MSI:s VD föll från 7:e våningen på MSI:s kontor idag

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skara
Registrerad
Okt 2012

Usch vad hemskt, lider med hans familj, vänner och anhöriga. Han var inte mycket äldre än jag.

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: GTX 1070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Barracuda 1TB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: Qpad 8K | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: Corsair RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Laptop: Lenovo Y50-70 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Isla de Muerta
Registrerad
Okt 2009

Inte ovanligt att asiater jobbar ihjäl sig (fördomsfullt men sant).

"Karoshi," as it's known, involves employees committing suicide or suffering from heart failure and stroke because of long work hours."

CPU: 3600 / Liquid Freezer II <3
GPU: 2070s ~2050Mhz
RAM: 16GB 3200Mhz

Tips: Akta dig för forum experterna, fråga tillverkaren istället.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2011
Skrivet av Selfish:

MSI VD Charles Chiang samt en general manager har tyvärr avlidit efter fall från en byggnad. Vi måste tyvärr säga RIP!

https://www.tomshardware.com/news/msi-ceo-charles-chiang-dead...

Är väl ändå Charles som var general manager och CEO, inte två olika personer?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Maj 2010

@jawik: Jag menade att Sweclockers borde ha använt ett annat ord.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2019

Ursäkta att jag frågar, men alla ni som skriver RIP-inlägg - och i princip inget annat, tror ni att hans ande, familj eller vänner bryr sig? Värre än er är dock ändå de som, utan mer kunskap om händelsen än vad som står i artikeln, börjar spekulera huruvida det var m... eller s...:(

Väldigt lågt vattenstånd!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Aug 2009

Han dog, mest troligt på den nivån är mord, MSI är ett Taiwanesiskt bolag jag gissar att kineserna tröttnade.

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060 Max-Q, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2018
Skrivet av thu:

Kom att tänka på den där figuren som gillade att demonstrera kontorets okrossbara pansarglas genom att springa och slänga sig mot det, tills ramen som glaset monterats i lossnade och föll ut och han med dem..

Det finns alltid de som avlider av ren dumhet, men då brukar det vara fall av "hold my beer" och med många vittnen. Vilket i sin tur gör att den personen blir en kandidat till "Darwin Award".

Men en VD från taket på en byggnad, om han var ensam på taket så är det troligtvis självmord. Enda orsaken jag ser till att han skulle varit där uppe i ett normalt ärende är ifall han skulle kommunicera något till en fastighetsskötare.

Mord - det känns litet långsökt, det finns bättre sätt att ta livet av någon man inte vill ha kvar. Ett stats-introducerat mord brukar dessutom vara arrangerat så att det blir en "signal" till andra. Dessutom så torde det vara överdrivet komplicerat med risk för många vittnen att kasta någon från ett tak.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Jan 2005

Man kan inte dra någon slutsats mer än att det har varit en tuff period hos MSI på senaste tiden att döma från intervjuerna som nämnts på Tomshardware. Synd är det oavsett vad som lett till denna händelse.

CPU: i9 10900K GPU: ASUS GTX1080Ti Turbo RAM: Adata 2x8GB 3200 cl14
Asus Rog Strix Z490-E . Lian Li O11 Dynamic Black . EVGA Supernova G2 750W
Asus PG278QR . Arctic Liquid Freezer II 360 . Beyerdynamic DT1990 Pro
Samsung PM981 NVMe 1TB . WD Blue SN550 NVMe 1TB
Samsung 850 EVO 256GB . Samsung 830 EVO 128GB

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2020
Skrivet av Stefanp67:

Han dog, mest troligt på den nivån är mord, MSI är ett Taiwanesiskt bolag jag gissar att kineserna tröttnade.

Finns en konspirationsteori del på Flashback gå ditt!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Orsa
Registrerad
Jul 2010

Må han minne vara en välsignelse.

ASUS ROG CROSSHAIR VIII HERO (Wi-Fi)/SN750 1TB /Ryzen 3700X/Noctua nh-d15s/G.Skill 32GB 3600MHz Trident Z Neo C/MSI 2080 TI VENTUS GP/AX1200i Digital 1200W/Corsair Obsidian 500D RGB SE/ Acer X27

Trädvy Permalänk
Skribent
Jonas Klar
Plats
Skatteverkets Inläsningscentral
Registrerad
Aug 2008
Skrivet av ehsnils:

Men en VD från taket på en byggnad, om han var ensam på taket så är det troligtvis självmord. Enda orsaken jag ser till att han skulle varit där uppe i ett normalt ärende är ifall han skulle kommunicera något till en fastighetsskötare.

Om du verkligen vill ha lite faktisk fakta att basera dina antaganden på är takvåningen (d.v.s. sjunde våningen) av MSI:s HQ (båda byggnaderna) inredda med bland annat restaurang, gym och bänkar utomhus. Sedan är räckena närmare två meter höga och har dessutom tjocklek nog för att ha buskage planterat och räcke ovanpå det.

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Sep 2008

Vad är det med alla konspirationsteorier om mord? Folk har verkligen tappat vettet. Framgångsrika människor är inte immuna mot självmord. Det finns betydligt fler saker att vara deprimerad över än pengar. Faktumet är att självmord är vanligare bland chefer och rika i många länder.

Visst finns det en liten chans att det är mord men att dra den slutsatsen utan några grunder förefaller lagom idiotiskt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2018
Skrivet av Meantek:

Om du verkligen vill ha lite faktisk fakta att basera dina antaganden på är takvåningen (d.v.s. sjunde våningen) av MSI:s HQ (båda byggnaderna) inredda med bland annat restaurang, gym och bänkar utomhus. Sedan är räckena närmare två meter höga och har dessutom tjocklek nog för att ha buskage planterat och räcke ovanpå det.

Jag tolkade det som att det var taket, men det är en mindre detalj - jag skulle i vilket fall utesluta att det var mord i detta fall. Och om det nu var från den delen med räcke så är det knappast en olycka heller.

Trädvy Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Registrerad
Jan 2012

Jag rensat upp i tråden. Oavsett dödsorsak är det fortfarande en människa med nära och kära som lämnat världen och skall behandlas med respekt!

/Vzano, Moderator

Citera om du vill ha svar! | 8600K 4,1 GHz @ 1,03V Ghost S1 | Instagram

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Söderköping
Registrerad
Jun 2005
Skrivet av BlåBjörn:

Vad är det med alla konspirationsteorier om mord? Folk har verkligen tappat vettet. Framgångsrika människor är inte immuna mot självmord. Det finns betydligt fler saker att vara deprimerad över än pengar. Faktumet är att självmord är vanligare bland chefer och rika i många länder.

Visst finns det en liten chans att det är mord men att dra den slutsatsen utan några grunder förefaller lagom idiotiskt.

Erhm, Kina, Ryssland, Nordkorea... Du har kanske missat alla "olyckliga dödsfall" som varit, de har bara "råkat" vara Putinkritiker? Om vi tar Ryssland t ex. Finns verkligen många exempel på det här, och jag vet inte varför du inte uppmärksammat det.

"Faktumet är att självmord är vanligare bland chefer och rika i många länder. ". Det köper jag, och framförallt i Kina. Men att kalla det idiotiskt för att man tänker i den banan är absolut inte idiotiskt. Däremot att bara anta att det är så, bör man undvika.

MSI B450 | Ryzen 5 3600, Hyper 212 Plus | 16GB 3600MHz | GTX 1060 | XFX Pro 650w | Asus MG279Q | Dynavoice S-61, Challenger M-65 EX, Challenger C-5 EX, XTZ 99 W8.16, Yamaha RX-V375 | Sony MDR-1A | S8

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Sep 2008
Skrivet av lossah:

Erhm, Kina, Ryssland, Nordkorea... Du har kanske missat alla "olyckliga dödsfall" som varit, de har bara "råkat" vara Putinkritiker? Om vi tar Ryssland t ex. Finns verkligen många exempel på det här, och jag vet inte varför du inte uppmärksammat det.

"Faktumet är att självmord är vanligare bland chefer och rika i många länder. ". Det köper jag, och framförallt i Kina. Men att kalla det idiotiskt för att man tänker i den banan är absolut inte idiotiskt. Däremot att bara anta att det är så, bör man undvika.

Att "tänka i den banan" är ganska annorlunda från att rent ut konstatera det som fakta, vilket många i denna tråd har/hade gjort...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2004

Vi kommer inte att ha en aning om en orsak förrän Taiwans polismyndighet gör ett officiellt uttalande, oavsett är det tragiskt och en stor förlust för familj och för MSI

3900X X470/NH-D15 32GB-3800cl16 MSI RTX2070 Super Gaming NZXT H700 || 3700X B550/H150i 32GB-3800cl18 GTX1660 Super Cooler Master NR600 || 2700X 32GB-3000cl16 GTX1070FE Phanteks P400 || 6700K 8GB-3200cl15 GTX980FE Silverstone Grandia 09B || 4790K 16GB-2400cl10 GTX970 Antec VSK4000E-U3 https://folding.extremeoverclocking.com/user_summary.php?s=&u...

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2016
Skrivet av NutCracker:

Ursäkta att jag frågar, men alla ni som skriver RIP-inlägg - och i princip inget annat, tror ni att hans ande, familj eller vänner bryr sig? Värre än er är dock ändå de som, utan mer kunskap om händelsen än vad som står i artikeln, börjar spekulera huruvida det var m... eller s...:(

Väldigt lågt vattenstånd!

Men vänta nu, om man inte får diskutera (spekulera) orsak, och inte heller bara enkelt visa sin respekt - vad får man säga?

Ska tråden handla om sina erfarenheter med MSI produkter?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2004
Skrivet av Dumbullen:

Men vänta nu, om man inte får diskutera (spekulera) orsak, och inte heller bara enkelt visa sin respekt - vad får man säga?

Ska tråden handla om sina erfarenheter med MSI produkter?

Förmodligen ingenting enligt postaren, bry dig inte om det inlägget.

3900X X470/NH-D15 32GB-3800cl16 MSI RTX2070 Super Gaming NZXT H700 || 3700X B550/H150i 32GB-3800cl18 GTX1660 Super Cooler Master NR600 || 2700X 32GB-3000cl16 GTX1070FE Phanteks P400 || 6700K 8GB-3200cl15 GTX980FE Silverstone Grandia 09B || 4790K 16GB-2400cl10 GTX970 Antec VSK4000E-U3 https://folding.extremeoverclocking.com/user_summary.php?s=&u...

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2015
Skrivet av w4nt3n:

Antagligen inte ens då eftersom vad jag hört så styrs polisen i Taiwan av mainland China

Och jag har hört att månen är gjord av ost.

Inte allt man hör är sant.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kungsbacka
Registrerad
Sep 2004
Skrivet av w4nt3n:

Antagligen inte ens då eftersom vad jag hört så styrs polisen i Taiwan av mainland China

vem har du hört det av?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2004
Skrivet av w4nt3n:

Vilken tur att du gav mig den här informationen som jag saknat i hela mitt liv 👍
Tycker det säger rätt mycket, att Taiwan nyligen fått en lag att man inte får kritisera Kina och kan bli utlämnad till Kina. Tycker det är ett stort tecken att staten och polisen styrs av Kina. Vad tycker du?

Nu har du nog blandat ihop Hong Kong med Taiwan rätt så hårt, det säger en del om din "fakta", eller vad tycker du?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
åkersberga
Registrerad
Dec 2008
Skrivet av the squonk:

Nu har du nog blandat ihop Hong Kong med Taiwan rätt så hårt, det säger en del om din "fakta", eller vad tycker du?

Det stämmer precis vad jag gjorde 😂

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Aug 2009
Skrivet av Zurvan:

Finns en konspirationsteori del på Flashback gå ditt!

Flashback suger, brukar kolla fb ibland om det är något brott i Västerbotten eller Norrbotten men annars verkar det mest vara nazister och "incels" där.

Han kanske råkade ut för en olycka, det är ju inte helt otänkbart, han kanske tappade något utanför staketet och föll av taket när han försökte hämta det.

Vi hade en galen olycka i Umeå för några år sen där en massa folk klättrade upp på taket till studentbostäderna under en studentfest och sen började det regna och taket blev så halt 4-5 pers gled av och föll till marken. Minns inte hur allvarligt skadade dom blev men 4-5 meters fallhöjd kan ge en hel del.

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060 Max-Q, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2018
Skrivet av Meantek:

Det där taket ramlar man inte från av misstag, kan jag som arbetat i den byggnaden lova.

Kan jag tänka mig. Enligt min kinesiska fru är det ett vanligt sätt fiender gör sig av med sitt offer, "putt från hög byggnad".
När det är från ens egen arbetsplats tak så brukar det vara interna fiender, inom samma företag. Sen är det även ganska vanligt med självmord just genom fall från hög byggnad.
Sorgligt. Må han vila i frid.

I9-9900k @ 5Ghz 1.33 V

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Swedistan
Registrerad
Jun 2020
Skrivet av Aphex:

Snart ersatt av en av Nalle Puhs kompisar, sen blir det bakdörrar rakt in i håningen.

Fast taiwanesiska MSI har länge haft som produktion i Kina, som har gjort Kina rikare och därmed farligare!
Det är helsjukt, på gränsen till landsförräderi, att många taiwanesiska företag, lägger sin produktion i Kina, vilket är deras farligaste fiende...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlshamn
Registrerad
Mar 2014
Skrivet av Europman:

Fast taiwanesiska MSI har länge haft som produktion i Kina, som har gjort Kina rikare och därmed farligare!
Det är helsjukt, på gränsen till landsförräderi, att många taiwanesiska företag, lägger sin produktion i Kina, vilket är deras farligaste fiende...

Desto större anledning då väl? Liksom försöka lugna ner sagda fiende? Om man vänder på det (inga taiwan företag alls som tillverkar i kina) så kan man ju tänka sig hur bittra kina kan bli på det, vem vet vilka dumheter dom skulle få för sig då.

Post-and-run foruming
GeForce GTX 1070 ;~; Intel 4790k ;~; ASUS Z97M-PLUS ;~; Cooler Master Hyper 212 EVO ;~; ADATA 16GB 1600MHz RAM ;~; 840 EVO 500GB + 1TB WD Blue + 4TB WD Green ;~; Seasonic Platinum 660w ;~; Fractal Design Define Mini ;~; G910 "Orion Spark" ;~; U2415 x2 ;~;