Permalänk

Stängdes av vid start sen ingen bild

Hej!

Sambon starta sin dator och precis när windows ger bild så stängde datorn av sig.
Jag trycker på start igen, fick trycka 2 gånger innan något hände.
Nu är det ingen bild. No video input och sen going to sleep är meddelandet på skärmen
Har provat 2 skärmar, hdmi och displayport
Grafikkortet ger bild i annan dator. På båda skärmarna då inget fel på skärm, kablar eller grafikkort.
Provat annat grafikkort i hennes dator, samma problem.
Allt startar, fläktar snurrar, allt lyser bara ingen bild.
Cpu: Ryzen 1600x så ingen möjlighet att få bild utan grafikkort
Moderkort: Gigabyte a320m S2H
Ram: G.Skill 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz CL16 Trident Z RGB
Grafikkort: Gigabyte Gtx 1060 6gb G1 gaming
Grafikkort 2 jag testade är MSI Gaming X Rx 470 4gb

Vad kan jag göra för att reda ut det här?
Har 2 andra datorer att tillgå. Ryzen 1600 med asus b450 prime plus och i7 3960x med Gigabyte x79.
Är det bara prova ram från min och hennes ram i min och sen cpu och hålla på tills jag kommer fram till vad som är fel?

Edit: har meckat runt nu med olika delar och fick bild med en av mina 8GB ram (Corsair 3000 Mhz) och Rx 470 4gb
Satte tillbaka hennes ram och 1060 och samma fel igen.
Hennes cpu i min dator gick inte, det snurrar igång en halv sekund och dör direkt. Min cpu i hennes dator var helt dött, inget hände när jag trycker på start.

Permalänk
Medlem

@GalacticTang: Jag ser inte hela namnet på ditt nätagg och om den är jätte gammal eller nyköpt. Vissa nätagg är kända för att delvis gå sönder mm så att andra delar i sin tur får problem.

Sen bör du kopplar ur allt som inte behövs för att alltid få bild.

Tex mus, tangentbord, USB kablar, USB prylar, kringutrustning, disk, DVD, kablar till diskar/DVD, chassifläktar mm och porten man kopplat saker till är ökända för att orsaka ingen bild, död dator, startfel mm.

Nollställ sen bios (CMOS). Gör antingen som det står i moderkorts manualen eller ta bort batteriet som ser ut som ett mynt. Glöm inte ta bort strömkabeln. Vissa behövde ta bort något mer men vad varierar från fall till fall.

Tex behövde vissa ta bort grafikkortet och nollställa innan det fick bild med grafikkortet igen, ta bort trasig mus och nollställa innan datorn startade normalt igen osv. Vet man inte vad som orsakar felet så är det därför lättast att först ta bort allt som inte behövs.

Permalänk
Medlem

Har du testat det mesta får du nog dra slutsatsen att MOBO kan ha gått. Du kan ju kika runt på MOBO efter något bränt men de är som å leta nål i höstack.

Visa signatur

"Nobody smart would play fair"