Permalänk
Medlem

Ny burk för VR

Jag skulle gärna ta emot tips på config för sim racing i VR. Enda kravet är att den ska klara HP Reverb som har hög upplösning på 2160 x 2160 90hz med hög kvalitet utan att behöva dra ner på inställningar, inga andra krav alls. Har förstått att GPU är viktigast för spel i VR så jag tänker billigast/mest prisvärd 2080 Ti men sen är jag lost om det går lika bra med AMD eller Intel, moderkort, minnen etc. Vet att det är kasst läge att köpa 2080 Ti men det är nu jag ska ha burken...

Hade kunnat sätta ihop en själv hjälpligt men jag faller på att jag vet inte hur högt jag måste gå på övriga komponenter för att de inte ska vara flaskhalsar när man uppgraderar till Nvidia 3080 Ti(eller vad den kan heta), - om det är möjligt!? Som sagt, bara VR och ingen videoredigering eller annat krävande.

Budget är kostnad för 2080 Ti plus minimum kostnad på övriga komponenter för att de ska funka med nästa generation GPU utan att behöva bytas ut. Misstänker att snabbt minne är ett plus...

Tack!

Permalänk
Viking

Det går att snåla lite med några komponenter, men bara om det verkligen behövs. Men du tror inte att du klarar dig på ett 2080 super?, för då sparar du 5-6k.

Annars:

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem

Billigast/mest prisvärd och 2080Ti går inte ihop, men med VR är det så att du kan slänga på hur mycket grafikkraft som helst. Även om du har krut kvar i tanken på maxinställningar i vissa spel (vilket är svårt med en Reverb) så går det alltid att öka kvalitén ytterligare genom supersampling tills datorkraften inte räcker till.

Det kanske visas en ny grafikarkitektur från Nvidia redan om ca 3 veckor: https://www.sweclockers.com/nyhet/29516-nvidia-antyder-att-am... efter snart 2 år med RTX-kort, det är inte värt att vänta in det? Eller kanske lägga sig mer på nivån av ett 2070S för typ hälften av vad ett 2080Ti kostar och sen uppgradera senare?

I övrigt hade jag nog själv valt att sikta på paritet med next gen-konsolerna, så kanske en Ryzen 3700X med minst 16GB 3200Mhz-minne. Med tanke på hur många pixlar som skyfflas är det främst GPU:n som är problemet med VR.

Se även: https://www.tomshardware.com/reviews/oculus-rift-vr-cpu-perfo...

"We asked Epic Games founder Tim Sweeny for any information he might be able to provide about how UE4 handles the latest CPU architectures. He responded that the engine generally provides excellent scaling to four cores, and worthwhile scaling up to 8-10 cores in complex scenes.

He continues, “We'll be improving this significantly over time. Sixteen cores in a consumer CPU was a (very pleasant) surprise to everyone, and there's some good headroom for future optimization. Bottom line, if the CPU makers can keep it up, we have solutions that will scale to lots more cores, given sufficient development time.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Det går att snåla lite med några komponenter, men bara om det verkligen behövs. Men du tror inte att du klarar dig på ett 2080 super?, för då sparar du 5-6k.

https://komponentkoll.se/bild/FMMXa.png
Annars:

https://komponentkoll.se/bild/zFSca.png

Tack för tips. Du tror processorn är tillräcklig även för nästa generations grafikkort? Fattar såklart att ingen kan veta exakt men säg att den är långt ifrån flaskhals i nuvarande uppsättning med 2080 Ti?

Har fått för mig att det blir för liten uppgradering med 2070 Super från nuvarande gamla GTX 1080
https://www.youtube.com/watch?v=S54RT-CWjBw

Permalänk
Medlem

Det framgick inte från första inlägget att du har ett 1080, men jag hade personligen fortsatt använda det till till nästa generation släpps. Det är en sak om man inte kan vänta och att det alltid kommer ny teknologi, men nu förväntas ju ett ganska stort hopp efter 2 år på samma nod.

Har du förresten redan ett Reverb också? Annars är ju en uppföljare på gång ”snart” där med: https://m.hexus.net/tech/news/peripherals/140947-hp-teases-no...

Permalänk
Viking
Skrivet av Johisco:

Tack för tips. Du tror processorn är tillräcklig även för nästa generations grafikkort? Fattar såklart att ingen kan veta exakt men säg att den är långt ifrån flaskhals i nuvarande uppsättning med 2080 Ti?

Har fått för mig att det blir för liten uppgradering med 2070 Super från nuvarande gamla GTX 1080
https://www.youtube.com/watch?v=S54RT-CWjBw

Inte 2070 super, 2080 super menar jag.

Processorn kommer lätt att räcka, den har 8 kärnor och 16 trådar precis som Intels i9 9900k. Men vill du kan du köpa en 3900x för 1500kr extra, då får du 12c/24t, men det är knappast nödvändigt. Något som också är bra är att du kommer kunna spara moderkortet till nästa generation av Ryzen om du skulle behöva en uppgradering med de nya grafikkortet, men det kommer nog inte heller vara riktigt nödvändigt.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Det framgick inte från första inlägget att du har ett 1080, men jag hade personligen fortsatt använda det till till nästa generation släpps. Det är en sak om man inte kan vänta och att det alltid kommer ny teknologi, men nu förväntas ju ett ganska stort hopp efter 2 år på samma nod.

Har du förresten redan ett Reverb också? Annars är ju en uppföljare på gång ”snart” där med: https://m.hexus.net/tech/news/peripherals/140947-hp-teases-no...

Jo men funkar inte kanon med Reverben som jag redan har. Saken är ju den att vänta på något brukar alltid ta längre tid än man tror, - saker ska öht släppas, sen vänta på att komma till Sverige etc... Och så har vi Corona mm.. så tror det kan dröja.

Skrivet av Donnerstal:

Inte 2070 super, 2080 super menar jag.

Processorn kommer lätt att räcka, den har 8 kärnor och 16 trådar precis som Intels i9 9900k. Men vill du kan du köpa en 3900x för 1500kr extra, då får du 12c/24t, men det är knappast nödvändigt. Något som också är bra är att du kommer kunna spara moderkortet till nästa generation av Ryzen om du skulle behöva en uppgradering med de nya grafikkortet, men det kommer nog inte heller vara riktigt nödvändigt.

Ok tack, vet inte vad jag fick 2070 ifrån

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johisco:

Tack för tips. Du tror processorn är tillräcklig även för nästa generations grafikkort? Fattar såklart att ingen kan veta exakt men säg att den är långt ifrån flaskhals i nuvarande uppsättning med 2080 Ti?

Har fått för mig att det blir för liten uppgradering med 2070 Super från nuvarande gamla GTX 1080
https://www.youtube.com/watch?v=S54RT-CWjBw

Om du redan har ett 1080 så hade jag rekommenderat att du väntar till nästa generation grafikkort.
Jag förstår att du vill kunna vrida upp inställningarna, men jag har inte hittat något spel som inte i alla fall går att spela med ett 1080 på min Reverb. Då skulle jag rekommendera att du väntar lite. Även om kortet är gammalt så är det ju fortfarande förra generationens grafikkort.

Har du redan en Reverb? Du kommer kunna spela allt i VR-väg på ett 1080, även i Reverben med lite lägre inställningar. Du rekommenderar jag att du avvaktar ett kort tag till och ser vad som släpps.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Enligt personlig upplevelse så har jag hellre en extremt bra CPU än GPU i VR, då FPS droppen oftast skett pga icke-tillräcklig CPU.

FPS drops i VR brukar kännas betydligt värre än att ha lite lägre medel FPS som gpu brukar ge.
3700x/3800x är ganska bra val, 9900k är väll "det bästa", många spel i VR brukar tyvärr ej använda alla kärnor på 8c processorer. En 8700k överklockad är även nice.

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk
Medlem

Ja jag har en Reverb och tycker det ser lite sådär ut... Har ju prövat med en 2080 Ti och det är rejäl skillnad.

Men ni kanske har rätt ändå, kanske ska vänta i alla fall.

Tips på några inställningar på Reverb med 1080? Jag kan noll om fps, pixlar etc. så har bara kört rakt av out of box. Har t.o.m. svårt att starta Assetto för att jag knappt fattar hur menyer etc. funkar

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare

@Johisco: Vad har du mer i datorn idag? Är det okej grejer kanske du borde vänta på i7 10700K som vi lär få se mycket mer snart än RTX 3080Ti.

RTX 2080 Ti är väldigt dyrt för vad man får, inte som GTX 1080 Ti som typ var prisvärt.

RTX 2080 Super VS RTX 2080 Ti

MSI B450 GAMING PLUS MAX har samma utmärkta VRM som MSI B450 TOMAHAWK MAX (2x 4C029N & 2x 4C024N), en extra PCIe slot, två extra interna USB 2.0 portar, förlorar bara en USB Type-C port och kostar mindre.

MSI B450-A PRO MAX har också samma utmärkta VRM som MSI B450 TOMAHAWK MAX (2x 4C029N & 2x 4C024N), en extra PCIe slot, två extra interna USB 2.0 portar, förlorar bara en USB Type-C port och kostar ännu mindre.

MSI B450M MORTAR MAX kan vara ett bra alternativ ifall du inte bryr dig lika mycket om VRM (2x SM4337 & 2x SM4503) och skulle kunna ha nytta av 2 stycken M.2 platser.

MSI B450 GAMING PLUS MAX, MSI B450-A PRO MAX & MSI B450M MORTAR MAX
Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem

Jag är urtypen för killen som väntar på nästa version av allting och det kan verkligen gå överstyr ibland å andra sidan sparar man en del pengar om man alltid väntar på nästa stora steg.. =D

Jag har börjat lära mig men i detta fall hade jag nog ändå väntat 1 månad och sedan bestämt mig.
Papperslansering= köp befintlig modell
Inte tillräcklig prestandaökning=köp befintlig modell
Direkt tillgänglig och bra prestandaökning=YAY!

Har du tur driver det om inget annat ned priset på befintliga kort när den nya arkitekturen lanseras.

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare

@Salcin74: Grafikkorten presenteras 14:e maj. RTX 2080 Ti presnterades 20 augusti, skulle komma ut i handeln 27 september. Vi fick vänta ett tag till innan man kunde få tag på ett, hade en kompis som letade jättemycket efter ett. Sen var det ett par veckor med drivrutiner värre än vad AMD någonsin har haft med artifakter så man trodde kortet var defekt och fläktar som alltid stod på max. Så det är nog åtminstone 2 månader tills man säkert kan köpa ett bra tredjeparts RTX 3000 utan att betala långt över MSRP.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem

Om inte vänta på 3080 så kanske i alla fall vänta lite på att 2080 ska komma ner lite i pris när nya lanseras. Jag kanske får harva på ett tag till med nuvarande I5-6400, DDR4 8GB 2400mhz och GTX 1080 som sagt.

Permalänk
Medlem

Nu har jag testat lite fler titlar med Reverben och jo jag överdrev en del, det funkar visst bra. Vissa jättebra t.om.

Men... jag vill ändå uppgradera. Jag kommer inte vänta till 3080 men däremot nog vänta till Comet Lake som borde släppas när som helst. Sen förstår jag det som att de moderkorten kommer funka till nästa generation från Intel också så då kan man ju uppgradera igen om man får lust utan att byta moderkort.

Permalänk
Medlem

Kan man få till en ok burk ink installation etc för Max 30 000 med 10900K och 2080Ti?

Permalänk
Viking
Skrivet av Johisco:

Kan man få till en ok burk ink installation etc för Max 30 000 med 10900K och 2080Ti?

Japp, det kan du få:

Men frågan är om det är värt det, den här presterar endast ca 35% sämre:

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Ja det är ju såklart tveksamt med 100% dyrare för 50% bättre men det kostar att ligga på topp Sen är 50% högre prestanda väldigt mycket rent generellt...
Andra varianten är inte tillräcklig mycket bättre än vad jag har och känner inte att Radeon är min grej alls heller.

Tack för förslaget!