Xtrfy K4 RGB TKL – utmärkt och stabilt tangentbord

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Tjörn
Registrerad
Dec 2008

@johanandersson: Antar att du menar att det står Sweclockers på kortongen samt baksidan av tangentbordet med en svensk flagga? Detta är endast en rolig sak som Xtrfy gjorde när de skickade ut produkterna för att testas. Det är inte bara Sweclockers som fått text på sin. Här är exempel på andra som fått likadant fast med sitt kanalnamn från Youtube:
Hardware Canucks @ Youtube
Brandon Taylor @ Youtube
Badseed Tech @ Youtube

• Ryzen R7 1700 @ 3.7Ghz + Celsius S24 • G.Skill FlareX 16gb @ 3200Mhz • 250GB SSD + 2TB HDD • Gigabyte GA-AB350-Gaming 3 • Palit GTX 1080Ti Jetstream • EVGA G2 Supernova 650w • Corsair K70 RGB Brown • Steelseries Rival 300 •
• Beyerdynamic DT 770 Pro 80Ω • NZXT S340 Elite Black • Predator XB271HU • Nintendo Switch •

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Dec 2010

Ah, så bra. Något sådant får dock gärna förtydligas.

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Och

En sleten laptop

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm
Registrerad
Feb 2007

Just nu sitter jag på ett tangentbord köpt på clas ohlsson (exibel med "röda brytare från content").
https://www.clasohlson.com/se/Mekaniskt-gaming-tangentbord-Ex...

Jag tycker det är rätt nice sett till att jag fick två stycken för drygt 500:- på rea. Men samtidigt spelar jag quake på halvhög hobby-nivå (topp 500 i duel när det går som bäst). Tror ni man lirar bättre med ett "riktigt" gamingtangentbord? Just nu när jag "peakat" och när jag inte utvecklas mer så börjar jag titta på att uppgradera utrustningen istället för att försöka utveckla mina skills i en hjärna som gått i lås

Vad ska man tänka på vid val av tangentbord om det primära syftet är att bli bra i ett spel?

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Trondheim, Norge
Registrerad
Feb 2005
Skrivet av N0tepad:

Finfin recension! Svårt att se varför man skulle välja detta framför Anne Pro 2 som förövrigt har PBT double shot keycaps, blåtand, lysande programvara & dessutom är billigare...

Men som sagt, trevlig recension!

Vart får man tag på det med nordisk layout, svensk reklamationsrätt och billigare än detta?

Ryzen 1700--GTX 1080--Go XLR--Shure SM7B

9900K@5.2--2X8GB G.Skill Ripjaws 3600 @ 4000 16-16-16-34--Inno3D RTX 2080 Ti AIO--Rog Strix Z390-F--Noctua NH-D15

-----------Twitch-------------

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
SC 20 års-fest
Registrerad
Jul 2005
Skrivet av Sebastian V:

Numpaden är enda kriterium som saknas så hade jag köpt denna.

Jag säger bara: Steelseries Apex 7!

Jag själv slog till på ett Apex 7 av TKL-variant nu när Elgiganten har de på påskrea för 799 SEK och måste säga att jag tycker att de matchar Xtrfy K4 RGB på alla punkter och dessutom är bättre på vissa. Modellen med numpad torde inte vara något annorlunda utöver just numpaden. Den lilla "onödig" displayen (som var min inställning innan jag använt tangentbordet) är väldigt hjälpsam i tex Discord så man ser vem som pratar. Perfekt om man inte känner alla i voice-chatten eller om du vill ha reda på vem det är som sitter och flåsar i micken eller har en allmänt rent kass mick så att man snällt kan meddela denna om detta.

Har du något annat tillbehör som använder sig av deras iCUE-mjukvara så är det trevlig med inställningar samlat där, så det blir inte någon extra mjukvara att installera. Eller installera iCUE, ställa in profilerna på tangentbordet så som du vill ha dem och sedan avinstallera iCUE för att slippa mjukvara för tangentbord helt.

Dator: Intel i7 8700K @ 4,8GHz | Noctua NH-D15 | RTX 2080 Super | Asus Z370-E | 32GB DDR4 | PNY XLR8 NVMe 2TB SSD → Samsung 960 EVO NVMe 500GB SSD → Samsung 850 EVO 1TB SSD → Seagate Ironwolf 10TB
Monitor: Asus PG279Q 27" 144Hz 1440p IPS G-Sync
Foto: Canon EOS 80D+ 60D → Canon EF-S 17-55/2,8 IS USM, Canon EF-S 10-22/3,5-4,5 USM, Canon EF 70-200/2,8L IS II USM, Canon EF 100/2,8L IS USM Macro

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
SC 20 års-fest
Registrerad
Jul 2005
Skrivet av Chris_Kadaver:

Just nu sitter jag på ett tangentbord köpt på clas ohlsson (exibel med "röda brytare från content").

Jag tycker det är rätt nice sett till att jag fick två stycken för drygt 500:- på rea. Men samtidigt spelar jag quake på halvhög hobby-nivå (topp 500 i duel när det går som bäst). Tror ni man lirar bättre med ett "riktigt" gamingtangentbord? Just nu när jag "peakat" och när jag inte utvecklas mer så börjar jag titta på att uppgradera utrustningen istället för att försöka utveckla mina skills i en hjärna som gått i lås

Vad ska man tänka på vid val av tangentbord om det primära syftet är att bli bra i ett spel?

Så länge du håller dig till ett av de större märkena med den typ av switchar som du föredrar (vid snabba FPS-spel ofta röda linjära, brukar finnas test-stationer för sådant på Inet, webhallen, MediaMarkt vad jag sett) bör det vara en bra början.

När du har ett alternativ eller två som är intressant så kolla/läs ett par test av detta för att säkerställa att det inte finns några kända buggar med ev. mjukvara eller än värre hårdvarufel sedan produktion. Typ sådana fel som att man inte kan hålla ner shift + alt samtidigt och sedan trycka på någon siffertangent - vilket jag tror är fallet på ditt nuvarande tangentbord? Det felet hade jag själv på samma tangentbord inköpt på Clas Ohlson.

Det är främst sådana fel som du förhoppningsvis skulle slippa med ett mer högkvalitativt tangentbord. Du kan även räkna med att få längre livslängd på tangenterna utan att de börjar kännas svampiga och ojämna mellan. Sedan om det skulle få dig att prestera bättre är tveksamt. Men det skadar ju inte att beställa hem ett och testa och lämna tillbaka mha distansavtalslagen vilket är smidigt värre de gånger jag gjort det tidigare. På Elgiganten och Webhallen var det inga problem - Inet var lite krångliga mot mig tills jag bad de kolla för hur många tusen jag spenderat där. Sedan hur mycket man spenderat i en butik påverkar KKL är fråga som är bort om mig.

Dator: Intel i7 8700K @ 4,8GHz | Noctua NH-D15 | RTX 2080 Super | Asus Z370-E | 32GB DDR4 | PNY XLR8 NVMe 2TB SSD → Samsung 960 EVO NVMe 500GB SSD → Samsung 850 EVO 1TB SSD → Seagate Ironwolf 10TB
Monitor: Asus PG279Q 27" 144Hz 1440p IPS G-Sync
Foto: Canon EOS 80D+ 60D → Canon EF-S 17-55/2,8 IS USM, Canon EF-S 10-22/3,5-4,5 USM, Canon EF 70-200/2,8L IS II USM, Canon EF 100/2,8L IS USM Macro

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Piteå
Registrerad
Mar 2004

Måste säga att det var ett stilrent och smidigt tangentbord! Gillar det avskalade utseendet! Hoppas sådana där kommer i trådlösa versioner framåt i tiden.

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| Ryzen 7 3700X 3.6 GHz 36MB| MSI X470 GAMING PLUS| Powercolor Radeon RX 5700 8GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm 256MB| G.Skill 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL14 Trident Z| Fractal Design Define R6 Vit| Seasonic FOCUS Plus 650W Gold| Logitech MX Sound| Plexgear Bluetooth-adapter med APTX| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer|

LanDator: | AMD Ryzen 3 3200G 3.6 GHz 6MB|MSI B450I GAMING PLUS AC| Corsair 8GB (2x4GB) DDR4 3000Hz CL16 Vengeance LPX| Antec ISK110 VESA U3| Corsair Force MP510 240GB M.2 NVME| NIXEUS 24" 144HZ 30-144 FREESYNC VESA "NX-VUE24B"|

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Osynliga Universitetet
Registrerad
Dec 2007

Kvalitén på det tangentbordet är densamma som tangentbord i klassen om 1000:- och kanske mer.

Största skillnaden är väl att botten är halvtaskig plast. Som någon annan påpekade så är det möjlig skillnad i hur de hanterar flera samtidiga tangentryck, men det kan variera även på tangentbord som är relativt dyrare. Visst kan du hitta bättre, men det kostar nog rätt mycket extra. Allt är ju en prioriteringsfråga!

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Tjörn
Registrerad
Dec 2008

Då så, en Retro beställd nu i söndags. Skickad från Inet i tisdags så förhoppningsvis har jag den i näven idag under eftermiddagen om man ska lite på Postnord appen. Tack för recension, annars hade det blivit köp av annat tangentbord!

• Ryzen R7 1700 @ 3.7Ghz + Celsius S24 • G.Skill FlareX 16gb @ 3200Mhz • 250GB SSD + 2TB HDD • Gigabyte GA-AB350-Gaming 3 • Palit GTX 1080Ti Jetstream • EVGA G2 Supernova 650w • Corsair K70 RGB Brown • Steelseries Rival 300 •
• Beyerdynamic DT 770 Pro 80Ω • NZXT S340 Elite Black • Predator XB271HU • Nintendo Switch •

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Staun
Registrerad
Feb 2012

Spelar också (bara) Quake Live och jag tycker mig prestera olika beroende på tangentbordets storlek, (mindre = mer plats för musen)
brytare, (hotswap ger mig möjlighet att testa olika sorter)
och keycaps. (har bara testat DSA och Cherry-profil än så länge)
Glorious GMMK ger dig möjlighet att göra detta.

•i7 4790K•Maximus VII Gene•GTX980 Strix•Fury 4x4GB@1866MHz•
•SM951@128GB•850Pro@256GB•850evo@500GB•830@128GB•2xGreen@1TB•
•Prime@850W•TC14PE•5xNoctua PWM•Allt i ett Define C Mini•
•Swift PG248Q•DZ60+Ink Yellow•GPW•Powerplay+MP510XL•RIG 700HD•
•Xperia 5•WF-1000XM3•

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Numera Malmö (igen)
Registrerad
Jan 2009

Detta tycker jag är intressant:

Keyboard latency
https://danluu.com/keyboard-latency/

Kanske något att ha med i framtida tester?

Mac Pro (Mid 2010) | 3,33 GHz 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | 32 GB RAM | Radeon RX 5700 XT, 8 GB | MacOS 10.15: Samsung 970 EVO Plus, 1 TB | Windows 10: Samsung 850 EVO, 256 GB | Samsung 850 Pro, 512 GB | WD Black, 6 TB | Seagate Barracuda, 8 TB | LG DVD bränn/Blu-ray läs | 2x USB 3.1 (Gen 2) via Sonnet Technologies Allegro USB-C PCIe

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2013

Drog en beställning från inet på detta också, levereras idag ska bli intressant.

i5-8600k, 16GB 3200Mhz, Asus STRIX 1080Ti OC, Samsung 960 PRO 512GB, 2x Predator 27" IPS 1440p G-Sync 144Hz
- Citera gärna för svar! -

Trädvy Permalänk
Benchmaskin 🍞
Kenneth Lindqvist
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2011
Skrivet av Sjoooberg:

Då så, en Retro beställd nu i söndags. Skickad från Inet i tisdags så förhoppningsvis har jag den i näven idag under eftermiddagen om man ska lite på Postnord appen. Tack för recension, annars hade det blivit köp av annat tangentbord!

Skrivet av Mordin:

Drog en beställning från inet på detta också, levereras idag ska bli intressant.

Trevligt! Dela gärna med er vad ni tycker om bordet. Kan ju vara att ni tycker helt annorlunda från mig och bra att få olika åsikter

Skrivet av star-affinity:

Detta tycker jag är intressant:

Keyboard latency
https://danluu.com/keyboard-latency/

Kanske något att ha med i framtida tester?

Ja det är intressant! Vill gärna få med latency på något smidigt sätt men har inte hittat något bra än så länge. Tack för tipset!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Åkarp
Registrerad
Okt 2012

Köpte detta på elgiganten i helgen.
Det var en omställning från mitt gamla Apex M800, samt mitt logitech K280e jag har på jobbet.
Det är ju lite tightare att skriva på.
Men det används primärt till gaming, skönare att inte ha en bauta bräda vid skrivbordet så man kan svepa hejvilt med musen. Fick inte med någon guide som beskrev hur man ställde in belysningen, men det var bara en googling bort. Gillar att enterknappen har ett tydligt klonk och att space knappen, som beskrevs i recensionen, går rakt ner oavsett vart man träffar.
Jag är helnöjd än så länge.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Tjörn
Registrerad
Dec 2008

Har ni fått testat tangentbordet under dagen och kommer jämföra en del med mitt tidigare K70.

Det första som slog mig när jag var hur otroligt starkt ljuset är när det är inkopplat, men satan vad vackert. Skönt att tangenterna känns lite mjukare, speciellt de större tangenterna som mellanslag och enter. Samma tangenter på mitt K70 skramlade som bara den.

Har nu när jag skriver detta skiftat lite mellan de bruna och röda switcharna och tycker redan att de röda passar mig bättre. Men det är en smaksak.

Har ett problem med att när jag stänger av ljuset helt och hållet så syns det ett väldigt väldigt väldigt svagt ljus som syns om det är kolsvart i rummet. Ska kontakta deras support och se vad det handlar om.

Utöver det hela så är jag än så väldigt nöjd.

EDIT: Problemet med svagt ljus var när jag tryckte på FN+PGUP som jag fick för mig var inställningen till att stäng av allt ljus direkt, men det visade sig vara någon form av "CUSTOM COLOR ZONES" man kan ställa in. För att stänga allt ljus var det bara att sänka ljusstyrkan så mycket det går.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2019

Tveka inte ifall ni är sugna

Knep ett K4 Retro för två veckor sedan då det plötsligt fanns 3 st i lager. Uppfyller allt som utlovas i beskrivningen och är mycket snyggt. Är riktigt nöjd med köpet so far. Finns säkerligen bättre/ mer avancerade TKL tangentbord men för 990:- är det riktigt bra i klassen. Ska du primärt spela och gillar kailh red brytarna så är det bara att köra på.

Trädvy Permalänk
Testpilot
Plats
Ängelholm
Registrerad
Aug 2014
Skrivet av johanandersson:

Vad är detta? Produkten bär Sweclockers märke, men ni förtydligar inte er koppling till denna produkt.
Ska detta vara en recension? Är det reklam? Varför har denna produkten er märkning på sig? Varför skriver ni en "recension" om den?

Jag förstår inte helt vad ni håller på med, men det lämnar en dålig smak i munnen. Vad är er koppling till denna produkt?

Var upplever du den här recentionen som otydlig? Jag har svårt att se vad du ser samt att förstå att du blir så upprörd? Den är inte märkt som sponsrad och den är i testlabbet och blir testad?
Vill du förklara lite närmre?
Riktigt tråkigt att du får en dålig smak i munnen av något sånt här som jag upplever som en intressant oc välskriven recention.

Ryzen 3800X @4,4ghz, TT Pacific W5, Asus B450-i, G-Skill Flare X DDR4 2x8gb @3600mhz cl16, Palit RTX 2080ti Pro Gaming OC 11gb med EK Vector Copper, 2xSamsung 960 EVO 500gb M2, Samsung 850 PRO 256gb, Corsair SF600W, EK D5 Revo, 2x240mm EK PE, Acer X34A 1440p 100hz IPS G-sync i ett custom-chassi
Galleri Powder - custom loop bakom bildskärmen | Galleri chassimod Allspark

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2019

Ser väldigt lovande ut, har klickat hem ett som förhoppningsvis landar hos mig under morgondagen