Galet högt input lag i vissa spel från trådlöst tangentbord

Permalänk
Medlem

Galet högt input lag i vissa spel från trådlöst tangentbord

Hej! Jag sitter på ett MX Keys-tangentbord från logitech och har parat ihop det med deras sändare.

I vissa spel (Overwatch och WoW), alltså enbart blizzard-spel så får jag mer ofta riktigt högt input lag eller att tangentbordet inte reagerar alls och man står bara still. När man stänger ner spelet så fungerar allt som vanligt igen (skriver från tangentbordet nu exempelvis).

Är det någon som har någon liknande erfarenhet och har en fix på problemet? Börjar bli riktigt irriterande. Har även testat att koppla in kabel, men blir samma problem där, så felet verkar ligga i spelen, snarare än tangentbordet.

Uppskattar all hjälp man kan få.

Permalänk
Keeper of the Bamse

Är det så att du sitter på wifi också? För i så fall kan det vara så att wifi och BT går på samma chip, och klarar inte av att prata med båda samtidigt, utan de får "turas om" att slåss om signalerna.

edit: Läste om, du sitter visst på wifi! Prova att stänga av WIFI helt, om min ovanstående tes är något att ha dvs
edit2: läste om igen. Vilken "kabel" menar du? För tangentbordet eller internet?

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bamsebjörn:

Hej! Jag sitter på ett MX Keys-tangentbord från logitech och har parat ihop det med deras sändare.

I vissa spel (Overwatch och WoW), alltså enbart blizzard-spel så får jag mer ofta riktigt högt input lag eller att tangentbordet inte reagerar alls och man står bara still. När man stänger ner spelet så fungerar allt som vanligt igen (skriver från tangentbordet nu exempelvis).

Är det någon som har någon liknande erfarenhet och har en fix på problemet? Börjar bli riktigt irriterande. Har även testat att koppla in kabel, men blir samma problem där, så felet verkar ligga i spelen, snarare än tangentbordet.

Uppskattar all hjälp man kan få.

MX Keys fungerar endast trådlöst vad jag förstått. Att du kopplar in kabel har ingenting med dataöverföringen att göra, den är endast där för laddning av tangentbordet.

Har själv en uppsättning MX Keys & MX 3 Graphite för jobbet och som jag även har spelat med under någon månad, och det är verkligen katastrof ibland.

Responsen är värdelös jämfört med t.ex. mekaniskt, knappar som trycker dubbelt ibland i spel m.m.

Då det verkligen inte är ett tangentbord menat för spelande så är det inte heller optimerat för detta... Deras "Unifying" mottagare är åtmistone lite bättre än att köra via blåtand, men det är verkligen en stor skillnad mot ett ordentligt tangentbord.

(Värt att notera, att det fungerar ypperligt att skriva på det, men det går inte att jämföra med spel som du faktiskt känner av input-lag i)

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

Kan det vara så att du kör mottagaren på framportarna i datorn eller någon konstig hub? Testa bakporten eller någon helt annan USB-port på datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

MX Keys fungerar endast trådlöst vad jag förstått. Att du kopplar in kabel har ingenting med dataöverföringen att göra, den är endast där för laddning av tangentbordet.

Har själv en uppsättning MX Keys & MX 3 Graphite för jobbet och som jag även har spelat med under någon månad, och det är verkligen katastrof ibland.

Responsen är värdelös jämfört med t.ex. mekaniskt, knappar som trycker dubbelt ibland i spel m.m.

Då det verkligen inte är ett tangentbord menat för spelande så är det inte heller optimerat för detta... Deras "Unifying" mottagare är åtmistone lite bättre än att köra via blåtand, men det är verkligen en stor skillnad mot ett ordentligt tangentbord.

(Värt att notera, att det fungerar ypperligt att skriva på det, men det går inte att jämföra med spel som du faktiskt känner av input-lag i)

Okej, tack! Har inte upplevt något dubbelklick än så länge iallafall (haft det sen i julas). Klarar inte av mekaniska pga ljudet och vill ha lågprofil samt trådlöst, så detta blev den bästa lösningen Men jag tror jag har hittat felet, det är logitechs mjukvara ''logitech options'' som strular till det. Hittade ett flertal blizzard-trådar där folk har avinstallerat sina mjukvaror för olika tangentbord (logitech, razer, etc) och sedan har allt funkat som det ska.

Avinstallerade det själv nu och körde ett par matcher i OW och inga problem än så länge.

Tack för hjälpen iallafall!

Skrivet av Harddrive:

Kan det vara så att du kör mottagaren på framportarna i datorn eller någon konstig hub? Testa bakporten eller någon helt annan USB-port på datorn.

Kör bärbar dator och recievern är inkopplad i en av usb-portarna där. Men jag tror jag fixat det, verkar vara strul med tangentbordsmjukvaror och blizzardspel enligt några trådar jag hittade. Avinstallerade Logitech Options och körde några matcher OW och inga hack än så länge iallafall.

Återkommer i tråden om problemet skulle komma tillbaka!

Men tack för hjälpen!

Permalänk
Avstängd

Hej! Tack för din tråd, Bamse! Jag blev medlem på forumet för att fråga dig ett par saker, då detta är det enda tangentbord som matchar mina behov (multipla enheter, bluetooth, superkvalitet chiclet-keyboard, och ska fungera att spela på också).

Har ett par frågor:

1. Är du fortfarande lika nöjd som tidigare i tråden? Du har ägt det sedan julen 2019, så det är ett halvår nu!?

2. Har du jämfört Bluetooth med USB-RF dongeln och sett vilken skillnad det är i latency? Tangentbordet använder Bluetooth 4.0 Low Energy, vilket har en latency på 3ms per datapaket, så det borde vara i princip samma sak.

3. Kan du snälla testa det på 3 meters avstånd via Bluetooth eller USB-RF? I några minuter för att se hur det fungerar i ett spel över en viss tid. Det är avståndet jag kommer använda det på (från soffa till TV ). Lägger en order ifall det fungerar BRA på 3 meter.

4. Märker man latency överhuvudtaget i till exempel Counterstrike-liknande spel där man konstant håller på med massa tangenter samtidigt (typ WASD och Shift och Spacebar)?

5. Och slutligen: Klarar tangentbordet av att man håller nere Shift + W + A (eller D) + Spacebar samtidigt utan att det ballar ur och "missar" att man trycker? Många tangentbord som ej är gjorda för gaming (t.ex. Microsoft Surface Keyboard) har problem med detta!

Det flesta ovan är enkla frågor så jag hoppas du orkar svara på detta. Vore enormt uppskattat! Ska beställa ett så fort jag hört svaren och vet om tangentbordet kommer fungera på avståndet som är tänkt. Fungear det inte så skulle du bespara mig veckors leveranstid och massa pengar

Permalänk
Medlem
Skrivet av dextrodammit:

Hej! Tack för din tråd, Bamse! Jag blev medlem på forumet för att fråga dig ett par saker, då detta är det enda tangentbord som matchar mina behov (multipla enheter, bluetooth, superkvalitet chiclet-keyboard, och ska fungera att spela på också).

Har ett par frågor:

1. Är du fortfarande lika nöjd som tidigare i tråden? Du har ägt det sedan julen 2019, så det är ett halvår nu!?

2. Har du jämfört Bluetooth med USB-RF dongeln och sett vilken skillnad det är i latency? Tangentbordet använder Bluetooth 4.0 Low Energy, vilket har en latency på 3ms per datapaket, så det borde vara i princip samma sak.

3. Kan du snälla testa det på 3 meters avstånd via Bluetooth eller USB-RF? I några minuter för att se hur det fungerar i ett spel över en viss tid. Det är avståndet jag kommer använda det på (från soffa till TV ). Lägger en order ifall det fungerar BRA på 3 meter.

4. Märker man latency överhuvudtaget i till exempel Counterstrike-liknande spel där man konstant håller på med WASD och Shift och Spacebar?

5. Och slutligen: Klarar tangentbordet av att man håller nere Shift + W + A (eller D) + Spacebar samtidigt utan att det ballar ur och "missar" att man trycker? Många tangentbord som ej är gjorda för gaming (t.ex. Microsoft Surface Keyboard) har problem med detta!

Det flesta ovan är enkla frågor så jag hoppas du orkar svara på detta. Vore enormt uppskattat! Ska beställa ett så fort jag hört svaren och vet om tangentbordet kommer fungera på avståndet som är tänkt. Fungear det inte så skulle du bespara mig veckors leveranstid och massa pengar

Hej du, och välkommen till Sweclockers! Självfallet kan jag svara på frågor, ska göra mitt bästa!

1. Absolut, är supernöjd med tangentbordet och har inga planer på att byta ut det inom närmaste framtiden iallafall! Det har fungerat prickfritt sen jag köpte det (förutom detta lilla problem som uppstod) och har använt det för massa olika saker, som exempelvis skolarbete, spel, etc. Sjukt smidigt att byta mellan min macbook och speldatorn också med endast ett knapptryck. Är otroligt nöjd

2. Nej, det har jag tyvärr inte gjort! Har alltid använt mig av usb-mottagaren.

3. Testade lira ca 5 minuter overwatch på ca 4 meters avstånd och märkte ingen skillnad i jämförelse med när jag sitter ca 60cm från mottagaren. Mottagaren ska ju enligt spec. klara upp till 10 meters avstånd. Så tror inte det ska vara några problem alls med 3m under en längre period, sen beror det ju på vad för material som står mellan tangentbordet och mottagaren, jag hade en ''klar linje'' så att säga, med endast en skärm mellan (har min laptop monterad i vesafästet).

4. Jag har inte märkt någon latency i spel iallafall, har inte spelat särskilt mycket CS, men Overwatch, PUBG, World War Z har inte varit några problem för min del iallafall (sen ska det ju nämnas att jag inte är någon hardcore gamer som märker skillnad på 3ms och 1ms exempelvis).

5. Tänker du på i spel när man exempelvis lubbar med shift (som i pubg exempelvis) och vill hoppa medan man rör sig samtidigt? Isåfall nej, inte upplevt några problem att tangenttryckningar inte har blivit registrerade!

Jag tror absolut att det ska klara dina krav, om du fortfarande är tveksam, kolla på Logitech G915TKL om du vill ha något mer gaminginriktat och galet lite latens? Om du känner någon student kan du få 35% rabatt via logitechs webshop vilket resulterar i ett pris om ca 1600kr istället för 2500kr. Du får såklart 35% på MX Keys också, vilket är ett riktigt fint pris för detta tangentbord. Och du har ju 14 dagars ångerrätt om du inte skulle vara nöjd

Hoppas det gav bra svar på frågorna, bara att hojta om du undrar något mer!

PS. Jag kör med bakgrundsljus avstängt på tangentbordet och behöver bara ladda det någon gång i månaden (och då använder jag datorn mellan 8-12 timmar om dagen i samband med plugget), så det är också riktigt trevligt med bra batteritid, den stänger ju av sig själv för att spara på batteriet om man inte använder det!

Permalänk
Avstängd

Hej, otroligt stort tack för svaren, detta var superschysst av dig!

Skrivet av Bamsebjörn:

Hej du, och välkommen till Sweclockers! Självfallet kan jag svara på frågor, ska göra mitt bästa!

1. Absolut, är supernöjd med tangentbordet och har inga planer på att byta ut det inom närmaste framtiden iallafall! Det har fungerat prickfritt sen jag köpte det (förutom detta lilla problem som uppstod) och har använt det för massa olika saker, som exempelvis skolarbete, spel, etc. Sjukt smidigt att byta mellan min macbook och speldatorn också med endast ett knapptryck. Är otroligt nöjd

Haha, wow! Okej! Det är ungefär så jag kommer använda det. Skifta mellan stationär dator och att styra Android TV är tanken här.

Skrivet av Bamsebjörn:

2. Nej, det har jag tyvärr inte gjort! Har alltid använt mig av usb-mottagaren.

Okej! Det är bra att veta att den mottagaren fungerar!

Skrivet av Bamsebjörn:

3. Testade lira ca 5 minuter overwatch på ca 4 meters avstånd och märkte ingen skillnad i jämförelse med när jag sitter ca 60cm från mottagaren. Mottagaren ska ju enligt spec. klara upp till 10 meters avstånd. Så tror inte det ska vara några problem alls med 3m under en längre period, sen beror det ju på vad för material som står mellan tangentbordet och mottagaren, jag hade en ''klar linje'' så att säga, med endast en skärm mellan (har min laptop monterad i vesafästet).

Så jäkla schysst att du tog dig tiden att testa det! Detta var min stora oro eftersom förr i tiden har trådlösa tangentbord "fått fnatt" då och då på lite avstånd och har liksom slutat svara och sen WHOOOSH kommer alla "inspelande" tangenttryck rusande ut på en och samma gång när den återfår kontakten. Fantastiskt att det problemet inte existerar längre.

Tack för att du testade på 4 meters avstånd till och med! Smart tänkt! Jag kommer använda det på ca 3 meters avstånd med klar sikt mellan TV-datorn och bordet/soffan, så detta lär ju fungera perfekt.

Skrivet av Bamsebjörn:

4. Jag har inte märkt någon latency i spel iallafall, har inte spelat särskilt mycket CS, men Overwatch, PUBG, World War Z har inte varit några problem för min del iallafall (sen ska det ju nämnas att jag inte är någon hardcore gamer som märker skillnad på 3ms och 1ms exempelvis).

Aah. Ja det är ju exakt samma spelstil, så då är det tydligt att det inte är några problem med latency när man spelar snabba reaktionsspel!

Även om detta inte är Logitechs "Lightspeed G" wireless teknologi så är det säkert något väldigt liknande, vilket förklarar varför latencyn är så låg även på detta "icke gaming"-tangentbord!

Skrivet av Bamsebjörn:

5. Tänker du på i spel när man exempelvis lubbar med shift (som i pubg exempelvis) och vill hoppa medan man rör sig samtidigt? Isåfall nej, inte upplevt några problem att tangenttryckningar inte har blivit registrerade!

Precis! När man spelar med flera tangenter aktiva samtidigt så finns det tangentbord som slutar svara på andra tangenttryck medans man håller ner för många tangenter.

Till exempel Microsoft Surface Keyboard (trådlöst) är så dåligt att man knappt kan skriva vanlig text på det. Skriver man snabbt "house" så blir det "houes" pga konstig buffring och blockering av tryck på det tangentbordet.

Är glad att höra att det problemet ej finns här!

Skrivet av Bamsebjörn:

Jag tror absolut att det ska klara dina krav, om du fortfarande är tveksam, kolla på Logitech G915TKL om du vill ha något mer gaminginriktat och galet lite latens? Om du känner någon student kan du få 35% rabatt via logitechs webshop vilket resulterar i ett pris om ca 1600kr istället för 2500kr. Du får såklart 35% på MX Keys också, vilket är ett riktigt fint pris för detta tangentbord. Och du har ju 14 dagars ångerrätt om du inte skulle vara nöjd

Hoppas det gav bra svar på frågorna, bara att hojta om du undrar något mer!

Tack! Ja du har verkligen svarat på alla frågor och jag har nu lagt ordern på tangentbordet! Tack återigen!

Ville ha U.S. International layout som ej finns i lager förrän den 25e, så nu bara väntar jag! ;-D

Skrivet av Bamsebjörn:

PS. Jag kör med bakgrundsljus avstängt på tangentbordet och behöver bara ladda det någon gång i månaden (och då använder jag datorn mellan 8-12 timmar om dagen i samband med plugget), så det är också riktigt trevligt med bra batteritid, den stänger ju av sig själv för att spara på batteriet om man inte använder det!

Aaah, precis så tänker jag också göra. Läste att det klarar 10 dagar med ljus på och att de definierar "1 dag = 2 timmar", därmed klarar det 20 timmar med ljus på, hehe. Medans det klarar 5 månader (5 * 31 = 155 dagar), gånger 2 timmar, dvs 310 timmar = nästan 13 oavbrutna 24-timmarsdygn med ljuset avstängt. Så det är liksom en skillnad på 16x bättre batteritid om man inte använder ljus!

Jag har hört att det enda folk klagar på med Craft och dess uppföljare MX Keys är att bakgrundsljuset stänger av sig själv när tangentbordet sover och sedan kräver att man manuellt aktiverar ljuset igen. Haha. Det är ju perfekt, det är så det ska vara, för bästa batteritid.

Dessutom finns det ett läge om du stänger tangentbordet med OFF-switchen och sedan sätter ON-switch, och sedan ej manuellt ändrar backlighting, så kommer det vara i "smart backlight"-läge och automatiskt justera ljusstyrka baserat på ljuset i rummet, vilket man ju kan aktivera om man vill kunna se tangenterna på natten! Fast ehhhh, jag tror det var typ 10 år sedan jag senast behövde titta ner på ett tangentbord för att veta vart tangenterna är. Ljus är snyggt men onödigt!

Stort tack igen för alla svaren. Tangentbordet är som sagt beställt nu och återstår bara att vänta till slutet av månaden för att få det! Jag lär höra av mig och berätta hur det gick här senare.

Permalänk
Avstängd

Idag 3e Juli anlände äntligen tangentbordet, efter två förseningar på grund av att Coronavirus påverkade fabrikerna.

Känns otroligt jävla underbart att skriva på. Har aldrig nånsin känt ett bättre tangentbord.

Det är ungefär som Apples välkända, älskade keyboards fast tre gånger bättre!

Tangenterna har ungefär lika djup slaglängd som Apples otroligt bra stationära datortangentbord (pratar ej om deras laptops). Men trots att tangenterna på Apple Keyboard är superbra och alltid har varit industriledande, så är tangenterna på Logitech MX Keys ännu bättre.

Apples datortangentbord har ett skarpt, ihåligt, högfrekvent "klick". Medans MX Keys har ett djupt, dovt, tyst och behagligt ljud.

Apples datortangentbord har platta, polerade tangenter som känns som ishockeyrink och fingrarna glider av. Medans MX Keys har kupolformade tangenter med matt finish som gör att fingrarna fastnar på tangenterna och ej glider överhuvudtaget. (De matta tangenterna är dessutom fingeravtrycks-bortstötande.)

Apples datortangentbord har lite "wobble" i tangenterna, de är liksom ej helt perfekt stabila, speciellt inte spacebar. Medans MX Keys har de mest stabila tangenter jag nånsin sett på alla tangentbord oavsett klass; de är totalt raka och till och med spacebar är totalt stabil och rör sig helt underbart.

Älskar även att MX Keys har dedikerad lysdiod (liten prick/cirkel) som lyser permanent på Caps Lock-tangenten så länge den är aktiv, även när backlighting är avstängt på tangentbordet. Denna funktion hade även Apple Keyboard och har alltid älskat det, så att man slipper göra misstag med caps!

Jag köpte Logitech MX Keys US International (amerikansk engelska) variant. Det fanns ingen äkta Amerikansk lättillgängligt i Europa. Men enda skillnaderna mot Apples äkta US layout (det trådade tangentbord jag använde på Windows tidigare), är följande minimala förändringar:

1. Entertangenten är formad som Europeiska (ett stående "L"), istället för som en rak shift-liknande tangent, men jag faktiskt föredrar den europeiska sorten eftersom den är lättare att träffa! Detta kommer jag ha stor nytta av!

2. Den vänstra shift-tangenten är väldigt kort, knappt bredare än en vanlig tangent, därmed svår att träffa och att hålla kvar fingret på, då man inte har bra kontroll över sitt lillfinger, och det kommer jag behöva vänja mig med, men det känns direkt GANSKA naturligt och kommer nog inte ta så lång tid att bli van med. Det värsta är att Ctrl+Shift-kombinationer är svåra nu eftersom ringfingret lätt glider av den lilla shift-tangenten. Ska man enbart hålla shift så kan man hålla det med lillfingret och inte ha några särskilda problem med den lilla tangenten. Det är kombinationer av Ctrl och Shift som är svårt nu. Detta har de gjort för att få plats med en extra normal tangent till vänster om Z, vilket med amerikansk layout tillåter en att skriva | och \. Eller med Svensk layout (digitalt i Windows, ej fysiskt på tgb), så skriver den tangenten > och <. Känns faktiskt väldigt onödigt av dem att ha en sådan tangent där nere dock, eftersom detta är US International varianten, och den har precis samma tangent (dvs | och \) till vänster om enter-tangenten, så det är liksom 2 tangenter på bordet som gör exakt samma sak. Gissar att detta har att göra med tangentbordets Mac-stöd, då den vänstra dublett-tangenten (den bredvid shift) har dubbelmärkning för Windows och Mac, och gör något helt annat på Macdatorer.

3. På tal om dubbel markering (en funktion i Windows och en annan på Mac), så är det bara 2 tangenter som har det. Den under Escape, som man gör tilde och sånt med, och den extra tangenten bredvid vänstra shift. I övrigt så finns det förstås dubbelmarkeringar på Start och Alt-tangenterna då de heter Command och Option på Mac.

4. Sista skillnaden gentemot ett äkta Amerikanskt Apple Keyboard är att på Amerikanskt tangentbord har man | \ tangenten ovanför den långsmala enter. Men på Logitechs US International har de flyttat ner den till vänster om (i "hålet" under "L") den "L"-formade europeiska entertangenten. Detta är faktiskt en förbättring eftersom jag som programmerare aldrig gillade positionen på den tangenten på äkta Amerikanskt tangentbord.

5. Överlag, alltså väldigt små förändringar som summeras som annan form på entertangenten (bättre form), en flyttad tangent (bättre plats), en kortare vänster shifttangent (dåligt men man vänjer sig snart, tänker redan knappt på det), och en onödig extra dublett-tangent instoppad bredvid vänstra shift (jaja, den verkar som sagt vara nödvändigt för deras Mac-stöd). Alltså överlag förbättringar på de flesta punkter, så jag är nöjd med US International-layouten!

Logitech har gjort ett superbt jobb med att designa själva tangentbordet. Det är i stryktålig plast med supersnygg finish som ser ut exakt som mörk, puderlackerad metall (enda skillnaden att det ej är iskallt att röra vid som Apples datorkeyboards metall är), och det är internt förstärkt med en solid metallbricka som håller samman allting. Gjorde en mjuk, försiktig "bend test" och lyckades inte böja det mer än typ 1 millimeter i yttersta kanterna (yttersta fem centimeterna av sidorna). Hela tangentbordet är totalt solid, och det kommer ej vara något problem att använda detta tangentbord i knäet i soffan när jag inte är vid skrivbordet. Det är superstabilt konstruerat.

Vad gäller datorn så anslöt jag den via USB dongle precis som trådstartaren, då jag vill kunna använda tangentbordet i BIOS (vid datoruppstart), och i tillfällen då Windows ej är laddat med Bluetooth-driver etc. Kan direkt säga att jag inte sett ett enda lagg vid skrivande. Och jag skriver just nu detta meddelande på ca 3 meters avstånd, med fri sikt till mottagaren, som sitter i en USB-port baktill på datorn. Är imponerad. Kommer berätta mer senare om spelprestanda efter typ en veckas användning.

Anslöt den även till Android TVn via Bluetooth, eftersom tangentbordet stödjer 3 parade enheter samtidigt. Det är sjukt hur smidigt det är. Med ett enda tryck på enhet 1/2/3-tangenterna så hoppar den omedelbart över till en annan enhet. Så jag switchar lätt över till TVn, och använder tangentbordets volymtangenter för att ändra TVns volym, och sedan switchar jag tillbaka till PC. Allt utan att röra TVns fjärrkontroll. Nu slipper jag ha TV-fjärren liggandes inom räckvidd konstant!

Delay för att switcha till TVn är ca 2 sekunder, om jag trycker på Enhet 2 och sedan försöker ändra volymen. Detta är tiden det tar för TVn att upptäcka tangentbordet via Bluetooth, alltså inget med tangentbordet att göra. Skulle tro att hela den delayen ligger inuti TVns egna mjukvara faktiskt.

Delay för att switcha tillbaka till datorn, om jag trycker på Enhet 1, är ca 0.25 sekunder. Därefter kan man direkt börja skriva/spela på datorn igen. Det sker så snabbt att man i princip inte hinner släppa "Enhet 1"-tangenten förrän den redan är paired med datorn igen! Fantastiskt!

Min oro för att deras dongle skulle vara sämre än Bluetooth var alltså helt fel. Verkar vara bättre än Bluetooth. Så alla som tänker köpa detta tangentbord bör använda den medföljande USB dongle! Den är dessutom väldigt liten och sticker knappt ut ur porten, så man tänker inte på det. Den verkar ej heller känslig för störningar då jag satt den bredvid datorns WiFi-antenn-portar och andra USB-kablar och ändå är den trådlösa kontakten perfekt.

Även fast tangentbordet ej är gjort för Android, så fungerar det bra med Android TV. T.ex. Alt-Tab och Alt-Shift-Tab fungerar för att skifta mellan olika aktiviteter på TVn, som HDMI-ingång, YouTube, Netflix, etc. Volymknapparna styr TVn. Alt-Space tar up "OK Google"-assistenten för röststyrning, så att man direkt kan ge kommandon typ "Alt-Space och sedan säga Open YouTube" eller "Alt-Space och sedan säga Switch input to PC", vilket är perfekt för att byta mellan appar och ingångar. Fast min TV har röststyrning så troligen lär jag fortsätta med att styra den via att säga "OK Google, set volume to 12" eller "OK Google, open YouTube". Får se hur det blir med tiden! Troligen kommer jag främst använda tangentbordet när man behöver skriva in saker på Android vilket alltid suger med TV-fjärrkontroll! Och för att snabbt ändra TVns volym utan att behöva prata med TVn.

Sist så kan jag nämna att det var lite konstigt att tangentbordet inte har nån manual. Enda som finns är en superkort quick start guide som bokstavligen är tryckt på kartongen det kom i, typ "tryck på Enhet 1 och anslut via dongle eller bluetooth", hehe. En lite längre guide finns på https://secure.logitech.com/sv-se/promo/mxsetup.html (eller mxsetup.logi.com), samt https://support.logi.com/hc/en-001/articles/360034762774-Gett.... Och en FAQ på https://support.logi.com/hc/en-001/articles/360035269853-FAQ-....

Information som jag ännu ej sett på officiella sidor är hur laddningen går till. Så här är svaret på det, för framtida personer som undrar:

1. Det går att ansluta den medföljande "USB-A till USB-C" laddningskabeln antingen direkt till datorn, eller till en kraftfull telefonladdare som har stöd för "fast charging". Jag använder min Huawei P30-laddare.

2. När den laddar så blinkar lampan grönt. När den är 100% laddad så lyser den konstant grönt. Och det går att använda medans det laddar.

3. Det tog ungefär 2 timmar för mig att ladda den från "fabriksnivå" till 100% laddad. Eftersom batterier ska laddas till 40-50% i fabrik för att ej skada batterier då de sedan ligger i varuhus/butiker, så kan jag lova er att batteriet var 50% laddat när det lämnade fabriken.

4. Enligt PC Mag på https://uk.pcmag.com/keyboards/122436/logitech-mx-keys så säger de "Plugging in for four hours will get you back to full power". Det stämmer väldigt bra med hur mitt tog 2 timmar från fabriksnivån som alltså har varit 50% laddat. Så svaret är att det tar fyra timmar att ladda batteriet helt.

5. Batterilivslängden som en 100% laddning räcker i täckte jag i mitt föregående inlägg, men det är iaf marknadsledande bland wireless keyboards.

6. När batteriet är "slutkört" och har tappat för mycket kapacitet efter MÅNGA ÅRS ANVÄNDNING så kan man väldigt enkelt öppna underdelen och byta ut batteriet mot ett helt nytt för sisådär 150-250 kronor. Perfekt! (Just nu finns inget på prisjakt i namnet "MX Keys" men sök på "logitech craft batteri" så ser ni flera alternativ, och jag är rätt säker på att Craft och MX Keys använder samma batteri då det är i princip samma tangentbord fysiskt. Men med tiden kommer det finnas batterier specifikt sålda som "MX Keys batteri", så ingen fara på den fronten oavsett. Det finns alltid gott om säljare även av de äldsta sorterna av Logitech-batterier från 20 år sedan. Bara söka på "dinovo batteri" på prisjakt så ser man det, hehe!)

Vad gäller lite annan feedback på tangentbordet så kan jag säga:

1. Bakbelysningen är snygg och hjälper i mörker. Kan tänka mig att ha den manuellt satt på lägsta värdet på kvällar. Då kommer den ändå att ha väldigt lång batteritid per laddning. Men på dagtid kommer jag köra utan belysning då det är helt onödigt.

2. "Proximity Sensorn" som upptäcker när man vill använda tangentbordet fungerar perfekt. Har just nu MANUELLT satt tangentbordet på lägsta ljusstyrkan (använder ej deras "automatic brightness level"). Cirka FEM SEKUNDER efter att man helt avlägsnat händerna från tangentbordet så slutar det lysa och sparar alltså omedelbart batteri. När man sedan NÄRMAR SIG tangentbordet med händerna så börjar det lysa igen. Ser ut att reagera när händerna är ungefär 10 centimeter från tangentbordet. Det är alltså en perfekt implementering av batterisparande avstängning av belysning och sedan aktivering så fort du är i närheten igen! (Edit: Enligt logitech så fortsätter tangentbordet lysa i hela FEM *MINUTER* efter att man lämnat tangentbordet om det är svart i rummet. Så att man ska kunna hitta tangentbordet, antar jag.)

3. Det är SÅ JÄVLA SKÖNT ATT SKRIVA PÅ om jag inte redan sa det tydligt nog!

4. Otroligt att ha en snabbtangent som öppnar Windows-miniräknaren, PRECIS OVANFÖR numpad! Jag använder den så otroligt jäkla ofta, och har alltid behövt trycka på start-tangenten, skriva "calc" och trycka enter. Nu kan jag få fram miniräknare med ett enda tryck!

5. Det finns andra bra och unika tangenter som också funkar otroligt bra. T.ex. tangent för att direkt öppna Windows "Task View" där allt zoomas ut och visar alla öppna fönster samtidigt. Och en tangent som direkt öppnar Windows Notification Center. Och en som direkt gör "Show Desktop" (minimerar alla fönster). Finns också tangenter för att direkt öppna ett foto/multimediaprogram, och en grym tangent som omedelbart låser datorn så att man måste skriva in Pin/Login igen. Och sedan standardgrejer som play. pause, volym, tangentbordsbelysning, etc. Finns alltså allt här!

6. Vissa Amazon-recensioner har klagat på att volymtangenterna är som följande: F11/Mute, F12/Volym Ner, INGENTING/Volym Upp. Vad detta innebär är att OM du ställer in tangentbordet för att ha F-tangenterna där uppe istället för multimedietangenterna, så måste du trycka FN+F11 för Mute, FN+F12 för Volym Ner, och ENBART "F13" för Volym Upp. Men mina tankar där är att för det första ANVÄND MULTIMEDIETANGENTERNA SOM STANDARD, de är tusen gånger mer användbara än F-tangenterna nuförtiden. Och för det andra, är det inte särskilt svårt att hålla ner FN+F12 för ner och sedan släppa FN när man ökar volymen, eftersom FN-tangenten sitter på samma sida som volymknapparna och kan därmed lätt styra båda med tumme på FN och fingrarna på volymen, och då är det bara en vanesak att släppa FN när man ska öka volymen och hålla ner FN när man sänker den. Och så sistnämnt så är det faktiskt det enda sätt de kunde designa detta tangentbord, då jag inte ser något sätt att snyggt och logiskt omarrangera multimedietangenterna så att allt med volym hade hamnat på F-tangenter. Detta är alltså nåt folk får tänka på, men jag tycker inte det är nåt särskilt problem överhuvudtaget. First world problems i ett nötskal.

7. Det är förresten superenkelt att byta knapparnas läge mellan F-tangenter och multimedietangenter. Man bara trycker FN+Escape. Så det är ju också superenkelt att bara trycka FN+Esc, ändra volym etc och leka med multimedia, och sedan trycka FN+Escape igen om man har ett specifikt program eller spel där F-tangenter är användbart.

Här är vad jag ej har gjort ännu:

- Har ej spelat på det. Ska göra det nu i helgen. Efter ungefär en vecka eller kanske mer eller mindre så kommer jag berätta hur det gått.
- Har ej installerat Logitech Options software. Trådstartaren sa ju att den mjukvaran förstör i vissa spel. Men det är möjligt att jag ändå testar den och sedan avinstallerar om det blir problem. Har för mig att den mjukvaran är enda sättet att uppdatera tangentbordets firmware. Dessutom är det enda sättet att manuellt konfigurera vad tangenter gör, som vad foto/multimedia-app launchern öppnar för app, och ställa in macron och annat nyttigt på tangenter där man vill ändra funktionen. Så det blir troligen en test.

Tack återigen till trådstartaren för att du svarade så schysst på alla mina frågor och hjälpte mig välja detta fantastiska tangentbord! Det slår ut alla andra tangentbord jag testat i hela mitt liv!

Permalänk
Avstängd

Redan innan jag hunnit spela och testa latency, så kan jag säga att det verkar vara NOLL (mänskligt sett/mätt) latency.

Dessa verktyg ger mig OMEDELBAR respons så fort tangenten når sin fysiska trigger:

https://w3c.github.io/uievents/tools/key-event-viewer.html
https://keycode.info/

Jag är som sagt på 3 meters avstånd, så detta är imponerande. Använder medföljande USB-dongle istället för Bluetooth, då det inte finns ett enda BIOS som stödjer Bluetooth, och jag föredrar att kunna gå in i BIOS.

Dessutom krävs USB dongle för "Wake from sleep" för att kunna väcka en djupt sovande dator, eftersom Bluetooth är en OS feature means BIOS är det som tar hand om uppväckning, och det finns ingen dator som klarar Wake from Bluetooth.

Dessutom tror jag Logitech's egna RF sändning är mer effektivt än Bluetooth, så det är troligen även bästa valet gällande spel-latency.

Så det finns massvis av anledningar att använda USB dongle.

Spelresultat kommer jag göra i två etapper. Först spela utan Logitech Options installerat. Sedan köra ett par dagar med det installerat och se om det är nån skillnad. Rapport av resultat kan ta 1-2 veckor. Eller mindre om jag känner för det.

Permalänk
Avstängd

Vad gäller batteriets livslängd per laddning så har jag hittat ny information som gör allt ännu snurrigare.

  1. Jag ser nu att mitt påstående om att Logitech definierar MX Keys "1 day = 2 hours" kommer ifrån en Amazon-recension. Hittar ej det på deras hemsida.

  2. På Logitechs hemsida gällande ett annat keyboard definierar de dock dagar exakt så: https://www.logitech.com/en-sg/product/keys-to-go "Single charge lasts 3 months (2 hours of typing per day)".

  3. Logitechs hemsida gällande MX Keys säger bara "MX Keys stays powered up to 10 days on a full charge - or up to 5 months with backlighting turned off. Battery life may vary based on user and computing conditions"

  4. Logitechs "getting started guide" på https://support.logi.com/hc/en-001/articles/360034762774-MX-K... säger dock följande jävligt intressanta grej: "When your keyboard reaches 10% of battery left, backlighting turns OFF." samt "Your keyboard will let you know when it is running low. From 100% to 11% your LED will be green. From 10% and below, the LED will be red. You can continue typing for more than 500 hours without backlighting when the battery is low."

  5. Det sistnämnda är den FÖRSTA gången jag sett Logitech sätta ett exakt TIM-ANTAL (istället för luddiga "dagar") på batteriet. Och dessutom skriver de "You can continue TYPING" dvs aktivit skrivande... i FEM HUNDRA TIMMAR efter att batteriet är nere i 10%.

  6. Det kan och bör nog vara ett skrivfel, de kanske menar 50 hours? För om 10% = 500 hours, så är 100% = 5000 hours = Nästan 7 månader, det är mer än deras "up to 5 months" claim.

  7. Jag vet helt enkelt inte. Det går inte att få ett klart svar från Logitechs egna dokumentation. Det verkar kunna vara en längre batteritid än vad jag har trott. Eller så har de bara skrivit fel på sidan... Och jag orkar inte kontakta Logitech för det blir bara nån lågbetald support som inte har en aning om såna tekniska frågor. Eller något fejkat marknadsförings-svar.

  8. Mitt första test blir istället att själv köra med permanent backlighting på lägsta styrka hela tiden (fast backlight-ljuset auto-avstängs vid inaktivitet så det kommer ju inte vara på hela tiden), och berättar senare i tråden när batteriet har blivit tomt, så får man en referens...

Permalänk
Avstängd

Jag vet att slumpmässiga människor kommer se tråden i framtiden, så därför lägger jag upp allt möjligt som är bra att veta och svårt att få reda på om detta tangentbordet.

Har faktiskt installerat Logitech Options nu ( från https://www.logitech.com/en-us/product/options ). Kommer direkt ta bort det ifall det ger hög input lag som för trådskaparen. Än så länge är det dock noll skillnad på prestandan.

Fördelarna med Logitech Options är:

1. Tack vare Logitech Options kan man gå in under "Add Devices: Advanced Unifying App", och där klickar man på Advanced och får se firmware på både USB-dongeln och själva tangentbordet, och kan med ett enda klick på "Update Firmware" skaffa senaste firmware. Dock kom min nyligen från fabrik efter Corona-fördröjningar och hade redan senaste firmware i båda! Att kunna uppdatera är viktigt eftersom de ibland fixar buggar som gör allt ännu stabilare.

2. "On screen display" som ger feedback när man switchar mellan F-keys och multimedialäge, stänger av/på numlock och capslock, samt varningar när batteriet börjar bli lågt.

3. Och så det mest intressanta, som fick mig att installera det: Att kunna manuellt ställa in vad multimediatangenterna gör.

- "Brightness down/up" (F1/F2) som gäller skärmljusstyrka har noll värde för dator ansluten till en TV; så ändrade dem till "Desktop previous/next".

- "Task View"-tangenten (F3) öppnar Microsofts desktop-vy, men Logitech har som standard kodat den så att läget lämnas så fort man släpper tangenten. Därför har jag bundit om den till "Keystroke: Win+Tab" vilket är Microsofts officiella kombination för att öppna Task View. Så löstes det problemet.

- "Kamera"-ikonen (ovanför numpad) som tar helskärms-screenshot är för mig helt onödig (använder manuellt Win+Shift+S för att ta screenshots med bättre precision). Satte därför den tangenten till "Launch application: (appnamn här)", så att den startar en applikation jag ofta använder.

Permalänk
Medlem

@dextrodammit:

Väl skrivna inlägg om tangentbordet och glad att du är nöjd. Jag tycker dock det har svävat ganska långt från trådens ämne och mer handlar om en recension nu, och det kanske förtjänar en tråd med en bättre titel som är lättare att hitta för framtida användare.

Bara en tanke...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av medbor:

@dextrodammit:

Väl skrivna inlägg om tangentbordet och glad att du är nöjd. Jag tycker dock det har svävat ganska långt från trådens ämne och mer handlar om en recension nu, och det kanske förtjänar en tråd med en bättre titel som är lättare att hitta för framtida användare.

Bara en tanke...

Japp, hade samma tanke igår, att det kanske blir att flytta inläggen till ny tråd senare. Det har blivit en genomgångstråd om det tangentbordet ända sen jag frågade trådstartaren en del saker om tangentbordet. Hmm.