Korttidspermittering som ej går rätt till

Permalänk
Medlem

Korttidspermittering som ej går rätt till

Jag har ett dilemma på mitt jobb och känner till många andras jobb där samma problem förekommer.

På mitt jobb så skrattades det åt Covid i början. Folk som ville hålla sig ifrån kollektivtrafiken, jobba hemma, stanna hemma vid symptom osv kallades för "fega". Det skämtades friskt om "Corona", ingen tog det på allvar.
Sedan från ena sekunden till andra så byttes åsikten från företagets sida. Det visade sig helt plötsligt att man kunde roffa åt sig skattepengar från staten.
Samtliga anställda permitterades 20% eller mer (trots alla behöver jobba mer än 100% just nu). Samtliga chefer som har högre löner permitterades 40% eller mer. Så företaget kan roffa åt sig maximalt med skattemedel.
Däremot jobbar samtliga chefer såklart 100% ändå och de antyder utan att vilja säga rätt ut till alla anställda att också jobba 100% trots permittering. Det här är enligt mig bedrägeri.
Jag vill inte gå hela vägen och anmäla företaget jag jobbar på dessvärre, men jag tänker inte delta i beteendet själv.

Jag är en av de besvärliga anställda som vägrar. Just nu skulle jag behövt jobba även helger för att hinna med. Men i och med att man väljer att scamma staten på våra skattepengar så jobbar jag 80% och inte en sekund till. Vilket innebär att projekten jag arbetar i släpar.

Gissar att det är många fler som sitter i samma sits. Vad tycker och gör ni åt det i så fall?

Permalänk

Känns spontant som att detta är något man kan anmäla anonymt?

Visa signatur

Citera mig för svar!

Permalänk
Medlem

Man får jobba exakt 0% övertid.

På mitt jobb är det superseriöst med hälsorutiner, folk har fått sitta i karantän som betalats av företaget, vi matas med instruktioner om hygien. Är du permitterad jobbar du inte en fucking sekund övertid. Det är ju ett litet problem för att vi kan ha lite svajiga volymer från dag till dag så det har hänt att en del icke permitterad personal har fått jobba hårt vissa dagar, dvs många timmar övertid....lol...sen har vi även börjat öka med volymerna igen.

Jag tycker du ska göra din plikt som en god medborgare och se om du kan sätta dit dom jävlarna.

Permalänk
Medlem

Underlåtenhet att agera gör dig knappast oskyldig i detta, i alla fall inte moraliskt. Gör din samhällsplikt och anmäl detta tråkiga beteende. Låter ju inte som en arbetsplats med goda värderingar.

Permalänk
Inaktiv

Vet inte om Skatteverket är rätt väg, men de bör rimligtvis kunna ta frågan vidare till andra myndigheter.

https://www.skatteverket.se/omoss/kontaktaoss/mejla/tipsaommi...

Permalänk
Medlem

Antar att det rätt snabbt blir grovt bedrägeri, typ direkt, se om du kan få in lite skriftlig information. även bandupptagningar går ju lätt att göra.

Permalänk
Medlem

Staten borde införa en form av Whistleblower - Informant Award som IRS har i USA.

Tycker de som fuskar i dessa Corona tider skall sättas dit ordentligt

Permalänk
Avstängd

Gör det enda rätta, hör av dig till någon tidning, typ aftonbladet, eller direkt via skatteverket eller vilken myndighet som det nu berör.

Om det aldrig är någon som säger till när sådant här händer kommer det aldrig sluta.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Har själv hört en hel del av detta från bekanta. Det är jävligt äckligt och jag rekommenderar samtliga att anmäla bolag som sysslar med sånt.

Ta ett samtal med Skatteverket, se om de kan skicka dig åt rätt håll.

Permalänk
Medlem

Om du permitteras, så går du ju ner i lön också. Hade aldrig jobbat 100% och tjänat mindre för oserösa företags skull

Permalänk
Medlem

Det är Tillväxtverket som administrerar stödet. Anmäl det här till myndighet: ja. Kontakta aftonbladet: nej - ha lite självrespekt.

Permalänk
Medlem

Du anmäler dem anonymt via: https://tillvaxtverket.se/om-tillvaxtverket/misstanke-om-fusk...

Ta också kontakt med facket om du är medlem ( spelar ingen roll om företaget har kollektivavtal eller inte ).

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

Jag har ett dilemma på mitt jobb och känner till många andras jobb där samma problem förekommer.

På mitt jobb så skrattades det åt Covid i början. Folk som ville hålla sig ifrån kollektivtrafiken, jobba hemma, stanna hemma vid symptom osv kallades för "fega". Det skämtades friskt om "Corona", ingen tog det på allvar.
Sedan från ena sekunden till andra så byttes åsikten från företagets sida. Det visade sig helt plötsligt att man kunde roffa åt sig skattepengar från staten.
Samtliga anställda permitterades 20% eller mer (trots alla behöver jobba mer än 100% just nu). Samtliga chefer som har högre löner permitterades 40% eller mer. Så företaget kan roffa åt sig maximalt med skattemedel.
Däremot jobbar samtliga chefer såklart 100% ändå och de antyder utan att vilja säga rätt ut till alla anställda att också jobba 100% trots permittering. Det här är enligt mig bedrägeri.
Jag vill inte gå hela vägen och anmäla företaget jag jobbar på dessvärre, men jag tänker inte delta i beteendet själv.

Jag är en av de besvärliga anställda som vägrar. Just nu skulle jag behövt jobba även helger för att hinna med. Men i och med att man väljer att scamma staten på våra skattepengar så jobbar jag 80% och inte en sekund till. Vilket innebär att projekten jag arbetar i släpar.

Gissar att det är många fler som sitter i samma sits. Vad tycker och gör ni åt det i så fall?

Jag tycker inte det är så enkelt som att om du är permitterad så ska du inte jobba.
T ex ett scenario kan vara att företaget har inga eller små intäkter men det finns ändå saker att göra, t ex teknisk skuld, jobba med marknadsföring osv. Du blir permitterad och får gå hemma där staten betalar lön. Tänk om du istället hade gjort alla dessa saker så när pandemin är över och vi alla kan börja gå tillbaka igen då är ditt bolags uppförsbacke inte lika jobbig. Ni har betat av en massa saker som ni annars får göra om ett år.
Kanske tänker fel men som skattebetalare så ser jag hellre att du gör något produktivt än solar och äter glass. Nu är det ju gött att vara hemma så jag förstår de som vill... Ingen skam i det

Men ditt scenario låter mer som att ni har intäkter men dina chefer ser en "möjlighet" att öka på marginalerna och det är helt fel. Då tycker jag du ska anmäla.

Permalänk
Medlem

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/regeringen-tillsatter-en-a...

Själv upplever jag det att samma sker lite med sjukskrivningarna nu då man enligt myndigheterna ska kunna jobba om man efter ha varit sjuk bara har hosta och är symptomfri från övriga symptom i sju dagar. Nu har jag varit hemma frisk, bara rethosta nu, i tre veckor, sjukskriven med sjukpenning då arbetsgivaren säger att man ska vara helt symptomfri i 2 dagar. Med min rethosta så kommer jag vara sjukskriven i minst en månad till trots att jag nu enligt myndigheterna är frisk.
Självklart har jag inte fått göra något test eftersom vi bor i Sverige där de inte tycker testning är viktigt.

Permalänk
Rekordmedlem

Det har ju varit uppe på nyheterna under veckan om att de ska granska bidragen till företagen för att stävja fusk.
Tillväxtverket har en tipsfunktion så det är inte fel att ge dem en notis om vad som hänt så de vet vilka företag som bör granskas med hög prioritet så ta kontakt med dem på nått sätt så de kan jaga de företag som missbrukar bidragssystemet.
https://tillvaxtverket.se/om-tillvaxtverket/misstanke-om-fusk...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

https://omni.se/skf-haver-permitteringar-anstallda-atergar-ti...
Även stora företag utnyttjar Corona-stödet...

Stödet ska såklart inte användas för att fylla ut företagens plånböcker (eller företagsledare för den delen). Jag tycker helt klart att du ska anmäla, men det ska vara anonymt för din egen skull.
Det låter också som att TS arbetsgivare inte skulle dra sig för att ge anställda som inte går med på bidragsfusket sämre villkor vid framtida löneförhandlingar eller tom undanta från turordningsregler i händelse av uppsägningar. Kan inte tänka mig att de är intresserade av att behålla en "obekväm" anställd.

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk
Medlem

Tack för alla kommentarer och tips!
Som nämndes i kommentarerna så är jag medskyldig om jag inte rapporterar det vidare, så har gjort det nu via länken till tillväxtverket, tack för den.
Anmälde även två till firmor jag vet om som fuskar via vänner som jobbar där har berättat.

Efter alla kommentarer och input här så känner jag ännu mer hur svårt det är att svälja sånt här, så jag väljer att säga upp mig från företaget också. Nån form av moralisk kompass bör man följa.

Permalänk
Skrivet av ZyntaX:

Tack för alla kommentarer och tips!
Som nämndes i kommentarerna så är jag medskyldig om jag inte rapporterar det vidare, så har gjort det nu via länken till tillväxtverket, tack för den.
Anmälde även två till firmor jag vet om som fuskar via vänner som jobbar där har berättat.

Efter alla kommentarer och input här så känner jag ännu mer hur svårt det är att svälja sånt här, så jag väljer att säga upp mig från företaget också. Nån form av moralisk kompass bör man följa.

Vill uppmuntra dig till att följa din moraliska kompass men överväg ändå att inte säga upp dig nu och sköta dig med korttidspermitteringen istället. Detta då du själv kanske får svårt att hitta nytt jobb i tider som dessa och du gör inget fel om du sköter dig själv, jag är bara glad som skattebetalare att du anmäler det. Men det ska inte drabba dig så att du står utan jobb, inte sån som situationen är idag, tänk på dig själv också!

Visa signatur

Citera mig för svar!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ZyntaX:

Samtliga anställda permitterades 20% eller mer (trots alla behöver jobba mer än 100% just nu). Samtliga chefer som har högre löner permitterades 40% eller mer. Så företaget kan roffa åt sig maximalt med skattemedel.

Det är så klart inte inte är tillåtet att permittera folk som fortfarande förväntas jobba 100%, men även det där med att permittera cheferna mer än de anställda är antagligen inte tillåtet, såvida detta inte regleras av kollektivavtal.

Finns inget kollektivavtal på arbetsplatsen, säger reglerna att alla som permitteras för korttidsarbete inom driftenhet ska ha samma minskning i arbetstid och lön. (Källa: Tillväxtverket, se frågan "Vad finns det för krav kopplat till korttidsarbete?")

En driftenhet är en geografisk definition först och främst. Det är dock en rätt luddig och svårbedömd definition. Såvida det inte är så att era chefer jobbar på en annan fysisk plats än ni själva, och ni därför jobbar "självständigt" på er driftenhet (men är det i så fall era chefer?) så är detta inte tillåtet.

Du själv som enskild anställd måste inte heller gå med på korttidsarbete, såvida inte det finns kollektivavtal på arbetsplatsen. Du kan alltså fortsätta jobba 100% och neka till arbetstidsförkortning med full bibehållen lön. Jag ser inte varför du skulle gå med på en arbetstidsförkortning, om du samtidigt ska jobba till 100%. Förutom att det är moraliskt förkastligt att lyfta krisstöd för detta, så har du absolut inget att vinna på detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smileduck:

Vill uppmuntra dig till att följa din moraliska kompass men överväg ändå att inte säga upp dig nu och sköta dig med korttidspermitteringen istället. Detta då du själv kanske får svårt att hitta nytt jobb i tider som dessa och du gör inget fel om du sköter dig själv, jag är bara glad som skattebetalare att du anmäler det. Men det ska inte drabba dig så att du står utan jobb, inte sån som situationen är idag, tänk på dig själv också!

Redan gjort, muntlig uppsägning. Skriftligt på Måndag.
Jag jobbar i en bransch där jag har rekryterare som kontaktar mig kontinuerligt, nytt jobb är inte ett bekymmer.
Vill inte låtsas vara så nobel att jag går utan jobb och lön pga min moraliska kompass mot alla andra skattebetalare. Jag har helt enkelt väldigt lätt skaffa ny anställning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

Redan gjort, muntlig uppsägning. Skriftligt på Måndag.
Jag jobbar i en bransch där jag har rekryterare som kontaktar mig kontinuerligt, nytt jobb är inte ett bekymmer.
Vill inte låtsas vara så nobel att jag går utan jobb och lön pga min moraliska kompass mot alla andra skattebetalare. Jag har helt enkelt väldigt lätt skaffa ny anställning.

Kudos. Håller företagen på så här så skall dom sättas åt och det skall även kännas.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Det är så klart inte inte är tillåtet att permittera folk som fortfarande förväntas jobba 100%, men även det där med att permittera cheferna mer än de anställda är antagligen inte tillåtet, såvida detta inte regleras av kollektivavtal.

Finns inget kollektivavtal på arbetsplatsen, säger reglerna att alla som permitteras för korttidsarbete inom driftenhet ska ha samma minskning i arbetstid och lön. (Källa: Tillväxtverket, se frågan "Vad finns det för krav kopplat till korttidsarbete?")

En driftenhet är en geografisk definition först och främst. Det är dock en rätt luddig och svårbedömd definition. Såvida det inte är så att era chefer jobbar på en annan fysisk plats än ni själva, och ni därför jobbar "självständigt" på er driftenhet (men är det i så fall era chefer?) så är detta inte tillåtet.

Du själv som enskild anställd måste inte heller gå med på korttidsarbete, såvida inte det finns kollektivavtal på arbetsplatsen. Du kan alltså fortsätta jobba 100% och neka till arbetstidsförkortning med full bibehållen lön. Jag ser inte varför du skulle gå med på en arbetstidsförkortning, om du samtidigt ska jobba till 100%. Förutom att det är moraliskt förkastligt att lyfta krisstöd för detta, så har du absolut inget att vinna på detta.

Jag har inte koll alls på reglerna, men det du säger låter rimligt. Officiell anledning att cheferna permitteras mer är att de inte jobbar operativt. Ifall det är tillåtet låter tveksamt från min sida med.
Kollektivavtal finns. De har försökt ge samtliga samma permittering, vissa har undantag vilket verkade vara tillåtet. Men samma sak här, jag har inte koll.

Det var inte ett val vi fick göra, det drogs 4% eller 6% (kommer inte ihåg) på lönen nu i April. Inget har fått valet att neka. Det är säkert inte heller ok.
Sen vill jag förtydliga. De säger inte rakt ut till någon att de ska jobba som vanligt. Men de säger att jobben skall vara klar på samma tider. Och säger också att man inte får jobba övertid nu. Sen kommer massa skuldbeläggande om hur tufft det är för företaget och att alla måste göra det lilla extra.
"Man får jobba effektivare" och annat nonsens har yppats när jag ställt frågan om kunderna skall informeras att projekten kommer att utföras 20% långsammare.
Som jag skrev i ursprungsinlägget, jag vägrar jobba på min permittering. Inte en sekund jobbar jag.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ZyntaX:

Jag har inte koll alls på reglerna, men det du säger låter rimligt. Officiell anledning att cheferna permitteras mer är att de inte jobbar operativt. Ifall det är tillåtet låter tveksamt från min sida med.
Kollektivavtal finns. De har försökt ge samtliga samma permittering, vissa har undantag vilket verkade vara tillåtet. Men samma sak här, jag har inte koll.

Det var inte ett val vi fick göra, det drogs 4% eller 6% (kommer inte ihåg) på lönen nu i April. Inget har fått valet att neka. Det är säkert inte heller ok.
Sen vill jag förtydliga. De säger inte rakt ut till någon att de ska jobba som vanligt. Men de säger att jobben skall vara klar på samma tider. Och säger också att man inte får jobba övertid nu. Sen kommer massa skuldbeläggande om hur tufft det är för företaget och att alla måste göra det lilla extra.
"Man får jobba effektivare" och annat nonsens har yppats när jag ställt frågan om kunderna skall informeras att projekten kommer att utföras 20% långsammare.
Som jag skrev i ursprungsinlägget, jag vägrar jobba på min permittering. Inte en sekund jobbar jag.

Om ni har kollektivavtal så ser reglerna ut annorlunda än i mitt förra inlägg. Där är det mer upp till parterna att bestämma, och ni kan även "tvingas" om facket går med på detta. Det är lite det som är idén med facket och kollektivavtal, att kollektivet bestämmer och förhandlar, inte individen.

Permalänk
Medlem

Kudos!

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Skrivet av ZyntaX:

Redan gjort, muntlig uppsägning. Skriftligt på Måndag.
Jag jobbar i en bransch där jag har rekryterare som kontaktar mig kontinuerligt, nytt jobb är inte ett bekymmer.
Vill inte låtsas vara så nobel att jag går utan jobb och lön pga min moraliska kompass mot alla andra skattebetalare. Jag har helt enkelt väldigt lätt skaffa ny anställning.

Då är det nog lugnt för dig, starkt gjort att låta principer gå först!

Visa signatur

Citera mig för svar!

Permalänk
Medlem

Det första du ska göra är att prata med din chef vilka projekt du ska prioritera ner. Sedan tar du det svaret (skriftligt via mail är bäst) och tar upp det med din projektledare. Sen frågar du projektledaren hur HEN ska lösa det för dig.

DU ligger inte efter i projektet. Det är prioriteringen och styrningen som fallerar. Ta inte på dig andras oansvar.

Var öppen med att det är olagligt att jobba övertid vid diskussion med din projektledare och säg att du är permitterad och inte får jobba, under några omständigheter.

Behöver de ändå att jobbet görs så får de avbryta permissionerna, så enkelt är det! Men rak kommunikation med alla inblandade är nog lösningen i ditt fall.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Det första du ska göra är att prata med din chef vilka projekt du ska prioritera ner. Sedan tar du det svaret (skriftligt via mail är bäst) och tar upp det med din projektledare. Sen frågar du projektledaren hur HEN ska lösa det för dig.

DU ligger inte efter i projektet. Det är prioriteringen och styrningen som fallerar. Ta inte på dig andras oansvar.

Var öppen med att det är olagligt att jobba övertid vid diskussion med din projektledare och säg att du är permitterad och inte får jobba, under några omständigheter.

Behöver de ändå att jobbet görs så får de avbryta permissionerna, så enkelt är det! Men rak kommunikation med alla inblandade är nog lösningen i ditt fall.

Bra råd och kloka ord, jag har försökt.
Jag har kommunicerat rakt med både chef och projektledare över mig (är själv delprojektledare). Det är de luddiga svaren att jobbet ska göras och permittering ska göras så man får jobba effektivare är lösningen.
Där jag påpekat att i verkligheten innebär det att det står 80% av timmarna i tidrapporten och resten får lösas osynligt. Enda chansen att hitta. Då går dialogen i rundgång att jobben måste bli klar i tid, sen ursäkter för att ta sig ur diskussionen. Jag säger att det inte går och vill informera kunden. Vilket jag inte får. När jag säger att jag inte nöjer mig med de beskeden och inte går med på att jobba på såna premisser så blir det snyftning om hur mycket de kämpar för att få ihop det.
Det är mycket inkompetens och dålig ledning i det här företaget som kommer fram ännu tydligare i såna här tider.

Permalänk
Medlem

Bra gjort.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

@ZyntaX

Bra att du har möjlighet att agera i vetskap om att du har annat jobb på ingång och med det sagt, mäkta impad över din moral! Lyfter på hatten och bugar!

Sen till andra som inte har den möjligheten. Anmäl anonymt! Inte en sportmössa att företagen ska kunna fuska till sig statliga pengar med tanke på hur man har jagat sjuka/arbetslösa.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

Bra råd och kloka ord, jag har försökt.
Jag har kommunicerat rakt med både chef och projektledare över mig (är själv delprojektledare). Det är de luddiga svaren att jobbet ska göras och permittering ska göras så man får jobba effektivare är lösningen.
Där jag påpekat att i verkligheten innebär det att det står 80% av timmarna i tidrapporten och resten får lösas osynligt. Enda chansen att hitta. Då går dialogen i rundgång att jobben måste bli klar i tid, sen ursäkter för att ta sig ur diskussionen. Jag säger att det inte går och vill informera kunden. Vilket jag inte får. När jag säger att jag inte nöjer mig med de beskeden och inte går med på att jobba på såna premisser så blir det snyftning om hur mycket de kämpar för att få ihop det.
Det är mycket inkompetens och dålig ledning i det här företaget som kommer fram ännu tydligare i såna här tider.

Har ni ett skyddsombud på arbetet? För det här är ju en arbetsmiljöfråga.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3