Permalänk
Medlem

Koppla vattenpumpen till gpun?

Hej på Er!

Tänkte inom kort göra en loop till min gpu.
Kan man köra fläktar och pump direkt från grafikkortet eller hur bör man koppla?

Mvh Linus

Permalänk
Hedersmedlem

Vad gäller frågan, är det om du bör koppla vattenslangarna, eller hur du bör koppla strömförsörjningen?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av vaughn:

Du vill nog strömförsörja dessa externt, antingen från moderkortet eller direkt från nätdelen. Grafikkortet kommer inte ha någon header du kan koppla in dig på som är tänkt för detta syfte.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Vad snackar ens om för pump? pumpar kan dra mycket mer ström än vad en vanlig header kan klara att skicka ut.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

@Vzano: Voltage: 12V 1.6A
Power: 19W

Permalänk
Medlem
Skrivet av vaughn:

@Vzano: Voltage: 12V 1.6A
Power: 19W

Hade nog inte rekommenderat det. Uttagen på moderna grafikkort pendlar mellan 1,5-2A beroende på modell så kan vara lite riskabelt. Hade nog kollat med tillverkaren på ditt grafikkort innan du kör YOLO.
Fläktar kan du styra från GPU men pump drar avsevärt mer än fläktar.
Någon speciell anledning att du vill köra pumpen från GPU?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Åbäke: R7 3700X | ASUS X470 Strix-F | EVGA GTX 1080 FTW | 32GB RAM | Custom Loop
HTPC: i7 7700K Delid | Noctua NH-U9B SE2 | MSI Z270M Mortar | GTX 1660 Super | 16GB RAM |
Konsoler: Xbox One X | Xbox 360 | Xbox | PS4 | PS3 | PS2 | Wii

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av vaughn:

@Vzano: Voltage: 12V 1.6A
Power: 19W

matta ström från nättagget och om du kan styr den via moderkortet, låt den gå på någon sensor från grafikkortet.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av makarickiri:

Hade nog inte rekommenderat det. Uttagen på moderna grafikkort pendlar mellan 1,5-2A beroende på modell så kan vara lite riskabelt. Hade nog kollat med tillverkaren på ditt grafikkort innan du kör YOLO.
Fläktar kan du styra från GPU men pump drar avsevärt mer än fläktar.
Någon speciell anledning att du vill köra pumpen från GPU?

Skickades från m.sweclockers.com

Nej det var mest för att jag tänkte att det var smidigt men att köra fläktarna kommer jag nog göra då, tack för svar!

Permalänk
Medlem

Min pump har en molex och en 4-pin ”fläktkontakt”.
Fläktkontakten kopplas till ”cpu-fan” på moderkortet.
Jag ställde kurvan i bios för ”cpu-fan” på 50% fast varvtal. Gav tillräckligt flöde och jag slipper att pumpen varvar upp om cpu-temp spikar.

Permalänk
Avstängd

Sätt dit en vattentemperaturmätare i loopen och använd vattentemperaturen som feedback för styrning av dina fläktar och vattenpump. Vattenpumpen kör en del på konstant varvtal för övrigt då fläktarna spelar större roll.

På så vis får du en stabil och fin kontroll av dina fläktar.

Temperatursensorn kopplar du in på ditt moderkort om det har en sådan ingång, annars kan du ex. gå på en Corsair Commander Pro för styrning, finns även dyrare alternativ.

Permalänk
Medlem

Jag använder mig av ett program som heter Argus Monitor och
i det kan du ställa fläkthastigheterna på moderkortet genom temperaturen på grafikkortet.

Jag bytte ut kylningen på mitt grafikkort mot ett vattensystem och kopplade fläktarna till radiatorn till en av fläktkontakterna
på moderkortet. De fläktarna kontrolleras sen av Argus Monitor genom att läsa av GPUtempen.

Visa signatur

My sole companion is my weapon. I must care for it better than any hunter has ever cared for his beast. I must master it more than any warlock has ever mastered his demon. Without me, it is useless. Without it, I am nothing.
I am the Warrior. Death is my business. Be it yours...or mine.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweborn:

Sätt dit en vattentemperaturmätare i loopen och använd vattentemperaturen som feedback för styrning av dina fläktar och vattenpump. Vattenpumpen kör en del på konstant varvtal för övrigt då fläktarna spelar större roll.

På så vis får du en stabil och fin kontroll av dina fläktar.

Temperatursensorn kopplar du in på ditt moderkort om det har en sådan ingång, annars kan du ex. gå på en Corsair Commander Pro för styrning, finns även dyrare alternativ.

@vaughn
Eller så köper du mitt CPU-block så har du vattentempen direkt på displayen
https://www.sweclockers.com/marknad/178595-rensar-ladorna

Permalänk
Medlem

Tack för alla förslag, pumpen kommer gå direkt på nätagget och 2st fläktar styrs av grafikkortet

Skickades från m.sweclockers.com