Tim Sweeney går till angrepp mot höga avgifter i Google Play och App Store

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Handlar om nivåer här. Valve är välkända för att försöka öka sina intäkter på mer eller mindre alla utvecklares bekostnad och även användares bekostnad. Jag menar.. det finns ju en orsak varför Steampriser nästan alltid ligger ett par nivåer över konkurrenternas.

Fast valve lägger ju väldigt mycket tid på att adda nya features konstant till deras store som ger värde till de som säljer på deras platform, alla features är gratis att använda för utvecklarna (utöver deras fasta % de tagit då) och de ger även utvecklarna möjlighet att skapa keys gratis som de sen kan ge ut genom andra ställen (som sin egen store etc) och det får Valve inte några pengar alls för.

Valve sätter inte heller priserna på deras store, det är publishers/developers som bestämmer vad saker kostar så att klaga på valve för hur de sätter sina priser känns rätt dumt?

Är valve perfekt? Nej definitivt inte, men att anklaga de att försöka göra pengar på utvecklarnas/användarnas bekostnad är absurt då de ofta gör väldigt klara saker som direkt motarbetar det. De kunde ha skitit i att implementera så många funktioner om de bara var ute efter profit. Varför adda funktioner som workshop, streaming etc. om de vill få ut varenda krona de kan? Det lär kosta en massa i bandbredd och tror ingen hade klagat nå speciellt om de inte hade gjort de funktionerna...

Permalänk
Medlem

För egen del tycker jag det är härligt med Epic. Spelen jag har velat ha kostar ganska mycket mer på Steam ( inte jämt men för det mesta) Sen hurvida Kina, USA, och andra länder "spionerar" och samlar information går inte göra så mycket åt. Google har sin koll, Microsoft sin osv där information kan säljas vidare. Räcker och söka på något så blir man bombad med riktad reklam angående sin sökning och länkar till olika sidor som ger mig bäst pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Väldigt enkelt.

40% av Epic Games ägs av Tencent som rapporterar dina spelvanor till Kina. Så att de vet när de skall invandera och vilka de måste ta livet av först (dvs de som är bäst på FPS spel!)

De äger ju 10% av Spotify också så antagligen skickar de bara lite "white noice" i bakgrunden på låtarna som hjärntvättar lyssnarna till att mörda top-10 listan av FPS-spelarna. Och som det inte vore illa nog så skickar de troligen dina låtlistor till Kina också.

Permalänk
Medlem

Bara att sluta köpa om man tycker det är för dyrt... Är ju grunden i alla företag att tjäna så mycket flis det går på varje insatt krona. Detta är en självreglerande marknad om det inte är ett monopol.

Permalänk
Medlem

Oavsett vad vi anser om Epic Store, Steam, Google Play eller Apple Appstore så måste väl de flesta hålla med om att 30 procent är en VÄLDIGT hög avgift för att distribuera något digitalt. Vilket även återspeglas i butikernas vinstmarginaler.

"The App Store, notably, has a very high margin -- about 90%. It's important to note, however, that Apple recognizes App Store revenue on a net basis, after it sends app publishers their share. So, when you buy a $10 game in the App Store, that shows up as $3 in revenue on Apple's income statement, and about $2.70 of that flows through as gross profit. Still, App Store sales are extremely lucrative for Apple."

Om detta stämmer ligger alltså vinstmarginalen på Apple App Store på cirka 90 procent. Hur kan någon ens komma på tanken att försvara detta? Och förmodligen ser det ungefär likadant ut för Google Play.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappyBunny:

Bevis på dom påståendena?

Finns det bevis på något gällande Tencent eller Huawei?

Men ja, Banhof har för sitt 10Gbit/s abbonemang ett modem från Huawei.

Permalänk
Medlem
Citat:

If every developer could accept their own payments and avoid the 30% tax by Apple and Google we could pass the savings along to all our consumers and players would get a better deal on items. And you’d have economic competition.

Precis som Epic gjort med red dead redemption.

Kostar €59.99 (ca. 610kr med dagens kurs) på steam och 639kr på epic game store (dock sommarrea just nu, woo!).

Må vara ett cherry pickat exempel, men mycket av det som säljs till AAA fullpris följer samma mönster.

Känns lite märkligt att Sweeney förespråkar en öppen marknad samtidigt som hans företag köper exclusive deals till höger och vänster.
Bra reklam för Epic Games antar jag!

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Om detta stämmer ligger alltså vinstmarginalen på Apple App Store på cirka 90 procent. Hur kan någon ens komma på tanken att försvara detta? Och förmodligen ser det ungefär likadant ut för Google Play.

Har ingen åsikt om det är mycket eller lite men en sak att ha i åtanke är att App Store inte finns i ett vakuum. Googles motsvarighet har tex en miljard aktiva enheter där de skapat mobilen som du tjänar pengar på. Du kan lika gärna kränga apk-filer på din sajt, men vill du nå ut till en miljard enheter som Google lagt 22 år på att lägga grunden för så tar de en avgift för det. Utöver den faktiska kostnaden för att bara distribuera din apk med autouppdateringar.

Apple är väl mer inlåst men har inte använt det aktivt på några år.

Relaterat; Att Spotify ska få ta betalt med sitt eget betalningssystem är som att Tesla säljer sina bilar för 1 kr hos bilhandlaren och sedan tar en halv miljon för att aktivera den. Varför skulle bilhandlaren acceptera det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ducedo:

Relaterat; Att Spotify ska få ta betalt med sitt eget betalningssystem är som att Tesla säljer sina bilar för 1 kr hos bilhandlaren och sedan tar en halv miljon för att aktivera den. Varför skulle bilhandlaren acceptera det?

Varför skulle man acceptera att bilhandlaren var det enda stället man kan köpa bilar från?

Eller att bilhadlaren kontrollerade handeln av bilar, bensin, reservdelar, och även kontrollerade vägarna man körde på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Varför skulle man acceptera att bilhandlaren var det enda stället man kan köpa bilar från?

Eller att bilhadlaren kontrollerade handeln av bilar, bensin, reservdelar, och även kontrollerade vägarna man körde på.

Håller med om att det inte borde vara accepterbart att låsa ner all kontroll för en massiv sekundär marknad inom sin produkt, finns ju monopol lagar och med hur stor app marknad är och hur mycket det fortsätter växa så kan jag tänka mig att det kommer en fråga om det.

Om alternativet fanns till andra att ha sin egen app store så det blev competition (likt spel och PC där du har flera sätt att få tag på dina produkter) så hade det varit bättre helt klart, andra system som är liknande är ju konsoler dock där det är ett slutet system. Ska ena vara accepterbart men inte andra? Det är frågor som inte tagits upp inom lagar iaf för det inte (ännu) blivit ett stort nog problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Varför skulle man acceptera att bilhandlaren var det enda stället man kan köpa bilar från?

Tror du får förtydliga vad du likställer din liknelse med och vad du svarar på.

Som jag skrev så är det fritt fram att kränga apk-filer på din privata sajt. Syftar du på Steam så är det fritt fram för producenter att sälja nycklar på sin privata sajt. Du har dock rätt i att konsumenten idag inte kan kräva att få köpa en Ferrari på Statoil, utan det är upp till tillverkaren men det är en helt annan diskussion.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ducedo:

Som jag skrev så är det fritt fram att kränga apk-filer på din privata sajt.

Stämmer det även för apple att de tillåter det fritt? Har aldrig använt en apple produkt men det låter inte som något de skulle göra direkt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaidSoft:

Fast valve lägger ju väldigt mycket tid på att adda nya features konstant till deras store som ger värde till de som säljer på deras platform, alla features är gratis att använda för utvecklarna (utöver deras fasta % de tagit då) och de ger även utvecklarna möjlighet att skapa keys gratis som de sen kan ge ut genom andra ställen (som sin egen store etc) och det får Valve inte några pengar alls för.

Valve sätter inte heller priserna på deras store, det är publishers/developers som bestämmer vad saker kostar så att klaga på valve för hur de sätter sina priser känns rätt dumt?

Är valve perfekt? Nej definitivt inte, men att anklaga de att försöka göra pengar på utvecklarnas/användarnas bekostnad är absurt då de ofta gör väldigt klara saker som direkt motarbetar det. De kunde ha skitit i att implementera så många funktioner om de bara var ute efter profit. Varför adda funktioner som workshop, streaming etc. om de vill få ut varenda krona de kan? Det lär kosta en massa i bandbredd och tror ingen hade klagat nå speciellt om de inte hade gjort de funktionerna...

Att de lägger till en massa bloat i klienten jag måste ha för att köra spelen jag köpt där är inte något jag ser som positivt. Att de lägger till sakerna är inte heller av välgörenhet utan att de försöker få folk mer bundna till deras tjänst.

Avgiften distributören tar ut påverkar alltid priset. Sedan finns det självklart en risk att utvecklaren tar samma pris hos två olika distributörer med olika avgift, men även om det inte blir billigare för konsumenten är det fortfarande en fördel att mer pengar går till den som faktiskt utvecklar det som konsumenten vill ha.

Jag tar gärna mindre bloat och istället ger mer till de som gör saker jag vill ha, vilket inte är vad Steam är. Kan man få det DRM-fritt är det än bättre så klienter blir valbara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaxieTheHatter:

Precis som Epic gjort med red dead redemption.

Kostar €59.99 (ca. 610kr med dagens kurs) på steam och 639kr på epic game store (dock sommarrea just nu, woo!).

Må vara ett cherry pickat exempel, men mycket av det som säljs till AAA fullpris följer samma mönster.

Känns lite märkligt att Sweeney förespråkar en öppen marknad samtidigt som hans företag köper exclusive deals till höger och vänster.
Bra reklam för Epic Games antar jag!

Alltså, på ett grundläggande plan så gör de exakt samma saker som Steam, Google Play, App Store etc.
Troliga nyttan för konsumenter är att det ger konkurrens i någon mån, fattar inte riktigt folk som tycker det är jobbigt att det finns mer än en tjänst, hur käckt är det med ett monopol på en någorlunda stor marknad som PC med Windows?

Det finns inga tekniska hinder att ha två installerade på en burk, det finns 12.000 andra saker som kör på en PC som majoriteten inte har full kontroll över redan så...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ratbongo:

Att de lägger till en massa bloat i klienten jag måste ha för att köra spelen jag köpt där är inte något jag ser som positivt. Att de lägger till sakerna är inte heller av välgörenhet utan att de försöker få folk mer bundna till deras tjänst.

Avgiften distributören tar ut påverkar alltid priset. Sedan finns det självklart en risk att utvecklaren tar samma pris hos två olika distributörer med olika avgift, men även om det inte blir billigare för konsumenten är det fortfarande en fördel att mer pengar går till den som faktiskt utvecklar det som konsumenten vill ha.

Jag tar gärna mindre bloat och istället ger mer till de som gör saker jag vill ha, vilket inte är vad Steam är. Kan man få det DRM-fritt är det än bättre så klienter blir valbara.

That's just like your opinion man, om du inte ser det som features som lägger till värde så betyder det inte att det stämmer för alla andra. Visst varenda person kommer inte vilja använda varje feature men risken är stor att de kommer vilja använda något av det de addar tillslut och på så vis lägger till värde för utvecklarna att använda deras store. Jag använder workshop och deras remote play together rätt ofta iaf och tycker det är mycket bra funktioner att ha.

Sen om kunden nu vill använda en minimal store utan DRM så finns GOG som alternativ just nu, det gäller att utvecklarna faktiskt vill sälja deras produkt på det sättet med (det är ju deras val, inte steam som tvingar dig att sälja genom de) men är mycket mer populärt att faktiskt sälja på steam för det är mycket gratis marknadsföring av att bara finnas där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ducedo:

Tror du får förtydliga vad du likställer din liknelse med och vad du svarar på.

Som jag skrev så är det fritt fram att kränga apk-filer på din privata sajt. Syftar du på Steam så är det fritt fram för producenter att sälja nycklar på sin privata sajt. Du har dock rätt i att konsumenten idag inte kan kräva att få köpa en Ferrari på Statoil, utan det är upp till tillverkaren men det är en helt annan diskussion.

Liknelsen med bilhandlaren och tesla gäller ju inte för Android, det är mig veterligen fritt fram ha en app i Play Store, och inte ta betalt för den alternativt sälja den för en krona och sedan ha aktivering för mer pengar via sin egna sida och länka i appen till denna sida.

Apple, å andra sidan, tillåter det inte, även om man skulle ha aktivering/betalning också i appen.

Och de tillåter ju inte heller sidoladdning, och möjligheten att installera egna appar utan att ha dem i app store är ju begränsat med en del hinder (om man då inte vill betala dem)...

Blev väldigt OT...

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaidSoft:

That's just like your opinion man, om du inte ser det som features som lägger till värde så betyder det inte att det stämmer för alla andra. Visst varenda person kommer inte vilja använda varje feature men risken är stor att de kommer vilja använda något av det de addar tillslut och på så vis lägger till värde för utvecklarna att använda deras store. Jag använder workshop och deras remote play together rätt ofta iaf och tycker det är mycket bra funktioner att ha.

Sen om kunden nu vill använda en minimal store utan DRM så finns GOG som alternativ just nu, det gäller att utvecklarna faktiskt vill sälja deras produkt på det sättet med (det är ju deras val, inte steam som tvingar dig att sälja genom de) men är mycket mer populärt att faktiskt sälja på steam för det är mycket gratis marknadsföring av att bara finnas där.

Jag skrev mitt inlägg väldigt tydligt utifrån min synvinkel så jag förstår inte varför du känner att du behöver göra en poäng att det inte gäller för alla. Att de valt att inte göra det modulärt utan tvinga på alla att installera alla funktioner gör dock att vi som inte vill ha dem får en massa bloat.

Steam har en dominant ställning på marknaden så självklart kommer utvecklare sälja spel där. Det är dock bra att det kommer starka konkurrenter så distribution inte blir den mest lönsamma länken i kedjan. Vi såg ju hur mycket Valve grinade över att Microsoft introducerade en Store i Windows. Stackars de som får konkurrens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ratbongo:

Jag skrev mitt inlägg väldigt tydligt utifrån min synvinkel så jag förstår inte varför du känner att du behöver göra en poäng att det inte gäller för alla. Att de valt att inte göra det modulärt utan tvinga på alla att installera alla funktioner gör dock att vi som inte vill ha dem får en massa bloat.

Steam har en dominant ställning på marknaden så självklart kommer utvecklare sälja spel där. Det är dock bra att det kommer starka konkurrenter så distribution inte blir den mest lönsamma länken i kedjan. Vi såg ju hur mycket Valve grinade över att Microsoft introducerade en Store i Windows. Stackars de som får konkurrens.

Det valve klagade på med windows store är ju att det är enda sättet att installera mjukvara som följer med och att win on ARM är låst till affären. Detta innebär ju alltså att windows tagit ett stort steg i riktning mot nedlåst system i stil med iOS.

Jag skulle tippa på att alla medföljande stores till OS kommer behöva väljas av användaren vid första start precis som för webbläsare. Finns ju ingen anledning att välja Play över Cydia till exempel...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ratbongo:

Jag skrev mitt inlägg väldigt tydligt utifrån min synvinkel så jag förstår inte varför du känner att du behöver göra en poäng att det inte gäller för alla. Att de valt att inte göra det modulärt utan tvinga på alla att installera alla funktioner gör dock att vi som inte vill ha dem får en massa bloat.

Steam har en dominant ställning på marknaden så självklart kommer utvecklare sälja spel där. Det är dock bra att det kommer starka konkurrenter så distribution inte blir den mest lönsamma länken i kedjan. Vi såg ju hur mycket Valve grinade över att Microsoft introducerade en Store i Windows. Stackars de som får konkurrens.

Därför den posten du citerade var ett svar till någon som sa att steam bara försökte skapa profit till nackdel av utvecklarna. Min poäng var att steam gjorde mycket jobb som inte gav direkt profit utan gav sekundärt värde för utvecklarna. Självklart är det för att göra deras platform mer attraktiv i slutet men de når inte det målet genom att kasta utvecklarna under bussen. Så att de funktionerna har värde för en stor del av användarna och de som säljer produkter var min poäng vilket du försökte dismissa genom att säga att du inte gillade de featuresen.

Då steam aldrig försökt tvinga exklusivitet deals genom att köpa ut third party utvecklare så är de ändå en av de bättre storefrontsen (GOG skulle jag ranka som bäst) och epic/windows store skulle hamna längre ner då de köper ut exklusivitet deals vilket jag ser som anti-competitive.

Nåja de börjar bli lite väl off-topic även om det är smårelated konversation då det hamnar om monopol och låsta storefronts, kanske bäst att undvika att det blir värre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaidSoft:

Därför den posten du citerade var ett svar till någon som sa att steam bara försökte skapa profit till nackdel av utvecklarna. Min poäng var att steam gjorde mycket jobb som inte gav direkt profit utan gav sekundärt värde för utvecklarna. Självklart är det för att göra deras platform mer attraktiv i slutet men de når inte det målet genom att kasta utvecklarna under bussen. Så att de funktionerna har värde för en stor del av användarna och de som säljer produkter var min poäng vilket du försökte dismissa genom att säga att du inte gillade de featuresen.

Då steam aldrig försökt tvinga exklusivitet deals genom att köpa ut third party utvecklare så är de ändå en av de bättre storefrontsen (GOG skulle jag ranka som bäst) och epic/windows store skulle hamna längre ner då de köper ut exklusivitet deals vilket jag ser som anti-competitive.

Nåja de börjar bli lite väl off-topic även om det är smårelated konversation då det hamnar om monopol och låsta storefronts, kanske bäst att undvika att det blir värre.

Men det är ju för profit eftersom de försöker få folk att bli mer låsta till Steam genom att bli vana att använda ytterligare features hos dem istället för tredjepartsmjukvara som kan fungera överallt. Det visar sig än mer tydligt då de bloatar sin mjukvara istället för att låta folk lägga till modulära features.

Jag står inte helt bakom någon distributör då alla har sina för- och nackdelar. Även GOG tar ju 30%, så de har en nackdel där eftersom det är en överdriven summa för distribution. Jag håller dock med om att de är bäst då DRM-fritt sticker ut över vad andra gör, även om det är begränsat i hur många utvecklare som tycker det är bra. Exklusivitet kan missgynna konsumenter, men Epic har istället en mer vettig nivå på distributionsavgiften vilket är bättre för utvecklare och därmed gynnar produktion.

Permalänk
Medlem

"we could pass the savings along to all our consumers"

Ahahahaha😂.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av filbunke:

Väldigt enkelt.

40% av Epic Games ägs av Tencent som rapporterar dina spelvanor till Kina. Så att de vet när de skall invandera och vilka de måste ta livet av först (dvs de som är bäst på FPS spel!)

Bahnhof 10Gbit/s kommer med ett modem från Huwaei som loggar _allt_ du gör och skickar informationen till Kina.
Dock det går så snabbt tack vare de 10Gbit/s att man inte ens märker det.

😂.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

"Konsumenters rättigheter" rimmar ju jävligt illa med Epics försök att stänga in användare i deras Epic Store genom att köpa upp exklusivitet till spel av tredje part (dvs spel de inte själva tillverkar) samt samtliga DRM-försök. Det blir ju väldigt konstigt när han säger saker som "Apple has locked down and crippled the ecosystem by inventing an absolute monopoly on the distribution of software, on the monetization of software" när Epic själva försöker göra exakt samma sak med sin store. Eller kommentarer som "Google essentially intentionally stifles competing stores". Hyckleriet har inga gränser.

Även Sony är stora på det, eller kanske tom. största busarna. Tyvärr är "exklusivitet", oavsett Sony, EPIC, Steam, eller någon annan, inget annat än ett konsumentfientligt sätt att från stora bolags sida styra marknaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Hyckleri, det Epic inte tar ut i avgifter tjänar dom in genom telemetri.

Det tror du inte Google eller Steam gör?

Naivt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Hela Epic Stores idé känns precis som starten av kummunismen och proletariatets diktatur

”Vi skaffar oss monopol på allt tills allt lugnat sig och alla gått med på våra villkor, sen lovar vi att släppa makten”

Knappast konsumenterna som får se denna halvering i distributionskostnad. Spelen kostar samma för det är vad spelarna är villiga att betala. Det är publishers som EA som tjänar mellanskillnaden tror jag helt klart

Känns som mer så som just Valve och Sony jobbat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordmax:

För egen del tycker jag det är härligt med Epic. Spelen jag har velat ha kostar ganska mycket mer på Steam ( inte jämt men för det mesta) Sen hurvida Kina, USA, och andra länder "spionerar" och samlar information går inte göra så mycket åt. Google har sin koll, Microsoft sin osv där information kan säljas vidare. Räcker och söka på något så blir man bombad med riktad reklam angående sin sökning och länkar till olika sidor som ger mig bäst pris.

För att inte tala om kinesisk nätverksutrustning hos IP-leverantörer och mobiloperatörer. All information som går genom sådan grundläggande infrastruktur nog potential att vara en betydligt större säkerhetsrisk än speldata.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Finns det bevis på något gällande Tencent eller Huawei?

Men ja, Banhof har för sitt 10Gbit/s abbonemang ett modem från Huawei.

Huawei finns tillräckligt mycket incidenter för att ivf. vara försiktiga med, så att de iaf. objektiv granskas innan utrustningen installeras i säkerhetskritisk infrastruktur.

Tenecent eller säkerhetsrisker kring speldata vet jag dock inte om det finns något liknande (inget som jag vet om iaf.).

Permalänk
Medlem
Skrivet av RHWarrior:

Alltså, på ett grundläggande plan så gör de exakt samma saker som Steam, Google Play, App Store etc.
Troliga nyttan för konsumenter är att det ger konkurrens i någon mån, fattar inte riktigt folk som tycker det är jobbigt att det finns mer än en tjänst, hur käckt är det med ett monopol på en någorlunda stor marknad som PC med Windows?

Det finns inga tekniska hinder att ha två installerade på en burk, det finns 12.000 andra saker som kör på en PC som majoriteten inte har full kontroll över redan så...

Inget monopol; Finns både datorer med macOS och Linux om du vill ha alternativ till Windows PC.

Dessutom så har Microsoft, till skillnad från Google och Apple, inte monopol på nätbutiken i sina system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ratbongo:

Steam har en dominant ställning på marknaden så självklart kommer utvecklare sälja spel där. Det är dock bra att det kommer starka konkurrenter så distribution inte blir den mest lönsamma länken i kedjan. Vi såg ju hur mycket Valve grinade över att Microsoft introducerade en Store i Windows. Stackars de som får konkurrens.

Valve grinar alltid högljutt över all konkurrens. De slutar nog inte gnälla förens Steam har 100% av marknaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Det valve klagade på med windows store är ju att det är enda sättet att installera mjukvara som följer med och att win on ARM är låst till affären. Detta innebär ju alltså att windows tagit ett stort steg i riktning mot nedlåst system i stil med iOS.

FAQ

https://support.microsoft.com/sv-se/help/4521606/windows-10-a...

Jag vill använda Windows-program som inte finns i Microsoft Store. Kan jag köra dem på min ARM-baserade Windows 10-dator?

Du kan installera 32-bitars (x86), 32-bitars (ARM32) och 64-bitars (ARM64) Windows-appar som inte är tillgängliga i Microsoft Store på Windows.