Cubase/WaveLab 'tar över' ljud i datorsession

Permalänk
Medlem

Cubase/WaveLab 'tar över' ljud i datorsession

Minnet är kort med då jag för många år sedan skaffade Cubase o WaveLab vet jag att de få gånger jag använde dem under en datorsession så 'tog de över' ljudet så att, även då de stängts ned, ingen annan mediaspelare eller browser kunde spela upp ljud. Krävdes omstart och såg mönstret, men då jag hellre spelade själv än pyssla med inspelningar använde jag knappt mjukvaran och kunde leva med det problemet.

Efter alla år har jag dock skaffat båda Elements-versionerna av programmen med ambitionen att börja jobba lite mer med dem. Kunde till min glädje fiska upp de enda två inspelningar jag gjort i gamla Cubase SX från Cubase Elements och lekte lite med dem. Då jag exporterat ut en wave, stängt programmen, och skulle lyssna på den väcktes minnet till liv. Inget hördes från mediaspelare och streamat material från browsers blev ljudlöst. Efter omstart av datorn var ljudet tillgängligt igen.

Så jag tänkte att man kanske kan förebygga detta och på något sätt få programmen att 'släppa' kommandot över ljudet då de stängs? Visst kan jag leva med att göra omstart, men det vore ju bättre om man kunde undvika det? Gäller specarna för 'Stationär 1' i signaturen.

Visa signatur

Stationär 1: ASUS PRIME B360M-C / Intel Core i5 8600K 3.6 GHz 9MB / RAM Corsair 16GB DDR4 2400MHz CL16 Vengeance LPX / Asus Radeon RX 580 4GB DUAL OC / Roland Rubix 22 / SSD: Samsung 860 EVO 250GB M.2 / SSD: Samsung 860 EVO 500GB / Seagate BarraCuda Desktop 4TB 5400rpm 256MB / Win 10 Home Retail
Stationär 2: HP Pavilion Gaming TG01-0413no / AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz / Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2400MHz CL16 Vengeance LPX Svart / 256GB SSD / 500GB SSD: Samsung 860 EVO 500GB / Win 10 Home Retail

Permalänk
Medlem

Kolla under inställningar för ljud i Windows -> Enhetsegenskaper -> Ytterligare enhetsegenskaper -> Avancerat -> kryssruta med texten "Tillåt program att ta full kontroll över denna enhet". Klicka ur den om den är ikryssad. Gör likadant för indataenhet om det behövs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fetskaft:

Kolla under inställningar för ljud i Windows -> Enhetsegenskaper -> Ytterligare enhetsegenskaper -> Avancerat -> kryssruta med texten "Tillåt program att ta full kontroll över denna enhet". Klicka ur den om den är ikryssad. Gör likadant för indataenhet om det behövs.

@danmicke

denna inställnings finns även i Cubaseprogrammen, heter typ exclusive mode ASIO eller "tillåt andra applikationer"...inställningen är på samma ställe där du väljer ASIO drivrutin etc

// LZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tea42BBS:

@danmicke

denna inställnings finns även i Cubaseprogrammen, heter typ exclusive mode ASIO eller "tillåt andra applikationer"...inställningen är på samma ställe där du väljer ASIO drivrutin etc

// LZ

Du som kanske kan Cubase mer än jag, skulle det innebära något brist i prestandan i Cubase att 'tillåta' om vi utgår från att jag nog inte kommer överladda med enormt mycket tracks i projekten?

Visa signatur

Stationär 1: ASUS PRIME B360M-C / Intel Core i5 8600K 3.6 GHz 9MB / RAM Corsair 16GB DDR4 2400MHz CL16 Vengeance LPX / Asus Radeon RX 580 4GB DUAL OC / Roland Rubix 22 / SSD: Samsung 860 EVO 250GB M.2 / SSD: Samsung 860 EVO 500GB / Seagate BarraCuda Desktop 4TB 5400rpm 256MB / Win 10 Home Retail
Stationär 2: HP Pavilion Gaming TG01-0413no / AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz / Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2400MHz CL16 Vengeance LPX Svart / 256GB SSD / 500GB SSD: Samsung 860 EVO 500GB / Win 10 Home Retail

Permalänk
Medlem
Skrivet av DanMicke:

Du som kanske kan Cubase mer än jag, skulle det innebära något brist i prestandan i Cubase att 'tillåta' om vi utgår från att jag nog inte kommer överladda med enormt mycket tracks i projekten?

det tror jag inte, men om du spelar i cubase samtidigt som du byter program(alt-tabbar) så kan det nog klicka till

mvh Lazze