Nvidia Shield TV v2 - Samlingstråd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swennis:

...
Edit: Är det iptv du menar? Funkar på apple TV med, om man är ute efter gratis TV... men jag kör kabel TV ändå... bättre kavlite... men i sovrummet kör jag telenors TV app när vi kollar på tv där...

Nja, jag tänker på möjligheten att köra Kodi och ha ett eget enormt bibliotek på hemmanätverket.
Jag installerade även en ny Comhem -box hemma hos päronen i sommar. Comhem-boxen kör Android TV på ett ganska bra sätt. Men det är just grejen? Vem sjutton betalar för Comhem, Telia och alla dessa löjliga tjänster? Bara pensionärer som vill ha super-enkla lösningar. Pengar i sjön för någon som kan fixa smarta lösningar gratis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zipparn:

Nja, jag tänker på möjligheten att köra Kodi och ha ett eget enormt bibliotek på hemmanätverket.
Jag installerade även en ny ComHem -box hemma hos päronen i sommar. ComHem-boxen kör Android TV på ett ganska bra sätt.

Kodi är nice, men det är plex och infuse också. Och kommer åt flera vänners bibliotek med plex/infuse också.
En fördel med shilden kom jag på, är att man kan använda den som plexserver om man vill... gjorde det aldrig själv, då jag har en sleten kombinerad HTPC/Nas stående, med som du säger, stort bibliotek, serier, filmer på bd, uhd BD etc

Permalänk
Medlem

Börjar bli dags att byta ut NUC7an som kör Kodi då den börjar bli "outdated" och saknar saker som cec, hdr10, dolbyvision etc

Så, ni som kör kodi på nya shielden, hur är eran användarupplevelse?

Permalänk
Medlem

Ni som har Amazon Prime, kan ni titta på 4K-innehåll nu? Ska ju ha kommit en uppdatering i våras som åtgärdat problemet, jag skaffade mig en Shield förra veckan men ser inget 4K-innehåll på Prime. Finns tillgängligt på Netflix samt Youtube och går bra att streama filer från datorn.

Visa signatur

Chassi: Define Mini C Mobo: ASUS PRIME B450M-A CPU: Ryzen 5 2600 GPU:MSI GTX 1080 Gaming X RAM: Corsair Vengeance LPX 16 GB 3200 MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av simon15:

Ni som har Amazon Prime, kan ni titta på 4K-innehåll nu? Ska ju ha kommit en uppdatering i våras som åtgärdat problemet, jag skaffade mig en Shield förra veckan men ser inget 4K-innehåll på Prime. Finns tillgängligt på Netflix samt Youtube och går bra att streama filer från datorn.

Nu har jag inte haft prime på ett tag men funkade på min redan förra året har dock den gamla shielden..

Permalänk
Medlem

Någon mer än jag som har problem med fjärrkontrollen med 2019 versionen? Den vaknar inte alltid utan måste ta ur batterierna och sen stoppa i dom igen för att den ska fungera igen. Testat med nya batterier och hjälper inte.

Visa signatur

PC - GB Z390-Ultra | 9900K 5GHz | 32GB | RTX2080ti | NVME ~5TB
SRV (unRaid) - Asus Z370-H | 8700K 4.30GHz | 64GB | LSI9211 | 60TB HDD + 4TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av cosmo_k:

Så, ni som kör kodi på nya shielden, hur är eran användarupplevelse?

Tycker det fungerar kanon. Flyter på bra och klarar 4K remux utan problem.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ahlen:

Någon mer än jag som har problem med fjärrkontrollen med 2019 versionen? Den vaknar inte alltid utan måste ta ur batterierna och sen stoppa i dom igen för att den ska fungera igen. Testat med nya batterier och hjälper inte.

Jag hade samma problem, till slut så slocknade den helt så jag fick en ny. Det är ett känt problem som ska lösas med en uppdatering.

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shakermaker:

Tycker det fungerar kanon. Flyter på bra och klarar 4K remux utan problem.

Har du testat HDR och HDR+?Dolby Vision?

Permalänk
Medlem

Mikrofonen har sedan länge inte fungerat på kontrollen till min Shield TV(den äldre varianten), slutade upp för några månader sedan.
Och har ett tag velat ha den nya kontrollen.
Går den att få tag på, utan att köpa hela paketet? Och fungerar den till min Shield?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify C Mini | CPU: AMD Ryzen 5 3600 | Kylare: Be Quiet! Dark Rock Pro 4 | Graffe: ASUS 1070 8GB ROG STRIX DC3 | PSU: Corsair RM750X V2 | RAM: Corsair Vengence 32GB 3200 MHz | MOBO: MSI B450M MORTAR MAX
CS:GO-Maps (App) Sweclockers (App)

Permalänk
Medlem
Skrivet av cosmo_k:

Har du testat HDR och HDR+?Dolby Vision?

HDR fungerar fint. Provade bara Dolby Vision en snabbis innan jag flyttade boxen till en TV utan DV, så kan inte säga alltför mycket om det.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shakermaker:

HDR fungerar fint. Provade bara Dolby Vision en snabbis innan jag flyttade boxen till en TV utan DV, så kan inte säga alltför mycket om det.

Snyggt!
Det var ju lite kompatibilitetsproblem i början med kodi och nya shielden men det mesta verkar vara löst nu.
Jag hade tänkt vänta till Kodi 19 släpptes men det lär ju dröja ett tag till tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av davvarn:

Mikrofonen har sedan länge inte fungerat på kontrollen till min Shield TV(den äldre varianten), slutade upp för några månader sedan.
Och har ett tag velat ha den nya kontrollen.
Går den att få tag på, utan att köpa hela paketet? Och fungerar den till min Shield?

ja, och ja.

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10

Permalänk
Medlem

Någon med LG tv? Vad kör ni för black level med shielden?

Visa signatur

Intel Core i9 12900K@ 5,4 Ghz P & 4.2Ghz E | ASUS MAXIMUS Z690 HERO | Nvidia ASUS RTX 3080 STRIX OC | Kingston Fury DDR5 32GB 4800 Mhz 32GB| BeQuiet Dark Power PRO 1500W | Windows 11 PRO 64 bit | Samsung 980 Pro NVMe 2TB | Edifier S550 5.1 | Sennheiser Game One + ASUS Xonar Phoebus | Steelseries Prime Wireless | Corsair K75| NAS: Synology DS413 4x 3TB WD Red Raid 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av davvarn:

Mikrofonen har sedan länge inte fungerat på kontrollen till min Shield TV(den äldre varianten), slutade upp för några månader sedan.
Och har ett tag velat ha den nya kontrollen.
Går den att få tag på, utan att köpa hela paketet? Och fungerar den till min Shield?

Japp, men den är ej i lager just nu https://www.nvidia.com/sv-se/shield/buy/

Jag köpte den till min äldre variant och det funkar jättebra. Till och med mycket bättre än den gamla. Så håll utkik o slå till när den kommer in i lager igen

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zachtionman:

Japp, men den är ej i lager just nu https://www.nvidia.com/sv-se/shield/buy/

Jag köpte den till min äldre variant och det funkar jättebra. Till och med mycket bättre än den gamla. Så håll utkik o slå till när den kommer in i lager igen

Tackar
Blir definitivt att kolla in där emellanåt.
Skumt att det inte finns någon återförsäljare som säljer dom dock vad jag märkt.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify C Mini | CPU: AMD Ryzen 5 3600 | Kylare: Be Quiet! Dark Rock Pro 4 | Graffe: ASUS 1070 8GB ROG STRIX DC3 | PSU: Corsair RM750X V2 | RAM: Corsair Vengence 32GB 3200 MHz | MOBO: MSI B450M MORTAR MAX
CS:GO-Maps (App) Sweclockers (App)

Permalänk
Medlem

Går det att få igång HDR vid game streaming om ens TV har HDR men inte ens monitor?

Skrivet av cosmo_k:

Har du testat HDR och HDR+?Dolby Vision?

Jepp, detta funkar utan problem med Plex iaf. Körde några filmer som var 100Mbit/s utan lagg eller liknande. Däremot har jag ofta problem med 1080 i Netflix. Speciellt filmer laggar och håller på vid scener som är utzoomade eller hur man nu skall förklara det. Serier fungerar dock bra. Händer bara i Netflix.

Permalänk

Hej!

Ny update kom nyss 8.2 ! https://www.reddit.com/r/ShieldAndroidTV/comments/ih21ss/shie...

Min fråga är hur gör jag i Kodi för att köra SDR PÅ HDR material?? Eller gör den det automatiskt?? Min projektor har ej HDR.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Hej!

Ny update kom nyss 8.2 ! https://www.reddit.com/r/ShieldAndroidTV/comments/ih21ss/shie...

Min fråga är hur gör jag i Kodi för att köra SDR PÅ HDR material?? Eller gör den det automatiskt?? Min projektor har ej HDR.

Den konverteringen har inte fungerat kodi på android tidigare i alla fall.
Funkar på pc och xbox.

Permalänk
Medlem
Skrivet av simon15:

Ni som har Amazon Prime, kan ni titta på 4K-innehåll nu? Ska ju ha kommit en uppdatering i våras som åtgärdat problemet, jag skaffade mig en Shield förra veckan men ser inget 4K-innehåll på Prime. Finns tillgängligt på Netflix samt Youtube och går bra att streama filer från datorn.

Och hur är det med Viaplay, kan ni se UHD-kanalen i kanallistan i appen?

Visa signatur

Chassi: Define Mini C Mobo: ASUS PRIME B450M-A CPU: Ryzen 5 2600 GPU:MSI GTX 1080 Gaming X RAM: Corsair Vengeance LPX 16 GB 3200 MHz

Permalänk
Medlem

Någon som fått denna Dolby Vision Demo att fungera på Shield Pro 2019? Går i LG appen men inte med Shield. https://drive.google.com/uc?export=download&id=1v3wIpPBI3mm4v...

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Inaktiv

Jag kan inte längre komma åt min Pro 2019 via nätverket, den finns i enheter och skrivare men när jag försöker lägga till den så finns den inte, windows hittar den inte och jag har gjort typ allt man kan göra för att få de att funka men icke.
Windows hittar bägge mina NAS utan problem.

Har haft Plex på min Shield men gav upp, så fruktansvärt komplicerat att få allt att funka.

Jag har ca 90 Manga serier och flera av dessa kräver separata text filer men inte hittar plex dom.
Ja har döpt alla min filer till s01e01 och så vidare och jag döper tillhörande text filer med samma namn men de hjälper inte, man måste ladda upp varje text fil var för sig i Plex server programmet.

Spelar jag samma fil i VLC så hittar den text filen per automatik och man behöver inte göra nått.

Nu har jag raderat allt vad plex heter och kör mina serier direkt i VLC player i Shielden, så mycket enklare.

Orkar inte hålla på att lägga in text filer för tusentals avsnitt var för sig, tar ju veckor att göra de, enbart One Piece är ju 945 avsnitt, att döpa alla text filer och lägga dom i varje säsongsmapp tog ca 30 min, skulle jag måste ladda upp varje i plex tar de nog ett par veckor, man orkar väl bara sitta 15-20 min sen blir man less.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301768:

Se exakt vad serien heter på themoviedb.org. Se till att du inte har mellanslag ' ' innan eller efter titeln.
.../One Piece (1999)/...
Sen är det följande standard som gäller:
https://kodi.wiki/view/Naming_video_files/TV_shows

tl;dr

Textfiler och sådant ska absolut inte behövas. Se till att använd rätt mapp-namn, (som exakt matchar titeln i TheMovieDb, samt året). Då lovar jag att det fungerar i både Kodi och Plex

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Zipparn:

Se exakt vad serien heter på themoviedb.org. Se till att du inte har mellanslag ' ' innan eller efter titeln.
.../One Piece (1999)/...
Sen är det följande standard som gäller:
https://kodi.wiki/view/Naming_video_files/TV_shows

Textfiler och sådant ska absolut inte behövas. Se till att använd rätt mapp-namn, (som exakt matchar titeln i TheMovieDb, samt året). Då lovar jag att det fungerar i både Kodi och Plex

Har installerat Plex server på min dator istället och där funkar de perfekt utan att jag behöver ändra något i mina filer så jag vet inte varför de inte funkar i Nvidia Shielden med plex då jag kör på samma sett.

Jag har alltid kört på samma sätt senaste 10 åren.

Först har jag en mapp med seriens namn.

One Piece.

Sedan har jag undermappar med Season 01, Season 02 och så vidare.

Och i varje säsongsmapp har jag alla avsnitt och dom heter endast s01e01, s01e02 och så vidare och jag döper undertext filerna med exakt samma namn för varje avsnitt.

Plex scannar in allt utan problem och allt blir rätt direkt.

Och som sagt funkar perfekt i min dator med Plex och de funkade perfekt i Shielden också fast den kunde inte hitta undertext filerna som låg i samma mapp med exakt samma namn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301768:

Bra att det löste sig. Glöm inte att namnge mapparna enligt One Piece (1999). Med året. Annars kan fel titel väljas om det skulle vara flera filmer och serier som bär samma titel.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Zipparn:

Bra att det löste sig. Glöm inte att namnge mapparna enligt One Piece (1999). Med året. Annars kan fel titel väljas om det skulle vara flera filmer och serier som bär samma titel.

Har aldrig skrivit år på mina mappar, har runt 130 serier, bara namnet på serien och undermappar med säsongs nummer och alla filer har samma namn, s01e01 och så vidare så jag har tusentals filer med samma namn fast i olika mappar, har alltid gjort så och de har alltid funkat men som sagt undertext filer som är separata verkar inte funka i Nvidia Shield så därför så använder jag inte Plex där längre, kör allt via dator i stället för därifrån funkar de alltid, enda nackdelen är att datorn måste vara på, har en Nas som allt ligger på och plex på den vore perfekt men den har inte längre stöd för plex, är för gammal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301768:

Har aldrig skrivit år på mina mappar, har runt 130 serier, bara namnet på serien och undermappar med säsongs nummer och alla filer har samma namn, s01e01 och så vidare så jag har tusentals filer med samma namn fast i olika mappar, har alltid gjort så och de har alltid funkat men som sagt undertext filer som är separata verkar inte funka i Nvidia Shield så därför så använder jag inte Plex där längre, kör allt via dator i stället för därifrån funkar de alltid, enda nackdelen är att datorn måste vara på, har en Nas som allt ligger på och plex på den vore perfekt men den har inte längre stöd för plex, är för gammal.

Kodi har en funktion som hittar undertexter (baserat på filnamn och matchad titel), laddar ner och visar
undertexter till din film eller tv-avsnitt automatiskt. Helt utan att behöva hålla på med textfiler. https://duckduckgo.com/?q=kodi+automatic+subtitles&t=ffab&ia=...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Zipparn:

Kodi har en funktion som hittar undertexter (baserat på filnamn och matchad titel), laddar ner och visar
undertexter till din film eller tv-avsnitt automatiskt. Helt utan att behöva hålla på med textfiler. https://duckduckgo.com/?q=kodi+automatic+subtitles&t=ffab&ia=...

Jo jag vet, men nu orkar jag inte sitta och döpa om tusentals filer och de är bara några få serier som inte har text, hittat en sida som har hundra tals Anime serier och som man kan ladda hem via Mega Sync och de mesta är 1080p men ingen serie verkar ha text inbakat i avsnitten utan jag måste dra hem dom separat, har testat att ladda ner text via Plex men synkningen funkar dåligt så jag måste hitta text som är för 1080p, var samma visa med One Piece, texten som plex hade var helt knäpp, var fördröjning på mer en 10 sekunder, hittat till slut text som var från 1080p och dom funkar perfekt så nu kommer jag ladda ner text helt separat och lägga in för dom serier som saknar text.

Permalänk
Medlem

För att kunna streama från iPhone på denna shield, hur gör ni? Tänker om man vill kunna se på något från Apples egna streamingtjänst..

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Def_Dog:

För att kunna streama från iPhone på denna shield, hur gör ni? Tänker om man vill kunna se på något från Apples egna streamingtjänst..

Google Home-appen.