Nvidia förvärvar ARM – lovar att behålla befintlig affärsmodell

Permalänk
Medlem

Tror att detta kan bli riktigt bra i och med att dom kommer att fortsätta med samma affärsmodell, ARM behåller sitt namn och att man kommer att satsa stort i Europa. Jag hoppas att affären går vägen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av scara:

... Varumärket Geforce är extremt starkt hos PC-gamers.

Jag varför är det så? Tror företag att deras användare är så dumma i huvudet att de inte kan hålla isår flera namn och måste hålla sig till samma namn år efter år? Pentium och nu Core-processorerna är andra exempel på det. Innan man kom på Geforce och Radeon bytte man faktiskt namn ganska ofta (Riva, Vanta, Rage, Mach m.fl.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niolator:

Jag varför är det så? Tror företag att deras användare är så dumma i huvudet att de inte kan hålla isår flera namn och måste hålla sig till samma namn år efter år? Pentium och nu Core-processorerna är andra exempel på det. Innan man kom på Geforce och Radeon bytte man faktiskt namn ganska ofta (Riva, Vanta, Rage, Mach m.fl.)

Tror inte det har någonting med att någon skulle vara dum i huvudet men det är för att bygga upp varumärket, igenkännlighet och lojalitet. Däremot ser jag inga som helst fördelar med att byta namn ofta.
Man kommer långt med marknadsföring, det vet Nvidia (och Apple) om något ;). Innan Geforce/Radeon var marknaden en promille av vad det är nu och konkurrenterna var fler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av scara:

Tror inte det har någonting med att någon skulle vara dum i huvudet men det är för att bygga upp varumärket, igenkännlighet och lojalitet. Däremot ser jag inga som helst fördelar med att byta namn ofta.
Man kommer långt med marknadsföring, det vet Nvidia (och Apple) om något ;). Innan Geforce/Radeon var marknaden en promille av vad det är nu och konkurrenterna var fler.

Ja, men man har ju NVidia, Intel och AMD. Räcker det inte med att de namnen får bra renommé? Folk kommer ju ihåg de namnen. I AMD's fall kan det i och för sig vara bra då de gör både processorer och grafikkort och vill profilera de olika produkterna. Fast det gör ju Intel och NVidia tydligen också i och med det här så nu har de något att skylla på.

Jag får ändå ett intryck av att de fördummar sina användare genom att hålla på så där.

Permalänk
Moderator
Testpilot

Tillåt mig vara skeptisk.

Det är tråkigt hur det blir så ensidigt och konkurrensfattigt. Därmed inte sagt att Nvidia inte har spelat sina kort rätt men jag ser detta negativt ur en konsumentvinkel att konkurrensen krymper.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Tillåt mig vara skeptisk.

Det är tråkigt hur det blir så ensidigt och konkurrensfattigt. Därmed inte sagt att Nvidia inte har spelat sina kort rätt men jag ser detta negativt ur en konsumentvinkel att konkurrensen krymper.

Konkurrensen krymper på vilket område?
Även efter detta köp så finns det lika många CPU-arkitekturer som förut, lika många CPU-tillverkare som förut - eller fler om Nvidia börjar bygga egna, lika många grafikkortstillverkare som förut.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Erik_T:

Konkurrensen krymper på vilket område?
Även efter detta köp så finns det lika många CPU-arkitekturer som förut, lika många CPU-tillverkare som förut - eller fler om Nvidia börjar bygga egna, lika många grafikkortstillverkare som förut.

Tiden får utvisa detta. Som jag nämner är jag något skeptisk till utfästelser som görs just nu då Nvidia såklart är extremt försiktiga med vad de säger med tanke på magnituden av detta uppköpet. Självklart så påstår dom att dom kommer fortsätta att licensiera ut IP:n som tidigare men med tanke på Nvidias approach till nedstängda standarder historiskt sett så är jag rätt skeptisk.

Jag är inte heller någon vidare expert på området men ARM har varit generös med sin licensieringsmodell och finns överallt. Nvidia vill såklart boosta sin egen business här och med tiden givetvis sätta väggar för sina konkurrenter. Inte tusan kommer de möjliggöra att andra företag kan dra nytta av ARM om det hotar deras intressen vilket var en annan femma när ARM var helt fristående men även under SoftBanks ägandeskap. Jag tycker denna summeringen är klockren av Anandtech;

Still, NVIDIA knows that they face an uphill battle in convincing Arm’s traditional customers that NVIDIA has their best interests at heart. The Arm deal is less than desirable for the industry as a whole, as Arm has traditionally only sold IP and related core designs, remaining fully divorced from full-scale chip design and sales. However with SoftBank seemingly set on selling Arm, there are few companies in a position to buy Arm, and even fewer that would be willing to take it on-board as a long-term investment. Ultimately, Arm being acquired by a chipmaker makes for strange bedfellows all around, and it falls on NVIDIA to convince customers that their acquisition of Arm will help the ecosystem by combining the companies engineering resources, and that they are earnest about continuing to design and sell top-shelf IP that other companies – even NVIDIA’s competitors – will get reasonable access to.

Givet tid och att ingen konkurrensmyndighet sätter tänderna i detta så har Nvidias historiska beteende talat emot att de kommer fortsätta att vara generös med ett IP de äger. Konsumenterna glömmer snabbt men jag har inte glömt av Geforce Partner Program t.ex.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

@UndaC: är nVidias uppköp av ARM ett ämne att ta upp på fredagsfokus? Det finns ju många infallsvinklar att ta upp och vad detta kan leda till.

Visa signatur

HTPC

Permalänk

Ingen som undrar över SoftBank ansvar i affären? Läser i kommentarerna att Nvidia kommer göra både det ena och det andra, men tydligen så litar SBG på dom. Eller kan det vara så att SoftBank skiter totalt i hur det går för ARM och bara är ute efter pengarna?

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Bembicini:

Ingen som undrar över SoftBank ansvar i affären? Läser i kommentarerna att Nvidia kommer göra både det ena och det andra, men tydligen så litar SBG på dom. Eller kan det vara så att SoftBank skiter totalt i hur det går för ARM och bara är ute efter pengarna?

Jag tror på det andra alternativet.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av arowe17:

@UndaC: är nVidias uppköp av ARM ett ämne att ta upp på fredagsfokus? Det finns ju många infallsvinklar att ta upp och vad detta kan leda till.

Det tycker jag absolut!

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Yes!, låter som en bra deal för oss användare om inte annat.

Det vill säga ARM-cpuer med Nivida grafik med bra drivarrutiner.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bembicini:

Ingen som undrar över SoftBank ansvar i affären? Läser i kommentarerna att Nvidia kommer göra både det ena och det andra, men tydligen så litar SBG på dom. Eller kan det vara så att SoftBank skiter totalt i hur det går för ARM och bara är ute efter pengarna?

Softbank är ute efter pengarna. De senaste åren har de gjort en del mindre goda affärer och behöver definitivt ha in pengar till verksamheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bembicini:

Ingen som undrar över SoftBank ansvar i affären? Läser i kommentarerna att Nvidia kommer göra både det ena och det andra, men tydligen så litar SBG på dom. Eller kan det vara så att SoftBank skiter totalt i hur det går för ARM och bara är ute efter pengarna?

SoftBank är ett förvaltningsbolag så hela deras affärsidé är ju att äga och förvalta andra bolag tills de eventuellt tycker att det är passande att sälja dem. Som det står i artikeln kan Softbank få mer pengar om ARM presterar bra de närmaste åren, så på så sätt bryr de sig väl i hur det går för ARM. Men i övrigt lär de inte bry sig i vad Nvidia gör med ARM så länge som det är lönsamt på kort sikt.

Permalänk
Medlem

Nvidia har varit en självklarhet i depån senaste 5 åren, nu ser jag fram emot 5 år till!

Visa signatur

3900XT - Dark Rock 4 PRO, 48GB 3600mhz, KFA2 RTX3080ti - Phanteks Evolve - RM850x
LG OLED C9 - Samsung Odyssey G9 - Rival 650 wireless - Xtrfy K4
Bärbart: Macbook Pro 15 - i7 2018 & Huawei Matebook 3K - i5 2020 - EGPU: TUF 3070 RTX
Ljud: focusrite 2i2 - KRK rokit RPG5 - sE 2200a
Klav: Akai MPK249, MPD226 & MPK mini

Permalänk

Detta känns inte bra alls. Har tyvärr inget större förtroende för Nvidia och övriga teknik företag kommer sätta sig i motvärn till denna affären.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bembicini:

Ingen som undrar över SoftBank ansvar i affären? Läser i kommentarerna att Nvidia kommer göra både det ena och det andra, men tydligen så litar SBG på dom. Eller kan det vara så att SoftBank skiter totalt i hur det går för ARM och bara är ute efter pengarna?

Jag skulle säga att det inte spelar någon roll ifall Nvidia skulle hålla vad de lovar med att licensiera ut ARMs IP och utveckla det i ett separat bolag. Nvidia själva kommer inte behöva betala för denna IP och kommer snedvrida konkurrensen och bara skapa massor framtida konflikter med ARMs kunder. I slutändan riskerar ARM att få mindre pengar och därför inte längre kunna existera som eget bolag.

Affären kommer inte bli något bra om den går igenom hos myndigheterna.

Dessutom, vilket intresse har ARM att utveckla Mali om ARMs ägare istället sätter ihop ett team för att licensiera Nvidias grafikteknik i samma område? Eller ens om de konkurrerar med Mali genom att deras egna lösningar kör Nvidia och konkurrenternas Mali genom licens från ARM. De som inte heter Qualcomm skulle inte vara så glada över det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niolator:

Vi som varit med ett tag tänker nog främst på 3DFx. Kanske inte riktigt samma sak då det var en konkurrent men de hade några riktigt innovativa lösningar som bara dog när NVidia la ner dem.

Vad tänker du på för "innovativa lösningar" då? De lyckas ju uppenbarligen inte omvandla det till några framgångsrika grafikkort.

3dfx var redan i avancerade stadier av förfall när STB-affären urholkade deras ekonomi och alienerade alla AIB-tillverkare över en natt. Folk har tyvärr även glömt att 3dfx ignorerade implementationer av viktiga tekniska framsteg såsom t.ex. hardware T&L för att bara försöka leverera "mer av samma". Till och med Voodoo5-korten hängde kvar i samma teknologiträd som introducerades med Voodoo2, där den ökade prestandan skulle uppnås genom att koppla ihop flera grafikprocessorer med SLI (!) på kretskortet. När Voodoo5 till sist kom ut på marknaden så fanns det redan snabbare produkter från både ATi och Nvidia.

Jo, jag var också ett bittert 3dfx-fan där i några månader efter kollapsen. Sen var det ju bara att ta sig samman och köpa ett Nvidia-kort -- inte minst för att de just köpt all IP från 3dfx. Företaget i sig var ju redan värdelöst vid tidpunkten, men det var väl åtminstone ganska många anställda som fick fortsatt anställning hos Nvidia.

Permalänk
Medlem

Ett tag i alla fall...

Visa signatur

Intel i7-4790K | Palit GeForce GTX 1080 Super Jetstream | Noctua NH-D15 | Corsair Vengeance Low Profile 32GB DDR3 PC3-12800 | Samsung SSD 840 EVO 250 GB | Asus Z97-A

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Niolator:

Ja, förra gången de köpte upp ett stort företag lade de bara ned den verksamheten. Det ser inte bra ut för ARM.

Är det Mellanoxuppköpet från 2019 du tänker på?

https://www.sweclockers.com/nyhet/27178-nvidia-forvarvar-data...

Mig veterligen går det tvärt om som en dans på den fronten med bra tillväxt.
Eller jag har missat nå stort uppköp sen dess?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Hejdå Intel. Det var kul så länge det varade.

Visa signatur

Men must be governed. Often not wisely, I will grant you, but they must be governed nonetheless.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Petterk:

Dessutom, vilket intresse har ARM att utveckla Mali om ARMs ägare istället sätter ihop ett team för att licensiera Nvidias grafikteknik i samma område? Eller ens om de konkurrerar med Mali genom att deras egna lösningar kör Nvidia och konkurrenternas Mali genom licens från ARM. De som inte heter Qualcomm skulle inte vara så glada över det.

Att Mali blir kvar om affären går igenom är inte en självklarhet, men finns ett par anledningar

1. Forward-renderer (Geforce) vs tile-based deferred renderer (Mali med TBDR). Det är en rätt stor teknisk relevant skillnad mellan dessa två sätt att designa GPUer. Geforce+ARM passar bättre för bärbara datorer om man tänker sig köra Windows på dem. TBDR är långt vettigare på mobiler samt även bärbara med Linux om man håller sig till OpenGL ES samt Vulkan (Vulkan har till skillnad från DX12 explicit stöd för TBDR).

Exakt hur värdefullt TBDR kan vara lär vi bli varse när Apple silicon släpps, det vi sett från hur Shadow of the Tomb Raider flöt på A12Z ställt mot AMD/Intels absolut snabbaste iGPUer borde ge en vink om hur överlägset TBDR är i system som är kraftigt TDP och framförallt RAM-bandbreddsbegränsade. TBDR har absolut nackdelar, men dessa nackdelar blir mer ett problem i lägen där man har möjlighet till hög VRAM-bandbredd och stort TDP-utrymme.

2. Licensiering. Varför skulle Nvidia vara intresserad att licensiera IP för Geforce-serien? Är det inte sannolikare och vettigare att man vidareutvecklar Mali just som tekniken som andra kan licensiera. Nvidia har nog både kunskaper och patent som kan få Mali riktigt konkurrenskraftig mot t.ex. Adreno.

3. Få in CUDA även på Android-mobiler. Här kan naturligtvis Qualcomm känna sig lite åsidosatta, men om Mali finns kvar känns det som en rejäl lågoddsare att Nvidia fixar CUDA-stöd även för Mali. Det skulle behövas något sådan på Android-sidan som motpol mot Apples Metal compute (som finns både för iOS och MacOS). CUDA stöd ger också implicit stöd för Intels OneAPI då det innehåller en CUDA-backend.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Tiden får utvisa detta. Som jag nämner är jag något skeptisk till utfästelser som görs just nu då Nvidia såklart är extremt försiktiga med vad de säger med tanke på magnituden av detta uppköpet. Självklart så påstår dom att dom kommer fortsätta att licensiera ut IP:n som tidigare men med tanke på Nvidias approach till nedstängda standarder historiskt sett så är jag rätt skeptisk.

Jens kan dock inte sitta och myta i offentligheten - sånt agerande kan vara direkt brottsligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

2. Licensiering. Varför skulle Nvidia vara intresserad att licensiera IP för Geforce-serien? Är det inte sannolikare och vettigare att man vidareutvecklar Mali just som tekniken som andra kan licensiera. Nvidia har nog både kunskaper och patent som kan få Mali riktigt konkurrenskraftig mot t.ex. Adreno.

Hur ska Nvidia driva utvecklingen av Mali som till stor del görs i Europa inkl i Norge? Och samtidigt hålla ARM som ett eget och separat bolag?

Nvidia har tidigare gått ut med att de är redo att licensiera sina GPUer, det är bara att ingen hoppade på det. Nvidia anpassade Ampere för SoCs innan det kom några desktop-kort, så nog finns det teknik att licensiera och nog kan de ge kunder en custom GPU även i det området. Nu skulle de kunna överföra rättigheter till det framtida dotterbolaget och licensiera det genom ARMs försäljningsnätverk.

I övrigt riskerar företagen att vända sig till AMD och resterna av Imagination (deras GPUer ser i princip fortfarande ut som Apples), i mindre mån Vivante om de upplever att Mali inte får prioritet. Det i sig är inte dåligt, men det riskerar att skapa fragmentering hos SoC-leverantörerna där olika segments kretsar har olika GPUer/leverantörer och därav en annan bas för drivrutiner/BSP. Alternativen till Mali är sällan bäst från typ segmentet smarta klockor till high-end telefoner och surfplattor, TV/STB SoCs o.s.v. utan leverantörerna riskerar att gå tillbaka till ett mer uppbrutet utbud.

Samsung Electronics kanske klarar av att hantera Qualcomm-kretsar med Adreno-grafik blandat med modeller/varianter med Samsung-kretsar med Mali-grafik, men ska också kretsar med grafik från Imagination, Vivante och AMD blandas in i den mixen kommer inte drivrutinerna och programvaran vara lika bra som idag. Den fragmenteringen är ju tvärt om mot vad Apple gör, där allt ska ha samma features och i grunden kommer köra samma drivrutiner från smartklocka upp till arbetsstation.

Permalänk

Jahaaaaa.... så det är därför grafikkorten blivit så stora redan denna gen. Man bereder plats för en fullblodad PC på en liten kant av kortet.
Ser nästa release speccar framför mig:

Geforce RTX4xxx - Geforce graphics card /incl SoC
RTX4900, Arm Cortex-X2 Ti, 16 GB RAM, and 512GB eMMC
Full range of IO ports.
5-slot design incl case and DC adapter.
Linux and WindowsOnARM ready

Men jag är faktiskt orolig för prisutvecklingen. Kommer bli oerhört irriterande om framtidens SoC's priser utvecklas enligt samma oförskämda trend som nvidias GPU-priser gjort.
Köplusten till RTX3xxx tog sig en dip där, då det går upp för mig att Nvidia har så maffiga marginaler och gjort sig stormrika på bekostnad av att bränna hål i konsumenters plånböcker, till den grad att de med enkelhet kan köpa företaget bakom världens mest populära CPU-arkitektur.

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

När man läser kommentarerna i denna tråd undrar man om man läser en sida för konservativa teknikpessimister!

Är det ingen som ser de potentiella fördelarna med detta?

  • Nvidia gör faktiskt var de säger: vi som kunder får äntligen en ersättare för x86, något som kommer ge oss snabbare och framförallt långt mer energieffektiva datorer

  • Nvidia gör vad rätt många tror de kommer göra: vi som kunder lär se en kraftig uppgång för RISC-V och en oanad snabba övergång till en modern ISA som samtidigt också är helt öppen

Andra fallet kräver i praktiken att något företag likt Intel går all in på RISC-V. RISC-V är faktiskt ett år äldre än ARM64, men mognadsgraden hos verktyg och operativsystem är idag inte i närheten vad det är hos ARM64. Det behövs någon likt Intel, Nvidia, Apple eller liknande som historiskt ha lagt enorma resurser på just förbättra verktyg och OS-stöd för "deras" CPU-arkitektur!

Värsta som kan hända i min värld är att Apple misslyckas med Apple silicon, Arm affären havererar på ett sätt som blir förödande för Arm CPUer och vi blir sittande ett par årtionden till med en CPU-design som med råge passerat sitt bäst-före datum. Var är alla nu som tjatade om att framtiden är flera CPU-kärnor och liknande? Om det är framtiden är det kanske lämpligt att basera den framtiden på ARM64 eller RISC-V som faktiskt är specifikt designade runt de idéer man anser vara optimala för att programmera multitrådade program.

Personligen ser jag största vinsten i att ARM64 (och RISC-V men kan tyvärr vara i något mindre uträckning, vi vet inte innan det börjar dyka upp "high-end" RISC-V) är att man designat ISA runt att maximera ILP. Det verkar också fungerar givet att både Apple och Arm har CPUer som utför >50 % mer än topp-modellerna av x86 räknat per cykel.

Varför i hela friden skulle de göra det? Värdet i Arm är bl.a.

"An astounding 180 billion computers have been built with Arm — 22 billion last year alone. Arm has become the most popular CPU in the world."

Det lär vara minst 20-30 gånger fler än totala antalet x86 CPUer som någonsin sålts. Lär faktiskt sålts fler Arm-baserde CPUer senaste året än det sålts x86 CPUer totalt.

Sen är det tyvärr så att Arm aldrig har varit öppet, från dag 1 har Arm ISA kontrolleras av ett enda företag. Fördelen är att finns en väldefinierad specifikation som alla måste hålla sig till (ett krav Arm ställer på de som licensierar tekniken är att man inte skapar egna utökningar), nackdelen är att det alltid varit ett enda företag som helt kontrollerar utvecklingen av det som länge blivit världens mest använda CPU-arkitektur.

Apple verkar ha en licens utan tidsgräns för Arm ISA, då de tillverkar sin egen mikroarkitektur är riktningen Arm Cortex serie tar helt irrelevant för Apples del. Men de måste ändå rätta sig efter den riktning ISA tar, fast finns i.o.f.s. noll anledning för Arm (oavsett vem som äger dem) att inte lyssna på kunderna runt vad de borde stoppa in i ISA.

Att ISA fortsätter vara helt koherent är kritiskt då det säkerställer att oavsett vem som stoppar in resurser i kompilatorer så gynnas alla. Jämför det med x86 sidan där Intel har egenintresse i att specifikt lägga resurser på de funktioner man är ensam om, är affärsmässigt helt vettig för Intel att pusha AVX512 så hårt (oneAPI, MKL och liknande gör det väldigt enkelt att utnyttja AVX512 i program).

Förlåt mig men har du kollat i spåkulan och vet exakt vad Nvidia har för planer och vad de kommer att göra?

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Förlåt mig men har du kollat i spåkulan och vet exakt vad Nvidia har för planer och vad de kommer att göra?

Missade du ordet ”potentiella” i inlägget?

Permalänk
Medlem

Katastrof

Permalänk
Datavetare

Jensen sa vad nog många gissade igår:

"Nvidia-Branded ARM CPUs Are a Possibility"

Föga oväntat verkar huvudmålet med att köpa Arm vara att kunna driva Arms serversatsning, Neoverse, i en riktning som är perfekt match för Nvidia. Nvidia har nu alla de kritiska komponenterna för en modern server: CPU, GPU, "NPU" samt världsledande I/O (Mellanox).

Nvidia plockar fram de riktigt stora kanonerna när de tar sikte på framförallt Intel i datacenter. Microsoft tog ju in Stones för Win95 lanseringen, kanske dags för Nvidia att ta in AC/DC

Skrivet av Petterk:

Hur ska Nvidia driva utvecklingen av Mali som till stor del görs i Europa inkl i Norge? Och samtidigt hålla ARM som ett eget och separat bolag?

Nvidia har tidigare gått ut med att de är redo att licensiera sina GPUer, det är bara att ingen hoppade på det. Nvidia anpassade Ampere för SoCs innan det kom några desktop-kort, så nog finns det teknik att licensiera och nog kan de ge kunder en custom GPU även i det området. Nu skulle de kunna överföra rättigheter till det framtida dotterbolaget och licensiera det genom ARMs försäljningsnätverk.

I övrigt riskerar företagen att vända sig till AMD och resterna av Imagination (deras GPUer ser i princip fortfarande ut som Apples), i mindre mån Vivante om de upplever att Mali inte får prioritet. Det i sig är inte dåligt, men det riskerar att skapa fragmentering hos SoC-leverantörerna där olika segments kretsar har olika GPUer/leverantörer och därav en annan bas för drivrutiner/BSP. Alternativen till Mali är sällan bäst från typ segmentet smarta klockor till high-end telefoner och surfplattor, TV/STB SoCs o.s.v. utan leverantörerna riskerar att gå tillbaka till ett mer uppbrutet utbud.

Samsung Electronics kanske klarar av att hantera Qualcomm-kretsar med Adreno-grafik blandat med modeller/varianter med Samsung-kretsar med Mali-grafik, men ska också kretsar med grafik från Imagination, Vivante och AMD blandas in i den mixen kommer inte drivrutinerna och programvaran vara lika bra som idag. Den fragmenteringen är ju tvärt om mot vad Apple gör, där allt ska ha samma features och i grunden kommer köra samma drivrutiner från smartklocka upp till arbetsstation.

Du har helt rätt i att Nvidia inte alls verkar bekymrade över att licensiera ut Geforce. Hittar inget konkret runt just Ampere, menade du kanske Kepler då bl.a. AnandTech rapporterar om att Nvidia 2013 pushade sin IP som möjlig att licensiera av 3:e part?

Enda jag hittar om just Ampere är att datacenter var prio #1.

Finns ju massor med saker Nvidia kan tillföra Mali ändå. En sak Geforce inte kan matcha Mali är perf/W i lägen där absolut effekt är väldigt låg. Tegra har ändå hittat sina användningsområden, men det är primärt inte som GPU utan som GPGPU. Och att man vill använda Tegra för GPGPU har egentligen inget med Geforce HW att göra, det är helt en effekt av att man vill ha tillgång till CUDA.

CUDA är "free as in beer", kollar lite på licensen ser man att Nvidia verkligen sett till att ingen bara kan ta ramverket och porta det till någon annan GPU-arkitektur. AMD har dragit det så långt man nog vågar med sitt HIP, man har till och med utvecklat en s.k. transpiler för att "kompilera CUDA till motsvarande HIP". Problemet med en sådan lösning är att man alltid kommer ligga ett par steg efter och är hela tiden Nvidia som sätter agendan då de kontrollerar CUDA, vissa saker i HIP är redan gammal skåpmat sedan Volta. Det HIP använder har potentiella race med Volta och senare p.g.a. tillägget independent thread scheduling (krävs bl.a. för vissa ISO C++ funktioner på GPU).

CUDA lär komma till Mali väldigt snabbt, för rent tekniskt lär det inte vara så komplicerat att stödja CUDA på andra GPUer. Det lyfter värdet väldigt mycket för Mali över andra konkurrenter. Precis som Geforce bland forward renderer kretsarna blir då Mali ensam bland TBDR kretsarna med stöd för världens överlägset mest använda ramverk för GPGPU.

Ser inte hur övriga skulle kunna vända sig till så många andra än Imagination, ett företag som i det här läget knappt verkar ha någon GPU-verksamhet kvar. Vet att Samsung har ett avtal med AMD, gissar att det handlar om framtida konkurrenter till Qualcomm/Microsoft SQ1: d.v.s. ARM64 baserade kretsar för Windows on ARM64. TLDR-kretsar må fungera under Windows, men det är långt ifrån optimalt givet att DX11/DX12 saknar funktioner för att explicit dra nytta av egenskaperna hos TLDR. Svårt att se Samsung använda något som RDNA i mobiler, det lär knappast kunna konkurrera med Adreno, Mali och Apples TLDR baserade GPUer i det kontextet. Precis som Geforce inte var vettig i det kontextet.

Ser inte riktigt heller problemet med drivrutiner. Rimligen är det AMD som tillverkar drivarna åt Samsung om man kör RDNA, det är i alla fall Arm som tillhandahåller drivarna till Mali, Qualcomm som tillhandahåller drivarna för Adreno (där kommer allt från Qualcomm då de är ensamma om använda Adreno) samt Nvidia som tillhandahåller drivarna för Geforce.

Sist har Nvidia väsentligt mer kunskap och patent runt GPUer än vad Arm har, så finns rimligen massor med saker de kan tillföra Mali-teamet här. Det även om Mali-teamet fortsätter som en separat enhet.

Skrivet av Dizzö:

Förlåt mig men har du kollat i spåkulan och vet exakt vad Nvidia har för planer och vad de kommer att göra?

Framgick det inte att min spåkula hade rätt stora slängar av myrornas krig?

Beskrev tre huvudfall, 2/3 tycker i alla fall jag verkar rätt positiva så oddsen ser ju fina ut

Enda gör Nvidia vad de säger: win!
Eller så gör Nvidia vad många tror de kommer göra och många tror det ger RISC-V jackpott: win!
Eller så havererar affären, vi blir fast ännu ett par decennier med en CPU-arkitektur som passerat bäst-före: ...

Sista är i.o.f.s. inte garanterat att det måste bli dåligt, så 2/3 bra är kanske till och med pessimistiskt!

För att ge den sista lite kontext. Innan Cortex A76 viftade även jag bort ARM64 med motiveringen: visst ökar prestanda 20-30 % per år, men hur imponerande är det när man ändå ligger klart efter AMDs/Intels CPUer?

Med Cortex A76 nådde man ungefär samma mängd utfört arbete som AMD/Intel per cykel. Nu tänkte de flesta: nu kommer Arm få se hur svårt det är, här slår man rimligen i en vägg.

12 månader senare släpptes Cortex A77 designen som var 25-35 % snabbare än Cortex A76. 12 månader efter det släpptes Cortex A78 och Cortex X1. Cortex X78 är "bara" ~7 % snabbare än Cortex A77, fast den lyckas med det på 4 % färre transistorer än Cortex A77. Så en normal x86 uppgradering, fast man lyckades minska kretsen storlek! Cortex X1 smällde på med >30 % högre heltalsprestanda och upp till 100 % högre flyttalsprestanda (rent specifikt ökades SIMD kapacitet med 100 %).

Ställ det med hur fantastiskt vi tycker det är när Sunny/Willow Cove ökar IPC 20-25 % över Skylake (så 20-25 % på 5 år) och det är rejäl entusiasm runt Zen3 för den kan säker blir 15-20 % snabbare än Zen2 (vilket tyvärr placerar Zen3 efter Coves då del av lyftet förväntas komma från frekvens, 20-25 % för Coves är enbart IPC ökningen)! Fast det är inte precis 12 månaders kadens där och man är nu inte bara omkörd av Apple, man är även omkörd av Arm där gemensam nämnare än ARM64!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

... när de nu explicit sagt att de ska fortsätta i samma anda så har vi i alla fall ett uttalande de kommer konfronteras med om de börjar dumma sig.

Finns väl en risk att de gör som många företag i dataspelsbranschen och hävdar att uttalandet var sant därför att de höll fast vid sina "löften" i några månader.

Skrivet av Fulci:

... Nu när Intel börjar producera GPU kommer de kunna erbjuda enhetliga datacenter-system där det är Intel överallt i hårdvara och mjukvara. ...
Det Nvidia kommer tjäna pengar på är enhetliga datacenterlösningar där det sitter Nvidia i alla viktiga komponenter...

I förlängningen kan jag även se enhetliga lösningar i spelkonsoler och, på längre sikt, konsumentdatorer.
AMD tillverkar redan APUer, Intel är på väg i den riktningen, varför skulle inte Nvidia vilja ta sig in på den marknaden också?