Permalänk
Medlem
Skrivet av Lorault:

Hur mår du i Corona pandemin just nu? Lever som vanligt eller fått oroliga känslor? Är 29 och bor i Stockholm som är drabbat mest.

Jag känner mig faktiskt nedstämd och fått massa pirrande känslor när pandemin nådde Sverige. Har varken lust att jobba eller liknande.

Jag känner likadant. Jag gissar att det har att göra med att jag inte riktigt vet hur morgondagen ser ut, vilket snarare är kontrollbehov än oro. Jag känner mig inte orolig. Jag känner mig mer låst. Eftersom jag har tänkt besöka min mor i närtid samt har en bebis med lungproblem, så håller jag mig helt isolerad. Och det funkar ju inte hur många månader som helst.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk

Borde resa till spanien nästa vecka på jobb.

Idag fick vi meddelande om eventuell permittering av 100 pers ca i firman (typ 80% av personalen).

Känns lite surt om man reser till jobbet och får viruset under resan eller i spanien och sedan blir permitterad på köpet, med ett 4mån barn hemma så pengarna skulle behövas.

Har även astma så virus som dessa brukar drabba mig hårdare än andra.

Permalänk
Medlem

Jag mår hur bra som helst.
Kunde inte mått bättre faktiskt.
Lite ont i vänster knä efter en spark.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

För er som känner er stressade / oroade så har BBC lite tips: https://www.bbc.com/future/article/20200317-covid-19-how-to-s...

Själv så har jag inte sett någon invasion av gräshoppor, eld falla från skyn eller några gubbar ridandes på hästar så antar att vi inte får se apokalypsen denna gång heller. Rätt säker att krisen i efterhand kommer handla om hur farlig (social)media har blivit för samhället då jag är rätt säker på medias drev kommer påverka fler långsiktigt än viruset i sig.

För snart 75 år sedan så slutade 2:a världskriget vilket resulterat i ett Europa i ruiner och 10-tals miljoner döda. Det hindrade inte samarbete som snabbt byggde upp Europa igen, så vi har kommit tillbaka från värre saker än detta.

På den positiva sidan finns också att våren verkar göra lite framstötar, skönt med värme och ljus efter "vintern".

Permalänk
Medlem

Har inte märkt av nån sjukdom i min närhet. Jag är hemma och VABar med grabben, han går lite emot strömmen och har dragigt på sig vattkoppor istället.

Permalänk
Avstängd

Bara bra med mig. Lite tråkigt att sitta hemma bara när man har ett roligt jobb. Skolorna stängde igår så inget fritids.

Visa signatur

8700K/1080Ti/XG32VQR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Billy Joe Bob:

Undvik gärna att sprida desinformation, det är livsfarligt i dessa tider.

* Dödligheten ligger runt 3-3,5 % baserat på den data vi har i dagsläget.

* Det är ett extremt virulent virus, som sprider sig oerhört lätt. Långt mycket mer än vanlig influensa t.ex.

* Inkubationstiden är längre än vanlig influensa. 2-10 dagar enligt senaste data från WHO, men i flera fall längre än så. Och detta är så klart största utmaningen. Om folk går runt och beter sig som de vore friska, och sen några dagar senare dyker symptomen upp. Då har de alltså redan varit sjuka flera dagar innan och spridit runt det.

Du smittar inte under inkubationstiden... kanske den där timmen innan du känner febern men sluta säga att man smittar dagar innan man får febern... -.-

Dödligheten du nämner är alldeles för hög. vet inte var du får den siffran ifrån. Sen får du inte glömma att man slutar testa folk. om man verkligen hade testat alla invånare, så hade dödligheten knappt legat på 1.5% och då står 60+ för absolut majoritet av fallen

Visa signatur

Dator: i7 9700k @ 5.0 Ghz - Asus Rog Strix OC 2080 Super
3600mhz 32gb - Gigabyte UD Z390 - Dark Rock Pro 4 - M.2 SSD MP510

Kringutrustning: Xiaomi 34" 3440x1440 - Xtrfy K4 - Glorious 0 Mus
Ljud: DT770 80ohm Headset - E10K DAC/AMP

Permalänk
Skrivet av KlyfftPotatis:

Du smittar inte under inkubationstiden... kanske den där timmen innan du känner febern men sluta säga att man smittar dagar innan man får febern... -.-

Dödligheten du nämner är alldeles för hög. vet inte var du får den siffran ifrån. Sen får du inte glömma att man slutar testa folk. om man verkligen hade testat alla invånare, så hade dödligheten knappt legat på 1.5% och då står 60+ för absolut majoritet av fallen

Dödligheten stämmer enlight WHO.
https://www.who.int/dg/speeches/detail/who-director-general-s...

Visa signatur

"On the frontlines there is only one commandment... THOU SHALT KILL"

Permalänk
Medlem

Första joggingpasset ute i grannskapet sedan gymmet stängde förra veckan. Inte roligt. Hälsan är god. Jobbar inom arbetsmarknadsåtgärder så effekterna av detta innebär väl att jag vet vad jag ska göra de närmaste...tja 25-30 åren som är kvar av yrkeslivet.

För att vara helt ärlig saknar pandemin något, it's just not....cinematic, känner mig lite låg att populärkulturen lovade en mer bombastisk Mad Max-upplevelse än denna liksom långsamma inbromsningen mot ingentingheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KlyfftPotatis:

Du smittar inte under inkubationstiden... kanske den där timmen innan du känner febern men sluta säga att man smittar dagar innan man får febern... -.-

Dödligheten du nämner är alldeles för hög. vet inte var du får den siffran ifrån. Sen får du inte glömma att man slutar testa folk. om man verkligen hade testat alla invånare, så hade dödligheten knappt legat på 1.5% och då står 60+ för absolut majoritet av fallen

Haha klockrent, du gjorde dig själv till exemplet jag varnar för 😁
För att citera Luke Skywalker: Amazing, every word of what you just said is wrong.

Permalänk
Medlem

Mår fan inte bra alls :/
Oron över mina föräldrar som både är gamla och med diverse småkrämpor som måste undvika att bli smittade är fan tung alltså, tänker på det hela tiden.
Jag själv, frugan och barnen klarar väl förhoppningsvis viruset hyfsat om vi skulle få skitet, men man kan ju inte vara säker.
Dock har vi vänner med sjukdomar i familjen som helst inte ska bli sjuka, svärmor som nyss blivit opererad, har en syster som sitter fast i Spanien och en annan släkting i Thailand.

Lägg därtill ekonomisk otrygghet och risken för att bli av med jobbet.

Fy fan.. önskar av hela mitt hjärta att denna skiten bara ska blåsa förbi snabbt som vinden, men vet samtidigt att så förmodligen inte kommer bli fallet. 🙁

Permalänk
Medlem

För egen del ingen oro. Bor på "mindre" ort i North Carolina, är kraftigt rekommenderad att jobba hemifrån sen i tisdags, vilket även om det är sjukt tråkigt fungerar bra. Restauranger, barer och bio nedstängt förutom för avhämtning för ätbara saker. Egentligen bara orolig för min mormor hemma i Sverige, får hon det lär det vara tokkört, gammal, skör och rökare (i smyg, vid 70+). Mor och far lär klara sig! Största risken personligt är väl om jag i egenskap av konsult skulle bli utkickad, då är det ett spännande läge. Sitter som tur var med låga levnadskostnader.

Betydligt värre för många andra i samhället här. Pratade med min dejts granne igårkväll, grannen satt uppe och väntade på att det skulle bli midnatt så att trycket på arbetslöshetsregistreringens hemsida skulle lätta så hon kunde skriva upp sig. Var väldigt skärrad. Alldeles för många som lever lön-till-lön, håller det här i sig kommer det bli katastrof för samhället som helhet.

Visa signatur

CyberpowerPC Tracer III EVO: i7-9750H | GTX 1660 Ti | 16GB | 1250GB SSD

Permalänk
Medlem

I.o.m att jag jobbar inom IT på Vattenfall där vi nu i princip skickat hem tusentals medarbetare för att jobba via VPN har jag en hel del att göra... Är fullständigt överjobbad. Folk är hemma och är sjuka och vi kämpar så i helvete med det lilla team vi har. Varit fullständigt utslagen och gått och lagt mig vid halv fem på eftermiddagen när jag kommit hem från jobbet. Har inte sovit så tidigt sedan jag var nyfödd....

Positiva är väl ändå att man tappat 5 kilo på en vecka. Känns lovande........

Fy i helvete.

Visa signatur

Ignorance is voluntary misfortune.

Permalänk
Medlem

Är som nämnts tidigare mer orolig för de äldre/multisjuka i min släkt och närhet. Jag är 28 år och frisk som en nötkärna, så mig går det nog ingen nöd på.

Är lite orolig att sista terminen av mina studier ska påverkas av detta så att min licens dröjer, då jag redan har rott hem ett jobb som det är tänkt att jag börjar på i juni.

Visa signatur

|Fractal design Define C|XFX Merc 6950 xt|AMD Ryzen 7 5800x3d|MSI 450b Gaming Plus|Corsair Vengeance 32gb DDR4 3200mhz|Corsair RM 850e|Alienware AW3423DWF|

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av KlyfftPotatis:

Du smittar inte under inkubationstiden... kanske den där timmen innan du känner febern men sluta säga att man smittar dagar innan man får febern... -.-

Dödligheten du nämner är alldeles för hög. vet inte var du får den siffran ifrån. Sen får du inte glömma att man slutar testa folk. om man verkligen hade testat alla invånare, så hade dödligheten knappt legat på 1.5% och då står 60+ för absolut majoritet av fallen

@KlyfftPotatis

Hur är det med alla som inte visar symtom och har Corona ändå, det räckte att ha rethosta men har Corona som smittar.
Då behöver man inte ha feber så tänk på detta.

Permalänk
Medlem

Varit sjukskriven i över 14 månader, för mig är det absolut ingen skillnad då jag redan varit isolerad tills nu

Permalänk
Medlem

Mest irriterad, all sport inställd så tv:n har man ju ingen nytta av längre. Universitetet där jag pluggar har ju fått panik och gör allt i sin makt för att krångla till tentan vi ska ha till veckan samt drygt och inte träffa alla i skolan. Sen är det osäkert om praktiken som skulle börja vecka 14 ens blir av😠 nej snacka om överreaktion!

Fördelarna är väl att våren har kommit och man har fått mer tid med sambon och barnen🙂

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon190792:

Det blir jobbigt när familjer kan tvingas sitta hemma, skilsmässor lär bli rekord i år om detta pågår en längre tid.

Ja behöva spendera tid med personen jag valt att gifta mig med, huga mig. Fattar inte hur folk ser på giftermål egentligen.

Jobbar och står i, som vanligt. Kommer behöva jobba övertid de kommande veckorna t o m, men det är orelaterst till detta. Får se hur det ser ut efter det, störtdyker försäljningen kanske vi måste gå ned på deltid.

Privat är det väl också som vanligt i stort sett.

Permalänk
Medlem

För att inte känna sig helt isolerade, så föreslog jag att vi skulle hålla videomöten de tider vi vanligen fikar på jobbet. Snacka vardagssaker, jobbrelaterat och allt annat mellan himmel och jord.

Verkar uppskattas då vi från början var 50% av avdelning och snart (idag?) sitter 100% med på "mötet. Så det kan jag absolut rekommendera. Att vi sedan jobbar med just denna typ av tjänst gör det ju rätt naturligt med.

Visa signatur

5800X@original ;)
3600XT@4600Mhz
E6600@3.42Ghz
Duron 600@1378Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackwizard:
Skrivet av Billy Joe Bob:

Haha klockrent, du gjorde dig själv till exemplet jag varnar för 😁
För att citera Luke Skywalker: Amazing, every word of what you just said is wrong.

” Globally, about 3.4% of reported COVID-19 cases have died.”

Notera Reported Cases. Denna statistik gäller bara för bekräftade fall, riktiga dödligheten är lägre pga mörkertal. Sen är väl inte ens den där 3.4 siffran aktuell längre.

” Scientists' estimate of the death rate is lower because not all cases are reported.

On Sunday, Health Secretary Matt Hancock said the UK government's "very best assessment" was that the mortality rate was "2% or, likely, lower"

https://www.google.se/amp/s/www.bbc.com/news/amp/health-51674...

Så hur var det med disinformation?

Permalänk
Medlem

Har varit små förkyld sedan december så känner ingen skillnad!

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

” Globally, about 3.4% of reported COVID-19 cases have died.”

Notera Reported Cases. Denna statistik gäller bara för bekräftade fall, riktiga dödligheten är lägre pga mörkertal. Sen är väl inte ens den där 3.4 siffran aktuell längre.

” Scientists' estimate of the death rate is lower because not all cases are reported.

On Sunday, Health Secretary Matt Hancock said the UK government's "very best assessment" was that the mortality rate was "2% or, likely, lower"

https://www.google.se/amp/s/www.bbc.com/news/amp/health-51674...

Så hur var det med disinformation?

1) Vi kan bara gå efter bekräftade fall just nu.
Mörkertal säger ju sig självt är irrelevant, blir ju bara gissningar då.
Vi får se sen när det här är över vad siffran egentligen landade på.

2) Gå efter WHO, inte efter vad någon individuell hälsominister i ett land säger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Billy Joe Bob:

1) Vi kan bara gå efter bekräftade fall just nu.
Mörkertal säger ju sig självt är irrelevant, blir ju bara gissningar då.
Vi får se sen när det här är över vad siffran egentligen landade på.

2) Gå efter WHO, inte efter vad någon individuell hälsominister i ett land säger.

Läs länken själv, WHO likställer inte detta med dödlighet. Det är vetenskapligt oärligt att säga det baserat på siffrorna och har inte sett någon expert göra det heller.

Permalänk
Medlem

Jobbar som officer i Försvarsmakten så ingen skillnad. Vi har blivit noggrannare att planera möten och använder mer VTC och telefonmöten. Med i planering för fältsjukhuset här i Uppsala just nu. Frun jobbar inom vården så fullt upp där med. Ingen oro över eget jobb. Dock en oro för mina medmänniskor i icke statliga jobb som har eller kan bli varslade nu. Det oroar mig mest faktiskt. Sedan skrattar jag gott åt de där jä**a jänkarna som bunkrar vapen och am som en zombie apokalyps. Barnen är en så länge i skolan också. Vi är ju samhällskritiska så våra barn får troligen plats på något special fritids om skolorna stänger

Visa signatur

"Citera för svar!"

Speedrunner

Permalänk
Medlem

Mår perfekt! Jobbar hemifrån och kan investera mer pengar än någonsin, för att långsiktigt tjäna på det. Går ut och äter då och då för att stötta bolagen.

Kunde inte ha det bättre! Är det något jag skulle känna mig orolig för så är det de äldre.

Permalänk
Medlem

Mår bara bra, men åkte på influensa i måndags så är bannlyst från jobbet tills symptomen är borta +48h. Ovanligt snäll 'flensa man fick då det bara blev ömt i halsen och huvudvärk. Har däremot varit i självutnämnd karantän, men så länge man har internet så är det lugnt

Har däremot blivit en pizza eller hamburgare för mycket då orken ändå störtdyker.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

@Zizoor: Stor kärlek till er på IT. <3

// Vattenfallare

Visa signatur

Jonsbo D31 Mesh
MSI B450M Mortar
AMD Ryzen 5800X3D
Corsair LPX 2x16Gb 3600MHz
AMD Radeon 7800XT Nitro +

Permalänk
Medlem

@Molotov: Ditt företag har precis sagt "Vi tänker inte ställa upp för er arbetare i kristid", varför sitter du och funderar på att riskera ditt liv för arbetet? Ser att det står att du bor i Finlands, vet inte vad de har gått ut för med för rekommendationer men tvivlar på att de uppmanar, om de ens tillåter, resor till Spanien just nu? Naa, fuck ditt företag säger jag.

Permalänk
Medlem

Alla våra kontor blev nedstängda förra fredagen så är bara jobba hemifrån, fungerar helt ok. Mer sömn och saknar inte det sociala jätte mycket, en bättre stol vore dock på sin plats. Träningsabsistensen att få strypa folk är dock oerhörd då kampsportsklubben är stängd. Annars så äre gött.

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackwizard:

Var hittar du det? Från uttalandet:
"Globally, about 3.4% of reported COVID-19 cases have died."

Nyckelordet är rapporterade, vi testar inte alla i världen, det vi vet är att en stor andel får väldigt milda symptom och de springer därför inte och testar sig (och i sverige får man inte testa sig om man inte blivit svårt sjuk).

Mer realistiska siffror är snarare sydkorea med sin massiva testning som ligger på 0,8% och inte ens de testar _alla_, så ytterligare människor är säkerligen smittade/sjuka, vilket ytterligare sänker dödligheten.

Visa signatur

Dator: Mac