Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Köpråd av en ny dator och skärm

Permalänk
Medlem

Köpråd av en ny dator och skärm

Hej!

Jag behöver köpråd angående datorkomponenter med mera till min nya dator som jag planerar att bygga under hösten/vintern. Jag brukar använda prisjakt.se för att hitta olika komponenter från olika internetbutiker. Finns det andra bra hemsidor man bör ha koll på?

Skärm
Budget: 5000-7000 kr
Jag har tankar på att köpa en ny skärm. Det lutar åt denna https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5278047 då jag har velat ha en IPS skärm.
Dock räcker det egentligen med en TN eller VA för den delen, när det gäller spelandet.
Det jag i alla fall vill ha är:
1 ms
144hz+
2560x1440
G-sync eller dylikt

Dator
Budget: 30 000 - 35 000kr

Användningsområde
Jag kommer att använda datorn för att spela spel i första hand.
Exempel på spel som datorn ska kunna köra utan större problem med höga / högsta inställningar:
• Call of Duty: Modern Warfare (2019)
• Battlefield V
• Assassin’s Creed Valhalla
• Cyberpunk 2077

När jag inte spelar blir det film/serier, webbsurfande etc.

Jag ska inte använda datorn primärt för video- och fotoredigering. Dock kan det komma perioder för det.

Här är lite hur jag tänker angående de olika komponenterna.

Chassi:
När det gäller chassi så har jag mest erfarenhet när det gäller Fractal Design och funderat på att införskaffa Fractal Design Define 7. Dock är jag öppen för förslag på ett bra chassi med bra luftflöde. När det gäller färg gillar jag helst svart.

Nätaggregat:
Vad är ett rimligt nätaggregat, räcker 650W eller ska man gå för ett högre?

Moderkort:
Tanken är att köra på ATX. Val av chipset beror ju på vilken processor som jag köper. Har kikat på några från ASUS.

Processor:
Intel vs AMD? Vad är ”bäst” är ju en svår fråga. Men jag har tidigare haft intel och känner mig trygg med deras komponenter. Men jag är öppen för förändringar.
Jag har kikat på Intels nya Comet Lake 10th gen processorer.
i9 10900k känns overkill?

Grafikkort:
Min plan är att vänta tills NVIDIA:s släpper nya RTX 3000-serien. Har ni något tips när det gäller grafikkorts återförsäljare? Har sedan tidigare ett GTX 970 från Asus.
Eller finns det anledningar att gå för ett AMD grafikkort?

RAM-minne:
Vill ha minst 16 GB, funderar på att köra på 32 GB från början. Har kikat på G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 2x16GB.

Datorkylning:
Funderar på att köra på ett färdigt vattenkylningssystem. Dock är detta inte mitt bästa område.

Hårddisk:
Är lite sugen på ett M.2 kort, exempelvis Samsung 970 EVO Plus Series MZ-V7S1T0BW 1TB

Övriga fläktar:
Noctua har jag hört har bra fläktar. Hur många extra ska man köpa till? Ska man behålla de fläktarna som ingår i chassit eller byta? Lägga till? Ljudnivå?

Ni som har erfarenhet av att bygga datorer, alla förslag och idéer angående komponenter är av intresse.

Permalänk
Medlem

Jag skulle om jag var du vänta till. ya grafikkortsserierna samt Ryzen 4000 släpps och sen bygga datorn då. Ska du ändå vänta på de nya grafikkorten ser jag ingen anledningen att inte vänta och se hur bra Ryzen 4000-serien är, för om den tar ett lika stort kliv som de tidigare generationerna gjort så lär det vara både bättre och billigare cpu'er än Intel. Om inte, så kan du förmodligen köpa en 10900K med mobo osv för ett bra pris under black friday, vid det laget gissar jag att det mesta haft release också

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem

Förslag med Ryzen 3900X och RTX 2080ti. Du kan istället köpa Ryzen 4000 och RTX 3000 om dessa lanseras innan du ska bygga datorn.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/13889013

Om du hellre vill ha luftkylning:
https://www.inet.se/produkt/5320584/be-quiet-dark-rock-pro-4

Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Medlem

Så 750W rekommenderas när det gäller denna typ av setup?

Det jag också funderar över är om man ska införskaffa extra fläktar och/eller byta ut befintliga som kommer med chassit. På tal om chassi är be quiet! chassit att gå för eller har ni några bra motiveringar med för- och nackdelar?

Ser att dagens grafikkort (2080 TI) MSI vs Asus skiljer några hundralappar. Finns det anledning att köra på MSI när 3000-serien kommer?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

AMD Ryzen 5 2600 4ghz, Gigabyte rtx 2060 OC, NZXT H400i, MSI B450M MORTAR, 16gb ddr4 3200mhz, Kingston 240gb ssd, WD blue 1tb 7200rpm, EVGA GQ 650W, Cooler Master Hyper 212 Black Edition

Permalänk
Medlem

Att köpa 2080Ti för 15000kr just nu är nog det dummaste man kan göra...Om man inte badar i pengar dvs för då spelar det ingen roll.
Kortet kommer snart bli bra mycket billigare när alla butiker kommer vilja bli av med sina lager inför lanseringen av nästa generationen. Dessutom kommer 3000-serien förmodligen ha mycket bättre Ray Tracing prestanda som kommer fullständigt köra över 2000-serien och därmed reducera dess pris avsevärt.

Med 30-35k budget för dator så skulle jag också satsa på widescreen skärm med IPS 3440x1440+ och 120Hz+. Speciellt då det är primär spelburk plus trådskaparen vill kolla på serier/film. Då är det widescreen som gäller. Inget annat.

Permalänk
Medlem

Tanken är att vänta tills nästa generations grafikkort kommer ut på marknaden. Planen är att datorn ska vara färdig till den 19 november. Men med tanke på kommande Black Friday kanske det kan vara värt att vänta en vecka.

På tal om chassi, man vill ju ha en stabil och lätt att bygga i. Utseende är också en faktor. Men när ni bygger, byter ni ut fläktar samt lägger till så att alla platser som är avsedda för fläktar används?

När det gäller märke ASUS/MSI/EVGA etc är det någon direkt skillnad på dessa? Angående grafikkort. Priset är det jag vet som skiljer.

Övrigt:
Kom gärna med för- och nackdelar eller motiveringar till varför just denna komponent (chassi, Ssd m2, moderkort, ram, vattenkylning/fläkt mm), skulle passa mitt användningsområde.

Permalänk
Medlem

Ifall man köper ett TG chassi. Påverkar det ljudisoleringen? Ni som har TG, är ni nöjda med det eller ska man köra på ett ”vanligt chassi”?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DitroX:

Tanken är att vänta tills nästa generations grafikkort kommer ut på marknaden. Planen är att datorn ska vara färdig till den 19 november. Men med tanke på kommande Black Friday kanske det kan vara värt att vänta en vecka.

På tal om chassi, man vill ju ha en stabil och lätt att bygga i. Utseende är också en faktor. Men när ni bygger, byter ni ut fläktar samt lägger till så att alla platser som är avsedda för fläktar används?

När det gäller märke ASUS/MSI/EVGA etc är det någon direkt skillnad på dessa? Angående grafikkort. Priset är det jag vet som skiljer.

Att använda alla tillgängliga fläktplatser i ett chassi är sällan nödvändigt eller ens önskvärt - såvida det inte bara finns ett par fläktplatser.
Två fläktar i fram för insug, och en fläkt i bak för utblås brukar räcka väldigt långt.

I egentliga skillnader bland märkena på grafikkort. Alla märken har bättre och sämre modeller, oftast beroende på prisklass.
Leta reda på recensioner för det/de specifika grafikkort du är intresserad av och avgör utifrån det vilket som är bäst.

Permalänk
Medlem

Jag är ungefär i samma tankar som du. Vill uppgradera dator och bildskärm. Liknande budget och samma typer av spel. Vill så klart att allt ska bli så bra som möjligt i den prisklassen. Det som jag kommit fram när jag tittat på builds på forum och Youtube är följande (Intel):

Ett alternativ, som jag tror jag kommer att följa, är att vänta in Ryzen 4000-serien samt RTX 3000-serien. Jag har valt luftkylare från Noctua, som ska vara effektiv och tyst. En nackdel är att det inte är lika snyggt om man har tempered glass och vill ha RGB, i så fall är vattenkylare snyggare och kanske minst lika effektivt? En annan nackdel med en så stor luftkylare är att man måste ha låg profil på RAM och då försvinner RGB även där. Jag är inte mycket för RGB annars men från vad man ser i videos blir det rätt snyggt när man har burken på skrivbordet med tempered glass.

För moderkort och grafikkort verkar ASUS vara det som många kör på. Samsung för SSD och Corsair för PSU. Varför vet jag inte. Har inga bra svar. Någon som vet bättre? Vad gäller chassi står det mellan Fractal Design Meshify C och Phantek P500a i nuläget. Gärna mesh för bra luftflöde, kanske med extra fläktar från Noctua?