Permalänk
Avstängd

Bäst användning av torkskåp?

Tjo! Som frälst med egen tvättmaskin i grovköket efter 31 år i annars delad tvättstuga så innebär det även att jag måste lufttorka vare sig med eller utan blås. Kör jag i torkskåpet är det alltså med blås.

Vad jag undrar är hur man skall bäst använda torkskåpet beträffande placering av ens nytvättade tvätt och vald temperatur? Exempelvis kör jag mellanvärme (i mitten av vad som går att välja på värmeskalan på radioknappen på torkskåpet) men jag undrar om det inte går att köra maxvärme?

Den enda oro jag har är att plagg kommer börja brinna, förutsatt att man tar dem precis nedanför fläkten vilket jag inte har nu. Det finns tre rader vertikalt med stänger i torkskåpet och nu på maxvärme ligger sängkläder på de mellersta stängerna.

Hur har Du bäst använt ditt torkskåp om du tvättar hemma och inte har möjlighet att hänga tvätten utomhus än?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Är nog ingen större fara att saker ska brinna, dock tål ju inte alla kläder hög värme, och högsta i ett torskskåp kan bli ganska varmt.

Men vanliga kläder som tål 60 grader borde tåla endel.. Dock saker som är 30-40 grader tvätt skulle jag vara försiktig med!

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Maxizor:

Är nog ingen större fara att saker ska brinna, dock tål ju inte alla kläder hög värme, och högsta i ett torskskåp kan bli ganska varmt.

Men vanliga kläder som tål 60 grader borde tåla endel.. Dock saker som är 30-40 grader tvätt skulle jag vara försiktig med!

Sant. Bör därför variera med temperaturen beroende på plagg som skall torkas? Typ mittentempen för 40 graders tvätt och maxtemp för 60 graders plagg som är en bit från värmefläkten?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Fast en torktumlare som kondenserar fukten som blir över och inte behöver skorsten är ändå överlägset.
Så kan du hänga lakan i torkskåp, utan värme om du har någon dag på dig...

Permalänk
Rekordmedlem

Du kan torka allt du inte har brotom med vid rumstemp så sparar du energi, använd torkskåpet som en torkställning att hänga tvätten på så sparar du pengar och miljö.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du kan torka allt du inte har brotom med vid rumstemp så sparar du energi, använd torkskåpet som en torkställning att hänga tvätten på så sparar du pengar och miljö.

Har man bråttom kan man speeda upp det genom att fixa lite cirkulation med en vanlig golvfläkt också, går på ett par timmar att få en ställning tvätt snustorr med hjälp av en dylik, inte så rasande mycket långsammare än skåp/tumlare. Kanske inte lika energisnålt som att bara hänga och låta lufttorka, men betydligt bättre än ett torkskåp iaf, värmaren som drar lejonparten av strömmen.

Kastade ut min torktumlare för ett gäng år sen. Så jäkla skönt att slippa det åbäket. De få gånger man behöver tumlare, säg när man regenererar DWR på skidkläderna eller nåt, gör jag det i föreningens tvättstuga

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du kan torka allt du inte har brotom med vid rumstemp så sparar du energi, använd torkskåpet som en torkställning att hänga tvätten på så sparar du pengar och miljö.

Torktumlaren är bra att använda för att t.ex. göra täcket eller kudden fluffig igen efter en tvätt.

Annars sliter dessa något enormt på kläderna. Så att hängtorka är absolut att föredra.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Exxovion:

Torktumlaren är bra att använda för att t.ex. göra täcket eller kudden fluffig igen efter en tvätt.

Annars sliter dessa något enormt på kläderna. Så att hängtorka är absolut att föredra.

Ja för saker med dunstoppning är torktumlare bra men ett torkskåp är nått annat och det är bara en något snabbare version av ett klädstreck eftersom det man torkar inte snurras runt.
En riktig centrifug är också ett bra alternativ till torkskåp för det blir i princip strytorrt efter en sådan, centrifugeringen i tvättmaskiner är inta alls lika bra som det en fristående centrifug åstadkommer.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.