Vad för språk är ditt Windows på?

Permalänk
Medlem

Jag håller verkligen med om att det nästan alltid är en fördel att ha OS/program på engelska om man behöver hjälp/felsökning. Därför väljer jag i princip alltid att installera på engelska om möjlighet ges.

Dock så är mitt OS på svenska, vet inte riktigt varför, men har alltid haft Windows på svenska så det är nog en vanesak. Vet att jag testade på engelska en sväng för ett par år sedan men bytte till svenska igen av anledning som jag har glömt hehe.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Jag har swedish på min homedator.
Nej men skämt åsido, jag har alltid kört svenska hemma. Jag tycker det fungerar bra trots allt, blir lite småtrött på engelskan ibland så skönt att bryta av.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av huttala:

Det finns en anledning till att läkare och piloter har engelska som universal standard.
Samma sak borde gälla med allt som har med IT att göra så man slipper P55 Bengha och P62 Ragnar som bara kan de svenska utrycken, och skriver kod (ughhh) på svenska.

Till vardags gäller svenska, absolut. Men när det gäller IT blir man bara handikappad om man ska hålla sig till svenska termer istället för engelska. Det finns ingen anledning och det blir bara svårare att hänga med om man ska krama sig fast vid svenska bara för att.

Det gäller att hänga med i svängarna, sitter man i sin konservburk och vägrar anpassa sig så hänger man inte med till slut.

OnTopic:
Engelska på precis allt som har med IT att göra. Till och med tangentbordet är US ANSI för att underlätta när de ska knackas kod och leka hackerman.

Det är ju lite underligt att många ändå inte kan hantera sitt eget modersmål i första hand. Varför skulle det vara handikappande om man använder svenska termer när man talar med svenskar och engelska termer när man pratar med folk som inte förstår svenska? Så trångt kan det väl ändå inte vara i hjärnan?

Tur att man inte har så mycket problem med vare sig kodning eller operativsystem då det tycks vara omöjligt att söka information via sökmotorer om man inte har den exakta engelska formuleringen från felmeddelanden. Eller så kan man så pass mycket engelska att det inte är så svårt att översätta det ändå.

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag har ofta fått den frågan, men jag kan inte komma på vad svensk kultur är. Jag tror att det är lite det som gör många svenskar så avundsjuka på invandrargrupper. Ni har en kultur, en identitet, en historia, någonting som binder ihop er. Och vad har vi? Vi har midsommarafton och sådana töntiga saker.

Vi släpper den diskussionen helt. Det har inget att göra med om du har svenska, Engelska eller annat språk på din Windows installation. Eller?

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

Försöker köra engelska, men vissa program, t ex Onenote, är ändå på svenska. Tycker det är sjukt irriterande att även hotkeys ändras beroende på språk.

Permalänk
Medlem

Kör Windows på svenska, mest för jag inte orkat ändra när jag laddat ner en Windows ISO med Microsofts program. Jag tycker dock engelska är bättre, så hade jag orkat ändra hade jag gjort det.

På min telefon kör jag också svenska, för det var nån gång jag körde engelska och då blev BankID och bankens app på engelska också och det kändes väldigt fel.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Windows 10 på svenska
Tangentbordet har engelska som tillval.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wachtel:

Alltid på svenska om alternativet finns. Arbetar inom IT-världen och är även på jobbet en förkämpe för att använda svenska när möjligheten finns. Jag ser inte någon anledning att blanda och ge vad gäller språk.

Beundrar islänningarna som håller hårt på sitt eget språk fast de en så liten nation.

Däremot läser jag romaner och facklitteratur på engelska, om detta är originalspråket.

Du jobbar alltså i en svenskt bolag som inte har några anställda utomlands?

Större bolag har oftast kontor utomlands och deras anställda åker imellanåt till sina egna kontor i andra länder. Att då råka ut för ett it-problem gör att den lokala it-supporten inte kan hjälpa dig för de kör ju oxå bara på sitt lokala språk och då ha två olika språk på maskinerna där inget av dom är engelska gör att problemen blir väsentligt mycket mer komplexa.

Att välja lokala språk är ju att blanda och ge när det gäller språk. Helt enkelt vansinnigt dumt.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Bildexpert

Svenska, då det är en vanesak för mig.

Fast supporten i svenska W10 kan ju vara under all kritik förstås. Trycker man på "hjälp" i utforskaren skickas man till en Bing-sökning (självklart i Edge) med frasen "Få hjälp med Utforskaren i Windows 10". Och Adobes programvaror är ingen höjdare på svenska heller. Kanske får ändra det.

Permalänk

Jag hade nog kört svenska om jag haft Windows. Nu startar jag program på vilket språk jag vill.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HoboCop:

Vi släpper den diskussionen helt. Det har inget att göra med om du har svenska, Engelska eller annat språk på din Windows installation. Eller?

Nu var det inte jag som drog upp detta med att svenska skulle vara ett dött språk och att ju snabbare det försvinner desto bättre, eller hur?

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

Nu var det inte jag som drog upp detta med att svenska skulle vara ett dött språk och att ju snabbare det försvinner desto bättre, eller hur?

Jag citerade texten som någon hade skrivit. Det var inte avsikt att peka på dig. Men som sagt; Det var inte vad tråden handlade om.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nissling:

Svenska, då det är en vanesak för mig.

Fast supporten i svenska W10 kan ju vara under all kritik förstås. Trycker man på "hjälp" i utforskaren skickas man till en Bing-sökning (självklart i Edge) med frasen "Få hjälp med Utforskaren i Windows 10". Och Adobes programvaror är ingen höjdare på svenska heller. Kanske får ändra det.

Det där med supporten i W10, det är faktiskt samma sak på engelska versionen, bara att sökningen blir på engelska

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Är lite olika beroende på var det är.
På jobbet har vi båda.
Jobbar mot en kund som har verksamhet i många länder, men de har nog standardiserat till antingen svenska, engelska eller norska.
Var intressant när de tidigare även körde en massa olika tangentbordslayouter och vi skulle hitta/skicka rätt fysiskt tgb för vad de vill ha i just det landet (=inte alltid det man kan tro).

Håller med om att det är enklare att hitta rätt vid sökning på engelska, en del översättningar är inte alltid lätta att få till exakt rätt.

För egen del spelar det mindre roll, men man kan ibland behöva tänka till vad det man ska göra heter på det språk man just då kör.
Men eftersom både kunder på jobbet och bekanta jag ibland hjälper föredrar svenska så har det oftast blivit det.