Dyrare receiver fungerar sämre

Permalänk
Medlem

Dyrare receiver fungerar sämre

Tja, sitter på ett Klipsch system (rf82 mk1 frontar med tillhörande 5.1 system)
Har alltid haft detta kopplat till min Yamaha rx-v671, men fick nu tag i en Marantz 7007 som kostade runt 14k ny när min Yamaha kostade ca 2600. Så jag hade höga förhoppningar på fett ljud.
Men i 2 kanal biamp på Marantzen låter de skit när man höjer upp lite högre.. även s ljud på lägre ljudnivå låter skit... blir mer som ett brus än ett s.. ganska stor skillnad mot Yamahan som s,en låter normala på i samma låt.
Har även ett konstant brus på Marantzen, men det verkar vanligt/ normalt på de apparaterna.. altså ett brus som hörs ex. När man pausar i en spotifylåt, men även när man bara är inkopplad på en hdmi källa.. hörs tydligt från lyssningsposition. Yamahan har ett brus som istället börjar höras när man vrider upp mot maxnivå utan källa på.
Nån som fattar varför det är som det är och varför inte Maranrzen klår Yamahan med hästlängder? Mvh/ Gustav P.S Jag kom inte in på minhembio pga medlemsstopp, så därför testar jag här!

Permalänk
Medlem

Har också en Yamaha reciver, riktigt nöjd.
Dock låter som det är fel på din Marantz, eller så skickar HDMI signalen väldigt mycket brus. Men då HDMI är en digital signal så skall den vara relativt skyddad mot störningar, borde inte vara något problem om Yamahan klarar det.

Kan du testa om bruset finns även utan källor inkopplade?
Låter som förstärkaren har EMI problem.

Hittade denna:
http://forums.stevehoffman.tv/threads/troubleshooting-help-he...

Kan högtalarna vara för hög Ohm?

Permalänk
Medlem

Jag har en förstäkare som brusar när den inte sitter i jordat uttag. Kan det vara något sånt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sions:

Har också en Yamaha reciver, riktigt nöjd.
Dock låter som det är fel på din Marantz, eller så skickar HDMI signalen väldigt mycket brus. Men då HDMI är en digital signal så skall den vara relativt skyddad mot störningar, borde inte vara något problem om Yamahan klarar det.

Kan du testa om bruset finns även utan källor inkopplade?
Låter som förstärkaren har EMI problem.

Hittade denna:
http://forums.stevehoffman.tv/threads/troubleshooting-help-he...

Kan högtalarna vara för hög Ohm?

Finns en hdmi som inte brusar utan källa.. men så fort jag startar mitt ps4 så kommer bruset på den åxå... verkar inte gå att ställa in ohm på denna Marantz som på andra och på yamahas mm.. har sökt..får göra en reset och en update på förstärkaren... samt blåsa ur den från damm. Kanske även jorda med extrakabel till ett element..

Permalänk
Medlem

Personligen så skulle jag aldrig skaffa en Marantz, de jag sett/hört har jag aldrig varit imponerad av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehsnils:

Personligen så skulle jag aldrig skaffa en Marantz, de jag sett/hört har jag aldrig varit imponerad av.

Fast nu handlar inte tråden om ”ska eller ska jag inte”, TS ber om hjälp mot brus, vad din åsikt om marants är har noll betydelse och hjälper noll.

Till TS:
Har du något brott på kabeln? Hur är allt kopplat? Hade samma ”problem med min Denon men drog en extra koaxialkabel och plockar ljudet via den samtidigt som bilden får gå via HDMI (hängde du med?).

Visa signatur

Har numera en Laptop från gigabyte.

Permalänk
Medlem

Koppla absolut INTE jord mot ett element, det kommer inte hjälpa och misstänker att det kan vara farligt t.o.m.

Annars, för s-ljudet så testa med att koppla bort bi-ampen och se om det hjälper.

För bruset kan duu testa att vända strömsladden i väggen/grenuttaget och se om det gör skillnad.

Visa signatur

Errare human est

Permalänk
Medlem

Som vissa säger, antingen är marantzen trasig eller så är det bara en störning från närliggande saker!
Själv haft problem med sånt ljud när jag köpte ett slutsteg, drog nya kablar till varje uttag samt nya uttag då jag inte hade jordat, testade olika kablar, hdmi, rca, grenuttag, dyra som billiga.
Tillslut hittade jag orsaken, TVn!
Efter att ha bytt tv (som jag ändå hade tänkt göra innan) så försvann allt oljud

Visa signatur

ASUS Z390-F Gaming | Intel Core i7-9700K | Noctua NH-U14S | ASUS GTX 1080Ti
2x16GB Corsair Vengeance 3200 | Samsung 960 EVO 1TB |
Fractal Design Meshify C Dark TG

Permalänk
Medlem

Tycker det låter som att det kan vara något fel på den enheten du fått hem, eller kablaget, jag kör själv Klipsch (Reference-serien) och Marantz SR7011 i Bi-AMP till mina frontar och de låter super.

Jag skulle nog alltid rekommendera Marantz, speciellt tillsammans med Klipsch då jag aldrig haft så bra ljud med Marantz som andra enheter jag testat.

Även om Yamaha för mig ligger väldigt nära Marantz i min mening.

Permalänk
Medlem

Börja med att koppla bort "bi-amp". Det är inte riktig bi-amp och brukar göra liten/ingen skillnad eftersom det ändå är samma strömförsörjning. Om något så tyckte jag ljudet blev skrikigare när jag själv testat det på hembioreceivers, men oftast var det ingen som helst skillnad i ljudet.

Jag hade en Marantz SR5008 som också brusade som man kunde höra från lyssningsposition om det var tyst. Har även haft en likadan Yamaha RX-V671 som du. Den var jag mycket nöjd med. Inte så strömstark, men Klipsch är ju lättdrivna även om de växer med extra kraft.

Permalänk
Medlem

(hastigt skrivet innan jobbet - det kan finnas räknefel)

Om man letar lite så ser man information att din Marantz har 98.75 dBrA [1] - vilket betyder ungefär att man sätter referensen vid max effekt (ofta vid 8 Ohm) tex med en sinus för viss angiven lovad distorsion (0.1% eller liknande) - stänger av signalen och sedan mäter bruset med en A-vägd ingångsfilter och true-RMS mätare.

98 dBrA låter mycket men är rätt mediokert om slutsteget är på 150 Watt vid 2-kanal drift och det kommer att brusa klart märkbart i dina högtalare om de är av lite bättre känslighet.

150 Watt refererande mot 1 Watt är +21,76 dB - sedan tar man värdet 98.75 dB ned från detta vilket ger att utnivån i A-väg brus ligger på -77 dB(W) och har man högtalare med 100 dB SPL/1Watt så kommer det att resultera i ett hiss på 23 dB SPL vitt A-vägt brus ur högtalarna och jag skulle säga att man behöver under 10 dB A-vägd brus för att bruset ur högtalaren inte längre skall väcka uppmärksamhet i ett tyst rum.

Kort sagt även om enheten var dyr ny så är det inte slutstegen man lade pengarna på och förmodligen är det också klass D-slusteg som redan från början är mer brusiga (och kan snabbt ge mycket mer om klockningen och switcningen i D-steget är minsta lilla färgad av olika interferenser) än väldesignade klass AB-slusteg.

Jag har ett proton AA1150-slusteg som letades fram för hornhögtalarna för att det var just lågbrusig och den anges med -92 dB vid 1 Watt referens och med 325 Watt uteffekt vid 8 Ohm så skulle det ge 25.1 dB över 1 Watt i referens och då brusnivån anges till -92 dB(A) 1 Watt referens ger att den har dynamik av 117 dB - med -92 dB(W) matat på 100 dB SPL-känslig högtalare (Lowterelement i smack-horn kabinet) så resulterar det att bruset från högtalarna ligger på 8 dB SPL A-vägt och då får man gå nära högtalarna innan man hör något av bruset.

---

Med din Marantz så finns egentligen två alternativ - köpa mer okänliga högtalare på typ 87 dB SPL/1Watt om du skall göra dig kvitt i hiss-ljudet från dem eller göra dig kvitt i slutsteget och köra vidare på Yamahan (som förmodligen har runt 110 dB i dynamik (~= dBrA) och kanske runt -88 - -92 dBW i tomgångsbrus - du får leta i dess datablad. - för brus i slutsteg kan man inte göra något åt i efterhand tyvärr utan är en viktig faktor som beslutas fram redan vid förstärkarens design - och det var uppenbart inte i prioritet på din förstärkare utan spenderas på allt annat...

[1] och den definitionen var i sig knepig att hitta då det refererar till en amerikansk standard från 60 och början av 70-talet - IHF-A202 och dBrA är i praktiken samma som förstärkarens totala dynamik från helt tyst (ingen signal in) till max effekt - mätt med A-vägt kurva när det är i läget 'tyst'

Permalänk
Medlem
Skrivet av altair4:

Börja med att koppla bort "bi-amp". Det är inte riktig bi-amp och brukar göra liten/ingen skillnad eftersom det ändå är samma strömförsörjning. Om något så tyckte jag ljudet blev skrikigare när jag själv testat det på hembioreceivers, men oftast var det ingen som helst skillnad i ljudet.

Jag hade en Marantz SR5008 som också brusade som man kunde höra från lyssningsposition om det var tyst. Har även haft en likadan Yamaha RX-V671 som du. Den var jag mycket nöjd med. Inte så strömstark, men Klipsch är ju lättdrivna även om de växer med extra kraft.

Men Marantzen har väl separata slutsteg till varje kanal? .. men kan även testa detta o köra utan biamp och sätta tillbaka byglarna. Men måste iaf säga att man märker mer tryck i filmer med Marantzen.. men de ska ju inte börja låta dåligt så snabbt i 2 kanals.. ska testa med cd kvalitet o jämföra nån dag åxå..

Permalänk
Medlem
Skrivet av kniven:

Koppla absolut INTE jord mot ett element, det kommer inte hjälpa och misstänker att det kan vara farligt t.o.m.

Annars, för s-ljudet så testa med att koppla bort bi-ampen och se om det hjälper.

För bruset kan duu testa att vända strömsladden i väggen/grenuttaget och se om det gör skillnad.

Ska testa att vända.. men verkar som de finns mkt sk vitt brus på dessa receivers enligt andra utländsla forum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Izenoz:

Fast nu handlar inte tråden om ”ska eller ska jag inte”, TS ber om hjälp mot brus, vad din åsikt om marants är har noll betydelse och hjälper noll.

Till TS:
Har du något brott på kabeln? Hur är allt kopplat? Hade samma ”problem med min Denon men drog en extra koaxialkabel och plockar ljudet via den samtidigt som bilden får gå via HDMI (hängde du med?).

Ja du menar köra en röd o vit koax till ps4? Känns som lite hedenhös nu men funkar väl för att utesluta fel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av gonace:

Tycker det låter som att det kan vara något fel på den enheten du fått hem, eller kablaget, jag kör själv Klipsch (Reference-serien) och Marantz SR7011 i Bi-AMP till mina frontar och de låter super.

Jag skulle nog alltid rekommendera Marantz, speciellt tillsammans med Klipsch då jag aldrig haft så bra ljud med Marantz som andra enheter jag testat.

Även om Yamaha för mig ligger väldigt nära Marantz i min mening.

Jo jag har ju hört dett, att de ska va väldigt bra kombo, hoppas jag får det att låta bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

(hastigt skrivet innan jobbet - det kan finnas räknefel)

Om man letar lite så ser man information att din Marantz har 98.75 dBrA [1] - vilket betyder ungefär att man sätter referensen vid max effekt (ofta vid 8 Ohm) tex med en sinus för viss angiven lovad distorsion (0.1% eller liknande) - stänger av signalen och sedan mäter bruset med en A-vägd ingångsfilter och true-RMS mätare.

98 dBrA låter mycket men är rätt mediokert om slutsteget är på 150 Watt vid 2-kanal drift och det kommer att brusa klart märkbart i dina högtalare om de är av lite bättre känslighet.

150 Watt refererande mot 1 Watt är +21,76 dB - sedan tar man värdet 98.75 dB ned från detta vilket ger att utnivån i A-väg brus ligger på -77 dB(W) och har man högtalare med 100 dB SPL/1Watt så kommer det att resultera i ett hiss på 23 dB SPL vitt A-vägt brus ur högtalarna och jag skulle säga att man behöver under 10 dB A-vägd brus för att bruset ur högtalaren inte längre skall väcka uppmärksamhet i ett tyst rum.

Kort sagt även om enheten var dyr ny så är det inte slutstegen man lade pengarna på och förmodligen är det också klass D-slusteg som redan från början är mer brusiga (och kan snabbt ge mycket mer om klockningen och switcningen i D-steget är minsta lilla färgad av olika interferenser) än väldesignade klass AB-slusteg.

Jag har ett proton AA1150-slusteg som letades fram för hornhögtalarna för att det var just lågbrusig och den anges med -92 dB vid 1 Watt referens och med 325 Watt uteffekt vid 8 Ohm så skulle det ge 25.1 dB över 1 Watt i referens och då brusnivån anges till -92 dB(A) 1 Watt referens ger att den har dynamik av 117 dB - med -92 dB(W) matat på 100 dB SPL-känslig högtalare (Lowterelement i smack-horn kabinet) så resulterar det att bruset från högtalarna ligger på 8 dB SPL A-vägt och då får man gå nära högtalarna innan man hör något av bruset.

---

Med din Marantz så finns egentligen två alternativ - köpa mer okänliga högtalare på typ 87 dB SPL/1Watt om du skall göra dig kvitt i hiss-ljudet från dem eller göra dig kvitt i slutsteget och köra vidare på Yamahan (som förmodligen har runt 110 dB i dynamik (~= dBrA) och kanske runt -88 - -92 dBW i tomgångsbrus - du får leta i dess datablad. - för brus i slutsteg kan man inte göra något åt i efterhand tyvärr utan är en viktig faktor som beslutas fram redan vid förstärkarens design - och det var uppenbart inte i prioritet på din förstärkare utan spenderas på allt annat...

[1] och den definitionen var i sig knepig att hitta då det refererar till en amerikansk standard från 60 och början av 70-talet - IHF-A202 och dBrA är i praktiken samma som förstärkarens totala dynamik från helt tyst (ingen signal in) till max effekt - mätt med A-vägt kurva när det är i läget 'tyst'

Tack för all uträkning, 8db spl avvägt lär ju bli bra mkt tystare.
Kan absolut lära mig att leva med bruset jag har ändå, MEN måste lösa problemet med att de börjar ändra tonläge/ låta dåligr när man vrider upp något i 2 kanal..det kan jag absolut inte leva med.. men ska som sagt återställa till fabriksstandard, uppdatera, köra utan biamp mm o se va som sker. Fick med denna förstärkare när jag köpte surround och centerhögtalare till frontarna nyligen.

Permalänk
Medlem

Ska dra en kabel från skruven på baksidan till jorden på ett eluttag bara för att testa om de tar bort lite störningar.

Permalänk
Medlem

Bättre

Fabriksinställningar och borttagning av biamp gjorde susen..nu kunde jag spela närmare 0 db på spotify utan att de lät dåligt. De är som Yamahan fast något mer tryck..synd att inte biamp funkade.. har iaf bra tryck i alla högtalare för bioljud nu och de är kanonbra!
Går ju skaffa nått slutsteg senare.. hur många watt per kanal bör slutsteget vara för att de ska vara värt mot nuvarande? Nån som har koll?

Permalänk

En tanke med biamp är snarare att avlasta. Dvs, det är inte alltid för att få mer effekt, utan att det känsliga mellan- och diskantregistret inte ska påverkas negativt av stora strömuttag i basen.

Så svaret blir således ”tillräckligt”... hoppas du förstår hur jag menar.

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjorn_m_eriksson:

En tanke med biamp är snarare att avlasta. Dvs, det är inte alltid för att få mer effekt, utan att det känsliga mellan- och diskantregistret inte ska påverkas negativt av stora strömuttag i basen.

Så svaret blir således ”tillräckligt”... hoppas du förstår hur jag menar.

Jo men på Yamahan lät de kanon.. de ska ju inte låta dåligt. Känns skumt.en sådan funktion borde ingen tillverkare vilja ha ju.

Permalänk
Medlem
Skrivet av conio58:

Fabriksinställningar och borttagning av biamp gjorde susen..nu kunde jag spela närmare 0 db på spotify utan att de lät dåligt. De är som Yamahan fast något mer tryck..synd att inte biamp funkade.. har iaf bra tryck i alla högtalare för bioljud nu och de är kanonbra!
Går ju skaffa nått slutsteg senare.. hur många watt per kanal bör slutsteget vara för att de ska vara värt mot nuvarande? Nån som har koll?

Beror helt på känsligheten på högtalare - med 100 dB/1W känsliga högtalare börja grannarna banka vid 0.25 Watt peak och vid 10 Watt börja saker ramla ur hyllorna.

med 84 dB/1W-högtalare kommer du inte vara nöjd ens vid 400 Watt Peak...

Det är kombo förstärkareffekt och högtalare och köper du andra högtalare med 3 dB högre känslighet än de gamla så motsvarar det som att man ökat slutstegseffekten till dubbla antalet Watt mot innan.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av conio58:

Jo men på Yamahan lät de kanon.. de ska ju inte låta dåligt. Känns skumt.en sådan funktion borde ingen tillverkare vilja ha ju.

Bi ger samma effekt som singel amp förutsatt att ingen av delarna är överbelastad i något av fallen. Hembioreceivrar brukar dela nätdel mellan slutstegskanalerna så de brukar i praktiken få lägre klippspänning ju fler kanaler de har aktiva och detta brukar man ofta se i databladen där tillverkarna anger lägre effekt när alla kanaler används.
Att koppla om för bi amping ändrar impedansen i "impedanskombinationen" mot högtalaren så är kretsen optimerad för singel wire och/eller amp kommer det att prestera sämre vid bi amp och tvärt om gäller förstås också, man behöver alltså egentligen ha 2 olika filter och inte bara ett filter man kan dela på. Det finns ett fåtal högtalare som kan levereras med fabriksfilter avsedda för respektive driftsätt men de flesta färdiga högtalare levereras bara med ett filter som oftast är gjort för singel wire och amp även om de skulle råka ha flera anslutningskontakter på utsidan högtalaren och det låter mestadels bara annorlunda att använda bi nånting (men annorlunda är inte detsamma som bättre.)
Bi är mest en försäljningsfloskel som inte ger nån ljudmässig fördel och det vore mycket mer användbart om man i stället erbjöd en enkelt möjlighet för aktiv delning eller bryggkoppling eller än bättre båda de funktionerna i olika kombinationer efter kundens val för delarna för det finns ju på plats i de flesta hembiomaskiner men det saknas ju enkla reglage för att kunna använda de kombinationerna.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Bi ger samma effekt som singel amp förutsatt att ingen av delarna är överbelastad i något av fallen. Hembioreceivrar brukar dela nätdel mellan slutstegskanalerna så de brukar i praktiken få lägre klippspänning ju fler kanaler de har aktiva och detta brukar man ofta se i databladen där tillverkarna anger lägre effekt när alla kanaler används.
Att koppla om för bi amping ändrar impedansen i "impedanskombinationen" mot högtalaren så är kretsen optimerad för singel wire och/eller amp kommer det att prestera sämre vid bi amp och tvärt om gäller förstås också, man behöver alltså egentligen ha 2 olika filter och inte bara ett filter man kan dela på. Det finns ett fåtal högtalare som kan levereras med fabriksfilter avsedda för respektive driftsätt men de flesta färdiga högtalare levereras bara med ett filter som oftast är gjort för singel wire och amp även om de skulle råka ha flera anslutningskontakter på utsidan högtalaren och det låter mestadels bara annorlunda att använda bi nånting (men annorlunda är inte detsamma som bättre.)
Bi är mest en försäljningsfloskel som inte ger nån ljudmässig fördel och det vore mycket mer användbart om man i stället erbjöd en enkelt möjlighet för aktiv delning eller bryggkoppling eller än bättre båda de funktionerna i olika kombinationer efter kundens val för delarna för det finns ju på plats i de flesta hembiomaskiner men det saknas ju enkla reglage för att kunna använda de kombinationerna.

Frågan är varför de funkar klockrent på Yamahan med mer tryck än utan? O på Marantz låter det illa?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av conio58:

Frågan är varför de funkar klockrent på Yamahan med mer tryck än utan? O på Marantz låter det illa?

Låta illa låter som ett verkligt fel för det borde bara inte låta lika bra (det är inte samma sak)
Yamaha kanske gör nått mer som faktiskt gör att den presterar bättre typ att stänga av delar i förstärkaren som annars är aktiva vid normal/surroundläge, eller så kan det kanske vara så att högtalaren är gjord för det men då presterar sämre när den drivs normalt.
Svårt att gissa, det kanske går att lyssningstesta fram vad som verkligen händer men man skulle troligen behöva mäta för att förstå vad som händer.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Låta illa låter som ett verkligt fel för det borde bara inte låta lika bra (det är inte samma sak)
Yamaha kanske gör nått mer som faktiskt gör att den presterar bättre typ att stänga av delar i förstärkaren som annars är aktiva vid normal/surroundläge, eller så kan det kanske vara så att högtalaren är gjord för det men då presterar sämre när den drivs normalt.
Svårt att gissa, det kanske går att lyssningstesta fram vad som verkligen händer men man skulle troligen behöva mäta för att förstå vad som händer.

Japp.. jag är iaf nöjd än så länge med ljudet jag har nu, så de är kanon 😀👍

Permalänk
Medlem
Skrivet av conio58:

Japp.. jag är iaf nöjd än så länge med ljudet jag har nu, så de är kanon 😀👍

Tack alla för hjälpen!