kan man sätta en skärm på moderkortet och en på gpun?

Permalänk

kan man sätta en skärm på moderkortet och en på gpun?

Hejsan! jag har en fråga. Jag vill hemskt gärna köra med dubbla skärmar på min dator. Men saknar vga/dvi urtag på mitt grafikkort och mina skärmar har inget hdmi urtag! Har dock både vga/dvi urtag på mit moderkort. Kan man på något sätt få det att fungera om man har en skärm till grafikkortet och en till moderkortet så man kan samköra liksom precis som om man kopplat båda 2 till grafikkortet?

Visa signatur

Intel Core i5-7600 Kaby Lake@3.5Ghz|MSI Z270-A Pro|MSI GeForce GTX 1060 3GB|Crucial Ballistix Sport DDR4 8GB|Cooler Master Elite 430 Midi Tower Black|Samsung PM961 SSD 256GB PCIe|Windows 10 pro

Permalänk
Medlem

Nej när du har ett dedikerat grafikkort stängs cpu grafiken av direkt.

Permalänk
Rekordmedlem

Det går att köra med flera grafikkort men Nvidias drivrutiner gillar inte andra drivers så du får inte ha ett Nvidiakort i datorn, grafikkortet kan inte heller skicka vidare signal till det integrerade så du får troligen betydligt lägre grafikprestanda via den integrerade grafiken.
Det beror alltså på vad du har för delar och vad du vill uppnå, ska du spela och har Nvidiagrafikkort så är det bökigt, har du AMD är det enklare.
Vad är det för modell och anslutningar på samtliga prylar du vill koppla ihop ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Ja det kan du göra, jag kör det på det viset på min dator, dock kan du inte spela på båda då den ena kommer använda det grafikkortet som sitter i cpun och det är inte bra men som en extra skärm för att köra video eller surfa på medans man spelar på den andra så funkar det utmärkt.
Det kan vara som Axel95 säger att det stängts av men det går att aktivera i bios igen så du kan köra båda.

Visa signatur

Amd Ryzen 5800x | Asus TUF Gaming B550 PRO | Intel Arc A750 | 2x16GB 3200Mhz Kingston FURY Beast DDR4 RGB | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

fungerar klockrent att köra på integrerad grafik och gpu samtidigt, finns en priority setting i bios som står som pcie firt och sedan blockar den resten, ändra där och du kan köra på båda samtidigt. det är ingen farlig inställning utan är bara för att idioter ska förstå att de inte ska använda intel hd när de kör witcher på datorn

Permalänk
Medlem

Köp en passiv HDMI till DVI-adapter för typ 10kr så är det fixat. Samma signaler, bara en annan kontakt.

Permalänk
Medlem

Ser att du är rätt ny så välkomnar dig till forumet!

Ett tips är att göra en signatur med dina datordelar, gärna så nogrannt det går så kommer det hjälpa mkt i framtiden då man lätt kan se vad du har för gpu (grafikkort) och moderkort etc vilket bidrar till mer kvalitativa svar med rätt lösning för just dig.

Som det låter på ditt inlägg så verkar du ha ett rätt ok grafikkort ändå så frågan är om som ovan säger, en adapter kan lösa ditt problem? Vga är analog signal, dvi, hdmi och dp (displayport) är digitala så en enkel adapter hdmi->dvi ska funka.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Skrivet av Mac83:

Ja det kan du göra, jag kör det på det viset på min dator, dock kan du inte spela på båda då den ena kommer använda det grafikkortet som sitter i cpun och det är inte bra men som en extra skärm för att köra video eller surfa på medans man spelar på den andra så funkar det utmärkt.
Det kan vara som Axel95 säger att det stängts av men det går att aktivera i bios igen så du kan köra båda.

Jag tänkte inte ha den att spela på dock ville bara ha en extra skärm när jag spelar till att ha till exempel steam eller teamspeak uppe så jag slipper tabba ut hela tiden! Men var hittar jag då den andra skärmen? Måste jag hålla på i biosen med det för den hittar inte skärmen när jag kopplar in den i moderkortet

Visa signatur

Intel Core i5-7600 Kaby Lake@3.5Ghz|MSI Z270-A Pro|MSI GeForce GTX 1060 3GB|Crucial Ballistix Sport DDR4 8GB|Cooler Master Elite 430 Midi Tower Black|Samsung PM961 SSD 256GB PCIe|Windows 10 pro

Permalänk
Skrivet av Marcusk:

Köp en passiv HDMI till DVI-adapter för typ 10kr så är det fixat. Samma signaler, bara en annan kontakt.

Jo men var hittar man sådana billiga adaptorer? Har kollat runt lite i de fysiska butikerna vi har här i sverige men då kostar ju en sån adapter över 300kr

Visa signatur

Permalänk
Visa signatur

|Dator: | Phantek P400S | Ryzen 5900X | X570 Aorus Elite | RTX 3080 Ventus OC | Corsair 64gb DDR4 | x2 970 EVO 1Tb | Corsair HX 850i | AC Liquid Freezer II 280 |

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av Fragzcore:

Hejsan! jag har en fråga. Jag vill hemskt gärna köra med dubbla skärmar på min dator. Men saknar vga/dvi urtag på mitt grafikkort och mina skärmar har inget hdmi urtag! Har dock både vga/dvi urtag på mit moderkort. Kan man på något sätt få det att fungera om man har en skärm till grafikkortet och en till moderkortet så man kan samköra liksom precis som om man kopplat båda 2 till grafikkortet?

In i moderkortet och aktivera IGPU om det stödjer detta , annars kan jag rekommendera att köpa en adapter/sladd på aliexpress.com eller liknande sidor. Svinbilligt men tar 3 veckor att få men dock så värt att köpa en sladd för 29kr jämfört med 199kr

Visa signatur

Jonsbo i100| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | SF600 | Samsung G9 49 OLED | Quest Pro | Noctua fans | Custom loop

Permalänk
Skrivet av Extremaz:

Ser att du är rätt ny så välkomnar dig till forumet!

Ett tips är att göra en signatur med dina datordelar, gärna så nogrannt det går så kommer det hjälpa mkt i framtiden då man lätt kan se vad du har för gpu (grafikkort) och moderkort etc vilket bidrar till mer kvalitativa svar med rätt lösning för just dig.

Som det låter på ditt inlägg så verkar du ha ett rätt ok grafikkort ändå så frågan är om som ovan säger, en adapter kan lösa ditt problem? Vga är analog signal, dvi, hdmi och dp (displayport) är digitala så en enkel adapter hdmi->dvi ska funka.

Jepp har fixat en signatur med sakerna nu hehe Man tackar!

Visa signatur

Permalänk

Ah den måste jag ha missat i min sökning!

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av TrapTard:

fungerar klockrent att köra på integrerad grafik och gpu samtidigt, finns en priority setting i bios som står som pcie firt och sedan blockar den resten, ändra där och du kan köra på båda samtidigt. det är ingen farlig inställning utan är bara för att idioter ska förstå att de inte ska använda intel hd när de kör witcher på datorn

Men hur funkar det då sen när jag startar? Kommer den förstå att jag fortfarande vill använda gpun som main grafik driver så att säga eller måste jag hålla på o klydda med inställningar osv sen?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fragzcore:

Vad har du för skärmar?

Visa signatur

EVGA Z77 FTW, Intel i73770K@3,8GHz, Strix GTX970 OC 4gb, 16GB Corsair Vengeace, Razer Deathadder, Steelseries Apex 350, Plantronics Rig, Windows 10 64bit

Permalänk
Medlem

Absolut inga problem så länge man inte är ute efter hög grafikprestanda på båda. Sitter själv med en äldre sekundärskärm som är kopplat via moderkortets VGA samtidigt som huvudskärmen sitter på mitt grafikkort. Setupen i fråga är en i5 2500K, GTX 970 och Windows 10 och då agerar sekundärskärmen bara skrivbord/surfyta.

Permalänk
Skrivet av Nrldsgld:

Vad har du för skärmar?

Jag har en LG flatron W2452T och en BENQ T2210HD, ingen av dessa skärmar är så speciellt nya precis så dom saknar HDMI ingång, hade en av dom haft det så hade de varit helt lugnt

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Vesh:

Absolut inga problem så länge man inte är ute efter hög grafikprestanda på båda. Sitter själv med en äldre sekundärskärm som är kopplat via moderkortets VGA samtidigt som huvudskärmen sitter på mitt grafikkort. Setupen i fråga är en i5 2500K, GTX 970 och Windows 10 och då agerar sekundärskärmen bara skrivbord/surfyta.

Absolut ingen fara för mig det där med grafik på båda då den ena är tänkt som just det en surfyta när jag spelar liksom i vänteläge lobbyer osv osv så man kan sitta o titta på annat medans man väntar o sådär...

Visa signatur

Permalänk

Jodå det fungerade alldeles utmärkt att göra detta! Tack för all hjälp!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hej på er!
Får man återskapa liv i denna tråden?

Sitter här med två skärmar, båda anslutna till mitt GTX 960 med DP-kabel. I och med att det inte är världens bästa/nyaste grafikkort, så undrar jag om man skulle kunna få lite mer prestanda ur det om jag låter gaming skärmen fortsätta vara ansluten till grafikkortet, och sekundär-skärmen till moderkortet? Så får integrerade grafiken sköta typ Chrome/YouTube osv medans grafikkortet bara konsentrerar sig om én skärm?

Är det något att vinna på detta, eller är det bara totalt onödigt?

Tack för hjälpen!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Prebz:

Hej på er!
Får man återskapa liv i denna tråden?

Sitter här med två skärmar, båda anslutna till mitt GTX 960 med DP-kabel. I och med att det inte är världens bästa/nyaste grafikkort, så undrar jag om man skulle kunna få lite mer prestanda ur det om jag låter gaming skärmen fortsätta vara ansluten till grafikkortet, och sekundär-skärmen till moderkortet? Så får integrerade grafiken sköta typ Chrome/YouTube osv medans grafikkortet bara konsentrerar sig om én skärm?

Är det något att vinna på detta, eller är det bara totalt onödigt?

Tack för hjälpen!

Det är väl samma problem nu som förr att Nvidia är griniga och spärrar en del kombinationer i mjukvaran men funkar det så finns det väl alltid en liten fördel att avlasta gpun så mycket som möjligt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är väl samma problem nu som förr att Nvidia är griniga och spärrar en del kombinationer i mjukvaran men funkar det så finns det väl alltid en liten fördel att avlasta gpun så mycket som möjligt.

Tackar! Får ge det ett försök då. Funkar det, så antar jag att det inte blir sämre i alla fall!
Och man får väl inte sämre prestanda av CPU'n om man aktiverar iGPU'n antar jag?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Prebz:

Tackar! Får ge det ett försök då. Funkar det, så antar jag att det inte blir sämre i alla fall!
Och man får väl inte sämre prestanda av CPU'n om man aktiverar iGPU'n antar jag?

I praktiken är det ju oftast gpun som bottnar innan cpun men det finns ju en del undantag men det är ju främst gamla spel som ingen vågar modernisera för att folk tävlar i dem även om de tekniskt är antika typ CS men skillnaderna lär vara små i vilket fall.
Det enda som jag vet alltid brukar bli sämre är när man har ett fönster som överlappar på 2 skärmar som drivs med olika grafikkort, det kan verkligen bli hackigt när bilderna ska föröka synkas ihop om man gör så med nått annat än en stillastående bild.

Visa signatur