Fråga ang. trafikpremieskatt på försäkring

Permalänk
Medlem

Fråga ang. trafikpremieskatt på försäkring

Jag bytte nyligen bank och försäkringsbolag till bil och mc för att ha allt samlat och få rabatt på detta. Så helförsäkring på bilen skulle innan rabatten gå på ca 9000 för mig, 7200 efter rabatt. Det blev snäppet billigare jämfört med 7400 som jag tidigare gav då en förälder stod som ägare på bilen.
När fakturan kom så var den däremot på 6700. Är det så att försökringsbolaget står fört den skatten på ca 450 då? Jag trodde att det var något som jag skulle betala.

Hur är det på era försäkringsbolag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marlowe:

När fakturan kom så var den däremot på 6700. Är det så att försökringsbolaget står fört den skatten på ca 450 då? Jag trodde att det var något som jag skulle betala.

Jag kan visserligen vara ute & cykla, då jag inte har något motorfordon jag betalar försäkring för.

Men det verkar som man måste deklarera den själva hos Skatteverket (Skatt på trafikförsäkringspremie m.m.)

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

Jag kan visserligen vara ute & cykla, då jag inte har något motorfordon jag betalar försäkring för.

Men det verkar som man måste deklarera den själva hos Skatteverket (Skatt på trafikförsäkringspremie m.m.)

Det gäller nog bara försäkringsbolaget, det är inte något jag har behövt göra tidigare.
Men jag antar att de tar med skatten i totalpriset men sen står för just skatten själva. Det var lite konstigt bara att "pris per år" inte är det priset jag fick på fakturan. Riktigt så har mina tidigare försäkringsbolag inte skrivit. Det som står i avtalet har jag ju fått betala.

Permalänk
Medlem

Det är för att du betalat för mindre än ett år. Den där "rabatten" motsvarar 23 dagar mellan 2020-01-01 och 2020-01-23.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Medlem

Skatten på trafikförsäkring är något som infördes med Reinfeldt-regeringen som tillträdde efter valet 2006. Tanken är att den ska täcka bl a sjukvårdens kostnader för personskador i trafiken. Den "ingår" i din försäkringspremie, men det har alltid angivits på mina premiesammanställningar hur många kronor av beloppet som avser skatt på trafikförsäkringen. Det är alltså inget vi behöver bekymra oss för, försäkringsbolagen tar in den direkt på fakturan.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Skatt_p%C3%A5_trafikf%C3%B6rs%C....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shrudder:

Det är för att du betalat för mindre än ett år. Den där "rabatten" motsvarar 23 dagar mellan 2020-01-01 och 2020-01-23.

Ja det ser jag nu ja, tackar. Missade det.