Microsoft ger äldre Windows 10-versioner stöd för Linux via WSL2

Permalänk
Melding Plague

Microsoft ger äldre Windows 10-versioner stöd för Linux via WSL2

Linux på Windows via WSL2 har tidigare varit begränsat till senaste versionen av Windows 10, något Microsoft nu expanderar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Lyxfällan 🎮

Precis när jag började skriva den här nyheten fick min vardagsrums-PC tillgång till Windows 10 version 2004. En viss ledtid finns helt klart Nu hoppas jag bara att det inte blir en borkad installation.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

Synd att det inte stöds i 1809 (LTSC)

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

någon som vet lite mer specifikt vilka uppdateringar som krävs?

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Nioreh83:

Synd att det inte stöds i 1809 (LTSC)

Hela poängen med LTSC är att man får en stabil plattform som inte förändras/förbättras/försämras över tid, så det är ju inte helt oväntat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Hela poängen med LTSC är att man får en stabil plattform som inte förändras/förbättras/försämras över tid, så det är ju inte helt oväntat.

Jo självklart. Men i detta fallet har de ju uppdaterat WSL för att stödja äldre operativ, inte tvärtom.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

WSL må vara en av de bästa bitarna de har släppt till Win10. Som utvecklare så har det varit så kraftfullt att kunna skippa installera cmder, mingw64 eller ConEmu för att ha tillgång till vettiga verktyg eller terminal.

Det jag saknar är bättre stöd för GUI (vilket är på väg) samt snabbare lagringshantering mellan WSL (diston man kör) och windows, vilket också är ett rätt knivigt problem att lösa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Synd att det inte stöds i 1809 (LTSC)

Säger samma sak om vanliga 1809. Tycker 1903, 1909 samt 2004 inte tillfört något positivt i övrigt, utan mer huvudbry bortsett från just WSL2.

Förhoppningsvis kommer snart nya LTSC och då planerar jag även uppdatera från 1809 (den normala supporten upphör i höst).

Permalänk
Medlem

Jag vettefan vad som hänt, men ända sen min speldator ominstallerades med senaste win10 usb-stickan (version 2004) så tar det över en minut (ibland längre) att starta datorn eller komma in i windows.
Ibland så är det direkt på boot, ibland så är det när man trycker på sin användare och ska logga in i windows.
På föregående windows version så tog det knappt 2-3 sekunder att vara inne i windows på en reboot :I
Och eftersom det är en nyinstallation så finns det inget 2004 uppdatering man kan ta bort eller göra rollback på.... >_<

Visa signatur

Fractal Design Define C | NH-D15 AMD | R5 5600X | TUF Gaming B550-Plus | 2x16GB Corsair DDR4@3200mhz | RTX 3060Ti | 2TB 980 Pro m.2 + 500gb 970 EVO m.2 | Steelseries APEX, Logitech G603 | Razer Blackshark Pro v2 | Dell 28" 1440p165 + Swedx 28" 2160p60 + Benq 24" 1080p60 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av lap87:

Jag vettefan vad som hänt, men ända sen min speldator ominstallerades med senaste win10 usb-stickan (version 2004) så tar det över en minut (ibland längre) att starta datorn eller komma in i windows.
Ibland så är det direkt på boot, ibland så är det när man trycker på sin användare och ska logga in i windows.
På föregående windows version så tog det knappt 2-3 sekunder att vara inne i windows på en reboot :I
Och eftersom det är en nyinstallation så finns det inget 2004 uppdatering man kan ta bort eller göra rollback på.... >_<

Kör visserligen virtuellt men varit så med gamla 1903 versionen för mig co htroligen dom innan med, 2004 verkar tvärt om MEN då jag kör virtuellt Windows (med ett riktigt RX5700 så fullt spelbart i 1440p) .

Fick instalelra om mitt VM med 2004 i dag för windows skulle upgradera från 1903 och totalt brickade sig, men men kör ju ej supported setup så hehe.

Permalänk
Keeper of the Bamse
Citat:

Den som ännu inte uppdaterat till den senaste versionen

Ah, den skrikiga skaran folk som gormar om att Windows10 uppdaterar sig själv, och stänger av automatiska uppdateringar, och således sitter på gamla versioner av operativsystem

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com