Sony avtäcker Playstation 5-nyheter nästa vecka

Permalänk
Melding Plague

Sony avtäcker Playstation 5-nyheter nästa vecka

Den 4 juni avtäcker Sony nyheter om kommande spelkonsolen Playstation 5, vilket förhoppningsvis innefattar konsolen i sig.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Vad är intressantast att få veta (vad man är beredd att offra) att få se hur konsolen ser ut eller hur mycket den kommer kosta...

Permalänk
Medlem

Kommer mest troligt köpa den oavsett utseende (får väl gömma undan den om det blir en riktig styggelse) och pris. Så gameplay från spel hade varit roligast för mig att se.

Permalänk
Medlem

Jag skulle vilja veta allt så är det klart. Men gissar att det bara är en del som kommer att komma ut. Dock skulle det vara trevligt om de kunde pusha på några riktigt tunga release titlar. Ge mig Horizon 2, Ratchet and clank och ett Motorstorm.

Visa signatur

Här sitter jag och känner in rummet och spelar dataspel.

Permalänk
Medlem

Spännande! Tror ni man kommer kunna byta ut SSD:n?

Permalänk
Medlem

Dom kommer visa spel främst(bara?).

"We’ve shared technical specifications and shown you the new DualSense wireless controller. But what is a launch without games?

That’s why I’m excited to share that we will soon give you a first look at the games you’ll be playing after PlayStation 5 launches this holiday"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boletini:

Spännande! Tror ni man kommer kunna byta ut SSD:n?

Man kommer kunna expandera(inte byta ut) lagringen i framtiden med certifierade SSD:er

Citat:

The PS5, will have an expansion bay for an off-the-shelf M.2 NVMe SSD. That should give Sony’s customers more options when it comes to upgrading their console’s storage.The PS5’s expansion bay won’t accept just any M.2 SSD. In order to ensure performance compatibility with the PS5’s high-speed SSD — and physical compatibility with the size of the expansion bay — Sony will be certifying individual M.2 SSDs for the PS5, which uses the new PCI Express 4.0 standard. It’s “likely” that certifications will begin arriving “a bit past” the console’s launch this fall.
source

Visa signatur

Ryzen 5950x | RTX 4090 | 64GB 3600Mhz| WD Black sn850 2TB
NAS: Unraid | 8GB 2133Mhz | ASRock C236 WSI | Intel G4600 | 32TB WD RED
YT:youtube.com/patan77xd IG:instagram.com/patan77 Webwww.patan77.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boletini:

Spännande! Tror ni man kommer kunna byta ut SSD:n?

Ganska säker på att den ska vara fastlödd. Men det finns ju en slot för att stoppa i en till däremot.

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@Boletini: inte den interna SSD:n, men de har avtäckt att lagringen kan expanderas via M.2-SSD:s. De följer standard-M.2 NVME, men eftersom spelen förutsätter hastigheterna hos den interna lagringen måste den externa lagringen möta samma nivå sett till bandbredd. Så när PS5 väl är lanserad kommer företag släppa M.2-SSD:s som är certifierade för användning med PS5.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk

Enligt vad jag fått höra kommer man visa vilka spel som kommer till PS5. Både exklusiva och från tredjepartsutvecklare. Ingen avtäckning av själva konsolen eller dess pris är väntat.

Permalänk
Medlem

Blir inget köp om den inte kan lira PS4 spel med högre framrates, har länge velat spela en del konsolspel men orkar inte spela i 20-30 fps...

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@Squallie: det blogginlägget var inte uppe när nyheten skrevs, lägger till det i artikeln. Det antyder ju onekligen att det bara är fokus på spelen, hoppas att de åtminstone avslutar med en kort flukt på hårdvaran.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Blir inget köp om den inte kan lira PS4 spel med högre framrates, har länge velat spela en del konsolspel men orkar inte spela i 20-30 fps...

Det är jag rätt säker på att du kommer kunna göra, sen om de ger dig det gratis eller om de gör som de gjorde med PS3 spel på ps4 att du ska köpa remastern vet jag inte.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boletini:

Spännande! Tror ni man kommer kunna byta ut SSD:n?

Nej. Man kommer däremot kunna utöka den om man så vill.. inom vissa gränser. Alltså SSD:er som Sony certifierat att fungera.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Det har ju varit så mkt urspårade hypetåg kring PS5 att det känns helt likgiltigt med en sån här utannonsering.

Permalänk
Lyxfällan 🎮

Eurogamer säger sig ha sett dokumentation till partnerutvecklare som säger att alla PS4-spel som skickas in för godkännande från och med 13 juli måste stöda Playstation 5, och uppdateringar som ger äldre spel stöd "rekommenderas starkt" men är inget krav. Det låter inte som att bakåtkompatibiliteten kommer vara lika stark på PS5 som med Xbox Series X. Jag hoppas bara att de flesta PS4-spel kan köras på PS5, om bara en del av dem faktiskt får förbättringar är ok för min del.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

Eurogamer säger sig ha sett dokumentation till partnerutvecklare som säger att alla PS4-spel som skickas in för godkännande från och med 13 juli måste stöda Playstation 5, och uppdateringar som ger äldre spel stöd "rekommenderas starkt" men är inget krav. Det låter inte som att bakåtkompatibiliteten kommer vara lika stark på PS5 som med Xbox Series X. Jag hoppas bara att de flesta PS4-spel kan köras på PS5, om bara en del av dem faktiskt får förbättringar är ok för min del.

Förhoppningsvis kan man få Ps3/Ps2/Ps1 spel i 4k, microsoft lyckades ju få några 360 spel i 4k på onex (har bara en one s så vet ej hur många av spelen som har 4k). Har ett gäng ps3 och ps2 spel som skulle må bra av HDMI och 4k eller åtminstone fullhd. Det verkar även som att lasern börjat bli dålig på min ps2.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

Eurogamer säger sig ha sett dokumentation till partnerutvecklare som säger att alla PS4-spel som skickas in för godkännande från och med 13 juli måste stöda Playstation 5, och uppdateringar som ger äldre spel stöd "rekommenderas starkt" men är inget krav. Det låter inte som att bakåtkompatibiliteten kommer vara lika stark på PS5 som med Xbox Series X. Jag hoppas bara att de flesta PS4-spel kan köras på PS5, om bara en del av dem faktiskt får förbättringar är ok för min del.

Kan tänka mig att de exklusiva spelen iaf borde gå att spela på PS5:an samt att de får förbättringar som högre fps/upplösning.

Permalänk
Medlem

Synd att E3 blev nerlagd i år, tycker det var roligare speciellt då next gen konsollerna skulle avtäckas på E3 och då är jag inte ens nån console owner men blev alltid sån hype omkring det hela. Brukar ju välja t.o.m. att börja mitt sommarlov E3 veckan normalt. Förra året var iofs ingen höjdare precis men den långa FF7 Remake videon fick sån jädrans kraftig gåshud och räddade showen, skulle ha varit kul att kolla på Sonys E3 event i år.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av RPGWiZaRD:

Synd att E3 blev nerlagd i år, tycker det var roligare speciellt då next gen konsollerna skulle avtäckas på E3 och då är jag inte ens nån console owner men blev alltid sån hype omkring det hela. Brukar ju välja t.o.m. att börja mitt sommarlov E3 veckan normalt. Förra året var iofs ingen höjdare precis men den långa FF7 Remake videon fick sån jädrans kraftig gåshud och räddade showen, skulle ha varit kul att kolla på Sonys E3 event i år.

Sony gick ut med att dom inte skulle vara med på E3 innan viruset satte igång.
Men jag gillar också E3, kul med spelfestival typ.

Permalänk
Medlem

Lika intressant nyhet som ”nu ska det bannemig liggas....om en vecka!”

Visa signatur

ASUS ROG Maximus XII HERO (WI-FI | Intel i9 10900K | Be-Qiet Straight Power 11 1000W | 32GB G.Skills Ripjaws V 4000Mhz | Nvidia RTX 4090 FE | Fractal Design Define-7 Compact | Noctua NH-D15S | Samsung SSD 970 Pro 512GB NVMe (os), Samsung SSD 980 Pro 512GB (Speldisk)|

Permalänk
Medlem

Sonys Jim Ryan:

Citat:

We have always said that we believe in generations. We believe that when you go to all the trouble of creating a next-gen console, that it should include features and benefits that the previous generation does not include. And that, in our view, people should make games that can make the most of those features.

We do believe in generations, and whether it's the DualSense controller, whether it's the 3D audio, whether it's the multiple ways that the SSD can be used... we are thinking that it is time to give the PlayStation community something new, something different, that can really only be enjoyed on PS5

Så rätt tänkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Det är jag rätt säker på att du kommer kunna göra, sen om de ger dig det gratis eller om de gör som de gjorde med PS3 spel på ps4 att du ska köpa remastern vet jag inte.

Det är väl inte riktigt samma sak?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kozmos:

Det är väl inte riktigt samma sak?

Oftast är ju remasters samma sak som högre grafik och fps.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Oftast är ju remasters samma sak som högre grafik och fps.

Nja fast om någon säger att de vill kunna spela gamla spel så tänker jag ju först och främst på 100% bakåtkompatibilitet med remasters kan du ju bara spela de spel de har valt att släppa plus att du får betala för dem en gång till

Sen kan ju jag tycka att det borde vara mer fokus på att få ut lite nya spel, kom lite väl mycket remasters till ps4.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kozmos:

Nja fast om någon säger att de vill kunna spela gamla spel så tänker jag ju först och främst på 100% bakåtkompatibilitet med remasters kan du ju bara spela de spel de har valt att släppa plus att du får betala för dem en gång till

Sen kan ju jag tycka att det borde vara mer fokus på att få ut lite nya spel, kom lite väl mycket remasters till ps4.

Jo jag tycker Microsofts lösning på one serien är mycket bättre än Sonys på ps4. Även om det inte är riktigt 100% kompatibilitet.
Det är främst i början det är viktigt med äldre spel, ofta är det ju inte många roliga spel tillgängliga samma dag som konsolen släpps.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Jo jag tycker Microsofts lösning på one serien är mycket bättre än Sonys på ps4. Även om det inte är riktigt 100% kompatibilitet.
Det är främst i början det är viktigt med äldre spel, ofta är det ju inte många roliga spel tillgängliga samma dag som konsolen släpps.

Ja jag hoppas ju med på riktig bakåtkompatibilitet, har gamla titlar jag vill återuppleva

Det ska vara ett speciellt spel för att jag ska betala för samma spel igen i remasterversion, gillar inte alls hur de har spytt ut titlar från ps3 denna generationen.
Ny konsol då vill jag ha fokus på nya spel och speltitlar det som jag ofta tycker är värt att göra om är äldre klassiker inte mediokra spel från generationen innan.

Denna generationen har helt ärligt inte alls varit spännande jämfört med föregående generationer, jag hoppas kommande blir bättre upplevelse

Permalänk
Inaktiv

Man är ju onekligen lite sugen på hur själva playstationet kommer se ut

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon242437:

Man är ju onekligen lite sugen på hur själva playstationet kommer se ut

Jag tror det blir någon box design inte helt olik ps2 eller ps4 men det ska bli spännande att se

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@anon242437: jag misstänker att de inte visar upp hårdvaran i sig nästa vecka, med undantag för en liten "tease" i siluett kanske. De har ändå sagt att eventet fokuserar på spel. Men jag har gärna fel!

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas