän skulle jag uppskatta lite hjälp med några funderingar som jag har. Ursäkta på förhand att jag blandar tekniska termer och inte är så träffsäker där heller.

Jag tänker mig möjligtvis ett webbformulär där

  • all tillgänglig data finns samlat i ett kalkylark,

  • data hämtas från kalkylarket och visas för en bok/författare i taget i formuläret för användarna,

  • länk till filer i en viss mapp med filnamn som inkluderar boktiteln visas för i formuläret för användarna (boktitlar är en av de datapunkter som redan finns idag) ,

  • användarna måste fylla i vissa fält på specifika sätt, och

  • resultatet skulle då läggas till till olika kalkylark.

Fråga 1
Jag är nyfiken på era kommentarer på ovan upplägg. Kan ni rekommendera något mer effektivt sätt?

Fråga 2
Kan ni rekommendera hur jag kan gå tillväga för att skapa denna så kostnadseffektivt som möjligt? Jag kan grundläggande html/css programmering så jag kan ju klippa och klistra om det skulle behövas, men jag kan inte utveckla något sådant från scratch.

Fråga 3
Finns det tillgängliga opensource applikationer som jag kan utgå ifrån och ändra för att passa mina behov?

Olika typer av fält som efterfrågas för formuläret

  • Ett fält som visar tillgänglig data för en specifik datapunkt, exempelvis data som återfinns i kolumn 1 för denna bok/författare i ett kalkylark som INTE går att skriva över.

  • Ett fält som visar tillgänglig data för en specifik datapunkt, exempelvis data som återfinns i kolumn 1 för denna bok/författare i ett kalkylark som går att skriva över.

  • Ett fält som visar ALL data från EN specifik kolumn i ett kalkylark (alltså alla rader) där en annan kolumn som tillhör samma rad innehåller ett specifikt värde.

  • Exempelvis, om vi har ett kalkylark med två kolumner där den första kolumnen anger namn på författare och den andra kolumnen anger titlar så ska formuläret för en viss författare här visa alla böcker som denne har skrivit. Detta är likt VLOOKUP i excel.

  • Ett fält med en vanlig ”textbox”

  • Ett fält med en ”textbox” där texten måste vara mellan ett specifikt antal tecken, inklusive mellanslag

  • Ett fält med en dropdown-lista där listan är baserad på värden som matats in för en specifik variabel så här långt.

  • Ett fält med två uppsättningar av 1 ”textbox”+ 1 checkbox där ena uppsättningen motsvarar ”från” och den andra ”till”. Användaren kan kunna välja att ange värde i textboxen eller kryssa i checkboxen, varpå motsvarande textbox inte går att fylla i. Värden i den andra textboxen måste också vara minst lika stort som värdet i den första.

  • Ett fält där användaren måste välja mellan att antingen a) kryssa i en radiobutton, eller b) kryssa i en eller flera checkbuttons.

Permalänk
Medlem

@mkl:
Det du kan börja med är att kika efter om det finns någon färdigställd databas (open source) som du kan scrapa från. På så vis kan du automatisera det med kod, istället för att sitta och göra det manuellt.

Webbformulär med all tillgänglig data i ett kalkylark går inte ihop för mig.
Menar du ett html-table på samma sida som forumläret och att datan seedas från excel-filen? Formulär är sådant man fyller i som en användare och skickar till en server.

Om jag tolkar det rätt, önskar du t.ex. en lista med alla författare på sidan, klickar du på en författare så får du upp ett formulär med förifylld data, där vissa fält inte går att ändra?

Länk till filer i en viss mapp med filnamn? Du kan inte länka till lokala filer om du publicerar webbsidan, då behöver dessa ligga på servern, vilket går att ordna. Hur ska dessa mappar och filer presenteras i vyn, tables?

Jag hade nog gjort så att jag hade skapat upp en SQL databas av excelarket som jag jobbat mot, då har du även det som en backup. Sen hade jag lagt till en knapp i applikationen för att generera och spara excel filen utifrån datan i SQL databasen.

Har du behov av att ha detta som en publicerad webbapplikation? I så fall behöver du både host för servern och databas.
Annars skulle man kunna göra det som en desktopapplikation i t.ex. WPF eller WinForms, om funktionalitet går före utseende.

Edit:
Nu när jag läser dina efterfrågningar för formuläret får jag skoluppgift vibbar, det är verkligen specifika önskemål utan någon konkret förklaring till vilket värde de skapar projektet.

  • Ett fält med en dropdown-lista där listan är baserad på värden som matats in för en specifik variabel så här långt.

  • Ett fält där användaren måste välja mellan att antingen a) kryssa i en radiobutton, eller b) kryssa i en eller flera checkbuttons.

  • Ett fält med två uppsättningar av 1 ”textbox”+ 1 checkbox där ena uppsättningen motsvarar ”från” och den andra ”till”. Användaren kan kunna välja att ange värde i textboxen eller kryssa i checkboxen, varpå motsvarande textbox inte går att fylla i. Värden i den andra textboxen måste också vara minst lika stort som värdet i den första.

Hur hjälper det här dig att fylla på en samling av författare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av zaibuf:

@mkl:
Det du kan börja med...

Tack för ditt svar.

Jag börjar med din kommentar om skoluppgift-vibbar:

Jag kan skicka min linkedin profil på PM så kan du se att jag inte är elev. Anledningen till att jag sammanställde det på det viset var för att göra det så kortfattat som möjligt för er och på så sätt öka sannolikheten att jag får svar.

Kontext: Jag vill skapa en online portal med gratis klassiska böcker på Arabiska som ett hobbyprojekt. Hemsidan kommer att vara på Engelska men man ska kunna bläddra bland och ladda ner Arabiska böcker som inte är upphovsrättsskyddade. Jag har viss information på såväl författare och böcker men behöver komplettera den informationen.

För författare har jag redan/kommer användarna att kunna se:

  • Namn på Arabiska

  • Lista på deras böcker på Arabiska

Jag/användare behöver komplettera med:

  • Namn med Latinska bokstäver

  • År föddes-år avled

  • Kort biografi på runt x antal tecken

För böcker har jag/kommer användarna att kunna se:

  • Författarens namn på Engelska (som en konsekvens av att formulär för författarna blivit ifyllda)

  • Arabisk titel

  • Länk till bok

Jag/användare behöver komplettera med:

  • Titel med Latinska bokstäver

  • År boken utgavs

  • Sammanfattning på runt x antal tecken

  • Ämne, exempelvis "Historia"

Citat:

Ett fält med en dropdown-lista där listan är baserad på värden som matats in för en specifik variabel så här långt.

Exempelvis, när en tidigare användare redan "översatt" namnet till Engelska så bör användaren kunna välja det namnet istället för att "översätta" den på nytt.

Citat:

Ett fält där användaren måste välja mellan att antingen a) kryssa i en radiobutton, eller b) kryssa i en eller flera checkbuttons.

Exempelvis när användaren ska välja vilket ämne en bok handlar om så kan de antingen välja a) "Övrigt" eller b) en eller flera av de förvalda ämnena (Jag vill att böcker ska kunna tillhöra flera ämnen istället för enbart ett så att böcker blir lättare att hitta på den officiella hemsidan).

Citat:

Ett fält med två uppsättningar av 1 ”textbox”+ 1 checkbox där ena uppsättningen motsvarar ”från” och den andra ”till”. Användaren kan kunna välja att ange värde i textboxen eller kryssa i checkboxen, varpå motsvarande textbox inte går att fylla i. Värden i den andra textboxen måste också vara minst lika stort som värdet i den första.

Exempelvis beträffande åren författaren levde. Antingen kan användaren ange ett från-datum eller "Okänt", och samma för till-datum.

Nu till de andra frågorna...

Citat:

Det du kan börja med är att kika efter om det finns någon färdigställd databas (open source) som du kan scrapa från.

Jag har redan samlat så mycket opensource data som möjligt och önskat så att kopiera från nätet är inte aktuellt längre.

Citat:

Webbformulär med all tillgänglig data i ett kalkylark går inte ihop för mig.
Menar du ett html-table på samma sida som forumläret och att datan seedas från excel-filen? Formulär är sådant man fyller i som en användare och skickar till en server.

Jag kallar hela applikationen för "formulär". Jag menar en sida där första halvan visar data som hämtats från en databas (här tänkte jag mig ett kalkylark eftersom att jag tänkte mig att det är det enklaste sättet att organisera data, men är öppen för någon annan, bättre lösning).

Citat:

Om jag tolkar det rätt, önskar du t.ex. en lista med alla författare på sidan, klickar du på en författare så får du upp ett formulär med förifylld data, där vissa fält inte går att ändra?

Jag föredrar om användarna jobbar med en författare eller bok i taget, alltså en webbsida i taget. När de klickar på submit (och alla fält är korrekt ifyllda) går de vidare till nästa författare/bok.

Den övre delen av sidan visar data som redan finns (och som är relevant för dem när de fyller i formuläret) och under den finns ett formulär. Som sagt, det behöver inte vara ett formulär ifall det finns en annan teknisk lösning som jag kan använda för att effektivisera kompletteringen av information.

Citat:

Länk till filer i en viss mapp med filnamn? Du kan inte länka till lokala filer om du publicerar webbsidan, då behöver dessa ligga på servern, vilket går att ordna. Hur ska dessa mappar och filer presenteras i vyn, tables?

Jag menar online mapp. Jag tänker mig att jag har en stor mapp (låt oss kalla den "mastermapp") med massa undermappar som är döpta efter författarna (låt oss kalla dem "författarmappar") och sedan en mapp för varje bok i "författarmapparna".
Så när användaren använder "formuläret"/sidan för bok "Hej hej" så har de möjlighet att öppna boken "Hej Hej". Detta är för att de kommer att bli ombedda att skriva en kort beskrivning på boken.

Citat:

Jag hade nog gjort så att jag hade skapat upp en SQL databas av excelarket som jag jobbat mot, då har du även det som en backup. Sen hade jag lagt till en knapp i applikationen för att generera och spara excel filen utifrån datan i SQL databasen.

Okej, jag kollar upp det.

Citat:

Har du behov av att ha detta som en publicerad webbapplikation? I så fall behöver du både host för servern och databas.

Jag antar att jag måste ha den publicerad för att användare kan arbeta med formuläret online.

Permalänk
Medlem

Jag förstår, du behöver inte kompletera med LinkedIn, jag tror dig. Var bara formulerat som om någon lärare hade skrivit det då jag inte fick något grepp om varför du behövde de funktionerna.

Projektet låter väldigt intressant och lärorikt! Det låter också rätt stort då det kräver många formulär med valideringar utöver seedning mot databasen, inget man smäller ihop på en eftermiddag direkt

Just nu har jag mycket i skolan innan jag går ut på praktik, men hade gärna hjälpt till om det behövs. Till en början så kan man skapa upp en MSSQL databas (då det tillhör min stack) av excel filen.

Citat:

Jag föredrar om användarna jobbar med en författare eller bok i taget, alltså en webbsida i taget. När de klickar på submit (och alla fält är korrekt ifyllda) går de vidare till nästa författare/bok.

När en författare är färdig, ska den då sparas ner och försvinna från valen så användaren inte kan gå in på den igen? Eller ska den markeras så att man ser att den är "godkänd"?.

Citat:

Jag antar att jag måste ha den publicerad för att användare kan arbeta med formuläret online.

Då lär du också behöva en inloggning så vem som helst inte kan gå in på sidan och börja redigera data.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zaibuf:

Just nu har jag mycket i skolan innan jag går ut på praktik, men hade gärna hjälpt till om det behövs. Till en början så kan man skapa upp en MSSQL databas (då det tillhör min stack) av excel filen.

Det vore väldigt uppskattat. Säg gärna till om du skulle få möjlighet så kanske vi kan klura ut någon lösning som passar dig. Jag börjar med att ta en titt på SQL (har aldrig arbetat med det) och sammanställer informationen i kalkylark. Just nu är datan spriden.

Men du håller med om att formulär är rätt väg att gå för att komplettera datan?

Känner du till opensource mallar som jag skulle kunna utnyttja och kombinera för att sätta ihop detta snabbare?

Citat:

När en författare är färdig, ska den då sparas ner och försvinna från valen så användaren inte kan gå in på den igen? Eller ska den markeras så att man ser att den är "godkänd"?.

Helst skulle den tas ut ur "skålen" med författare/böcker som behöver mer information och skickas för godkännande, och om den inte godkänns, läggas tillbaka till "skålen". Men ifall det är för komplicerat går det bra om de helt enkelt plockas bort ur "skålen" när användaren är färdig med dem, och att jag isåfall manuellt lägger tillbaka dem om jag skulle tycka att informationen är bristfällig.

Citat:

Då lär du också behöva en inloggning så vem som helst inte kan gå in på sidan och börja redigera data.

Ja. Men jag kan nöja mig utan inloggning och istället använda en väldigt komplicerad och hemlig url så att bara de som får länken kan nå sidan.

Permalänk
Medlem

Hej!

Kanske duger det med en prenumeration här: https://www.collectorz.com/

Permalänk
Medlem
Skrivet av MickeBoy:

Hej!

Kanske duger det med en prenumeration här: https://www.collectorz.com/

Hej,

Tack, verkar intressant men böckerna som jag planerar att hosta är väldigt nischade och äldre, så tvekar starkt på att det skulle finnas information på de där. Dessutom misstänker jag att det skulle bli komplicerat med själva hosting-en

Permalänk
Medlem
Skrivet av mkl:

Hej,

Tack, verkar intressant men böckerna som jag planerar att hosta är väldigt nischade och äldre, så tvekar starkt på att det skulle finnas information på de där. Dessutom misstänker jag att det skulle bli komplicerat med själva hosting-en

Jag läste inte alla detaljerna, men hoppades att det skulle gå att lägga in egna böcker i en egen databas och att tjänsten endast erbjöd ett hål att stoppa in informationen i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mkl:

Men du håller med om att formulär är rätt väg att gå för att komplettera datan?

Det är ju antingen det eller göra det i excel/text fil och sedan läsa in allt. Jag har ingen klar bild om hur datan ser ut, så svårt att svara sådär på rak arm. Men med ett formulär så kan du enklare styra valideringen så att inget blir fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zaibuf:

Det är ju antingen det eller göra det i excel/text fil och sedan läsa in allt. Jag har ingen klar bild om hur datan ser ut, så svårt att svara sådär på rak arm. Men med ett formulär så kan du enklare styra valideringen så att inget blir fel.

Har du lust att skriva ihop en kortfattad, grov lista med steg som jag behöver ta i tur och ordning för att gå från ingenting till en färdig sådan "webapplikation"?

Alltså inte en tutorial utan kanske upp till tio steg några ord på varje. Du får gärna inkludera tips på var jag kan börja leta där du tycker att det är lämpligt, exempelvis vilken hosttjänst och leverantör jag kan använda osv.

Steg 1 skulle vara att skapa SQL databas gissar jag och sen ska jag ordna med webprogrammering och host någonstans i listan också

Permalänk
Medlem
Skrivet av mkl:

Har du lust att skriva ihop en kortfattad, grov lista med steg som jag behöver ta i tur och ordning för att gå från ingenting till en färdig sådan "webapplikation"?

Alltså inte en tutorial utan kanske upp till tio steg några ord på varje. Du får gärna inkludera tips på var jag kan börja leta där du tycker att det är lämpligt, exempelvis vilken hosttjänst och leverantör jag kan använda osv.

Steg 1 skulle vara att skapa SQL databas gissar jag och sen ska jag ordna med webprogrammering och host någonstans i listan också

Jag hade börjat med att skapa upp databasen och seedat utifrån excelfilen. Där hade jag valt en relationsdatabas, MSSQL i mitt fall. Tabeller för t.ex. böcker och författare kan vara en bra början, sen kanske du vill spara de översatta värdena i egna tabeller istället för att ha en ofantlig mängd kolumner i varje table.
Då gör man ett Translation table för de andra tabellerna, detta är vanligt om man har väldigt många språk.
Är det inte så många språk så är det smidigast att ha det som kolumner i samma table: SvTitle, EnTitle, ArabTitle etc.

När datan är på plats är det dags att börja koda servern och koppla upp mot databasen.
I mitt fall hade det gjorts i C# med .NET Core MVC. Men där har du fler val beroende på vad du kan ex) php, nodejs, java.

När allt fungerar med att hämta / skriva mot databasen kan du börja skapa vyer för formulären.
Enklast att komma igång med ett enkelt och användarvänligt gränssnitt är att använda något CSS library eller ramverk, tex. Bootstrap. Då fokus inte ligger på utseende till en början.

Sen är det bara att lägga på ett lager mellan databasen och formuläret där du har din affärslogik, här skriver du dina specifika valideringskrav och hur applikationen ska fungera.

Host och publicera är det sista du gör då allt är färdigt för produktion, så det är inget du behöver fokusera på just nu. Det du kan ha i åtanke är att olika serverspråk har olika möjlighet för hosting. Microsoft gör det t.ex. väldigt smidigt att publicera till Azure, medan nodejs har t.ex. heroku.

Edit: Gör en backup av databasen innan du börjar testa, om något skulle gå galet och dålig data skrivs in. Smidigt att ha en version för produktion och en för utveckling.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av zaibuf:

Jag hade börjat med att skapa upp databasen och seedat utifrån excelfilen. Där hade jag valt en relationsdatabas, MSSQL i mitt fall. Tabeller för t.ex. böcker och författare kan vara en bra början, sen kanske du vill spara de översatta värdena i egna tabeller istället för att ha en ofantlig mängd kolumner i varje table.
Då gör man ett Translation table för de andra tabellerna, detta är vanligt om man har väldigt många språk.
Är det inte så många språk så är det smidigast att ha det som kolumner i samma table: SvTitle, EnTitle, ArabTitle etc.

När datan är på plats är det dags att börja koda servern och koppla upp mot databasen.
I mitt fall hade det gjorts i C# med .NET Core MVC. Men där har du fler val beroende på vad du kan ex) php, nodejs, java.

När allt fungerar med att hämta / skriva mot databasen kan du börja skapa vyer för formulären och lägga på valideringen och testa.
Enklast att komma igång med ett enkelt och användarvänligt gränssnitt är att använda något CSS library eller ramverk, tex. Bootstrap. Då fokus inte ligger på utseende till en början.

Sen är det bara att lägga på ett lager mellan databasen och fornulären där du har din affärslogik, här skriver du dina specifika valideringskrav och hur applikationen ska fungera.

Host och publicera är det sista du gör då allt är färdigt för produktion, så det är inget du behöver fokusera på just nu. Det du kan ha i åtanke är att olika serverspråk har olika möjlighet för hosting. Microsoft gör det t.ex. väldigt smidigt att publicera till Azure, medan nodejs har t.ex. heroku.

Skickades från m.sweclockers.com

Stort tack och otroligt snällt av dig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mkl:

Stort tack och otroligt snällt av dig!

Lycka till 😁 kör du fast kan du PMa mig. Är dock inte mycket till hjälp om du kör java eller php.

Skickades från m.sweclockers.com