Vad tycker ni om utseendet i nya Steam-klienten?

Permalänk
Medlem

Samma skit typ? Har fortfarande en lista till vänster, verkar inte vara mycket ändrat för min del.

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem

Steam kraschade direkt efter uppdatering så jag blev arg och struntade i att spela.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Fruktansvärt. Plottrigt och GIGANTISK font på allting. Går fortfarande att använda det gamla. Valve borde tänkte efter, förändring är inte automatiskt förbättring.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

Brukar stänga ner steam store så fort den ploppar upp ( går säkert slippa helt med inställningar ).

Men det där är inte snyggt, ser ut som Netflix vilket jag också skulle vilja ändra på, för rörigt.

Permalänk
Medlem

Använder steam för att starta igång spel jag köpt där, hur det ser ut spelar inte så stor roll. Ser gränssnittet kanske 10 sekunder nån gång i veckan.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av sleepyoh:

Samma skit typ? Har fortfarande en lista till vänster, verkar inte vara mycket ändrat för min del.

Håller med, känns som samma sak. Hade jag inte sett tråden så hade jag nog inte tänkt på skillnaden.

Visa signatur

Min favorit bland "e-nummer" är 948 <3

Permalänk
Medlem

Använder självklart listan fortfarande. Men när man klickar på ett spel så tycker jag absolut att det ser bättre ut.

UIt känns dock laggigt på något sett. Känns inte som att det körs i 144 fps. (Flytta på fönstret så förstår ni)

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Jag har inte så många spel (16 st just nu), och alla spel är installerade. Tycker det är ungefär lika bra som det gamla. Varken bättre eller sämre, bara annorlunda.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

Kör fortfarande med gamla layout'en

Går det? Vid såna här uppdateringar brukar dom fimpa det gamla rätt fort.
Tror det var win xp där man kunde ändra så det såg ut som win95 eller 98 har jag för mig, det gillade jag.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Första intrycket, information overflow och rörigt, får väl se vad man tycker när man vant sig.

Men dom har fortfarande inte lyckats lägga till en av de mest efterfrågade funktionerna, möjlighet av ändra storlek på text.
Funkar väl hyfsat i 1080p men i högre upplösning blir texten väldigt liten och inte blir det bättre när man som jag börjar bli lite äldre och synen börjar försämras.

Permalänk
Medlem

Verkar som att Steam bara uppdateras när det får konkurrens. När discord slog igenom kom ju steam chat- update inte så långt därpå.

Permalänk
Medlem

Jag diggar netflix-style, lätt att bläddra igenom och hitta nåt nytt.
Men jag gillar inte hur mycket av det gamla det gömt inom menyer och knappar, typ att hitta sina installerade spel t.ex.

Visa signatur

Fractal Design Define C | NH-D15 AMD | R5 5600X | TUF Gaming B550-Plus | 2x16GB Corsair DDR4@3200mhz | RTX 3060Ti | 2TB 980 Pro m.2 + 500gb 970 EVO m.2 | Steelseries APEX, Logitech G603 | Razer Blackshark Pro v2 | Dell 28" 1440p165 + Swedx 28" 2160p60 + Benq 24" 1080p60 |

Permalänk
Medlem

Bloatware skräp!

Visa signatur

Motherboard:Asrock Z370 Extreme4
Cpu:Intel I5 8600K@Stock
Memory: Corsair Vengeance LPX 16Gig 3200Mhz
Gpu:PNY GTX 1080 8GB

Permalänk
Geeks Gaming

Ser väl bra ut. Men är ju bara i Store och biblioteket som det ser bra ut. Allt annat har kvar de gamla och det gör att det passar inte ihop.

Själv har jag helt gått över till Gog 2.0 och samlat alla launchers där.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|Fractal Design Arc Svart|Fractal Design Tesla R2 650W 80+ Gold|MSI X470 GAMING PLUS|AMD Ryzen 5 5600X|Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 16GB|RTX 2070 Super|

Permalänk
Medlem

Helt okej!
Aningen buggigt dock.

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk, 7800X3D, RTX 3080, 32GB DDR5 6000MHz, MSI MPG A850G

Permalänk
Medlem

Ser okej ut men GOG galaxy 2.0 är bättre

Permalänk
Medlem

Hälften av det gamla gränssnittet är tyvärr kvar. & istället för avlång PSP fodral stil föredrar jag fyrkantiga ikoner. spalterna är som vanligt för tjocka uppe & nere så man ser inte så många spel, det är som att scrolla i en iframe. färgerna är ok men varför kan man inte välja själv via hue/hex. skönt å äntligen slippa det gamla men det är några toner kejsarens nya kläder för mycket på stuket.

Permalänk
Medlem

Ogillar ändringarna. Allt är gigantiskt vilket gör sig dåligt på min lågupplöst skärm, exempelvis ser jag inte längre vilka vänner som spelar ett specifikt spel vars sida jag är inne på, måste scrolla ner för att få den infon. Det var det enda jag hade spelsidorna till...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - GTX 1070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Medlem

Jag har svårt för interface som detta, funkar bra med mindre bibliotek men när man har mycket blir de ofta för plottrigt för att ha bra koll.
Inte för att det var super förut men nä föredrar mindre bilder för stora samlingar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Avstängd

@Xyze: Behöver man ha steam igång för att kunna köra steam-spel under galaxy 2? Jag tror jag läste det någonstans men hittar inget om det men det kanske bara var en önskedröm.

Permalänk
Medlem

Älskar det. Man kan även byta ut spelens omslag till animerade APNGs. Jag har skapat mig själv några till CS:GO, Dota2 och Skyrim. Lägger upp animationerna här: https://imgur.com/a/wis8hRl så kan vem som helst ta del av dem som vill använda.

Finns även ännu fler på https://www.reddit.com/r/steamgrid/ för den som vill fylla ut ännu mer. Där brukar alla möjliga spel dyka upp.

Edit: För att byta artwork på omslaget så högerklickar du på omslaget, gå till "manage" och sedan "set custom artwork".

Visa signatur

🡇

• 5800x3D • 7900 XT •

Permalänk
Inaktiv

Är det bara jag som upplever att Steam har blivit segare sedan nya layouten? Alltså prestandan eller laggigare, vilket ord man nu vill använda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Steam kraschade direkt efter uppdatering så jag blev arg och struntade i att spela.

Skickades från m.sweclockers.com

Samma här. Vägrar att starta efter uppdateringen.

Edit: Installerade om, funkar nu. Tycker varken bu eller bä, spelar nog inte tillräckligt mycket för att ändringen ska spela någon roll för mig.

Permalänk

Bortsett från att det inte alls går att filtrera bland ens olika spel och spara olika filter på ett logiskt sätt så är det mycket bättre än vad jag förväntade mig.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ferrat:

Jag har svårt för interface som detta, funkar bra med mindre bibliotek men när man har mycket blir de ofta för plottrigt för att ha bra koll.
Inte för att det var super förut men nä föredrar mindre bilder för stora samlingar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visar bilden tydligt vad det är för spel är det lite mer acceptabelt men inte ens det fixar dom. Blir fortfarande att använda listan till vänster, som istället har så stor text att det fortfarande blir ett jäkla scrollande. Min gamla sortering var död och avlivad så då sitter man med en ohanterbar lista på runt 1300 spel.

Mer möjligheter att ändra hur informationen visas bör läggas till.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon242437:

Är det bara jag som upplever att Steam har blivit segare sedan nya layouten? Alltså prestandan eller laggigare, vilket ord man nu vill använda.

Jag upplever det mer bloatat med. Men osäker på om jag upplever någon påverkan på systemets resurser med mitt system. Galaxy 2 är bättre på alla punkter för min del. Alternativt Playnite men har inte använt den sedan jag fick betaåtkomst av GOG i somras.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av AppleMuffin:

@Xyze: Behöver man ha steam igång för att kunna köra steam-spel under galaxy 2? Jag tror jag läste det någonstans men hittar inget om det men det kanske bara var en önskedröm.

DRM klienterna behöver startas. Undantaget bör vara spel via Game Pass/Windows Store där det hela körs i bakgrunden och där Microsoft officiellt gett stöd för GOG. Kan inte minnas att några av de andra tjänsterna gjort detta.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aka_The_Barf:

Går det? Vid såna här uppdateringar brukar dom fimpa det gamla rätt fort.
Tror det var win xp där man kunde ändra så det såg ut som win95 eller 98 har jag för mig, det gillade jag.

Skickades från m.sweclockers.com

De har inte pushat nya layouten till Linux än, utan nya får man endast om man väljer Beta.
Men är väl bara en tidsfråga.

Om det går i windows vet jag faktiskt inte

Permalänk
Medlem
Skrivet av AppleMuffin:

@Xyze: Behöver man ha steam igång för att kunna köra steam-spel under galaxy 2? Jag tror jag läste det någonstans men hittar inget om det men det kanske bara var en önskedröm.

Precis som @anon5930 säger så behöver steam, uplay, origin, EGS köras i bakgrunden.
I en framtida uppdatering så kan det (förhoppningsvis) bli så att när man startar ett steamspel startas steamklienten i bakgrunden (som den redan gör idag) och sedan när man spelat klart så stängs steam av (som det inte gör idag).

Det GOG 2 gör är att sortera alla dina spel från alla olika klienter på ett bra sätt och du kan starta alla spel från en och samma ställe.
Sen finns det lite annat smått och gott med.

Visa signatur

CPU: AMD R7 5800x | RAM: Corsair Vengeance lpx 3200 Mhz 32 GB DDR4 | Moderkort: Asus ROG strix B550 F Gaming | GPU: Gainward GeForce GTX 1080 Phoenix GLH edition | PSU: Corsair RM750X | Kylare: Noctua NH-u14s | Fläktar: Corsair ML120 PRO, 120mm | Chassi: Fractal design Define S | OS: Windows 10 | SSD: Samsung 860 EVO 500 GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Jag upplever det mer bloatat med. Men osäker på om jag upplever någon påverkan på systemets resurser med mitt system. Galaxy 2 är bättre på alla punkter för min del. Alternativt Playnite men har inte använt den sedan jag fick betaåtkomst av GOG i somras.

Skickades från m.sweclockers.com

Tja i form av prestanda så beter sig både Galaxy 2 och Steam som klient ungefär samma, båda använder samma web motor i alla fall, dock värsta biten för just Galaxy 2 är inte så mycket själva klienten utan alla bakgrundsprocesser som använder python. Har man stora spelbibliotek så kan dessa käka ganska rejält med cpu, t.ex. vid uppstart så käkar dessa 1-2 kärnor för min del i ~5-6 minuter, vid synk käkar de en hel del också och ganska rejält med minne och t.ex. vissa tabbar i klienten börjar de göra lika dant.

Nu har jag förvisso ovanligt stort spelbibliotek så det problemet lär inte finnas för alla men har betydligt mindre av de problemen med t.ex. steam, nog för den också käkar bra mycket minne idag.

Med det sagt Galaxy 2 list view är riktigt trevligt ibland när man försöker sortera saker så blir fortfarande att jag använder klienten ibland men inte så ofta längre.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.