Permalänk

Nybyggd dator - startar om innan BIOS

Har en nyköpt och nybyggd dator som jag haft problem med i några veckor. Har tidigare fått igång burken och kommit in i BIOS men hade initialt problem att hitta ena RAM-minnet. Efter bara kort tids laborerande med detta så slutade datorn helt att fungera och startar om innan BIOS efter någon halv minut.

Misstänkte att det kunde vara något knas med moderkortet men har nu fått detta bytt - med samma dåliga resultat. Alla fläktar snurrar och lyser (chassi, CPU, GPU). Men inget syns på skärmen och datorn startar som sagt om efter någon halv minut.

Har provat att koppla ur alla USB-portar och skärmen men utan effekt. Även testat att flytta runt RAM-minnen och köra med ett i taget, även det utan resultat.

Detta är datorn:
Moderkort: ASRock B450M Pro4-F Moderkort - AMD B450 - AMD AM4
CPU: AMD AM4 Ryzen 5 3600
GPU: Gainward GTX1650Super Pegasus OC
SSD: WD Blue SN550 SSD 500GB M.2 NVMe
RAM: HyperX Fury Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz / DDR4 / CL16 / HX432C16FB3K2/16
Nätagg: Corsair CV550 550W
Chassi: Kolink Aviator M Micro-ATX Case - Black - Window

Vet inte ens vart jag ska börja gräva men börjar ge upp hoppet om det här eländet. Mycket tacksam för all hjälp och förslag på vad jag kan göra/testa! =/

Permalänk
Medlem

Säker att det står ’Ryzen 3000 Ready’ på moderkortslådan? Finns en risk att ditt moderkort behöver en biosuppdatering

Permalänk
Medlem

@Dannepoke: Du har u testat de som bör göras med en minnessticka åt gången på olika platser.

Jag hade liknande problem vid tillfälle med ett beg moderkort jag köpt, där de inte funkade med bägge stickorna i fast de va hela, visade sej bero på att 2 pins på cpu socketen va böjda, ortroligt nog funkade datorn perfekt, dock gick de bara ha en sticka i, fetta va ju då ett intel moderkort.
Men hur har du de mmed bios ? Behöver den flashas med äldre cpu i ?

Bygger bara intel så vet inte mmycket om amd men de är vad jag hört andra klaga på iallafall,.

/Robban.

Visa signatur

No1. Intel Core i7-11700K @5ghz - Msi MPG Z590 Gaming Plus
- 32gb DDR4-3200MHz - GIGABYTE RTX 3080 Ti EAGLE
--------------------------------------------------------------------------------
No2. Intel Core i7-10700K @5GHz - Msi MPG Z490 Gaming Carbon WIFI
- 32GB DDR4-3200MHz - ZOTAC RTX 2080 Ti ArcticStorm

Permalänk
Medlem
Visa signatur

No1. Intel Core i7-11700K @5ghz - Msi MPG Z590 Gaming Plus
- 32gb DDR4-3200MHz - GIGABYTE RTX 3080 Ti EAGLE
--------------------------------------------------------------------------------
No2. Intel Core i7-10700K @5GHz - Msi MPG Z490 Gaming Carbon WIFI
- 32GB DDR4-3200MHz - ZOTAC RTX 2080 Ti ArcticStorm

Permalänk

Jag tycker inte det borde behövas BIOS-uppdatering för jag har ju fått igång datorn tidigare, med samma fabriksnya moderkort och samma CPU.

Nu har jag som sagt fått nytt moderkort av samma modell men har ändå svårt att se att det skulle bero på kompabilitetsproblem. Kan ju inte ens uppdatera BIOS eftersom jag inte längre kommer in där. EDIT: såg nu också att det även står Ryzen 3000 ready på förpackningen.

När jag monterade om allting på moderkortet kikade jag även på CPU och tyckte inte jag såg några böjda pinnar.

Permalänk

Problemet är löst... många timmars elände med reklamation och montera om hela datorn som varit helt i onödan.

Det visar sig att man kan sätta i RAM-minnena så att det klickar - men utan att det sitter ordentligt monterade. Har nog satt i och ur minnena 15 gånger men tydligen utan att lyckas montera de rätt.

Även nu när jag nu misstänkte att detta kunde vara felet så lyckades jag ändå inte göra rätt första gången. Men andra gången, när jag satte i RAM-minnena från början och tryckte till ordentligt i bägge ändar och tog i lite extra här och där, så startade skiten till dator...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dannepoke:

Problemet är löst... många timmars elände med reklamation och montera om hela datorn som varit helt i onödan.

Det visar sig att man kan sätta i RAM-minnena så att det klickar - men utan att det sitter ordentligt monterade. Har nog satt i och ur minnena 15 gånger men tydligen utan att lyckas montera de rätt.

Även nu när jag nu misstänkte att detta kunde vara felet så lyckades jag ändå inte göra rätt första gången. Men andra gången, när jag satte i RAM-minnena från början och tryckte till ordentligt i bägge ändar och tog i lite extra här och där, så startade skiten till dator...

Snyggt att du fick till det! Ibland blir det fel för alla