Köpråd TV apparater QLED vs. OLED
Hej!
Jag har tittat på många guider och läst och våndas lite över hur jag skall kunna välja en ny TV i detta hav av TV apparater.
Jag har fastnat vid Samsung QLED QE65Q90R som visserligen är över min budget och LG OLED65E9 som är ungefär på den budget där jag velat hamna.
Det jag våndas över är just QLED eller OLED.
Senaste TVn jag köpte var säkert för 10 år sedan. Jag tror definitivt att vilken TV jag än väljer så kommer den nya vara bättre.
MEN min gamla TV är en Samsung och det låter som om den vart tidig för "oled" teknologin. Dioderna/pixlarna eller vad det är skall tändas o släckas lite var för sig.
Jag håller med att när man ser en "ljus" bild är den, eller var för sin tid, grym!
Men så fort det var mörka scener i en film så var det att man knappt kunde se vissa scener. Det blev så himla mörkt.
Mitt användningsområde för TVn:
Kommer skaffa PS5 så det kommer bli mycket spel såklart.
Kommer även använda PS5an för att se blueray filmer.
Vi har även en dator kopplad där vi tittar på youtube, HBO och netflix.
Placering:
Tvn kommer vara placerat i ett vardagsrum med gardiner som täcker nästan hela fönsterna. Gardinerna är inte helt täckande så det blir inte helt mörkt i lägenheten utan det kommer sippra in en del ljus.
Jag vill inte få en tv apparat till där man ör besviken för att man inte ser något då någon scen i en film är lite mörkare.
Nu kanske Game of thrones är ett sjukt kasst exempel men sista avsnitten så kunde varken jag eller sambon någonting på den nuvarande tvn vilket var otroligt frustrerande.
Vad har ni för tips och tankar?