Permalänk
Medlem

Datorn stänger inte av sig

Hej Sweclockers!

Åter igen behöver jag er hjälp då min dator börjat bråka med mig.

Sen ungefär en månad tillbaka har datorn börjat bråka genom att den inte helt vill stänga av sig ibland.
Första gången jag märkte det så hade jag stängt av den på kvällen och nästa dag så arbetade datorn fortfarande.
Skärm, tangentbord och mus var nersläckta men datorn var igång.

Jag har försökt lite olika saker det senaste.
- Stängt av snabb uppstart. Läste på att detta kunde vart ett problem.
- Uppdaterat BIOS då detta också unnat varit ett problem.
- Jag har testat ett felsöka med Windows felsökning. Hittar inget fel.
- Jag har gett datorn ”bästa förutsättningar” att stängas av. Alltså stängt ner alla bakgrundsprogram m.m. innan avstägning

Dilemmat är att den inte alltid fastnar och inte stänger av sig utan den gör det ibland, c:a 70% av gångerna jag försöker stänga ned den.
Felet uppstår när datorn vart igång en längre stund efter att jag spelat eller tittat på netflix. Om datorn nyss startats så stänger den i princip alltid av sig direkt. Det händer ytterst få gånger att den inte stänger av sig när den nyligen är startad.

Operativsystem: Windows 10 pro
Grafikkort: MSI Geforce GTX1080 8GB
Hårddisk: SSD evo 850 500 gbg (Som windwos är installerat på sen har jag fler SSD)
Processor: i5 6600K (ej klockad och har CPU vatten kylning)
Modekort: Gigabyte GA-Z10-Gaming K3
RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32 GB (2 x 16)

Jag hade helst undvikit att installera om Windows om det går, inser att det kanske blir slutlösningen. Men hade velat se om ni har några idéer på vad jag kan göra?

Tack på förhand!
/Niklas

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Ursäkta för sent svar.
Har tyvärr dåligt med tid att svara ibland.

Nej inga nya enheter har anslutits i samband med att datorn slutar att stänga av sig.

Jag testade idag med:
shutdown /s /f /t 0
i CMD.

Allt stängde ner sig, ljud skärmar mus och tangentbord men datorn snurrar fortfarande.

Tillägg till informationen