Köpråd TV apparater QLED vs. OLED

Permalänk
Medlem

Köpråd TV apparater QLED vs. OLED

Hej!

Jag har tittat på många guider och läst och våndas lite över hur jag skall kunna välja en ny TV i detta hav av TV apparater.

Jag har fastnat vid Samsung QLED QE65Q90R som visserligen är över min budget och LG OLED65E9 som är ungefär på den budget där jag velat hamna.

Det jag våndas över är just QLED eller OLED.

Senaste TVn jag köpte var säkert för 10 år sedan. Jag tror definitivt att vilken TV jag än väljer så kommer den nya vara bättre.
MEN min gamla TV är en Samsung och det låter som om den vart tidig för "oled" teknologin. Dioderna/pixlarna eller vad det är skall tändas o släckas lite var för sig.
Jag håller med att när man ser en "ljus" bild är den, eller var för sin tid, grym!
Men så fort det var mörka scener i en film så var det att man knappt kunde se vissa scener. Det blev så himla mörkt.

Mitt användningsområde för TVn:
Kommer skaffa PS5 så det kommer bli mycket spel såklart.
Kommer även använda PS5an för att se blueray filmer.
Vi har även en dator kopplad där vi tittar på youtube, HBO och netflix.

Placering:
Tvn kommer vara placerat i ett vardagsrum med gardiner som täcker nästan hela fönsterna. Gardinerna är inte helt täckande så det blir inte helt mörkt i lägenheten utan det kommer sippra in en del ljus.

Jag vill inte få en tv apparat till där man ör besviken för att man inte ser något då någon scen i en film är lite mörkare.
Nu kanske Game of thrones är ett sjukt kasst exempel men sista avsnitten så kunde varken jag eller sambon någonting på den nuvarande tvn vilket var otroligt frustrerande.

Vad har ni för tips och tankar?

Permalänk
Avstängd

Köpte du verkligen en OLED för 10 år sedan? Måste ju kostat en förmögenhet?

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Kan du vänta till black friday så kika på lg oled 65cx som är senaste versionen.

Hifiklubben hade jubileumserbjudande på samsungs Q9* serier. Finns tråd här på forumet då fick man även med en samsung g7 eller robotdamsugare på köpet

Visa signatur

E2160 @ 3,2 , scyte infinity, p35 ds3, 4gb corsair 800mhz, Sapphire 5850 1gb. Intel x-25 V 40gb, 1x western digital black. /laptop amd x2 2.2ghz 3gb 5730.

Permalänk
Medlem

@Lagerlöf:
Haha den samsung TV jag köpte hette inte att den hade "OLED" teknik men den hade liknande funktion beskriven som är dagens OLED pixlar som tänds och slocknar vid svart.
Gick på en 16- 18 000 då tror jag.

Sen vad vet jag, de kanske bara skrev att den var flashigare än vad den var ;P

Permalänk
Avstängd
Skrivet av VV00d13:

@Lagerlöf:
Haha den samsung TV jag köpte hette inte att den hade "OLED" teknik men den hade liknande funktion beskriven som är dagens OLED pixlar som tänds och slocknar vid svart.
Gick på en 16- 18 000 då tror jag.

Sen vad vet jag, de kanske bara skrev att den var flashigare än vad den var ;P

Låter som någon drog till med försäljningsknep, för så vitt jag vet är OLED en helt annan teknologi än LED/QLED.

Men här har du guiden som Laxpudding alltid hänvisar till

Hur långt bort från TV:n sitter du? Tyckte min 65" var stor

https://www.sweclockers.com/artikel/28511-sweclockers-guide-t...

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Bildexpert 📺

@VV00d13: Det du köpte då var säkerligen en LCD med de första generationerna FALD-lösningarna. En matris av lysdioder i bakgrundsbelysningen som släcker ned zonvis om en 50-100 zoner. De var ganska otrimmade från början och kunde klippa nivåer.

Idag är apparaterna betydligt bättre på alla sätt och den typen av problem är främst en fråga om inställningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Låter som någon drog till med försäljningsknep, för så vitt jag vet är OLED en helt annan teknologi än LED/QLED.

Men här har du guiden som Laxpudding alltid hänvisar till

Hur långt bort från TV:n sitter du? Tyckte min 65" var stor

https://www.sweclockers.com/artikel/28511-sweclockers-guide-t...

Säkert

Jag har inte jätte stort vardagsrum då det blir kanske 3m till tvn

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@VV00d13: Det du köpte då var säkerligen en LCD med de första generationerna FALD-lösningarna. En matris av lysdioder i bakgrundsbelysningen som släcker ned zonvis om en 50-100 zoner. De var ganska otrimmade från början och kunde klippa nivåer.

Idag är apparaterna betydligt bättre på alla sätt och den typen av problem är främst en fråga om inställningar.

Att det slocknar i zoner låter bekant.
Men det var så länge sedan att vad som helst kanske låter bekant.