Läsa av Windows dokument i Ubuntu

Permalänk

Läsa av Windows dokument i Ubuntu

Mitt windows 10 startade inte plötsligt en dag.
Endast blå skärm och där gick inget alternativ att genomföra.

Efter flera timmars felsökning så gav jag upp och kontaktade microsoft support.

Fick tippset om att ladda ner en iso fil på usb och starta om datorn därifrån men det går varken att köra rescue eller en ominstallation med behållna dokument.
Efter 6st samtal gav microsoft support upp och sa att jag måste göra en fullständig ominstallation och därmed förlora alla dokument.

Nu har jag installerat Ubuntu för att komma åt internet.

Men jag kan inte hitta windows dokumenten via Ubuntu, Ska inte det gå att göra?

Tacksam för hjälp//Enslow.

Om ni behöver mer information är det bara att fråga

Permalänk
Hedersmedlem

Har du installera Ubuntu eller har du bara kört det från USB-minnet?

Om du har installerat Ubuntu till din hårddisk så är risken att du skrivit över filerna du försöker rädda.

Permalänk
Medlem

Om du öppnar Nautilus (filhanteraren), ser du någon Windowspartiton där? Borde ligga under Enheter eller liknande. Vet du om din Windowsinstallation var krypterad?

Permalänk

Jag har installerat Ubuntu.

Om jag öppnar filhanteraren så finns det under Other locations en mapp som heter Wndows Network där står det Folder is empty.

hur vet man om windows varit krypterad den har alltid varit öppen för oss och var en uppdatering från windows 8 när 10an kom

Permalänk

Men det borde finnas nåt sätt att få tillbaka dokumenten.

Bara det att jag inte förstår hur.

Permalänk
Medlem

Hur installerade du Ubuntu? Mer specifik fråga, Hur valde du att hantera disk? Valde du att ge Ubuntu hela disken? Windows Network är om du har utdelade mappar på nätverket. Det låter som att du skrivit över hela disken. I sådanafall finns det programvara för att försöka rädda viss data, viktigast av allt är att inte använda disken mer, varje skrivning/sak du gör skriver över mer och mer data. Just nu kan du räkna med att alla dina dokument är förlorade.

Visa signatur

Operativsystem: En bootbar Linux-container baserad på Fedora Kinoite som byggs av Github actions och kontrolleras av bootc på host! ---> github.com/sleepyoh/divine-desktop

Permalänk

Ok vilken programvara är bäst för att rädda data med?