Jag noterade brist på svenska youtubekanaler om Arduino (och elektronik/robotik över lag), så jag startade en!

Permalänk
Medlem

Jag noterade brist på svenska youtubekanaler om Arduino (och elektronik/robotik över lag), så jag startade en!

Har fått upp tre videos än så länge. En video som tar upp vad arduino är för något, och två som visar hur man kommer igång.
Än så länge har jag valt att hålla det på en nybörjarnivå. Tanken är väl att jag sakta men säkert ska ta och göra lite mer avancerade saker.

Vad är en Arduino?
Kom igång med Arduino
Hur skapar man ljud med en Arduino? (blev lite av en fortsättning på föregående video).

Ta gärna en titt och kom med lite feedback!

Permalänk
Medlem

Nice, precis vad jag letat efter!

Visa signatur

Send me out... with a bang.

Permalänk
Medlem

@Oggmeiler: Kul!
Är det något speciellt du har letat efter? Något specifikt du vill veta mer om?

Permalänk
Medlem

Är bara 7 minuter in i första videon. Men GRYMT! Skitbra förklarat! Bra ljud och bra tempo.
Har inte tagit tag i att lära mig just Arduino. Följer med spänning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oggmeiler:

Nice, precis vad jag letat efter!

Skrivet av hapone:

@Oggmeiler: Kul!
Är det något speciellt du har letat efter? Något specifikt du vill veta mer om?

Samma här. Precis fått upp intresset. Jag har inte studerat STEM på universitet och har glömt det relevanta man lärde sig i grundskolan. Så grundläggande elektricitet samt tutorials som allt eftersom tar en till en nivå där man kan jobba på egna projekt utan att följa andra vore av intresse

Permalänk
Medlem

@hapone: Nej, är helt ny på detta så helst en grundlig genomgång hur det fungerar, vilket du verkligen har lyckats med! Har du några egna roliga projekt som du kanske kan lägga upp och visa?

Visa signatur

Send me out... with a bang.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oggmeiler:

@hapone: Nej, är helt ny på detta så helst en grundlig genomgång hur det fungerar, vilket du verkligen har lyckats med! Har du några egna roliga projekt som du kanske kan lägga upp och visa?

Ok! Jag har en liten lista på saker jag tänker att jag borde ta upp, så jag kör väl vidare på den. Tänker att jag tar lite olika sensorer och grejor, motorer osv, och ba visar hur man sätter ihop det och får det att funka.

Och yes, jag har en till youtubekanal där jag har laddat upp en del projekt jag gjort. Hela grejen med den kanalen är dock att jag red lite på den där shitty-robot-vågen som kom med Simone Giertz för ett par år sedan, så det mesta där är rätt puckat. Väldigt glest mellan uppladdningarna också.
Shitty Engineer heter den kanalen.

Edit: Ett projekt som blev rätt ballt är en grej jag gjorde på jobbet här om dagen när jag hade tid över. En av robotarna från min youtubekanal Shitty Engineer ställde jag in i en låda som kallas HypeBox, som är en genomskinlig skärm med en ljusbox bakom, och gjorde så man kan styra roboten genom touchskärmen:
https://www.instagram.com/p/B7a7cH1pAGN/?utm_source=ig_web_bu...

Permalänk
Medlem

subscribed!

Visa signatur

Moderkort: Aorus z390 elite CPU: INTEL i9 9900KS
SSD: 970 evo plus 1TB Intel 750 1.2TB, Samsung 850 PRO 1TB GPU: Titan X Pascal
Ljud: PC360Sennheiser+SB ZxR RAM: Corsair Vengeance lpx 2600mhz cl15 32GB
SKÄRM1: Asus Rog Swift PG279Q 165hz 27" 2560x1440 CHASSI: Define R5
SKÄRM2: ASUS PB278QR 27" 2560x1440 KYLNING: NH-D15 NÄTDEL: Corsair AX860W

Permalänk
Medlem

Riktigt bra. Rakt på sak, tydligt och inte massa flamsande. Grymt!

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av hapone:

Har fått upp tre videos än så länge. En video som tar upp vad arduino är för något, och två som visar hur man kommer igång.
Än så länge har jag valt att hålla det på en nybörjarnivå. Tanken är väl att jag sakta men säkert ska ta och göra lite mer avancerade saker.

Vad är en Arduino?
Kom igång med Arduino
Hur skapar man ljud med en Arduino? (blev lite av en fortsättning på föregående video).

Ta gärna en titt och kom med lite feedback!

Intressant och bra!

Finns bara ett problem... Jag vill se fler videos! Get to work bitch!

(Hoppas varken du eller någon hund tar illa upp. Var lite humor)

Visa signatur

Har en tyst dator.

Permalänk
Medlem

Sjukt kul med så fin respons! Blir absolut taggad på att fortsätta. Ska bara komma på vad nästa video ska handla om. Funderar på att kanske hoppa upp lite i komplexitet och göra något som är lite mer avancerat.

Permalänk
Medlem

Såg precis en video, jättebra! Man blir inspirerad

Permalänk
Medlem

^
+
Börjat kika på första och ska kolla alla.
Pysslade lite med en kattleksak för ett antal år sedan runt en Arduino, hårdvaran blev klar och 75% av programmet men annat kom i vägen och ämnet gick i träda.

---
Min moddade post nedan från FZ,
Lite skojprojekt som nu aktualiserat Arduino som koncept igen för mig.

---

Pysselhörnan presenterar:
Arduino "Kit Katt", en kul (tror jag) byggsats om man har lite koll i ämnet,
(fick en sådan här)

(obs, om någon beställer så förstås på egen risk)

Har än så länge koncentrerat mig på att läsa/kolla och lagt på mjukvaran, fastnade nu på att göra den manöverbar via blutooth.

Sicke fall en kul pryl (tycker jag).
Skulle säga att den kräver både byggvana, lite soft vana och kanske en del RC.

Ingen butik man kan gå och byta ut trasiga grejor till, så det är väl nackdelen.
Iofs. finns nog alla delar utom det moddade arduino kortet att köpa här för mindre summor.

Petoi Nybble,
https://www.petoi.com

Indiegogo projekt,
https://www.indiegogo.com/projects/nybble-world-s-cutest-open...

Bygg doc, finns mer att läsa/se,
https://docs.google.com/document/d/1DPbqiWkSWnGqmX-0FWCXq34Xg...

Någon annan som har en?
(kanske ingen större risk, då det ser ut att vara runt ~350 sålda via indiegogo om jag såg rätt.)

Finns också ett "open cat project" har jag sett när jag samlat info. för här får man inga STL filer, även om jag sett i forumet för produkten att han gett iväg någon enstaka för någon trasig bit.

Visa signatur

Om jag råkar dö i någon FPS beror det uteslutande på problem utom min kontroll, för det kan absolut inte bero på mig ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av cb99:

Någon annan som har en?
(kanske ingen större risk, då det ser ut att vara runt ~350 sålda via indiegogo om jag såg rätt.)

Jag övervägde att köpa en nybble men mina programmeringskunskaper räckte inte till i det skedet. Att läsa engelska är inget problem men det skulle vara jäkligt intressant om du tog dig an nybble och postade på Swec!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Navicula:

Jag övervägde att köpa en nybble men mina programmeringskunskaper räckte inte till i det skedet. Att läsa engelska är inget problem men det skulle vara jäkligt intressant om du tog dig an nybble och postade på Swec!

Jag har en hemma som jag fick, verkligen ultrakompakt packad låda
Har som sagt läst/samlat info. samt installerat soft på dator och kortet.

När det gäller programmeringskunskaper skulle jag säga att för att få igång med grund soft'en krävs mer lite hum om hur en utvecklingsmiljö fungerar och installera denna efter guide. Kan tänka mig att bygga, dra kabel och koppla in kan utgöra ett större hinder.

Såg i en post på deras forum att någon satt en bluetooth modul för att kunna ladda ned soft och styra remote typ platta/telefon och där är jag nu, handlat en HC-05 modul som krävs och ska försöka få liv i den kombon.
Kollade bland android appar och det finns en del i ämnet redan där man kan använda androids rösttolkning för att skicka textkommandon om jag begrep rätt, vilket låter lite kul och om jag tänker rätt så kan det bli: "sitt", "kryp" via röst.

Varit lat och inte handlat sandpapper ännu vilket ser ut att behövas lite grann i alla fall för träpusslet.

Läst igenom de doc. och mycket av det som finns på deras forum och hittar något lite att tänka på varje gång, så väl investerad tid där som jag ser det.

Uppdaterar med vidare framsteg.

Visa signatur

Om jag råkar dö i någon FPS beror det uteslutande på problem utom min kontroll, för det kan absolut inte bero på mig ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av hapone:

Sjukt kul med så fin respons! Blir absolut taggad på att fortsätta. Ska bara komma på vad nästa video ska handla om. Funderar på att kanske hoppa upp lite i komplexitet och göra något som är lite mer avancerat.

Kanske ett Youtube klipp med förslag på startpaket grejer som är bra att börja bygga med. Behöver man ha en lödkolv till exempel... Kanske kan ta kontakt med Kjell och co och göra ett eget kitt med dem?

Bara lite idéer

Sen kanske du kan bygga något roligt med dessa grejer. Behöver nog inte lösa alla utmaningar framöver kameran. Men visa vissa delar och erbjuda en länk med lösningar?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Har en tyst dator.

Permalänk
Medlem

Något som slog mig häromdagen.

Why is an Arduino program called a sketch?
https://stackoverflow.com/questions/16017875/why-is-an-arduin...

Citat:

A sketch term is more meaningful to an artist than a developer - it's something quick'n'dirty to play with/explore/learn and potentially the start of something interesting. Arduino and Processing is aimed at teaching computing literacy in the arts/design so terminology also helps coat sugar on a dull/scary subject for creatives I guess. "Sketch" does sound more encouraging/appealing than "GCC C++ Executable/Arduino Due/X - ATSAM3X8E" for example – George Profenza Apr 15 '13 at 14:48

Visa signatur

Om jag råkar dö i någon FPS beror det uteslutande på problem utom min kontroll, för det kan absolut inte bero på mig ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Navicula:

Jag övervägde att köpa en nybble men mina programmeringskunskaper räckte inte till i det skedet. Att läsa engelska är inget problem men det skulle vara jäkligt intressant om du tog dig an nybble och postade på Swec!

Kunde inte redigera min tidigare post så blir en ny.

Väntade på lite 6x2mm skruvar då jag tyckte att de som var med var lite för långa på en del ställen, men fått dessa och satte lite fart.

Så har nu byggt klart katten, det var hyfsat knåpigt och gjorde fel trots att jag kikade på klipp/bilder flera ggr. och har byggvana från rc världen, men efter lite ombygge/byte av orientering av bitar så gick pusslet ihop.

Mjukvaran hade jag lite problem med, då avslagen "newline" i serie monitorn var ett krav och utan det så kom man till ett avslut som inte var helt solklart.

Gnuggade knölen då efter trim och dags för test så gick endast ett kommando sedan stopp, visade sig att jag hade "protected" 14500 batterier och dessa kan inte ge tillräckligt med ström, så beställt "unprotected" nu i UK.

Så den fungerar nu om man håller den i luften så att strömuttaget från batteriet hålls nere pga. ingen belastning.

Jag har inte satt på bluetooth modulen ännu.

Visa signatur

Om jag råkar dö i någon FPS beror det uteslutande på problem utom min kontroll, för det kan absolut inte bero på mig ;)