Dator för utveckling för max 31248kr

Permalänk
Medlem

Dator för utveckling för max 31248kr

Hej,
Jag skulle behöva köpråd kring en utvecklingsdator för max 31248kr (24999kr ex moms) för vanlig programmering.

Kommer köra både front- och backend. Dvs någon IDE, webläsare, kanske någon server eller annan tjänst. Väldigt RAM intensivt och stundvis CPU intensivt. Grafikkort är mindre viktigt men ett plus, bärbarhet prioriteras högre då jag inte vill vara utan dator.

Jag har sneglat på Dell XPS serien, både 15 och 17 tums modellerna verkar lockande men dom flesta är antingen för dyra (mer än 16GB minne) eller tillhör den äldre 7590 serien. Är det värt att satsa på den äldre serien eller ska man kanske köpa en från 9500 serien och uppgradera minnet?

Har haft bra erfarenhet med Dell XPS serien tidigare men det kanske finns något bättre alternativ? Hög prioritet att det ska vara en ganska problemfri modell då jag inte vill spendera tid på att felsöka en dator.

All hjälp, förslag, information eller idéer uppskattas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teloch:

Hej,
Jag skulle behöva köpråd kring en utvecklingsdator för max 31248kr (24999kr ex moms) för vanlig programmering.

Kommer köra både front- och backend. Dvs någon IDE, webläsare, kanske någon server eller annan tjänst. Väldigt RAM intensivt och stundvis CPU intensivt. Grafikkort är mindre viktigt men ett plus, bärbarhet prioriteras högre då jag inte vill vara utan dator.

Jag har sneglat på Dell XPS serien, både 15 och 17 tums modellerna verkar lockande men dom flesta är antingen för dyra (mer än 16GB minne) eller tillhör den äldre 7590 serien. Är det värt att satsa på den äldre serien eller ska man kanske köpa en från 9500 serien och uppgradera minnet?

Har haft bra erfarenhet med Dell XPS serien tidigare men det kanske finns något bättre alternativ? Hög prioritet att det ska vara en ganska problemfri modell då jag inte vill spendera tid på att felsöka en dator.

Svårt att gå fel med XPS, antar att du kan gå den vägen att du uppgraderar RAM på egen hand förutsatt att det inte är fastlött på moderkortet. Alternativ skulle väl kanske kunna vara Lenovo T15, den kan du få med 32 gb RAM utan att överstiga budget och i min erfarenhet är deras datorer mycket pålitliga.

Visa signatur

7800X3D//4090
Kubuntu // W10

Permalänk
Medlem

Har själv en sånhär, låter helt perfekt för ditt användningsområde! https://shop.obsidian-pc.com/en/nh55.html

Skulle dock inte köra den utan undervolt. Ta inte för fläskig processor och undervolta så blir den perfekt! Kör en 3700x i min.

Edit: Såg att du vill ha en felfri modell utan meck o felsök. Denna kanske inte är för dig då. Inte för att det är mycket meck med den, men den kräver lite meck initiellt för att få ordning på med temperatur etc.

Permalänk
Medlem

@bergla: Tack för tipset! Inte sett den datorn tidigare så det blir något intressant att jämföra med.
Att undervolta datorn är nog ett måste oavsett laptop så det det räknar jag inte som för mycket meck. Har tidigare varit med om laptops med väldigt besynnerliga fel som tagit dagar att felsöka för flera personer.

Permalänk
Medlem

@firstofmay: Tack för tipset! Ska kolla på Lenovo T15 och jämföra lite. Hade tidigare en Lenovo X1 Extreme som hade enorma problem och sedan dess så har jag varit lite skeptisk till Lenovo. Alla mina tidigare Lenovos har dock fungerat utan problem så jag ska ge det en andra chans.

Permalänk
Medlem

HP Z-book?

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Medlem

Låter lite som du är som sagt ute efter Workstation laptop, vilket tyvärr det med bärbarhet försvinner ganska mycket då det blir klumpigt.
Men har hör att Lenovo ska eller har lagt ut en ny WSlaptop som du kan utrysta med upp till i9 och 2080ti.
Jag väljer alltid Lenovo Thinkpad serien då jag har jobbat med alla andra märken och lenovo har slagit alla märekn i pris och driftsäkerhet. Även det med att support varit mycket bra på lenovo (om detta betyder något för dig.)

Men sedan är en annan ide är att du har en kraftigare WS hemma/jobbet som du skickar kompemeringar och sedan har en lättare laptop där du gör kodningen du vinner mer prestanda och du får mycket mer bärbarhet.

Hoppas detta ger dig något

#EDIT# Glömde även kolla aldrig på laptops som säger att dem är efter slimade varianter det betyder bara massa värmeproblem och ej upgraderingsbar.! leta efter normal "tjocka" laptops.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teloch:

Hej,

Om du ska utveckla frontend så finns det stor chans/risk att du behöver utveckla iOS appar, antingen native eller genom tex React Native. Hur som helst, för att kompilera apparna och köra detta på en emulator så behöver du en Mac. Så jag skulle säga att MacBook Pro 13" med 16gb ram och i7 är det smidigaste du kan få för pengarna. Det är tråkigt att låsa in sig genom att köpa en PC som utvecklare.

Visa signatur

VR: Oculus Rift CV1 + Touch
Dator: Ryzen 2600X | 16GB 2933 MHz | RTX 2070 FE | 2 x Samung 850 SSD 250GB | Corsair SF600 | Louqe Ghost S1 | Noctua L12
Server: HP ProLiant MicroServer G7 N54L

Permalänk
Medlem

@Hooga: Du har nog rätt i att det jag beskriver är en workstation laptop men det är säkert en felaktig specifikation från mig då jag har svårt att tro att jag behöver allt. Minnet bör vara det viktigaste.
Jag har redan haft tankar på att sätta upp en workstation att utveckla mot då det är som du säger omöjligt att kyla en laptop för att få den prestandan man kan behöva för viss utveckling.
Hade som jag nämnde tidigare bra erfarenhet av Lenovo men det har blivit lite skadat sedan jag hade en Lenovo X1 Extreme som hade massor av problem (även supporten) men jag ska titta på dom igen. För tre år sedan körde jag Lenovo enbart och var väldigt nöjd.

@arowe17 Tack för tipset!

@ehallq Du har en intressant och bra poäng där. Har inte riktigt lärt mig att gilla Mac världen men har behövt bygga iOS appar tidigare och även något som att debugga Safari kräver en Mac. Anledningen till att jag har svårt med Mac är prissättningen som jag tycker är väldigt orimlig och det är svårt att hitta något för rätt pris.

Permalänk
Medlem

@Teloch: Låter som att du är ute efter något som denna då, upp till 16c/32t max 64Gig ram m.m.
XMG APEX
Fullt konfigurerbar och enligt vad som sägs, en enormt bra support.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

Använder dell Precision 5530, 32gb ram, 1tb nvme ssd, i7 8850H. Funkar fint för det du behöver den för :). Nästa uppgradering för min del blir om cirka 2 år. (när man får ny från jobbet hehe)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teloch:

@ehallq Du har en intressant och bra poäng där. Har inte riktigt lärt mig att gilla Mac världen men har behövt bygga iOS appar tidigare och även något som att debugga Safari kräver en Mac. Anledningen till att jag har svårt med Mac är prissättningen som jag tycker är väldigt orimlig och det är svårt att hitta något för rätt pris.

Prisskillnaden mellan en likvärdig xps 15 och en macbook pro 16 är faktiskt inte så stor, de kostar i stort sett samma (om inte dell nyligen sänkt sina priser).
Det finns däremot inga billigare alternativ för en mac, så det beror på vad du är ute efter.

Är du ute efter utveckling i iOS eller safari har du dessvärre inte så många alternativ.

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | GeForce RTX 5090 | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Pro 16" | Apple M1 Max

Permalänk
Medlem

Kört en Lenovo P1 G2 15" (i7-9850H) samt en MacBook Pro 2020 13" (i5 G10 2Ghz) parallellt ett tag.

Båda har sina styrkor och svagheter.

Lenovon
+
99.9% problemfri
Snabb
Trots 15" så funkar den att ha på tåget
Bra tangetbort
-
Fläktarna låter en del vid max belastning
Matta ytan känslig för fläckar

Macen
+
Hög finish och behändigt format
Trevlig skärm
Fantasiskt smidigt om man har övriga Apple ekosystemet (iPhone, iWatch...)
Trackpaden!
-
Känns emellanåt lite varm att ha i knät
Orkar inte med några grafikkrävande spel
MacOS X har små egenheter för sig i nuvarande version

Nu utvecklar jag dock främst SQL och C# samt arbetar i diverse integrationsverktyg.
Arbetar främst åt kunder som kör i Microsoft-miljö men det fungerar över förväntan i MacOS X, väldigt sällan jag drar igång BootCamp.
Azure Studio, Royal TS och SQL i docker fungerar bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teloch:

@Hooga: Du har nog rätt i att det jag beskriver är en workstation laptop men det är säkert en felaktig specifikation från mig då jag har svårt att tro att jag behöver allt. Minnet bör vara det viktigaste.
Jag har redan haft tankar på att sätta upp en workstation att utveckla mot då det är som du säger omöjligt att kyla en laptop för att få den prestandan man kan behöva för viss utveckling.
Hade som jag nämnde tidigare bra erfarenhet av Lenovo men det har blivit lite skadat sedan jag hade en Lenovo X1 Extreme som hade massor av problem (även supporten) men jag ska titta på dom igen. För tre år sedan körde jag Lenovo enbart och var väldigt nöjd.

Ja om minne är viktigt är just det att WS har högre minnes tak vilket om man vill ha MYCKET minne så är WS som gäller.
Det var lite det jag "hintade" om att du hade denna som var en så kallad slimmad variant som jag skulle aldrig rekommendera spelar ingen roll vilket märke. ^^
Det finns mer "simmade" Lenovos P-serie som du kanske kan kolla på.
Men sedan skulle jag lägga till att dem laptops jag har haft mest problem och skulle säga att du ska inte ta är Dells WS laptop, aldrig varit med om att av 10 st har vi haft 8st på minst 2 gånger services av olika saker.

Permalänk
Medlem

Skulle 100% välja en Macbook om du främst ska använda den för utvecklingsarbete.

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || 2x Asus PG32UCDM 32" || Lian Li A4-H2O, Asus ROG STRIX B850-I GAMING WIFI, Asus ROG Loki SFX-L 850W, AMD 9950x3D, 64GB DDR5 6000 CL30, 4TB SN850X, NVIDIA RTX 5090 FE ||  Macbook Pro 14" M4 Pro 1TB 48GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk
Medlem

Jag skulle absolut inte välja något under 32GB, just nu så ligger min minnesåtgång på 28GB och är ofta över 32GB. Kör sql server, docker (några siter, MySQL, Rabbit.MQ), 4-6 instanser av Visual Studio, IIS, Node.js, teams, slack och antagligen mer som jag inte kommer på...

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toss3:

Skulle 100% välja en Macbook om du främst ska använda den för utvecklingsarbete.

Jag känner den totala motsatsen.

Visa signatur

Permalänk
Viking
Skrivet av kelthar:

Jag skulle absolut inte välja något under 32GB, just nu så ligger min minnesåtgång på 28GB och är ofta över 32GB. Kör sql server, docker (några siter, MySQL, Rabbit.MQ), 4-6 instanser av Visual Studio, IIS, Node.js, teams, slack och antagligen mer som jag inte kommer på...

Skrivet av kelthar:

Jag känner den totala motsatsen.

Lite gammal tråd

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 9800X3D | 32GB RAM @6000MT/s cl30 | Asus ROG Strix B650E-I | Cooler Master NR200P MAX V2 | LG OLED 27GX790A 480Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Lite gammal tråd

Haha oj. Lite mer än 3 veckor. OCH ETT ÅR!

Visa signatur