Veckans fråga: Vilken webbläsare använder du?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2005
Skrivet av flukke:

Chrome på datorn och Firefox på mobilen (för att kunna köra adblock)

Samma fast tvärt om.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2012

Ni 21 som envisas med att köra Internet Explorer, läs detta: https://portal.msrc.microsoft.com/en-us/security-guidance/adv...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2016

Firefox.
Gillade Chrome tidigare men bytte då jag tyckte att Chrome under året tog några steg för långt in i mitt liv och utan att riktigt fråga om lov eller ge mig något val.

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2012

Brave. bra mycket snabbare än chrome.
känner mig inte lika övervakad som jag gjorde när jag använde chrome heller.

Lea här ^-^/

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2015

Chrome främst, men även Firefox / Firefox dev.

Vad är det som är långsamt med Chrome?

I'm not having a glass of wine, I'm having six! It's called a tasting and it's classy!
[ [ MSI X470 Gaming Pro Carbon ⦿ Ryzen 3600 ⦿ Dark Rock Pro 4 ⦿ G.Skill Flare X 3200MHz CL14 (2x8GB) ⦿ Intel 660p M.2 1 TB ⦿ ASUS 1070 ROG Strix Gaming ⦿ Corsair RM750X ⦿ Define C TG ⦿ Corsair LL120 x3 ⦿ Corsair LL140 x2 ] ]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Värmdö
Registrerad
Feb 2006
Skrivet av Kriistoffer:

Samma fast tvärt om.

Hur får du in Adblock i Chrome på Android/ios? Pi hole eller något annat?

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | Asus GTX 1070 | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | Samsung EVO 500GB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Okt 2004

Jag kanske ska ställa frågan igen, då jag brukar göra det med något års mellanrum.

Finns det någon av de andra stora browserna, förutom Chrome, som klarar av att snyggt göra sökfältet integrerat med adressfältet? Jag vill att jag ska kunna öppna en tab med kortkommando, skriva en bokstav (kopplad till en given sökmotor) och space, och sedan ska jag kunna skriva min sökning och komma direkt till resultat.

Detta är det enda jag kan säga som faktiskt ger en betydande ökning av min surfhastighet, då det kapar tid från att behöva använda musen eller behöva skriva fler saker. Hur lång tid en browser tar att ladda en sida brukar vara försumbart med dagens hårdvara. Har frågat om detta tidigare och hittills har alla alternativ som sagts varit underlägsna vad Chrome har.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gävle
Registrerad
Okt 2006

Brave i första hand och Chrome om det inte funkar med Brave.

CPU Intel GPU Nvidia

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2010
Skrivet av Evil Peter:

Jag kanske ska ställa frågan igen, då jag brukar göra det med något års mellanrum.

Finns det någon av de andra stora browserna, förutom Chrome, som klarar av att snyggt göra sökfältet integrerat med adressfältet? Jag vill att jag ska kunna öppna en tab med kortkommando, skriva en bokstav (kopplad till en given sökmotor) och space, och sedan ska jag kunna skriva min sökning och komma direkt till resultat.

Detta är det enda jag kan säga som faktiskt ger en betydande ökning av min surfhastighet, då det kapar tid från att behöva använda musen eller behöva skriva fler saker. Hur lång tid en browser tar att ladda en sida brukar vara försumbart med dagens hårdvara. Har frågat om detta tidigare och hittills har alla alternativ som sagts varit underlägsna vad Chrome har.

Vivaldi har denna funktion. Jag har lagt till egendefinierade sökmotorer också, typ imdb, ändrat default och plockat bort exempelvis Yahoo för den vill jag inte använda.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Dec 2002

Chrome.

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Okt 2004
Skrivet av snajk:

Vivaldi har denna funktion. Jag har lagt till egendefinierade sökmotorer också, typ imdb, ändrat default och plockat bort exempelvis Yahoo för den vill jag inte använda.

Tack. Vivaldi har jag aldrig testat så kanske ska göra det framöver.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Nov 2007

Brave är main tillsammans med Chrome på Windows och Android. Kör Chromium och Firefox på Ubuntu.

Fractal Define S TC Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 3700X NZXT Kraken X52 32GB Corsair Dominator 3200MHz KFA2 RTX2080 Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vortex Pok3r RGB Asus ROG PG279Q Logitech Proteus G502 + Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 412+ 8TB.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2005
Skrivet av flukke:

Hur får du in Adblock i Chrome på Android/ios? Pi hole eller något annat?

Du. Jag kör utan adblock. Borde spesifiserat det.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2010
Skrivet av Evil Peter:

Tack. Vivaldi har jag aldrig testat så kanske ska göra det framöver.

Gör det, den är verkligen värd ett test tycker jag. Den bygger på Chromium så tillägg fungerar och det är inga problem med kompatibilitet men man får väldigt mycket mer inställnings- och anpassningsmöjligheter. Färgschema, eget eller mer eller mindre baserat på aktiv webbsida, flikplacering och utseende på flikarna, diverse former av snabbnavigering som musgester eller snabbhjul eller menyer. Men samtidigt har den ju bra defaults så man behöver inte meka så mycket om man inte vill.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
stockholm
Registrerad
Maj 2008

Viktigare än någonsin att köra Firefox då marknaden nu har reducerats till, i praktiken, två motorer. Varav en drivs av ett företag som har till största uppgift att visa dig annonser.

Allt mer som Firefox tappar går vi närmare ett internet som är helt dominerat av Google.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2013

Firefox!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2011

För helvete, all tjat om det onda företaget Google, har fått mig att nu sippa över till Firefox, för ja, jag håller med.

Är ni nöjda nu???

Dator: i7 4960x | 32GB RAM | Asus Rampage IV Formula | GTX 1080

Laptop: HP Elitebook 6930p | 8GB RAM | 211GB SSD RAID 0 | 256MB AMD Radeon HD 3450/3470 | Intel Duo T9900 @ 3.06GHz

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Halmstad
Registrerad
Okt 2011

kör Firefox körde chrome ett bra tag men alla annonser och skit som poppar upp hela tiden drev mig vansine.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2013
Skrivet av Jefe:

Brave i första hand och Chrome om det inte funkar med Brave.

Hur kan det vara någon skillnad när båda kör med Chromium?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2013

Ni som kör Opera: Vad tycker ni gör webbläsaren bra? Är genuint nyfiken då jag känner att den fortfarande kanske har något som jag saknar i Firefox.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2009

Kör firefox med ublock och noscript, enda sidan som inte blockas är swec

Har aldrig fått FF att funka bra på android, den känns alltid seg på nåt vis. Kanske dags att prova igen för alla annonser i chrome är fruktansvärt dryga. Nån som har tips för att köra firefox på Nokia 5?

På jobbet är vi förpassade till IE, sämre webbläsare får man leta efter. Som tur är jobbar vi nästan uteslutande via intranätet (det som bara funkar i IE och ingen annan webbläsare) så jag har vant mig.

| R7 3700X @stock + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | GTX 1060 Strix OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2016

Har kört Chrome i många år, men nu kör jag uteslutande Brave.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2015

@Nissling: Jag har kört Opera nu i ett par år efter Chrome/Firefox/Brave och gillar den skarpt. Den har en bra funktion som de andra saknar och det är något som kallas "Speed dial" det är Operas svar på ny fil/startsida men där kan man enkelt skapa länkar till sidor eller göra grupper med länkar som ligger tillsammans, sedan upplever jag den som snabbare (bättre respons) än de andra men är kanske en smaksak.

Prova den och gillar du den inte så har du i alla fall testat.

Ryzen 3700X / Taichi X570 / 32Gb DDR4/ RX 5700XT Gaming X

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kattlådan
Registrerad
Jul 2009
Skrivet av klirre:

Har aldrig fått FF att funka bra på android, den känns alltid seg på nåt vis. Kanske dags att prova igen för alla annonser i chrome är fruktansvärt dryga. Nån som har tips för att köra firefox på Nokia 5?

Prova Firefox Focus istället för "standard" FF.

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ulricehamn
Registrerad
Jun 2013
Skrivet av Nissling:

Ni som kör Opera: Vad tycker ni gör webbläsaren bra? Är genuint nyfiken då jag känner att den fortfarande kanske har något som jag saknar i Firefox.

Du kan ladda ner Chrome-tillägg i Opera. Har själv kört Chrome sedan betan men bytte för något år sedan, provade först Firefox men fanns många tillägg som jag tidigare använt som jag inte länge kunde använda. Opera blev lösningen

Opera har även inbyggd stöd för musgester (mycket najs), VPN och så vidare.

Ens signatur blir aldrig riktigt bra hur man än gör.

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2001

Chrome/Chromium och Safari. Tycker Safari är den bästa webläsaren.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västernorrland
Registrerad
Jun 2010

Kör och har kört Firefox de senaste 7-8 åren, är ju bara bäst...eller ja det bästa man kan ha idag iallafall

Edit:Kör med Duckduckgo Privacy Browser på Androiden.

En jädra massa mer prylar nu...

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2006

Kör med Brave både på dator och mobil

Asus ROG Maximus XI Extreme • Intel Core i9 9900K @ 5 GHz All Core • Noctua NH-D15
Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz 2x8GB • Asus GeForce GTX 1070 Dual OC
Phanteks Eclipse P600S White • Be Quiet SP E9 CM 580W • Dell UltraSharp U2515H

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2012

Brave ända sen firefox lekte opinionspolis.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2011

Har gjort långtester av dom flesta browsers men fastnade tillslut i Opera och har kört den nu i ca 3-4 år. Utan tvekan en av de bästa om inte bäst. Snabbare än chrome och FF, inte lika intrusive som Chrome.
Kan köra både Opera extensions och Chrome extensions (kör exempelvis google translate för att översätta sidor). Inbyggd adblock (dock kör jag med uBlock Origin), inbyggd VPN i incognito, "battery save mode" för att spara på laptopbatteri (till skillnad från Chrome som slaktar laptops). Kör open source lösenordshanteraren BitWarden. Förstår egentligen inte varför inte fler kör Opera. Finns inbyggt stöd för messengers (Telegram mfl) om man så vill, men jag tycker mest sidebaren är i vägen.