Permalänk
99:e percentilen

Svara-knappen måste bort

Har irriterat mig på den ända sedan den dök upp, vilket väl är flera år sedan vid det här laget, men nu när jag blev påmind i samband med betatestet av den nya designen blev jag sporrad att göra slag i saken.

Svara-knappen måste bort. För alla utom de vana användarna framstår den som det primära, naturliga sättet att besvara ett inlägg, eftersom ordet svara är mer välbekant än ordet citera, men dess användning gör trådar obegripliga och skadar lusten för seriösa medlemmar att läsa och delta i forumet.

Ingen koppling görs mellan svaret och texten det svarar på, så i bästa fall får man scrolla, bläddra och hålla på för att leta upp och gissa vilket inlägg som kan tänkas åsyftas. Vem orkar med det i längden? Ibland går det inte alls att ta reda på vilket inlägg som skribenten avsåg besvara, eftersom den taggade personen kan ha skrivit flera "matchande" inlägg i tråden. I vilket fall skadar Svara-knappen forumet och måste antingen tas bort helt eller ändras så att dess funktion tydliggörs. En potentiellt gångbar etikett skulle kunna vara Tagga eller Nämn.

Svara-knappen har gjort alltför mycket skada redan – låt det inte fortgå ännu längre.

Det bör väl nämnas att knappen är borttagen på betasajten. Låt den fortsätta vara det.

Svara-knappen försvann i samband med övergången till den nya responsiva designen. Tack för detta!

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

"Svara" borde lägga till en länk till inlägget som svarades istället för att tas bort.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av lassekongo83:

"Svara" borde lägga till en länk till inlägget som svarades istället för att tas bort.

Låter onödigt att ha en funktion där du blir länkad till inlägget när citera ändå ger dig inlägget direkt på skärmen utan att klicka på en länk. Håller med TS fullt ut i sitt inlägg. Ska till och med våga påstå att funktionen gått såpass långt att jag skrivit mindre på forumet sedan funktionen kom då man inte kan hoppa in i diskussioner lite enkelt längre som man kunde förut när "citera" var den primära funktionen att svara på inlägg.

Visa signatur

» Bytt namn ifrån "cyme"
» Citera mig vid svar så jag hittar tillbaka!
» Gillar du Trance/Vocal-Trance? Spana in min playlist på Spotify här.

Permalänk
Medlem

Dags för #slutasvara armband?

Nackdelen med citera är väl om det rör sig om väldigt stora inlägg man vill kommentera, men det kan så klart lösas även på andra sätt.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av improwise:

Nackdelen med citera är väl om det rör sig om väldigt stora inlägg man vill kommentera, men det kan så klart lösas även på andra sätt.

Skribenter bör ta sitt ansvar och ta bort allt utom den del de svarar på, eller, när flera olika delar ska besvaras, tydligt markera vilket svar som hör till vilken del. Det tydligaste sättet att göra det sistnämnda är att använda funktionen Splitat i Better SweClockers. Tyvärr går det inte att tvinga medlemmar att ta detta ansvar, men "Svara" är ju inte en gnutta bättre på den punkten – bara sämre.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Dags för #slutasvara armband?

Nackdelen med citera är väl om det rör sig om väldigt stora inlägg man vill kommentera, [...]

Självklart. Tidigare har folk saxxat ut orelaterat i citatet till svaret vilket fungerar bra.

Visa signatur

» Bytt namn ifrån "cyme"
» Citera mig vid svar så jag hittar tillbaka!
» Gillar du Trance/Vocal-Trance? Spana in min playlist på Spotify här.

Permalänk
Medlem

Citera är mycket bättre än Svara. Svara är överflödig och gör läsbarheten sämre

Permalänk
Rekordmedlem

Ja "svar" är inget som förenklar utan det försvårar i de flesta fall.
Andra saker som också fungerar sämre än förr är att man inte får den gamla typen av mailnotifikationer med en kopia av svaret.
Och att följda trådar har en timer som "avföljer" dem väldigt fort så att man helt tappar bort om nån skriver i en lite äldre tråd, tror timern inte ens håller kvar trådarna i ett halvår och ibland verkar det ta bara någon månad så är tråden avföljd.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Svara-knappen måste bort. För alla utom de vana användarna framstår den som det primära, naturliga sättet att besvara ett inlägg, eftersom ordet svara är mer välbekant än ordet citera, men dess användning gör trådar obegripliga och skadar lusten för seriösa medlemmar att läsa och delta i forumet.

Lösningen är väl att döpa om Citera knappen till Svara istället, men behålla nuvarande funktion, samma med "Citera Flera" till "Svara flera" istället, om nu Svara är mer bekant än Citera.

Permalänk
Medlem

@Alling gött att du pushade för detta.

Visa signatur

Citera för svar!