Permalänk
Medlem

DVD-brännar fråga

Går det att konvertera en vanlig avi eller mpg film till sånt format som är på en dvd, och sedan bränna, så att man får en 100% äkta dvd?
Alltså att man slipper bränna vcd och så som kanske inte funkar överallt, utan man gör om det man vill bränna till riktigt dvd-format, vad det nu kan heta? Har hört nåt om vobbar eller nåt sånt, vob-filer....ja jag vet inte vad det heter

Någon som vet om det är möjligt att göra såhär, alltså åt motsatt håll så att säga

Permalänk
Medlem

ja, men alla dvd spelare stöder inte brända dvd, men det är väldigt ovanligt att det inte funkar!

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem

Jaha, du menar alltså att man kan konvertera vanlig avi mpg divx xvid eller whatever till riktiga dvd-filer, och sedan bränna dom på en dvd så att det blir en 100% äkta dvd-skiva så att säga?
Inte vcd eller så alltså, utan riktigt dvd-format.

Vad för program använder man då? Och har du koll på vad det kallas, det som man ska konvertera till? Är det vobbar eller?

Permalänk
Medlem

Gå hit om du vill veta, här står i princip allt.

http://www.dvdrhelp.com/ eller http://www.doom9.org/

Visa signatur

[XP2400+@2800+][3x512Mb PC3200 DDR][MSI KT3 ULTRA-ARU][ATi R9800SE@R9800PRO 450/780][NEC DVD+-R/RW][Samsung 913N TFT][NXD Research speakers][Telia 100/100Mbit]

Permalänk
Medlem

Svårt att hitta just vad man vill där kanske när man inte kan nånting, men lite info har jag hittat vad gäller konvertering.
Verkar ju helt jäkla hopplöst.

Först ska man ha nåt program, och så ska man göra 100 inställningar, men sen så duger det inte med det, nej då, för det programmet är inte så bra på att koda ljudet, så då måste man ha ytterligare ett program, och sen ska man ha 100 codecs installerade också, och beroende på vad för format det är så blir det givetvis 100 extra specialfall att tänka på.

Och om det råkar vara AC3 på, ja då är det inte bara att köra på som vanligt utan då blir det 100 extra-steg och codecs till att strula med.

Fan vad sjukt. Skaffa ett jävla program som konverterar allt till dvd bara, ska det va så jäkla svårt
Usch vad trist....usch vad lite jag kan om sånt där

Verkar ju som att bränna SVCD är det bästa, fast känner en som inte kan bränna VCD/SVCD på dvd för dom funkar inte i hennes spelare, men bränt på vanlig cd så funkar dom......det verkar ju inte så kul heller

Permalänk
Medlem

Med www.Tmpgenc.net kan man konventera de flesta format till dvd comlikanta filer (720x576) sen finns det även plugins så att tex .mov filer funkar osv.

Just nu håller jag på o testar att göra SVCD-DVD alltså inte konventera,m utan bränna svcd på dvd-r skivor.
Det smidigaste verkar vara DVD autoring programmet DVD-lab Authoring 1.1 ftp://ftp.net.uni-c.dk/pub/simtelnet/win95/mmededit/dvdlab11....
Den conventerar om ljudet till 48Khz o sånnt automatiskt.

Visa signatur

E8400,Scythe Ninja Plus B,Gigabyte GA-P35-DS3,4Gb Corsair PC6400,LeadTek GeForce 8800GT 512MB,WD6400AAKS 16MB 640GB,Pioneer DVR-215,Antec P182,NesteQ NA4501 450W,

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rsr
Svårt att hitta just vad man vill där kanske när man inte kan nånting, men lite info har jag hittat vad gäller konvertering.
Verkar ju helt jäkla hopplöst.

Först ska man ha nåt program, och så ska man göra 100 inställningar, men sen så duger det inte med det, nej då, för det programmet är inte så bra på att koda ljudet, så då måste man ha ytterligare ett program, och sen ska man ha 100 codecs installerade också, och beroende på vad för format det är så blir det givetvis 100 extra specialfall att tänka på.

Och om det råkar vara AC3 på, ja då är det inte bara att köra på som vanligt utan då blir det 100 extra-steg och codecs till att strula med.

Fan vad sjukt. Skaffa ett jävla program som konverterar allt till dvd bara, ska det va så jäkla svårt
Usch vad trist....usch vad lite jag kan om sånt där

Verkar ju som att bränna SVCD är det bästa, fast känner en som inte kan bränna VCD/SVCD på dvd för dom funkar inte i hennes spelare, men bränt på vanlig cd så funkar dom......det verkar ju inte så kul heller

tyvärr så finns det ju inget program som bara är att peka o klicka när man ska göra de konverteringar som du vill. det är lite bökigt ja, men när man lärt sig så är det lätt!

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem

Jag kör med DVD2ONE, enkelt och snabbt. Kodar om en DVD till 4.3GB på 1-2 timmar och enkelt att handha.

Visa signatur

-dool

Permalänk
Hedersmedlem

Flyttat.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dool
Jag kör med DVD2ONE, enkelt och snabbt. Kodar om en DVD till 4.3GB på 1-2 timmar och enkelt att handha.

Fast jag menade ju åt andra hållet, alltså från godtyckligt komprimerad film-fil till dvd-formatet....fixar det programmet det också på ett enkelt sätt???