M2 - bästa köpet på länge!

Permalänk
Medlem

M2 - bästa köpet på länge!

Köpte Samsung EVO 1TB, jättesmidigt att sätta in i moderkortet. Kostar ungefär som en vanlig SSD men har sjukt mycket bättre prestanda. FPS gick upp, allt laddar snabbare, en bonus är att man skruvade loss ett skydd i moderkortet (TUF-X299) så det syns inte ens - stilrent. Rekommenderas starkt!

Visa signatur

Var trevliga mot varandra! Det handlar inte om att vinna argument, det är en kulmätartävling där man enbart vill vara den som vinner. Been there done that - lets make Sweclockers great again!
https://imgur.com/U6S3Zkk

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Fast... nä. FPS ska inte öka av att du sätter i annan lagring? Vad bytte du ifrån - magnetband?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Jag märkte då ingen skillnad när jag tryckte dit en m2 disk i min dator.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7 5800x / Fractal Design celsius s24 / asus rog crosshair 7 hero wifi / 32gb g.skill 3600mhz cl16 trident Z neo C / MSI Radeon RX5700XT Gaming X / samsung 970 EVO Plus 500gb nvme / Western Digital blue 500gb ssd.

Permalänk
Medlem

@Xyborg: min vilda gissning är att han gjorde en ominstallation i samband med att han bytte till en M.2 disk.. därmed kan FPS öka, då han fick bort en massa bloat som fanns i bakgrunden.

Edit: Bloat=bolag 😅

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem

M.2 är dessutom enbart ett gränssnitt dvs i sig har det inget med prestanda att göra, det finns m.2 som kör sata och inte nvme.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Wyver:

@Xyborg: min vilda gissning är att han gjorde en ominstallation i samband med att han bytte till en M.2 disk.. därmed kan FPS öka, då han fick bort en massa bolag som fanns i bakgrunden.

Det låter faktiskt troligt.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wyver:

@Xyborg: min vilda gissning är att han gjorde en ominstallation i samband med att han bytte till en M.2 disk.. därmed kan FPS öka, då han fick bort en massa bolag som fanns i bakgrunden.

Skrivet av Xyborg:

Det låter faktiskt troligt.

Nästan troligt i alla fall.
Vet inte riktigt vad det är för "bolag" han skulle bli av med

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem

Vet inte vad för nytta denna tråd har i forumet?
Men visst M2 är smidigt, skönt att slippa kablar och förmodligen det enda jag kommer ha i min nästa dator.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@Zippeer:
Jag hade tänkt bloat, men tydligen ansåg Google (android), att det var bolag som var bekymret. (Autocorrect)

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem

@Wyver: Förstod det, kändes bara som en väldigt konstig autocorrect

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem

Istället för att bara retardförklara mig kom med motargument. https://imgur.com/9FhXjqB - låg på 500 mb/s (vilket vanliga SSD gör), varför skulle det inte innebära skillnad? Även om det inte är någon MONSTERSKILLNAD så märker jag som nördat i över 7 år effektiv tid framför spel skillnad, även om det är minimalt.

Formaterade för 2 veckor sedan så njae knappast. Plus att jag kommer ihåg hur det var nyformaterat i WoW och Firefox innan jag fixade M2 istället.

Visa signatur

Var trevliga mot varandra! Det handlar inte om att vinna argument, det är en kulmätartävling där man enbart vill vara den som vinner. Been there done that - lets make Sweclockers great again!
https://imgur.com/U6S3Zkk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shoot:

Istället för att bara retardförklara mig kom med motargument. https://imgur.com/9FhXjqB - låg på 500 mb/s (vilket vanliga SSD gör), varför skulle det inte innebära skillnad?

När du ligger i en bilkö på en 50-väg spelar det ingen roll om din bils maxfart är 70, 130 eller 250 km/h eftersom maxhastigheten inte kan utnyttjas. Diskens läs-och skrivhastigheter är helt enkelt sällan någon begränsning när det gäller sådant som spel, programstart etc. Det kan skilja några enstaka procent i total tidsåtgång för att exempelvis starta ett tungt spel, mer är så rör det sig inte om. Jobbar man mycket med stora filer är det en annan sak eftersom just läs-och skrivhastigheterna då blir avgörande.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Shoot:

Istället för att bara retardförklara mig kom med motargument. https://imgur.com/9FhXjqB - låg på 500 mb/s (vilket vanliga SSD gör), varför skulle det inte innebära skillnad? Även om det inte är någon MONSTERSKILLNAD så märker jag som nördat i över 7 år effektiv tid framför spel skillnad, även om det är minimalt.

Formaterade för 2 veckor sedan så njae knappast. Plus att jag kommer ihåg hur det var nyformaterat i WoW och Firefox innan jag fixade M2 istället.

Självklart kan du se skillnad i att flytta stora mängder data. Eller t.ex bild/video redigering. Men det finns en uppsjö av tester som visar att det inte ger någon som helst skillnad på bildfrekvensen i spel.

Ber om ursäkt om du kände dig påhoppad, det var inte min avsikt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Självklart kan du se skillnad i att flytta stora mängder data. Eller t.ex bild/video redigering. Men det finns en uppsjö av tester som visar att det inte ger någon som helst skillnad på bildfrekvensen i spel.

Ber om ursäkt om du kände dig påhoppad, det var inte min avsikt.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är lugnt, tack för att du ber om ursäkt det är få som gör det på internet. Inte för att det gör mig mycket då jag suttit på forum i 17 år nu, men ändå få som tar det steget. Jag vet att jag skrev FPS men tänkte främst på mindelayen som finns i WoW, och många andra spel. https://us.battle.net/forums/en/wow/topic/1772568026 denna t.ex, nu är den fixad men på den tiden så gjord det 0.1 sekund skillnad. Vilket var en gamebreaker för mig, detsamma verkar gälla hårddisken "instant" är mer instant nu än vad det var tidigare vilket jag verkligen gillar. Ska testa BF V sedan och se om jag märker någon skillnad (det är EXTREMT små skillnader men allt som kan hjälpa är värt att lägga en slant på enligt mig).

Visa signatur

Var trevliga mot varandra! Det handlar inte om att vinna argument, det är en kulmätartävling där man enbart vill vara den som vinner. Been there done that - lets make Sweclockers great again!
https://imgur.com/U6S3Zkk

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Shoot:

Det är lugnt, tack för att du ber om ursäkt det är få som gör det på internet. Inte för att det gör mig mycket då jag suttit på forum i 17 år nu, men ändå få som tar det steget.

Vi får väl börja en trend här du och jag. Lyfta trevligheten på forumet ytterligare ett snäpp.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Vi får väl börja en trend här du och jag. Lyfta trevligheten på forumet ytterligare ett snäpp.

Amen to that! Kanske skulle skriva det i min signatur!

Visa signatur

Var trevliga mot varandra! Det handlar inte om att vinna argument, det är en kulmätartävling där man enbart vill vara den som vinner. Been there done that - lets make Sweclockers great again!
https://imgur.com/U6S3Zkk

Permalänk
Medlem

@Shoot: Kul att det gjorde så stor skillnad för dig. Det är en fin känsla

Den största skillnaden jag märkt i ett spel var när jag flyttade Dragon Age Inquisition från en mekanisk disk till en SSD.
Herre jävlar vad mycket roligare det blev att spela. Det var sjukt så mycket snabbare det laddade. 👍

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

@Shoot: Kul att det gjorde så stor skillnad för dig. Det är en fin känsla

Den största skillnaden jag märkt i ett spel var när jag flyttade Dragon Age Inquisition från en mekanisk disk till en SSD.
Herre jävlar vad mycket roligare det blev att spela. Det var sjukt så mycket snabbare det laddade. 👍

Ja eller hur, när jag växte upp var det floppy 3.5" och 1-2 porrbilder. Nu är det en annan generation av allt.
M.2 mäter 5 gånger mer än min förra SSD så testa det om du har pengar. Jag säljer min SSD nu (allt som allt så gick M.2 på 2190 SEK, min SSD kostar 1540 SEK på Webhallen och de är billigare än många andra. Har lagt ut den på tradera för 1 krona startbud och 1199 köp direkt, går allt vägen så kostade min M.2a ca 700 spänn med Traderas avgifter.

Visa signatur

Var trevliga mot varandra! Det handlar inte om att vinna argument, det är en kulmätartävling där man enbart vill vara den som vinner. Been there done that - lets make Sweclockers great again!
https://imgur.com/U6S3Zkk

Permalänk
Medlem

Fps bör väl kunna öka. Snabbare laddning av scener i spel t.ex. Då datorn klarar av att hämta snabbare från ssd till ram.

Permalänk
Avstängd

Jag ångrar inte heller att jag valde en M2 på senaste uppgraderingen, riktigt smidigt att installera och den syns knappt när den sitter där, inga kablar eller ockuperade större kortplatser.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av FabriciusRex:

Fps bör väl kunna öka. Snabbare laddning av scener i spel t.ex. Då datorn klarar av att hämta snabbare från ssd till ram.

Nej, det är ett vanligt feltänk. Om själva spelet inte laddas snabbt nog, spelet som när du spelar och inte laddas, så får du en ryckig upplevelse med objekt som poppar upp när dom är färdigladdade. Det har inget med fps att göra.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Nej, det är ett vanligt feltänk. Om själva spelet inte laddas snabbt nog, spelet som när du spelar och inte laddas, så får du en ryckig upplevelse med objekt som poppar upp när dom är färdigladdade. Det har inget med fps att göra.

Hm.
Såg en video av Digital Foundry igår om Star Citizen. Specs för det spelet kräver en ssd. DF jämför med ett par 7200 rpm hdd i raid 0. Man ser att fps tar stryk på grund av det sätt som spelmotorn strömmar in grafik i scenerna i spelet.
Det bör väl då inte vara otänkbart att samma fenomen kan uppvisas mellan en sata ssd och en snabbare ssd?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shoot:

Det är lugnt, tack för att du ber om ursäkt det är få som gör det på internet. Inte för att det gör mig mycket då jag suttit på forum i 17 år nu, men ändå få som tar det steget. Jag vet att jag skrev FPS men tänkte främst på mindelayen som finns i WoW, och många andra spel. https://us.battle.net/forums/en/wow/topic/1772568026 denna t.ex, nu är den fixad men på den tiden så gjord det 0.1 sekund skillnad. Vilket var en gamebreaker för mig, detsamma verkar gälla hårddisken "instant" är mer instant nu än vad det var tidigare vilket jag verkligen gillar. Ska testa BF V sedan och se om jag märker någon skillnad (det är EXTREMT små skillnader men allt som kan hjälpa är värt att lägga en slant på enligt mig).

Jag är lite nyfiken om du märker nånting på BFV då jag sitter i samma tankar om å dra till med en m2 nvme (sitter på en 860 evo nu) men har velat köpa en m2 en lång tid nu ;D
Har du ork å tid så skriv gärna här i tråden när du testat och om du kom fram till något

Visa signatur

Corsair 900D---Asus Maximus APEX XI Z390---i7 9700k(5.2Ghz All Cores. Uncore 4.5)---2x16 Gskill Trident Z Royal 4000mhz cl15/16+Tweaked Subtimings---RTX 4080 Zotac Amp Extreme Airo---Corsair RMX1000w---Samsung 970Evo+ 2,5TB NVME.
Full Custom Loop CPU/GPU---Only EKWB Parts---480x60Rad---360x60Rad--- 240x60Rad---21 Fans.
Monitor: Asus PG348Q 34Inch UltraWide 3440x1440--100Hz.
Misc: Mouse-Logitech G502---Headphones-Logitech G935---T-Board-Ducky Mecha Mini 2 silent Red.

Permalänk
Rekordmedlem

*bort*/mod
Jag tyckte att den största skillnaden med en m.2 enhet var att den monterades i sockel på moderkortet, mycket mindre risk att man drar ur en satakbel som dräller nånstans, har visserligen en del usb enheter anslutna också men just nu har jag ingen sataenhet som katten kan hoppa på eller jag själv snubbla på.

Märker dock ingen som helst skillnad i prestanda mellan sata och nvme ssd och märker knappt någon skillnad mellan hdd och ssd heller när datorn varit i drift ett par dygn för då är det ram som gäller för det mesta som händer.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd

Öh... Vadfan... ha ha
Tack, men Tror jag håller mig nog till älggrytan idag...

Nå, men från ett skivminne så är ju skillnaden som tidigare skribenter sade rätt stor om man går över till Solid state, framför allt vid start och när sessioner skall laddas, osv är det högst märkbar skillnad tycker jag.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Personligen har jag inte märkt någon skillnad mellan min SSD och min nya Intel SSD 660p 512GB NVMe i spel även om läs o skriv hastigheten skiljer markant. Men en sak jag märkte skillnad på var när jag bytte från 7200rpm mekanisk till SSD strax efter BF3 släpptes, gick från att komma in 20 sek efter ett game startat till att få vänta några sekunder innan matchen börja.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X // Corsair iCue H150i RGB PRO XT // G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB (2x16GB) 3600Mhz CL16 // ASUS GeForce RTX 3080 12GB TUF GAMING OC // Asus Tuf Gaming x570 Plus // PSU: Corsair RM750W v2 // Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic // Keyboard: Corsair K70 RGB MK2 Low Profile // Mouse: Corsair Dark Core RGB with the MM1000 QI mousepad // Display 1: Dell S3422DWG // Display 2: Gigabyte G32QC QHD //

Permalänk
Medlem
Skrivet av FabriciusRex:

Fps bör väl kunna öka. Snabbare laddning av scener i spel t.ex. Då datorn klarar av att hämta snabbare från ssd till ram.

Ja rent logiskt så borde det ju vara så. Och märker man skillnad mellan 7200 RPM och vanlig SSD så borde det vara skillnad mellan 500 MB/S och 3500 MB/S.

Skrivet av Mizzarrogh:

Jag ångrar inte heller att jag valde en M2 på senaste uppgraderingen, riktigt smidigt att installera och den syns knappt när den sitter där, inga kablar eller ockuperade större kortplatser.

Indeed, min sitter helt gömd under en sak jag fick skruva loss nere vid PCI-e portarna. Helt underbart, inga sladdar och ingen synlig disk.

Skrivet av SCORPIUS:

Nej, det är ett vanligt feltänk. Om själva spelet inte laddas snabbt nog, spelet som när du spelar och inte laddas, så får du en ryckig upplevelse med objekt som poppar upp när dom är färdigladdade. Det har inget med fps att göra.

Källa på det? Snabbare hantering av operativsystem -> snabbare hantering av spel -> bättre prestanda, eller har du en annan teori?

Skrivet av Smegmer:

Jag är lite nyfiken om du märker nånting på BFV då jag sitter i samma tankar om å dra till med en m2 nvme (sitter på en 860 evo nu) men har velat köpa en m2 en lång tid nu ;D
Har du ork å tid så skriv gärna här i tråden när du testat och om du kom fram till något

Jag har kommit fram till att det var fett värt det och jag ångrar inte köpet för fem öre.
*bort*/mod

Skrivet av Mizzarrogh:

Öh... Vadfan... ha ha
Tack, men Tror jag håller mig nog till älggrytan idag...

Nå, men från ett skivminne så är ju skillnaden som tidigare skribenter sade rätt stor om man går över till Solid state, framför allt vid start och när sessioner skall laddas, osv är det högst märkbar skillnad tycker jag.

Ja och folk som nekar det har något fel på sina diskar.

Visa signatur

Var trevliga mot varandra! Det handlar inte om att vinna argument, det är en kulmätartävling där man enbart vill vara den som vinner. Been there done that - lets make Sweclockers great again!
https://imgur.com/U6S3Zkk

Permalänk
Medlem

En fråga, ni som gått från vanlig SSD till M.2 ångrar ni er?

Har för övrigt fått bud på 160 SEK på mindre än 24 timmar på min gamla SSD. Verkar som att det kommer sluta med att min uppgradering kostade 700 SEK.

Visa signatur

Var trevliga mot varandra! Det handlar inte om att vinna argument, det är en kulmätartävling där man enbart vill vara den som vinner. Been there done that - lets make Sweclockers great again!
https://imgur.com/U6S3Zkk

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Shoot:

Och märker man skillnad mellan 7200 RPM och vanlig SSD så borde det vara skillnad mellan 500 MB/S och 3500 MB/S.

Det du främst märker skillnad på är att söktiderna minskar, de snabbaste hdderna har också ungefär jämförbara datahastigheter som en långsammare ssd men söktiderna är typiskt 1000 ggr kortare.
Jag är som sagt mest förvånad över alla de som tycker att ssd är en stor förbättring för i princip är det bara uppstarten av datorn som går snabbare och har man inte rambrist i förhållande till det man gör och startar om ofta så är det väldigt små skillnader efter ett par dygns drift för då används ram till nästan allt i stället för att annan lagring behöver anropas.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shoot:

Ja rent logiskt så borde det ju vara så. Och märker man skillnad mellan 7200 RPM och vanlig SSD så borde det vara skillnad mellan 500 MB/S och 3500 MB/S.
Indeed, min sitter helt gömd under en sak jag fick skruva loss nere vid PCI-e portarna. Helt underbart, inga sladdar och ingen synlig disk.
Källa på det? Snabbare hantering av operativsystem -> snabbare hantering av spel -> bättre prestanda, eller har du en annan teori?
Jag har kommit fram till att det var fett värt det och jag ångrar inte köpet för fem öre.
Ja det skulle vara ett K, vilket skribenten fattade och nu har halva tråden drivits OT. Men det är det anmäl är till för, jag vill hålla diskussionen på en mogen nivå.
Ja och folk som nekar det har något fel på sina diskar.

Anledningen till att du märker skillnad mellan en HDD och SSD är pga accesstiden är betydligt mycket mindre på en SSD. Det har väldigt lite med just datahastigheter att göra - förutom när du nu flyttar stora filer, något som då spel sällan gör.
De spel som faktiskt blir bättre (inte bara loadingscreens dvs) är spel som kontinuerligt streamar data från lagringsmediet för att bygga upp världen, t.ex. Diablo 3, arma 3 osv.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB