Testpilot: AOC CU34G2X/BK – ultrabred med 144 Hz till bra pris

Permalänk

Tack för svaret!

Ingen som har köpt denna modell och upplevt något flimmer?

Visa signatur

AMD Ryzen 3600 - MSI B450 Tomahawk - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 - Palit GeForce RTX 2070 Dual 8GB - Samsung 860 Evo 1TB - Noctua NH-D15 - MPG A750GF - Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem

Sitter och spanar på nåt liknande den här att byta ut mina två väldigt olika 24"-skärmar mot.

Svive Pyx 34C801 och den här är väl dom som har fångat blicken än så länge.

Verkar vara väldig likvärdiga dock för en amatör som mig, förutom att Svive verkar ha en Samsungpanel?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Bildexpert 📺

@Steffe: Svive är en OEM-byggd modell som säljs vi en specifik butikskedja. Deras modeller kan mycket väl vara lika bra, kanske bättre eller lite sämre – kanske mycket sämre. Men vi vet inte, vi har ingen aning. För genomgripande tester blir av sin natur ovanliga, sällsynta eller helt enkelt icke-existerande för den typen av butikers OEM-produkter. Du vet med andra inte alls vad du får med den skärmen och får hoppas på det bästa och förbereda för det värsta.

AOC CU34G2X kommer från en av de största tillverkarna och är testad på väldigt många olika håll runt om i världen. Finns många tester att läsa på den skärmen. Du vet med andra ord ganska tydligt vad du får.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Steffe: Svive är en OEM-byggd modell som säljs vi en specifik butikskedja. Deras modeller kan mycket väl vara lika bra, kanske bättre eller lite sämre – kanske mycket sämre. Men vi vet inte, vi har ingen aning. För genomgripande tester blir av sin natur ovanliga, sällsynta eller helt enkelt icke-existerande för den typen av butikers OEM-produkter. Du vet med andra inte alls vad du får med den skärmen och får hoppas på det bästa och förbereda för det värsta.

AOC CU34G2X kommer från en av de största tillverkarna och är testad på väldigt många olika håll runt om i världen. Finns många tester att läsa på den skärmen. Du vet med andra ord ganska tydligt vad du får.

Tack för infon, får kanske titta närmare på den Känns som ett möjligt bra insteg i UW-träsket ;p

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Medlem

Nu testades skärmen på ett av de kraftigare grafikkorten.
Har någon erfarenhet av att spela spel på ett Radeon rx5700xt?
Vore även intääressant att veta hur den fungerar med nVidia 2060/2070 super

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maloocat:

Nu testades skärmen på ett av de kraftigare grafikkorten.
Har någon erfarenhet av att spela spel på ett Radeon rx5700xt?
Vore även intääressant att veta hur den fungerar med nVidia 2060/2070 super

De har gjort ett test på ultrabreda skärmar med flera olika grafikkort här:

https://m.sweclockers.com/test/29428-snabbtest-spelprestanda-...

Visa signatur

Musik rigg: | R5 2600 | RTX 2070 | 32GB | 34" 144Hz |
Gaming rigg: | Xbox Series X | 55" gammel lcd | ikea soffa |
Min musik på Spotify: https://open.spotify.com/track/6JMTNoPXVuMjHkCO2pSA6S?si=8efa...

Permalänk
Medlem
Skrivet av MeckarN:

De har gjort ett test på ultrabreda skärmar med flera olika grafikkort här:

https://m.sweclockers.com/test/29428-snabbtest-spelprestanda-...

Tack! Precis vad jag letat efter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pellefant:

Tack för svaret!

Ingen som har köpt denna modell och upplevt något flimmer?

Sent svar här nu men ändå. Jag har upptäckt att om jag kör med Freesync- på (har ett G-force kort) och spel hamnar under 60 fps, då kan skärmen bli svart någon sekund. Har bara märkt det dock i Modern wayfare.

Är i övrigt väldigt nöjd med köpet, ångrar mig inte alls. Och då är jag väldigt petig.

Permalänk
Medlem

Fick bli ett köp efter jag tittade närmare efter @Laxpudding svar ovan, än så länge är jag nöjd (jag är definitivt ingen expert dock).

Förutom med "nackdelen" att man troligen måste kolla på ett kraftigare kort än ett 1070 till hösten (det låg ändå på agendan)

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Medlem

Köpte min när komplett sänkte till 4990, jag är riktigt nöjd! Att gå ifrån full hd till 3440x1440 är ju helt magiskt, spelen får nytt liv och att joba är så mycket enklare! Fick bara byta dp kabel då det var flickering med den jag hade innan och blev svart hela tiden men efter byte lirar det fint! Kör med 2060 och har bara sänkt lite uppställningar och fått över 60 fps iallfall!

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av NatureBoyyy:

Köpte min när komplett sänkte till 4990, jag är riktigt nöjd! Att gå ifrån full hd till 3440x1440 är ju helt magiskt, spelen får nytt liv och att joba är så mycket enklare! Fick bara byta dp kabel då det var flickering med den jag hade innan och blev svart hela tiden men efter byte lirar det fint! Kör med 2060 och har bara sänkt lite uppställningar och fått över 60 fps iallfall!

Bra köp! Glöm inte att ändra overdrive-inställningen

Permalänk
Medlem

@Specias: Ja riktigt nöjd hittils, vilken nivå ska man ha den på? Kör på medium just nu

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Som tumregel är modernare allroundspelskärmar lämpligast i det läge de levereras där de ligger närmast färgstandard. Sedan drar man i Brightness-reglaget för att hålla ljusstyrka på lämplig nivå då allihopa är för starkt inställda från början.

En del av de mer typiska spelskärmarna med 1920x1080-panel kan komma förinställda i lägen som ljusar upp skuggnyanser och adderar kantskärpa. Men i övrigt är kartonginställningen ofta den som har minst felaktigheter.

Fråga här, vilket förinställtläge tror du är mest korrekt? Normal eller sRGB? Kör på normal och dragit ner ljusstyrkan till en behaglig nivå men svårt att veta hur "färgerna" ska vara när man varken har mätinstrument eller vet när något är fel

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Bildexpert 📺
Permalänk
Medlem

@Laxpudding:

Tack som jag misstänkte, färgerna känns rätt "trovärdiga" utan att bli överdrivna eller utsmetade så känns nog korrekt

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av NatureBoyyy:

@Specias: Ja riktigt nöjd hittils, vilken nivå ska man ha den på? Kör på medium just nu

Jag kör också på medium. Det är precis lagom

Permalänk
Medlem

Blev ett köp för mig här också, är riktigt nöjd med skärmen!
Är positivt överraskad över att jag inte känner av någon eftersläpning trots att det är en VA panel.

Permalänk
Medlem

Ja, jag är också nöjd över att jag blev "övertalad" att köpa en

Nu väntar jag bara på att få hem ett 3080 så man kan njuta till fullo också

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Medlem

Ni som har hur har ni kopplat in skärmens USB-hub för att få ut USB3?
Vilken kabel?

Såg att det fanns 2 olika USB-B kabeltyper, blev att beställa då det inte följde med

Permalänk
Medlem

Lite liv i en gammal tråd.
Precis beställt en sådan skärm, som fyndvara på Inet för 4990. (Ersättning produkt)
Så bra pris så kunde inte låta bli!
Speciellt efter att min bror @specias hade köpt och behöll den.
Han är SUPER petig när han ska välja skärm och TV.
Då vet jag att den är bra

Alla fortfarande nöjda?

Antar har folk har lyckats hitta en bra inställning på skärmen, kanske någon vill dela med sig?
Så jag har en grund att stå, sedan fin justera för mig.

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG - ASUS TUF X670E Plus - Ryzen 7600X / H150i Elite LCD - Corsair 32GB DDR5 @6000 - 7900XT OC TUF - Gigabyte nVme 500GB OS-PRG - Kingston NV2 2TB - 4TB HDD x 2 - SteelS Apex 7 + Razer Viper Ultimate - SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S - AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB