NĂ„gon intresserad av astronomi? 🌟🌙🌌

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av Crazy Ferret:

Eftersom det behagade dyka upp ett gigantiskt molntÀcke sÄdÀr ganska exakt mitt i min första exponering för kvÀllen (lite udda och svÄrt objekt som kommer att behöva mÄnga timmar) sÄ blev det till att packa ihop och Äka hem. DessvÀrre Àr jag inte det minsta trött, sÄ jag passar pÄ att skriva ihop utlovad presentation av min rigg. LÀnkar till all utrustning lÀngst ner i posten. [...]

JÀttefint, tack för bilderna och beskrivningarna, toppen med lÀnklistan. En till sak du skulle kunna lÀgga till Àr ungefÀrliga priserna, sÄ att de som funderar pÄ att ge sig in i hobbyn snabbt kan se vad kalaset kostar, och vilka komponenter som dominerar kostnaden. Man kan förstÄs ocksÄ se det om man följer lÀnkarna.

NÄgra frÄgor:

  1. FrÄn USB-hubben ser man nu en löst dinglande USB-C-kontakt. Kopplar du ihop den med en USB-C-förlÀngningskabel till din laptop eller har du annan lösning?

  2. Har du fÄtt anvÀndning av temperaturproben Àn, mÄste sambandet fokus-temperatur trÀnas först eller finns det nÄgot recept som anvÀnds som default?

  3. Du har mÄnga ZWO-prylar, men valde en Orion starshooter guidekamera istÀllet för en ZWO ASI 120MM för halva priset - var det nÄgot sÀrskilt skÀl till detta (t.ex. större chip, rekommendation, paketpris)? Hade du valt annorlunda idag, Àr kompatibilitet med ASIAIR som du nÀmnt tidigare enda skÀlet eller finns det andra aspekter?

  4. Har du nÄgon slags field flattener eller fokalreducerare? Det ser ut som det pÄ bilden, men lite svÄrt att se.

Stativet Ă€r viktigare och en högre del av kostnaden Ă€n mĂ„nga tror, vilket vĂ€l illustreras av din utrustningslista dĂ€r stativet Ă€r dyrare (7800 kr) Ă€n teleskopet (6800 kr). Jag gjorde sjĂ€lv misstaget att vĂ€lja ett nĂ„got för klent stativ (AZ-EQ5GT) till mitt Skymax 180. SĂ„ fort det blev lite blĂ„sigt började stjĂ€rnorna hoppa omkring pĂ„ detektorn. Även om lastkapaciteten för stativet formellt Ă€r 15 kg och teleskopet bara vĂ€ger 8 kg (+ nĂ„gra kg utrustning), sĂ„ rĂ€ckte det inte, förmodligen för att brĂ€nnvidden (2700 mm) Ă€r ovanligt hög relativt vikten pĂ„ teleskopet. Jag ersatte stativet med ett EQ6-R som funkar finfint, men Ă€r tungt och verkligen inte sĂ€rskilt portabelt. Jag tĂ€nkte sĂ€lja mitt AZ-EQ5GT sĂ„ smĂ„ningom för runt halva nypriset, om det finns intresse kan jag lĂ€gga upp det pĂ„ marknadsplatsen.

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av deltascu:

JÀttefint, tack för bilderna och beskrivningarna, toppen med lÀnklistan. En till sak du skulle kunna lÀgga till Àr ungefÀrliga priserna, sÄ att de som funderar pÄ att ge sig in i hobbyn snabbt kan se vad kalaset kostar, och vilka komponenter som dominerar kostnaden. Man kan förstÄs ocksÄ se det om man följer lÀnkarna.

NÄgra frÄgor:

  1. FrÄn USB-hubben ser man nu en löst dinglande USB-C-kontakt. Kopplar du ihop den med en USB-C-förlÀngningskabel till din laptop eller har du annan lösning?

  2. Har du fÄtt anvÀndning av temperaturproben Àn, mÄste sambandet fokus-temperatur trÀnas först eller finns det nÄgot recept som anvÀnds som default?

  3. Du har mÄnga ZWO-prylar, men valde en Orion starshooter guidekamera istÀllet för en ZWO ASI 120MM för halva priset - var det nÄgot sÀrskilt skÀl till detta (t.ex. större chip, rekommendation, paketpris)? Hade du valt annorlunda idag, Àr kompatibilitet med ASIAIR som du nÀmnt tidigare enda skÀlet eller finns det andra aspekter?

  4. Har du nÄgon slags field flattener eller fokalreducerare? Det ser ut som det pÄ bilden, men lite svÄrt att se.

Stativet Ă€r viktigare och en högre del av kostnaden Ă€n mĂ„nga tror, vilket vĂ€l illustreras av din utrustningslista dĂ€r stativet Ă€r dyrare (7800 kr) Ă€n teleskopet (6800 kr). Jag gjorde sjĂ€lv misstaget att vĂ€lja ett nĂ„got för klent stativ (AZ-EQ5GT) till mitt Skymax 180. SĂ„ fort det blev lite blĂ„sigt började stjĂ€rnorna hoppa omkring pĂ„ detektorn. Även om lastkapaciteten för stativet formellt Ă€r 15 kg och teleskopet bara vĂ€ger 8 kg (+ nĂ„gra kg utrustning), sĂ„ rĂ€ckte det inte, förmodligen för att brĂ€nnvidden (2700 mm) Ă€r ovanligt hög relativt vikten pĂ„ teleskopet. Jag ersatte stativet med ett EQ6-R som funkar finfint, men Ă€r tungt och verkligen inte sĂ€rskilt portabelt. Jag tĂ€nkte sĂ€lja mitt AZ-EQ5GT sĂ„ smĂ„ningom för runt halva nypriset, om det finns intresse kan jag lĂ€gga upp det pĂ„ marknadsplatsen.

God idé med priset, det ska jag fixa till under dagen.

Yes, USB-C-kontakten kopplas vidare med förlÀngning till laptopen. Har dragit ner Astroberry som jag tÀnkte ta och provköra vad det lider, men har inte hunnit med det Àn. Vore smidigt att göra sig av med ytterligare en frihÀngande kabel.
Temp-proben har kommit till anvÀndning. I N.I.N.A (sÀkerligen i andra ocksÄ) finns möjligheten att lÄta autofokusera pÄ nytt vid fritt vald temperaturdifferens.
Orion-kameran kom med den paketlösning jag köpte, och Àven om den fungerar utmÀrkt sÄ Àr det inte ett val jag skulle ha gjort idag utan i stÀllet skulle jag ha gÄtt pÄ ASI120MM eller dylikt som du sÀger.
Det stÀmmer bra att det sitter en fokalreducerare dÀr, den missade jag tydligen helt att fÄ med. Tack för att du uppmÀrksammade det.

Ja, ett bra stativ Àr grunden (bÄde bokstavligen och bildligen) för att maximera antalet insamlade bra fotoner, det kan inte understrykas nog!
EQ6-R:en Àr det jag sitter och suktar efter för stunden, men det Àr en del pengar och mÄnga kilon extra. Dessutom lÀr vÀl inte huvudet rymmas i den skyddsvÀskan jag har heller ... (Ja, jag försöker rationalisera fram ett icke-behov hÀr ... )

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av Crazy Ferret:

Eftersom det behagade dyka upp ett gigantiskt molntÀcke sÄdÀr ganska exakt mitt i min första exponering för kvÀllen (lite udda och svÄrt objekt som kommer att behöva mÄnga timmar) sÄ blev det till att packa ihop och Äka hem. DessvÀrre Àr jag inte det minsta trött, sÄ jag passar pÄ att skriva ihop utlovad presentation av min rigg. LÀnkar till all utrustning lÀngst ner i posten.

https://live.staticflickr.com/65535/50291505353_e9924be9fc_4k.jpg
Bilden ovan visar den intressanta sidan skulle jag vÀl sÀga. Monteringen Àr som sagt inte den maffigaste och det Àr vÀl den som blir nÀsta stora pryl att byta ut. Med en lastkapacitet pÄ blott 10 kg sÄ finns inte sÄ mycket utrymme att vÀxa uppÄt i, men för den hÀr riggen sÄ presterar den för det mesta rÀtt sÄ okej. Vid risk för vind brukar jag montera en extra vikt pÄ mittstÄngen undertill för att fÄ ytterligare lite stabilitet, men jag ska lÄta det vara osagt hur stor inverkan det faktiskt har.

https://live.staticflickr.com/65535/50292183656_983e1d12b2_4k.jpg
Kabeldragningen skulle kunna tajtas till lite om det vore en fast rigg, men dÄ den Äker upp och ner varje gÄng jag Àr ute sÄ Àr det mer en frÄga om att smidigt kunna koppla utan att samtidigt undvika att kablarna hakar fast i saker och ting. I nuvarande lÀge Àr det endast kabeln till USB-switchen och huvudströmskabeln som förhindrar helt fritt svÀngrum.

https://live.staticflickr.com/65535/50291505258_986e0d70d0_4k.jpg
SjÀlva gotoenheten - styrenhet plus handkontroll - har fÄtt flytta upp till teleskopsaxeln med hjÀlp av kardborrband frÄn Biltema (vilket Àven stÄr för monteringsyta för USB-switch och strömhubb).

https://live.staticflickr.com/65535/50291505308_3952cd0b71_4k.jpg
SjÀlvlysande tejp Àr bra skit nÀr man ska koppla saker och ting i mörker. DessvÀrre hjÀlper det inte sÄ mycket nÀr prylarna legat nedpackade, sÄ oftast fÄr man klara sig med pannlampan.

https://live.staticflickr.com/65535/50291505193_1859206ab3_4k.jpg
Bonusbild bakifrÄn ... Vet inte riktigt vad jag hade tÀnkt sÀga om den egentligen, men ja ...

https://live.staticflickr.com/65535/50292332062_ad3992c5c4_4k.jpg
Ström underlÀttar att ha. SjÀlvlysande tejp Àr Àven bra att ha sÄ att man inte springer pÄ saker och ting.

https://live.staticflickr.com/65535/50291505458_7e1c0892d8_4k.jpg
Ja, hade jag vetat hur mycket som skulle komma att lastas och hur ofta sÄ hade jag nog inte valt en BMW 1-serie, men det Àr lÀtt att sÀga med facit i hand. Utöver detta sÄ packas Àven klÀder, laptop, liggunderlag (isolering frÄn kall mark hjÀlper en hel del för att hÄlla fötterna frÄn att bli isklumpar), filt, fÀllstol, och handvÀrmare frÄn Jula. Sedan Äker ju Àven en surfplatta med och kameravÀskan för det mesta, för ska man vara ute nÄgra timmar sÄ kan det gÄ Ät att hÄlla sig sysselsatt pÄ ett eller annat vis medan riggen stÄr och tuggar.

Priserna nedan Àr ungefÀrliga dagspriser (Sep. 2020) och jag avser inte att hÄlla dem uppdaterade utan de Àr snarast avsedda att ge en ungefÀrlig prisbild för just denna rigg. Skulle jag vÀlja prylar frÄn start idag skulle jag göra lite andra val (större montering och annan guidekamera exempelvis) och det bör understrykas att allt nedan pÄ intet sÀtt Àr saker som behövs, och absolut inte frÄn dag ett.
Guideteleskop och guidekamera Àr exempelvis nÄgot man klarar sig gott utan om man har en bra montering och inte behöver göra riktigt lÄnga exponeringar. VÀl balanserat och med bra alignment klarar jag exempelvis 3 minuters exponering (vilket Àr gott nog för mycket) utan guidning med nedanstÄende, men Àr man ute efter ljussvaga objekt med smalbandsfilter sÄ kan det behövas 10 minuter eller mer vilket stÀller helt andra krav. Kameran kan för den med begrÀnsad budget med fördel bytas ut mot en DSLR-kamera eller en motsvarande fÀrgkamera vilket tar bort kostnaderna för filterhjul och (eventuellt) filter. Elektronisk fokuserare Àr framför allt skönt att ha vid smalbandsfoto, men absolut inget mÄste och definitivt inget man behöver springa ivÀg och köpa förrÀn man kÀnner att man saknar det. LÀgg ner 200 spÀnn pÄ ett bahtinovfilter i stÀllet. Batteripack Àr troligen inget man behöver om man alltid kör frÄn trÀdgÄrden eller om man kÀnner sig bekvÀm med att dra frÄn bilen (inget jag rekommenderar ). Och sÄ vidare.

Montering: Skywatcher EQM35 Pro Synscan Goto 7800 SEK
PrimÀrt teleskop:Skywatcher Apochromatic refractor AP 80/600 EvoStar ED OTA 6800 SEK
Fokalreducerare: Skywatcher 0.85x Focal Reducer/Corrector for Evostar-80ED DS-PRO 2500 SEK
Guideteleskop: Skywatcher Guidescope Evoguide 50ED 2400 SEK
PrimÀr kamera: ZWO ASI 1600MM Pro Mono 15900 SEK
Guidekamera: Orion Starshoot 4300 SEK
Filterhjul: ZWO Motorized filter wheel EFW 8x1,25" 3700 SEK
Filter LRGB: ZWO Filters Filter-Set L-RGB for camera ASI 1600 MM Mono 1,25" 1800 SEK
Filter Hα/SII/OIII: ZWO Filters 1.25" filter set 7nm: H-alpha, SII, OIII 4600 SEK
Fokuserare: ZWO Electronic Automatic Focuser EAF Standard (+termoprobe) 2500+200 SEK
Strömförsörjning: Skywatcher 17 Ah Rechargeable Power Tank 2500 SEK
Strömhubb: Pierro Astro Power-Hub 12V 500 SEK
USB-switch: Überness of Awesome 250 SEK

Ser tjusigt ut!

Hade precis tÀnkt frÄga om Orion starshoot kameran men sÄg att det redan blev besvarat dÄ annan frÄgade om det ocksÄ.
Visst Àr det vÀl den kameran som medföljer i Orion Magnificent mini autoguiderpaketet? Har kikat lite pÄ det sjÀlv men bestÀmt mig för att kika vidare dÄ jag har förstÄtt att den kameran bygger pÄ ganska gammal teknologi. Har vÀl ocksÄ kikat lite Ät ASI120 hÄllet sjÀlv kanske kombinerat med nÄgot TS-Optics 60mm guidescope eller liknande.

I övrigt sÄg det ganska vÀlorganiserat ut trots alla prylar, och du har kommit ganska lÄngt i ditt avancemang Du kommer kunna producera mÀsterliga foton, det Àr jag sÀker pÄ

Visa signatur

Lenovo Legion Y540-17-IRH med: 17.3" 144Hz skÀrm | Intel I7 9750H | 32GB DDR4-2667 CL16 | GTX 1660TI 6GB | 2TB Crucial P2 NvME Boot + 2TB SSD Lagring

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av Peter77:

Ser tjusigt ut!

Hade precis tÀnkt frÄga om Orion starshoot kameran men sÄg att det redan blev besvarat dÄ annan frÄgade om det ocksÄ.
Visst Àr det vÀl den kameran som medföljer i Orion Magnificent mini autoguiderpaketet? Har kikat lite pÄ det sjÀlv men bestÀmt mig för att kika vidare dÄ jag har förstÄtt att den kameran bygger pÄ ganska gammal teknologi. Har vÀl ocksÄ kikat lite Ät ASI120 hÄllet sjÀlv kanske kombinerat med nÄgot TS-Optics 60mm guidescope eller liknande.

I övrigt sÄg det ganska vÀlorganiserat ut trots alla prylar, och du har kommit ganska lÄngt i ditt avancemang Du kommer kunna producera mÀsterliga foton, det Àr jag sÀker pÄ

Tack! Jo, det ser ut som att det Àr den kameran ja, och ja, jag kan inte rekommendera den givet prislappen. MissförstÄ mig rÀtt, den sköter sitt jobb vÀl pÄ alla sÀtt, men givet ZWOs prissÀttning pÄ sina sÄ finns ingen direkt anledning att titta pÄ den (förutom om ZWOs produkter inte Àr ett alternativ pÄ grund av butikskrav eller sÄ, men knappt ens dÄ Àrligt talat).

Jo, organisation Àr ju som sagt ett mÄste om man Àr "resande", eller ett överskott pÄ tid. SjÀlv tycker jag att det Àr roligare att se bilderna trilla in Àn att rigga upp (Àven om det har sin charm det med, men ...). Det jag upplever som mitt största hinder just nu Àr just teleskopets brÀnnvidd i kombination med denna kamerasensor. 510 mm (efter fokalreducerare) Àr ofta lite för tajt för mÄnga objekt.
NÄgra exempel: Andromeda - med perfekt rotation sÄ ryms den nÀtt och jÀmnt i en frame, ingen "luft" runt omkring. Heart Nebula - lite för stor för att rymmas i en frame hur man Àn vrider och vÀnder. Pleiaderna gick in pÄ en nÄder i en frame om man kapade den allra yttersta nebulositeten. Flame + Horsehead har jag inte hunnit testa Àn, men Àven dÀr ser det ut att vara tajt. Orionnebulosan ser ut att bli tajt om man siktar pÄ att fÄ in mycket nebulositet. Elephant Trunk - för hög brÀnnvidd för att tÀcka in hela, för lÄg för att krÀma ur godbitar. North American Nebula, samma sak. Galaxer i övrigt? Nja, det Àr inte mÄnga som hamnar i ett helt bra lÀge direkt.
Givetvis gÄr det att skapa mosaik och croppa, men ja ... det kÀnns helt klart som att man hamnat i landet sur mellanmjölk. Men, dÄ fÄr man Ä andra sidan lite inicitament att leta upp lite mer ovanliga objekt, men tyvÀrr Àr det ju inte sÀllan utan anledning att de inte Àr sÄ populÀra.

NÄja, det ser ut att kunna bli klart i natt igen, sÄ nu ska jag försöka fÄ nÄgra timmars sömn sÄ jag orkar ge mig ut.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

PermalÀnk
Hedersmedlem ★
●

Börjar Àntligen komma igÄng och testa min montering lite. Det var ju lite klart igÄr. Hade lite problem med mitt polkikaren dÀremot. Jag funderar pÄ om den kanske var ur fokus eller om dioden fÄr fel matning för genom det sÄg man bara rött i princip med en aning av siktet. Gör ev ett försök igen ikvÀll att klura ut det om det blir klart.

Jag gjorde istÀllet en grov instÀllning och hittade Polaris i teleskopet bara för att testa. Det fungerade rÀtt bra. Det var sÄklart lite offset pÄ allting dÄ det inte var helt rÀtt instÀllt. Men det Àr bara att förbÀttra. Det fanns inte sÄ mycket spÀnnande att kolla pÄ dÄ Skymax 102mm f/12.7 i princip bara passar sig för planeter och vÀldigt ljusa objekt. I alla fall inte frÄn uteplatsen dÀr hus och skog skymmer vÀldigt mycket.

Jag hoppas killen som sÀljer astromoddade kameror pÄ Astronet hör av sig snart och sÀger att han fÄtt hem kameran jag bett om sÄ jag kan hÀmta den och börja bestÀlla teleskop m.m.

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av Crazy Ferret:

Tack! Jo, det ser ut som att det Àr den kameran ja, och ja, jag kan inte rekommendera den givet prislappen. MissförstÄ mig rÀtt, den sköter sitt jobb vÀl pÄ alla sÀtt, men givet ZWOs prissÀttning pÄ sina sÄ finns ingen direkt anledning att titta pÄ den (förutom om ZWOs produkter inte Àr ett alternativ pÄ grund av butikskrav eller sÄ, men knappt ens dÄ Àrligt talat).

Jo, organisation Àr ju som sagt ett mÄste om man Àr "resande", eller ett överskott pÄ tid. SjÀlv tycker jag att det Àr roligare att se bilderna trilla in Àn att rigga upp (Àven om det har sin charm det med, men ...). Det jag upplever som mitt största hinder just nu Àr just teleskopets brÀnnvidd i kombination med denna kamerasensor. 510 mm (efter fokalreducerare) Àr ofta lite för tajt för mÄnga objekt.
NÄgra exempel: Andromeda - med perfekt rotation sÄ ryms den nÀtt och jÀmnt i en frame, ingen "luft" runt omkring. Heart Nebula - lite för stor för att rymmas i en frame hur man Àn vrider och vÀnder. Pleiaderna gick in pÄ en nÄder i en frame om man kapade den allra yttersta nebulositeten. Flame + Horsehead har jag inte hunnit testa Àn, men Àven dÀr ser det ut att vara tajt. Orionnebulosan ser ut att bli tajt om man siktar pÄ att fÄ in mycket nebulositet. Elephant Trunk - för hög brÀnnvidd för att tÀcka in hela, för lÄg för att krÀma ur godbitar. North American Nebula, samma sak. Galaxer i övrigt? Nja, det Àr inte mÄnga som hamnar i ett helt bra lÀga direkt.
Givetvis gÄr det att skapa mosaik och croppa, men ja ... det kÀnns helt klart som att man hamnat i landet sur mellanmjölk. Men, dÄ fÄr man Ä andra sidan lite inicitament att leta upp lite mer ovanliga objekt, men tyvÀrr Àr det ju inte sÀllan utan anledning att de inte Àr sÄ populÀra.

NÄja, det ser ut att kunna bli klart i natt igen, sÄ nu ska jag försöka fÄ nÄgra timmars sömn sÄ jag orkar ge mig ut.

Mitt tips till dig angÄende brÀnnvidden och ditt bekymmer med att fÄ plats med objekten, blir ju hÀr helt klart att du kompletterar med nÄgra kameraobjektiv. Vet inte hur du kÀnner för zoomobjektiv men det finns ju en hel del av bra kvalitet, och jag har för mig att T ring finns att köpa till kameran du har?

Alternativt att du tar ett par fasta objektiv i vÀl valda brÀnnvidder?

Samyangs 135mm f2.nÄnting har jag hört mkt gott om t.ex. SjÀlv har jag snöat in lite pÄ widefield för tillfÀllet, sÄ tÀnkte att jag ev skulle klippa ett rokinon 12 eller 14mm. RÀtt kul att rikta in sig pÄ ngt tÀtt omrÄde och dra av en serie 4-6minuters. Ofta blir det ju ganska spektakulÀrt.

Det var nÄgon som sa att man kan inte ha bara ett teleskop that does it all, utan man fÄr ha en "range" och det Àr vÀl sant till stor del vid astrofoto

Visa signatur

Lenovo Legion Y540-17-IRH med: 17.3" 144Hz skÀrm | Intel I7 9750H | 32GB DDR4-2667 CL16 | GTX 1660TI 6GB | 2TB Crucial P2 NvME Boot + 2TB SSD Lagring

PermalÀnk
Medlem ★
●

@Shimonu:

Vad Àr det för montering du har? BÄde Celestrons och Skywatchers senare EQ monteringar har All star polar align dÀr du kan polar aligna pÄ vilken stjÀrna som helst. För mig som har Celestron AVX monteringen sÄ Àr det den jag fÄr förlita mig pÄ. Eftersom latitudspaken skulle peta ut ögat pÄ mig om jag försökte kolla i polarscopet pÄ monteringen. SÄ sjukt korkat placerat!

Metoden med all star polar align Àr vÀldigt exakt dock. GÄr till sÄ att efter man har alignat pÄ sina alignment stars, sÄ gÄr man vidare till en valfri stjÀrna att polar aligna mot. Goto funktionen söker sedan upp denna. NÀr du har den i okularet, trycker du 'polar align" och teleskopet kommer dÄ peka dit stjÀrnan hade varit om du haft en perfekt polar align frÄn början. Sen rattar du dig in mot stjÀrnan med alt/dec rattarna (alltsÄ de fysiska pÄ monteringen).

NÀr du har den i okularet igen sÄ Àr du perfekt polar aligned. Mest exakt blir det med okular med reticle. Men Àven utan Àr det enkelt att fÄ en exakthet pÄ nÄgon bÄgsekund.

Heter All star polaralign pÄ Celestron och nÄgot annat hos Skywatcher, men samma princip.

Visa signatur

Lenovo Legion Y540-17-IRH med: 17.3" 144Hz skÀrm | Intel I7 9750H | 32GB DDR4-2667 CL16 | GTX 1660TI 6GB | 2TB Crucial P2 NvME Boot + 2TB SSD Lagring

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av Peter77:

Mitt tips till dig angÄende brÀnnvidden och ditt bekymmer med att fÄ plats med objekten, blir ju hÀr helt klart att du kompletterar med nÄgra kameraobjektiv. Vet inte hur du kÀnner för zoomobjektiv men det finns ju en hel del av bra kvalitet, och jag har för mig att T ring finns att köpa till kameran du har?

Alternativt att du tar ett par fasta objektiv i vÀl valda brÀnnvidder?

Samyangs 135mm f2.nÄnting har jag hört mkt gott om t.ex. SjÀlv har jag snöat in lite pÄ widefield för tillfÀllet, sÄ tÀnkte att jag ev skulle klippa ett rokinon 12 eller 14mm. RÀtt kul att rikta in sig pÄ ngt tÀtt omrÄde och dra av en serie 4-6minuters. Ofta blir det ju ganska spektakulÀrt.

Det var nÄgon som sa att man kan inte ha bara ett teleskop that does it all, utan man fÄr ha en "range" och det Àr vÀl sant till stor del vid astrofoto

Mjo, det finns adaptrar för den och jag har dels ett 70-200 f/2.8 och dels ett 150-600, men jag kan inte pÄstÄ att jag Àr övervÀldigad av astroresultaten med endera, men det har i all Àra varit med DSLR. Det som stör mig mest med dem Àr dock att det Àr ett halvt helvete att lyckas fÄ bra fokus. Men ja, jag fÄr nog kolla pÄ det alternativet nÀr jag tröttnat tillrÀckligt.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

PermalÀnk
Hedersmedlem ★
●
Skrivet av Peter77:

@Shimonu:

Vad Àr det för montering du har? BÄde Celestrons och Skywatchers senare EQ monteringar har All star polar align dÀr du kan polar aligna pÄ vilken stjÀrna som helst. För mig som har Celestron AVX monteringen sÄ Àr det den jag fÄr förlita mig pÄ. Eftersom latitudspaken skulle peta ut ögat pÄ mig om jag försökte kolla i polarscopet pÄ monteringen. SÄ sjukt korkat placerat!

Metoden med all star polar align Àr vÀldigt exakt dock. GÄr till sÄ att efter man har alignat pÄ sina alignment stars, sÄ gÄr man vidare till en valfri stjÀrna att polar aligna mot. Goto funktionen söker sedan upp denna. NÀr du har den i okularet, trycker du 'polar align" och teleskopet kommer dÄ peka dit stjÀrnan hade varit om du haft en perfekt polar align frÄn början. Sen rattar du dig in mot stjÀrnan med alt/dec rattarna (alltsÄ de fysiska pÄ monteringen).

NÀr du har den i okularet igen sÄ Àr du perfekt polar aligned. Mest exakt blir det med okular med reticle. Men Àven utan Àr det enkelt att fÄ en exakthet pÄ nÄgon bÄgsekund.

Heter All star polaralign pÄ Celestron och nÄgot annat hos Skywatcher, men samma princip.

Det Àr en Àldre Skywatcher NEQ6 sÄ det Àr inte allt för mycket finesser i den. Jag tror jag kommer utnyttja SharpCap och dens funktion för polar alignment. Det Àr lite synd dÄ jag hoppades testa monteringen lite innan jag hunnit köpa allt.
Jag hittade en artikel frÄn AstroBackyard some beskriver polar alignment och hans bild visar i princip hur det ser ut i min kikare ocksÄ sÄ det Àr nog inget konstigt med det. DÀremot att huka sig för den vinkeln pÄ ~58 grader Àr inte det bekvÀmaste. Det verkar helt enkelt som att det Àr för mycket ljusförorening pÄ uteplatsen sÄ jag för försöka Äka ivÀg och testa pÄ lite bÀttre plats..

PermalÀnk
Medlem ★
●

Det blev en svÀng ut i natt som sagt, kom dock ivÀg lite senare Àn jag hade hoppats pÄ, men det var vÀl inte det största problemet. Fukten dÀremot var en annan historia. Stortuben klarade sig rÀtt sÄ bra in i jÀmförelse med guidetuben ... Hade en del problem rÀtt sÄ tidigt med att PHD2 uppfattade stjÀrnorna som hoppande, och snart dÀrefter tappade den ofta ljussvagare stjÀrnorna. Kopplade min hjÀrna att det kunde bero pÄ dagg över hela linsjÀkeln? Nej dÄ! Har klarat mig undan problematiska mÀngder dagg pÄ optiken hittills, sÄ det fanns inte med i min sömndepreverade hjÀrna.

SÄ, resultatet blev 30 minuter (10x180s) Hα, 30 minuter OIII och 6 minuter SII ... Inte direkt vad jag hade hoppats pÄ i datamÀngd, men ja ... Resultatet sÄhÀr lÄngt ser ni ovan. Ganska höga brusnivÄer, inte minst pÄ SII (röd), men jag fÄr vÀl ÀndÄ sÀga att jag Àr rÀtt sÄ nöjd med bilden utifrÄn given data. Mer data blir det nÀsta gÄng (troligen).

Objektet, för den som inte ser det pÄ rak arm, Àr givetvis Pacman Nebula (NGC 281).

För övrigt kan jag meddela att den runda lilla mörka pluppen (bortkapad hÀr) i M45-bilden tidigare inte Àr lokaliserad Àn. Troligen Àr det vÀl som sagt nÄgot pÄ bakre linsen i teleskopet, för det uppstÄr som sagt oavsett filter, flattern Àr inspekterad och utesluten, och likasÄ kamerasensorn. FÄr vÀl se om jag orkar demontera fokuseraren vad det lider och se om jag kan komma Ät att putsa av den bakre linsen. Allt annat Àn sÀkert dock.
Nattens daggincident triggade ett inköp av vÀrmeband som dessvÀrre har en lÄng leveranstid, sÄ jag funderar pÄ alternativa fullösningar tills dess att de anlÀnder. Blev Àven en Flat-field-generator nÀr jag ÀndÄ var i farten. Sedan ska jag ner och hÀmta ut en roteringsadapter alldeles strax vilket förhoppningsvis kommer att eliminera behovet av att söka nytt fokus sÄ snart man justerar rotationen (vilket kan bli ett par gÄnger innan man kommer igÄng).

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av Crazy Ferret:

Det blev en svÀng ut i natt som sagt, kom dock ivÀg lite senare Àn jag hade hoppats pÄ, men det var vÀl inte det största problemet. [...]

Mycket tjusigt! StjÀrnorna Àr skarpa och har fin fÀrg, inget fel pÄ fokus och autoguidening. FÀrgen pÄ nebulosan Àr klart annorlunda mot vad man brukar se, kan det ha att göra med brist pÄ SII, eller har du skalat upp det? Imponerande vilka fina resultat man kan fÄ med sÄ relativt litet teleskop, Àven om kringutrustningen förstÄs nÀrmar sig 10x kostnaden för OTA

I vÀntan pÄ vÀrmebandet kan du kanske försöka dig pÄ en extra lÄng DIY daggkÄpa för guideteleskopet.

Om pluppen Àr konstant borde det Ä andra sidan vara relativt lÀtt att dividera ut den med flatfÀltet. Och den borde ÀndÄ inte synas sÄ vÀl om du bara har stjÀrnbakgrund.

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av deltascu:

Mycket tjusigt! StjÀrnorna Àr skarpa och har fin fÀrg, inget fel pÄ fokus och autoguidening. FÀrgen pÄ nebulosan Àr klart annorlunda mot vad man brukar se, kan det ha att göra med brist pÄ SII, eller har du skalat upp det? Imponerande vilka fina resultat man kan fÄ med sÄ relativt litet teleskop, Àven om kringutrustningen förstÄs nÀrmar sig 10x kostnaden för OTA

I vÀntan pÄ vÀrmebandet kan du kanske försöka dig pÄ en extra lÄng DIY daggkÄpa för guideteleskopet.

Om pluppen Àr konstant borde det Ä andra sidan vara relativt lÀtt att dividera ut den med flatfÀltet. Och den borde ÀndÄ inte synas sÄ vÀl om du bara har stjÀrnbakgrund.

Ja, brist pÄ SII (endast 6 minuter fördelat pÄ tvÄ exponeringar) och imma pÄ teleskopet ledde till pÄ tok för mycket brus och för lÄg signal, sÄ jag har medvetet tonat ner just de röda tonerna en del.

Ja, teleskopet i sig Àr ju i de hÀr prisklasserna inte de stora utgifterna, Àven om man som sagt kan dra in pÄ mycket av kringutrustningen och fÄ ner tuben till att bli en av de stora utgiftsposterna.

LÀngre daggkÄpa ja, varför slog inte den tanken mig tidigare för? #facepalm #sömnbrist
Det blir till att rota fram nÄgon aluminiumburk och svart sprayfÀrg i eftermiddag helt klart. Tack för det simpla men vÀrdefulla tipset!

Edit: Nej, pluppen Àr som sagt lÀtthanterad, oavsett bakomliggande orsak, och med inkommande flatfÀltsmask sÄ kommer det att gÄ snabbare och smidigare Àven om den ofta kan klippas bort eller lÀmnas utan att vara störande (för andra Àn pixelpeepers ).

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

PermalÀnk
●

Börjat försöka mig pÄ det hÀr med att "Stacka" bilder med autostakkert sÄ fÄr lÀgga upp "en" bild pÄ mÄnen efter inatt strax efter kl 3. stacken Àr frÄn en video i 1080p, filmad med min Nikon P900

Visa signatur

|CPU| AMD Ryzen 7 5800X3D|GPU| PowerColor Radeon RX 7800 XT Hellhound| MoBo| MSI X370 XPOWER GAMING TITANIUM |RAM| - G.SKILL Trident Z 3600Mhz 32GB|CPU kylare| Noctua NH-U12A|PSU | EVGA Supernova 1300W G2 |Chassi| Fractal Design Define R4 | Airsoftare norr om VÀsterÄs! :D

PermalÀnk
Medlem ★
●

TrÄden borde heta "NÄgon intresserad av amatörrymdfotografi?" Med fokus pÄ kameror och objektiv, snarare Àn astronomi.

Visa signatur

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed placerat orci vitae condimentum tempor. Nulla facilisi. Interdum et malesuada fames ac ante ipsum primis in faucibus. In at sapien id felis tempor tincidunt. Cras accumsan enim elit, ut laoreet neque dapibus ac.

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av Elektroman:

TrÄden borde heta "NÄgon intresserad av amatörrymdfotografi?" Med fokus pÄ kameror och objektiv, snarare Àn astronomi.

Buhuu dÄ. Vad sÀgs om att sjÀlv lyfta vad du tycker vore intressant att diskutera i stÀllet för att gnÀlla över vad som intresserar oss för tillfÀllet?

Edit: Och tar vi dessutom i beaktande vad TS lyfte i trĂ„dstarten sĂ„ bör det knappast vara nĂ„got att gnĂ€lla över att det Ă€r mycket (men inte exklusivt) fokus pĂ„ astrofoto. Duger inte trĂ„dtiteln sĂ„ har du haft 1Âœ Ă„r pĂ„ dig att anmĂ€la det med tillhörande förslag till moderatorerna.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av Elektroman:

TrÄden borde heta "NÄgon intresserad av amatörrymdfotografi?" Med fokus pÄ kameror och objektiv, snarare Àn astronomi.

Astronomi som hobby Àr vÀldigt brett, och observationsutrustning och metoder Àr helt klart en stor komponent för mÄnga, men du har rÀtt i att det blivit en övervikt Ät det hÄllet i den hÀr trÄden. Vill du diskutera t.ex. astrofysik kanske det Àr bÀttre att skapa en ny trÄd.

PermalÀnk
Hedersmedlem ★
●
Skrivet av Crazy Ferret:

Eftersom det behagade dyka upp ett gigantiskt molntÀcke sÄdÀr ganska exakt mitt i min första exponering för kvÀllen (lite udda och svÄrt objekt som kommer att behöva mÄnga timmar) sÄ blev det till att packa ihop och Äka hem. DessvÀrre Àr jag inte det minsta trött, sÄ jag passar pÄ att skriva ihop utlovad presentation av min rigg. LÀnkar till all utrustning lÀngst ner i posten.

https://live.staticflickr.com/65535/50291505353_e9924be9fc_4k.jpg
Bilden ovan visar den intressanta sidan skulle jag vÀl sÀga. Monteringen Àr som sagt inte den maffigaste och det Àr vÀl den som blir nÀsta stora pryl att byta ut. Med en lastkapacitet pÄ blott 10 kg sÄ finns inte sÄ mycket utrymme att vÀxa uppÄt i, men för den hÀr riggen sÄ presterar den för det mesta rÀtt sÄ okej. Vid risk för vind brukar jag montera en extra vikt pÄ mittstÄngen undertill för att fÄ ytterligare lite stabilitet, men jag ska lÄta det vara osagt hur stor inverkan det faktiskt har.

https://live.staticflickr.com/65535/50292183656_983e1d12b2_4k.jpg
Kabeldragningen skulle kunna tajtas till lite om det vore en fast rigg, men dÄ den Äker upp och ner varje gÄng jag Àr ute sÄ Àr det mer en frÄga om att smidigt kunna koppla utan att samtidigt undvika att kablarna hakar fast i saker och ting. I nuvarande lÀge Àr det endast kabeln till USB-switchen och huvudströmskabeln som förhindrar helt fritt svÀngrum.

https://live.staticflickr.com/65535/50291505258_986e0d70d0_4k.jpg
SjÀlva gotoenheten - styrenhet plus handkontroll - har fÄtt flytta upp till teleskopsaxeln med hjÀlp av kardborrband frÄn Biltema (vilket Àven stÄr för monteringsyta för USB-switch och strömhubb).

https://live.staticflickr.com/65535/50291505308_3952cd0b71_4k.jpg
SjÀlvlysande tejp Àr bra skit nÀr man ska koppla saker och ting i mörker. DessvÀrre hjÀlper det inte sÄ mycket nÀr prylarna legat nedpackade, sÄ oftast fÄr man klara sig med pannlampan.

https://live.staticflickr.com/65535/50291505193_1859206ab3_4k.jpg
Bonusbild bakifrÄn ... Vet inte riktigt vad jag hade tÀnkt sÀga om den egentligen, men ja ...

https://live.staticflickr.com/65535/50292332062_ad3992c5c4_4k.jpg
Ström underlÀttar att ha. SjÀlvlysande tejp Àr Àven bra att ha sÄ att man inte springer pÄ saker och ting.

https://live.staticflickr.com/65535/50291505458_7e1c0892d8_4k.jpg
Ja, hade jag vetat hur mycket som skulle komma att lastas och hur ofta sÄ hade jag nog inte valt en BMW 1-serie, men det Àr lÀtt att sÀga med facit i hand. Utöver detta sÄ packas Àven klÀder, laptop, liggunderlag (isolering frÄn kall mark hjÀlper en hel del för att hÄlla fötterna frÄn att bli isklumpar), filt, fÀllstol, och handvÀrmare frÄn Jula. Sedan Äker ju Àven en surfplatta med och kameravÀskan för det mesta, för ska man vara ute nÄgra timmar sÄ kan det gÄ Ät att hÄlla sig sysselsatt pÄ ett eller annat vis medan riggen stÄr och tuggar.

Priserna nedan Àr ungefÀrliga dagspriser (Sep. 2020) och jag avser inte att hÄlla dem uppdaterade utan de Àr snarast avsedda att ge en ungefÀrlig prisbild för just denna rigg. Skulle jag vÀlja prylar frÄn start idag skulle jag göra lite andra val (större montering och annan guidekamera exempelvis) och det bör understrykas att allt nedan pÄ intet sÀtt Àr saker som behövs, och absolut inte frÄn dag ett.
Guideteleskop och guidekamera Àr exempelvis nÄgot man klarar sig gott utan om man har en bra montering och inte behöver göra riktigt lÄnga exponeringar. VÀl balanserat och med bra alignment klarar jag exempelvis 3 minuters exponering (vilket Àr gott nog för mycket) utan guidning med nedanstÄende, men Àr man ute efter ljussvaga objekt med smalbandsfilter sÄ kan det behövas 10 minuter eller mer vilket stÀller helt andra krav. Kameran kan för den med begrÀnsad budget med fördel bytas ut mot en DSLR-kamera eller en motsvarande fÀrgkamera vilket tar bort kostnaderna för filterhjul och (eventuellt) filter. Elektronisk fokuserare Àr framför allt skönt att ha vid smalbandsfoto, men absolut inget mÄste och definitivt inget man behöver springa ivÀg och köpa förrÀn man kÀnner att man saknar det. LÀgg ner 200 spÀnn pÄ ett bahtinovfilter i stÀllet. Batteripack Àr troligen inget man behöver om man alltid kör frÄn trÀdgÄrden eller om man kÀnner sig bekvÀm med att dra frÄn bilen (inget jag rekommenderar ). Och sÄ vidare.

Montering: Skywatcher EQM35 Pro Synscan Goto 7800 SEK
PrimÀrt teleskop:Skywatcher Apochromatic refractor AP 80/600 EvoStar ED OTA 6800 SEK
Fokalreducerare: Skywatcher 0.85x Focal Reducer/Corrector for Evostar-80ED DS-PRO 2500 SEK
Guideteleskop: Skywatcher Guidescope Evoguide 50ED 2400 SEK
PrimÀr kamera: ZWO ASI 1600MM Pro Mono 15900 SEK
Guidekamera: Orion Starshoot 4300 SEK
Filterhjul: ZWO Motorized filter wheel EFW 8x1,25" 3700 SEK
Filter LRGB: ZWO Filters Filter-Set L-RGB for camera ASI 1600 MM Mono 1,25" 1800 SEK
Filter Hα/SII/OIII: ZWO Filters 1.25" filter set 7nm: H-alpha, SII, OIII 4600 SEK
Fokuserare: ZWO Electronic Automatic Focuser EAF Standard (+termoprobe) 2500+200 SEK
Strömförsörjning: Skywatcher 17 Ah Rechargeable Power Tank 2500 SEK
Strömhubb: Pierro Astro Power-Hub 12V 500 SEK
USB-switch: Überness of Awesome 250 SEK

Har du monteringen i den svarta vÀskan? Funderar pÄ en lösning för att frakta det klumpiga huvudet men det verkar inte finnas en överflöd av vÀskor.

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av Shimonu:

Har du monteringen i den svarta vÀskan? Funderar pÄ en lösning för att frakta det klumpiga huvudet men det verkar inte finnas en överflöd av vÀskor.

Korrekt. Den stora svarta tar monteringshuvudet med motviktsstÄng och motvikter (Àven handkontroll och styrenhet Äker ner dÀri). Sedan har jag Àven en av samma modell men minsta utförandet dÀr jag har flattener, filterhjul och kamera fÀrdigmonterade, redo att koppla pÄ roteraren.

https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/forvaring/verktygs-...

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av Brightsin:

Börjat försöka mig pÄ det hÀr med att "Stacka" bilder med autostakkert sÄ fÄr lÀgga upp "en" bild pÄ mÄnen efter inatt strax efter kl 3. stacken Àr frÄn en video i 1080p, filmad med min Nikon P900

Det Àr bra kontrast och skÀrpa i den nedsamplade upplösning man ser i inlÀgget, men om man tittar pÄ orginalupplösningen (4200x4200) dyker det upp en massa artefakter som förmodligen kommer ifrÄn drizzle-uppsamplingen. Förmodligen blir det bÀttre utan drizzle. En annan sak som kan hjÀlpa Àr att minska exponeringstiden (om man kan stÀlla in det) och öka ISO-talet för att fÄ rÀtt ljusstyrka i bilden. GÀrna sÄ hög FPS som möjligt (kanske 1080p i 60 Hz funkar pÄ P900?). Prova igen vid halvmÄne, om vÀdret tillÄter, sÄ kan du sÀkert fÄ riktigt fina mÄnbilder.

Min filterhÄllare kom Àntligen i fredags, sÄ jag provade mÄnen med ProPlanet 642nm och ASI1600MM-kameran. Anledningen till filtret Àr flerfalt:

  1. Effekten av lufturbulens minskar med vÄglÀngd, sÄ atmosfÀren Àr stabilare och man kan fÄ skarpare bilder. Diffraktionen ökar Ä andra sidan ocksÄ, men har man tillrÀckligt stort teleskop eller tillrÀckligt dÄlig seeing sÄ domineras oskÀrpan oftast av turbulensen, och det lönar sig med lÄngvÄgigt filter.

  2. Den atmorfÀriska dispersionen, som sprider ljuset i en liten regnbÄge för objekt som inte Àr i zenit, Àr lÀgre i rött ljus vilket ger skarpare bilder, om man ÀndÄ fotar monokromt. Ett lite krÄngligare alternativ Àr att ha en atmosfÀrisk dispersionskorrektor (ADC), men de fungerar Ä andra sidan för fler fÀrger samtidigt.

  3. I rött ljus begrÀnsar man pÄverkan frÄn himlens blÄ bakgrund, vilket ger bÀttre kontrast nÀr man observerar t.ex. under ljusa sommarkvÀllar, eller till och med pÄ dagen (för ljusstarka objekt som mÄnen och planeterna).

MÄnen fick inte plats pÄ detektorn, sÄ jag fick göra en 2x2-mosaik. Trots medioker seeing blev resultat maffigt, 37 Mpix med bra skÀrpa (se nedan). De kommer frÄn 4 videosekvenser om 5 min var, ungefÀr 4500 frames, dvs 15 fps full frame med 1/200 s = 5 ms exponering per frame. Dessa nya generationens CMOS-detektorer Àr verkligen fantastiska.

Jag fick först lite problem med AutoStakkert!3 eftersom 128 GB internminne inte rÀckte för att processa videosekvenserna. Genom att klicka bort RAM-buffert nöjde sig dock programmet med "bara" 50 GB, sÄ det gick bra Àven om det tog lite lÀngre tid (runt 1 timme per video, TR1950X). Bilden Àr orienterad med norr nedÄt, som man ser den i teleskopet:

Nedan Àr ett utklipp frÄn den markerade regionen ovan:

Mitt nÀsta mÄnprojekt blir att försöka fÄnga mÄnen nÀr den Àr halv och göra en tidsserie pÄ skuggor lÀngs med terminatorn.

PermalÀnk
Medlem ★
●

Fick Àntligen igÄng astrotracern (glömt att slÄ pÄ gps pÄ kameran, doh) pÄ min Pentax K-1, anvÀnde det rÀtt flitigt pÄ min Pentax k-5 med extern gps.
Det var tyvÀrr inte riktigt mörkt Ànnu i piteÄ nÀr jag provade och jag hade bara vidvinkel med mig. NÀsta helg skall det vara mörkt sÄ dÄ blir det att prova igen.

119 sekunder pÄ iso 800 med bara vanligt stativ. Förgrunden blir lite galen men nÀsta gÄng sÄ ska jag ta separat exponering för den.

20mm f5.6 119 sekunder iso 800
Mer stjÀrnbilder kommer under sÀsongen.

PermalÀnk
●

@deltascu: Mm jag körde 1080p60 men atmosfÀren var lite turbulent den kvÀllen plus att jag inte hade stativ med mig sÄ lÄg pÄ en brygga med bryggan och hÀnderna som stöd.
Tog vanliga kort natten efter med stativ istÀllet sÄ stackade denna frÄn 26 bilder,
blev ganska bra för en 5000kr allt i allo kamera tycker jag

sen försökte jag mig pÄ Mars ocksÄ.

Visa signatur

|CPU| AMD Ryzen 7 5800X3D|GPU| PowerColor Radeon RX 7800 XT Hellhound| MoBo| MSI X370 XPOWER GAMING TITANIUM |RAM| - G.SKILL Trident Z 3600Mhz 32GB|CPU kylare| Noctua NH-U12A|PSU | EVGA Supernova 1300W G2 |Chassi| Fractal Design Define R4 | Airsoftare norr om VÀsterÄs! :D

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av Brightsin:

Tog vanliga kort natten efter med stativ istÀllet sÄ stackade denna frÄn 26 bilder,

Det gick nog bÀttre för att du direkt fick bÀttre upplösning Àn 1920x1080. Att köra video lönar sig egentligen bara nÀr detektorn upplöser seeingen, dvs man begrÀnsas av turbulensen. MÄnen Àr 0,5 grader = 1800 bÄgsekunder i diameter, och en typisk atmosfÀr ger ~2 bÄgsekunders upplösning. Dvs typiskt kanske du fÄr in 900 upplösningselement över mÄndiametern, sÄ om dina pixlar Àr större Àn sÄ lönar sig antagligen inte video.

Skrivet av Brightsin:

sen försökte jag mig pÄ Mars ocksÄ.

Vacker röd fÀrg

PermalÀnk
●

Detta teleskop tycker jag verkar intressant: https://unistellaroptics.com

Just att de har teknik för att förstÀrka det man tittar pÄ sÄ att fler detaljer (och Àven fÀrg verkar det) kommer fram.

Som mÄnga pÄpekar i trÄden Àr det kanske inte alltid sÄ kul att titta i ett teleskop man kan ha hemma om man förvÀntar sig att se bilder liknande de tagna med Hubble-teleskopet.

Visa signatur

‱ Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
‱ Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
‱ MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

PermalÀnk
●

Jag har sÄ mÄtt börjat fotografera. Har haft en EQ6-montering i flera Är för att jag rÄkade snubbla över ett 300mm-teleskop otroligt billigt för fyra Är sedan. Nu har jag sÄlt det teleskopet och gÄtt ner till en Sky-Watcher 200PDS istÀllet. Har börjat investera i lite filter som jag tÀnker ska hjÀlpa mig ytterligare eftersom jag bor mitt i stan. Kör med DSLR-kamera och har satt en QHL-II-Y planetkamera i ett gammalt finderscope som autoguider. Började sÄ smÄtt i vÄras med globulÀra kluster och lite galaxer men kommer ge mig pÄ emisisonsnebulosor nu under hösten tÀnker jag.

Visa signatur

It's not in the numbers, or in the statistics itself. It's in the method by which the numbers were collected.

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av star-affinity:

Detta teleskop tycker jag verkar intressant: https://unistellaroptics.com

Just att de har teknik för att förstÀrka det man tittar pÄ sÄ att fler detaljer (och Àven fÀrg verkar det) kommer fram.

https://shop.unistellaroptics.com/hosted/images/9e/24ccb7378d443085e719166e8de042/traditional-vs-evscope.png

Som mÄnga pÄpekar i trÄden Àr det kanske inte alltid sÄ kul att titta i ett teleskop man kan ha hemma om man förvÀntar sig att se bilder liknande de tagna med Hubble-teleskopet.

Är det inte det som blivit hĂ€ckla över hela internet, eller var det nĂ„tt kickstarter teleskop?

PermalÀnk
Medlem ★
●

Har ett avstannat projekt som involverar ett dumpster dive teleskop och en raspberry pi

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

PermalÀnk
●
Skrivet av HenrikM:

Är det inte det som blivit hĂ€ckla över hela internet, eller var det nĂ„tt kickstarter teleskop?

OjdĂ„. Det Ă€r inget jag kĂ€nner till. đŸ€·â€â™‚ïž

Visa signatur

‱ Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
‱ Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
‱ MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

PermalÀnk
Hedersmedlem ★
●
Skrivet av HenrikM:

Är det inte det som blivit hĂ€ckla över hela internet, eller var det nĂ„tt kickstarter teleskop?

TÀnkte detsamma. De kör vÀl live-stacking i teleskopet i princip. SÄ du kollar inte pÄ objektet pÄ samma sÀtt som ett traditionellt teleskop utan du tittar pÄ en skÀrm. Det Àr sÀkert en kul gimmick men poÀngen med optiska teleskop Àr vÀl att man vill se objektet med egna ögon och inte kolla pÄ en bild?

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av HenrikM:

Är det inte det som blivit hĂ€ckla över hela internet, eller var det nĂ„tt kickstarter teleskop?

"Hela" vet i tusan, men hela astrocommunityn i vart fall. Och ja, det började som KS.
Precis som Shimonu skriver sÄ Àr det en halvdassig kamera som stackar exponeringar och visar pÄ en skÀrm. Principen Àr inte alltför avlÀgsen vad vi som sysslar med astrofoto gör, men i evscope görs det i ett kompakt format och med ett resultat dÀrefter. Sett till priset (som vÀl lÄg pÄ $3000 om jag inte missminner mig, kanske har gÄtt ner nu?) sÄ Àr det inte annat Àn ocker. För det priset kan man fÄ lÄngt bÀttre glas, bÀttre kamera och bÀttre montering, och dessutom ha möjligheten att bygga ut riggen allt eftersom.

Kort och gott, en produkt jag har svÄrt att se att nÄgon skulle kunna finna vara vÀrt pengarna utan att sÀtta pÄ sig stora skygglapparna.

Skrivet av Fenix:

Har ett avstannat projekt som involverar ett dumpster dive teleskop och en raspberry pi

LÄter spÀnnande, berÀtta gÀrna mer!

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

PermalÀnk
Medlem
●
Skrivet av star-affinity:

Detta teleskop tycker jag verkar intressant: https://unistellaroptics.com

Just att de har teknik för att förstÀrka det man tittar pÄ sÄ att fler detaljer (och Àven fÀrg verkar det) kommer fram.

https://shop.unistellaroptics.com/hosted/images/9e/24ccb7378d443085e719166e8de042/traditional-vs-evscope.png

Som mÄnga pÄpekar i trÄden Àr det kanske inte alltid sÄ kul att titta i ett teleskop man kan ha hemma om man förvÀntar sig att se bilder liknande de tagna med Hubble-teleskopet.

https://www.youtube.com/watch?v=tyG9kbJo2sg