Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Snorl@x
Ja, och på de nya huvudstationerna(som ska byggas, som jag fatta det. Av Skanova/Telia antar jag..) så kan bostream bygga ut!

Jag har mailat och frågat om det bara är på ställen som inte har tillgång alls till Scream(inte ens till den "sämsta" 8/1 uppkopplingen) eller om de bygger ut så stationerna sitter tätare=fler som nu bara kan få 8/1 ADSL får tillgång till VDSL(26/26 eller 13/13 mbit/s)

menar du att det ska byggas fler huvudstationer? skulle det va för att få bort understationer då eller? jag har svårt att tro att det kommer att byggas fler huvudstationer i göteborg och stockholm iallafall.... åtminstone inte i dom centralare delarna.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bostream
Inom två-tre månader öppnas ytterligare telestationer i Stockholm, Göteborg och Malmö och Bostream planerar att hela 830 000 hushåll ska få tillgång till scream.

Det behöver ju inte betyda att de ska BYGGA NYA men det kan det! Men som sagt så har jag mailat och frågat och jag ska meddela här när jag får svar, om jag kommer ihåg..

Permalänk
Citat:

Det behöver ju inte betyda att de ska BYGGA NYA men det kan det! Men som sagt så har jag mailat och frågat och jag ska meddela här när jag får svar, om jag kommer ihåg..

"Inom två-tre månader öppnas ytterligare telestationer i Stockholm, Göteborg och Malmö "

Jag ser att dom har tagit bort infon om vilka områden som skulle bli utbyggda inom två-tre månader på hemsidan nu, men innan så skrev dom ut det där och i varje sådant område finns en huvudstation som byggs ut..... det känns riktigt surt att om jag söker på mitt postnummer nu så står det att jag kan få det i sommar men jag vet att jag tillhör en understation och kommer därför aldrig att kunna få det =(

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av H-draken-H
"Inom två-tre månader öppnas ytterligare telestationer i Stockholm, Göteborg och Malmö "

Jag ser att dom har tagit bort infon om vilka områden som skulle bli utbyggda inom två-tre månader på hemsidan nu, men innan så skrev dom ut det där och i varje sådant område finns en huvudstation som byggs ut..... det känns riktigt surt att om jag söker på mitt postnummer nu så står det att jag kan få det i sommar men jag vet att jag tillhör en understation och kommer därför aldrig att kunna få det =(

Fast du kan väl få 8/1, hur långt ifrån huvudstationen är du då? Du har väl ADSL nu, eller? Då borde du åtminstonne kunna få 8/1, för det är maxad ADSL

Permalänk
Citat:

Fast du kan väl få 8/1, hur långt ifrån huvudstationen är du då? Du har väl ADSL nu, eller? Då borde du åtminstonne kunna få 8/1, för det är maxad ADSL

nej jag kan inte få 8/1 för jag är inte kopplad mot min huvudstation, jag är kopplad mot en understation till den och till den har jag 299 meter.
Jag kan ha istream 0.5 om jag vill men för att få scream 8/1 så måste man va kopplad mot en station som är utbygd för scream av den anledningen att bostream måste ha dragit egen fiber till telestationen.
istream använder sig av skanovas fibernät.

Permalänk
Medlem
Citat:

nej jag kan inte få 8/1 för jag är inte kopplad mot min huvudstation, jag är kopplad mot en understation till den och till den har jag 299 meter.
Jag kan ha istream 0.5 om jag vill men för att få scream 8/1 så måste man va kopplad mot en station som är utbygd för scream av den anledningen att bostream måste ha dragit egen fiber till telestationen.
istream använder sig av skanovas fibernät.

Om du inte ens kan få xstream så är det nog kört för dig.

Visa signatur

[size="1"].sig[/size]

Permalänk
Medlem

du är total körd.. du kan bara drömma om att få bredband inom dom närmasta 100 åren

Visa signatur

~ When there's no more room in hell, the dead will walk the earth. ~

Permalänk

nä jag har 2 mbit idag så helt körd är man inte men vdsl hade varit trevligare...

Permalänk
Avstängd
Citat:

nä jag har 2 mbit idag så helt körd är man inte men vdsl hade varit trevligare...

från vilken operatör?

Visa signatur

Every dollar spent on a Sony product sends a message that you are OK with a corporation who spies on your personal computer habits and opens up your PC to malicious hackers.
Våga vägra SONY!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ondjultomte
från vilken operatör?

Seths kabeltv
Inget jag rekomenderar iallafall..... dålig ping och varierande hastighet.

Permalänk
Medlem

blä jag var för snabb att hoppa på BBB tåget så det blir inge scream för mig men BBBs är inte dåligt det heller nog för att 26mbit är saftigare

men iofs vet jag inte var min telestation är så det slutar säkert med att jag får 8/1

BBB säger också att 26mbit är ett marknadsföringstrick från bostreams sida så det ska bli intressant att se hur många som egentligen får 26mbit för jag kan tänka mig att inte allt för många bor inom 300 meter...

hur som helst vad det än blir så är det bättre än Chello som jag har just nu

Visa signatur

[P5E Deluxe] [Q6600] [HD4870] [Corsair DOMINATOR 4GB] [Corsair HX 620W] [Antec One P182] + 3 Trasiga laptops och en fungerande Acer Aspire One (3G)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wejsted
BBB säger också att 26mbit är ett marknadsföringstrick från bostreams sida så det ska bli intressant att se hur många som egentligen får 26mbit för jag kan tänka mig att inte allt för många bor inom 300 meter...

Några hundra max, fler tror jag inte det kan vara.

Visa signatur

[size="1"].sig[/size]

Permalänk
Medlem

min polare som bor väldigt nära mig (ned för gatan en bit) bor 50 m från stationen - vilken tur han har hehe... själv hade jag 800 och får 13/13

Permalänk
Medlem

bstark

det, är inte alls nåt marknadsföringstrick från bostreams sida.. man måste bo minst 300 meter från närmaste station det står klart och tydligt på doms sida. bor du ca 1000meter från den så får du 13mbits är det mer än >1000så får du 8mbits.

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pytonOrm
bstark

det, är inte alls nåt marknadsföringstrick från bostreams sida.. man måste bo minst 300 meter från närmaste station det står klart och tydligt på doms sida. bor du ca 1000meter från den så får du 13mbits är det mer än >1000så får du 8mbits.

Då kan jag också få 26Mbit då, bor ca: 2790 m från telestationen.
Tror väl du menar tvärtom, max 300 m.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem

Alla är väl överrens om att deras 26Mbit/s bara är en marknadsföringsgrej. I realiteten är det få som kan få det.

Man skulle bra gärna vilja veta vilken ISP de använder sig av och vilka peeringavtal de har.

Lite som att köpa grisen i säcken, med BBB vet man iallafall hur deras nät ser ut.

Visa signatur

[size="1"].sig[/size]

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bstark
Alla är väl överrens om att deras 26Mbit/s bara är en marknadsföringsgrej. I realiteten är det få som kan få det.

Man skulle bra gärna vilja veta vilken ISP de använder sig av och vilka peeringavtal de har.

Lite som att köpa grisen i säcken, med BBB vet man iallafall hur deras nät ser ut.

Tja dom maxar ju VDSL utrustningen så ... tycker jag är rätt bra ...istället för att begränsa den ... bor man när så har man ju tur ...sen att VDSL är kännsligt för störningar är ju en annan sak ... tycker du det skulle vart bättre om de bara anslöt ADSL modem till deras nät och bara erbjöd 8/1 ? Eller kan du föreslå en bättre teknik?

Visa signatur

Every dollar spent on a Sony product sends a message that you are OK with a corporation who spies on your personal computer habits and opens up your PC to malicious hackers.
Våga vägra SONY!

Permalänk
Medlem
Citat:

Tja dom maxar ju VDSL utrustningen så ... tycker jag är rätt bra ...istället för att begränsa den ... bor man när så har man ju tur ...sen att VDSL är kännsligt för störningar är ju en annan sak ... tycker du det skulle vart bättre om de bara anslöt ADSL modem till deras nät och bara erbjöd 8/1 ? Eller kan du föreslå en bättre teknik?

Vad får du det ifrån att jag skulle tycka att de bara skulle köra med ADSL?

26Mbit/s är f.ö inte alls maxad VDSL.

Visa signatur

[size="1"].sig[/size]

Permalänk
Medlem

Jag kan visst få scream nu, det är installerat i min telestation.
För dyrt dock, ska leta efter nåt billigare.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av yrtynm
Jag kan visst få scream nu, det är installerat i min telestation.
För dyrt dock, ska leta efter nåt billigare.

skojjar du?

Visa signatur

"efter regnet kommer solsken"

Permalänk
Avstängd

389 kr/månad är ju dyrt för 26Mbit, jag rekommenderar Telia ADSL för 375kr/månad ... mycket billigare å bättre ... ehm ....

skaffa modem å koppla upp dig 1 gång per vecka max, då blir det billigt!

Visa signatur

Våga vägra SONY!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bstark
Vad får du det ifrån att jag skulle tycka att de bara skulle köra med ADSL?

26Mbit/s är f.ö inte alls maxad VDSL.

Enligt modemets specifikationer är det max. eller läste jag fel ......

Visa signatur

Våga vägra SONY!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Enligt modemets specifikationer är det max. eller läste jag fel ......

Citat:

OBS! Notera att modemet stödjer upp till 58 Mbps (Se "Notes" i tabellen i tekniska specifikationen).

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SantaClaus

Ja jag vet att det står en notis om 58, det står dock inte vad det värdet gäller. Det kan betyda typ 26 upp 26 ner , eller att det är 58 ner, trots att det står specifierat 26 ner som max på ett annat ställe ...

Visa signatur

Våga vägra SONY!

Permalänk
Medlem

Hur ser man hur långt ifrån ens tele-station ligger?

Visa signatur

[size="0,5"]| Dator #1 | AMD Athlon(tm) XP 2400+ @ 2GHz (134*15) | MSI K7N2 nForce2 | GeForce3 Ti200 128 Mb @ 1280x1024 | DDR 3200 @ 512 Mb | 120 Gb IBM | WinXP Pro |[/size]

Permalänk
Medlem

om du läser så står det. kommer inte berätta eftersom du inte läst hela tråden

Visa signatur

"Alla barn hade stabila datorer förutom Lidia för hon hade chipset från nvidia"

Permalänk
Medlem

Jo men asså jag har sökt och tillhör UTO: ÖRBY men jag hittar itne ÖRBY och isåfall hur vet jag hur långt?

Visa signatur

[size="0,5"]| Dator #1 | AMD Athlon(tm) XP 2400+ @ 2GHz (134*15) | MSI K7N2 nForce2 | GeForce3 Ti200 128 Mb @ 1280x1024 | DDR 3200 @ 512 Mb | 120 Gb IBM | WinXP Pro |[/size]

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av habeapa
Jo men asså jag har sökt och tillhör UTO: ÖRBY men jag hittar itne ÖRBY och isåfall hur vet jag hur långt?

ring till bostream och fråga efter kabellängd. Telia vägrar att ge ut den uppgiften ...

Visa signatur

Våga vägra SONY!

Permalänk
Medlem

ok

Visa signatur

Permalänk
Medlem

där jag bor får vi 1gb/s lina att dela på. ca 40 boende. varav 35 är pansionärer

Visa signatur

Nämen, tjena.