Tack för er support - nu har jag hittat en sk dongel som behöver 3.0 USB men det har väl min aktuella laptop (se här) Anslutningar & Utökning
Gränssnitt USB 3.1 Gen 1
USB 3.1 Gen 1 (Always On)
USB-C 3.1 Gen 1
HDMI
Telefon/mikrofonkombinationsjack
tråddongel Kommer denna att funka på min Lenovo?
----------------------------------
Jag hittade en liten grå grej i min skrivbordslåda och undrar om det är en trådlös dongel.
Den heter KONG MAC:801F02216860 och har en WPS-knapp + ett hål som jag antar är ett reset-hål och en transparent klisterlapp men grön text: Rx_009 och förövrigt märkt CE!
Är den riskfri att testa?
Om Ethernet-dongel fungerar är det bara att köra!
Annars var det något likt denna jag tänkt mig. Hittade några tester på den, verkar vara en OK produkt och man verkar nå ~300 Mbit/s i praktiken.
Om det är möjligt att byta ut Wifi-kretsen i datorn är ju det ännu bättre. Kretsarna är inte så dyra, de sticker inte ut samt presterar väsentligt bättre än "USB-nano" dongels.
Intel Wifi-6 AX200 går att köpa från Dustin för 165 kr plus frakt. Den ska ge samma prestanda du ser på ASUS-datorn över Wifi-5 och med en bra Wifi-6 router är denna kapabel att bryta 1 Gbit/s vallen.
Men dubbelkolla först att det är möjligt att montera ett sådant kort i din datorn. Funderar också om du är beredd att öppna upp din dator för att kolla möjlighet till installation samt göra bytet!!!
Wifi är en nödlösning som bör undvikas så långt det går.
Du kommer aldrig komma upp i lika bra hastighet trådlöst som trådat. Om det är två datorer på en accesspunkt så får du olika resultat, det beror på allt från hårdvara, drivrutiner, frekvenser, kanalbredd, fri sikt, typ av väggar och vad din granne kör, om du är utomhus kan det till och med göra skillnad om det regnar eller ej.
Är inte ni lite väl negativa mot Wifi?
Visst, det går inte att nå samma hastigheter över Wifi som över Ethernet då till och med 10 Gbit/s Ethernet funnits i över ett decennium.
Men de flesta hemanvändare sitter fortfarande på 1 Gbit/s Ethernet och då Wifi-6 faktiskt verkar komma även i de accesspunkter man "får" från sin internetleveratör så är det faktiskt fullt möjligt att Wifi potentiellt är snabbare.
Redan Wifi-6 2x2 MIMO med 160 MHz kanalbredd (vilket alla Wifi-6 kapabla klienter sett så här långt har som miniminivå) kan nå väl över 1 Gbit/s i faktiskt hastighet (läshastigheten här är upp till 2,4 Gbit/s).
Den router Comhem använder sig av är faktiskt utrustad med en 2,5 Gbit/s port (WAN-porten), den lär behövas om man ska maxa kapaciteten hos deras router då den kommer med Wifi-6 4x4 MIMO och därför borde vara fullt kapabel att nå ~2 Gbit/s över luften (givet klienter med Wifi-6, man lär behöva mer än en klient för att maxa AP men MU-MIMO är i alla fall standard hos Wifi-6, finns också i alla Wifi-5 "andra vågen").
Vad det gäller stabilitet. Tyvärr är den bistra sanningen att bärbara under 10-15k har alltid en eller flera kompromisser, av någon outgrundlig anledning är Wifi-kretsen något som förvånansvärt många bärbara i prisnivån under denna kompromissar med. Problem med instabil Wifi-länk orsakas i princip bara av två saker
man har får långt till accesspunkten, om det är problemet får ju alla klienter problem. Skaffa fler accesspunkter, dra kabel om möjligt annars kika på mesh-system
undermålig klient HW i Wifi-nätverkskortet, vilket är uppenbart är problemet här
För normalanvändaren är det i dag, givet bra Wifi-utrustning, helt onödigt att använda något annat än Wifi. Jobbar själv hemma rätt ofta och är helt beroende av en stabil internetuppkoppling då jag jobbar mot system/servers som befinner sig "i molnet". Har inte använt Ethernet det senaste decenniet för något annat än att koppla ihop saker i serverrummet (då med 10/40 Gbit/s Ethernet).
Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer