Permalänk
Livsnjutare 😎

De bästa brädspelen!

Nu när höstens mörker faller på och de två största världsproblemen vi har idag är COVID-19 och allas våran skärmtid, vad passar då bättre än att tipsa varandra om klassiska brädspel (och kortspelen) som för familj och vänner tillsammans!

Jag tänkte att vi här kunde samla de bästa brädspelen genom tiderna, nya eller gamla - det spelar ingen roll!, bara underhållningsvärdet är på topp!
Ett spel kan ha många utgåvor och det är inte helt ovanligt att de första/äldre utgåvorna är mer genomarbetade än de senare inkarnationerna... vad tycker du?, dela med dig i tråden!

En anekdot:
När jag var barn spelade vi som familj aldrig mycket bräd/kort -spel, men mina kusiner på mammas sida gjorde det och jag kan minnas avundsjukan jag hade då de verkade ha så roligt ihop och de umgicks på ett helt annat sätt...
Mina föräldrar var ofta upptagna med att laga mat eller elda i pannan osv.. vardagliga saker.

Detta har jag velat ändra på till mina egna barns uppväxt, och nu börjar vi ha ganska många brädspel/kortspel - några sämre och några guldkorn.
Många blir liggande dock och borde väl säljas av/sänkas till second-hand då de tar mycket plats... 🙈

Tips!
För att lättast få samma uppdelning jag har i mina bidrag nedan, välj att ”citera” mitt inlägg och sudda sedan bara bort citat-koden och ändra text/bilder

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Livsnjutare 😎

Drakborgen
Utgivet: 1985
Antal spelare: 1-4
Ålder: 10+
Ungefärlig speltid: 60min

Jag minns att jag spelade detta när jag gick hos min dagmamma på 90-talet... Vad kan jag ha varit, runt 8 år kanske ?
Oavsett så hade man på den tiden trehundra kilo fantasi och vad passade då bättre än riddare, skelett 💀🦴, mordiska fällor 🩸🔪en stor skatt med en eldsprutande drake som vaktade den...🐉 🔥

Fler bilder
Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Livsnjutare 😎

Monopol
Utgivet: 1935
Antal spelare: 2-6
Ålder: 8+
Ungefärlig speltid: 60-240min

Detta är ju en klassiker, annat vore att ljuga!
Alla måste väl ha spelat monopol någon gång i sitt liv?, det är lika vanligt som modersmjölk efter födseln skulle jag påstå.

Det behöver ju ingen närmare presentation, men förtjänar utan snack en plats på denna listan!

Det finns många taktiker i detta spel, och det kan vara både eufori eller en tortyrliknande upplevelse att ta sig igenom spelet beroende på om det går bra eller dåligt... 😬

Även här föredrar jag de äldre spelen från början/mitten på 90-talet då jag var barn.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Avstängd

Är det bara tips eller gäller diskussion också?

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Meathim:

Är det bara tips eller gäller diskussion också?

Detta är ju ett forum, så det klart man skall få diskutera!, men främst tips
Kan lätt bli att det spårar iväg - å andra sidan är det lätt att se vad som är tips och inte om man har bild på spelet och titeln är fetmarkerad

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Livsnjutare 😎

Cluedo
Utgivet: 1948
Antal spelare: 2-6
Ålder: 8+
Ungefärlig speltid: 60-120min

Ännu är ju en klassiker, jag kör på här
Detta spelet har faktiskt mestadels gått under min radar, även om jag vetat om att det funnits hela tiden.

Ett mord på en herrgård. Sex misstänkta.
Du skall nu söka igenom herrgården efter ledtrådar och ställa listiga detektivfrågor.
Den som först löser fallet vinner!

Fan fact: Namnet Cluedo kommer från ihosättningen utav orden "Clue" och "Ludo" - dvs. Ledtråds-fia.

Återigen är jag sucker för de äldre utgåvorna som känns mer genomarbetade än nya versioner 🙄

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Avstängd

Twilight Imperium 4th Edition
Utgivet: 2017 tror jag
Antal spelare: 4-6
Ålder: 14+
Ungefärlig speltid: En hel fucking dag (Minst 6h)
Svårighetsgrad: 9/10

Jag la till en rad om hur komplicerat och svårt spelet är, kan ju vara intressant.

Sjukt roligt spel, men extremt komplicerat. Men man lär sig efter en match eller två om man spelar med folk som har koll på reglerna, finns bra tutorials på youtube också.

Gillar man mer avancerade brädspel så är detta nog ett av de bästa alternativen som finns

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Terraforming Mars
Utgivet: 2017 (Kan dock varit ett kickstarter-projekt redan innan)
Antal spelare: 1–5
Ålder: 12+
Ungefärlig speltid: 80min (Men detta varierar kraftigt beroende på spelvana osv)

Detta var det första spelet jag fastnade för när jag för ungefär 3 år sedan gick med i en brädspelsklubb i Göteborg och var mycket populärt på brädspelskvällarna på Sci-Fi Bokhandeln samtidigt.
Det är ganska enkelt att lära sig även om man inte har brädspelsvana innan men ändå mycket strategi och visuellt väldigt snyggt.
Jag är för dålig på att förklara utan att det blir spretigt så detta får bli ett rent tips.

PS. Finns som ett riktigt välgjort och snyggt datorspel på Steam också.

Visa signatur

i7 8700k 5.1ghz egengjord delid | 32gb G.Skill Trident Z RGB 3600mhz cl15 | MSI Suprim X 3070ti
https://valid.x86.fr/uudh64

Permalänk
Medlem

Afrikas stjärna. Från c:a 7 år uppåt. Det spelades mycket redan på 50-talet i Finland, och är fortfarande populärt.

Visa signatur

Fagerja

Permalänk
Medlem

Brass: Lancashire
Utgivet: 2018
Antal spelare: 2-4
Ålder: 14+
Ungefärlig speltid: 60 - 120 min

Utspelar sig under Englands industrirevolution 1770-1870. Man bygger industrier i form av tiles som man kan placera på olika orter. De 5 olika industrityperna fungerar på unika sätt. Målet är att samla både inkomst för varje runda men också poäng, och det får man när dessa industri-tilesen vänds. Cotton mills och ports vänds när man säljer, coal mines och iron works vänds när spelare använt upp de enheter av resursen de industrierna gjort tillgänglig. Det coola är att man såklart försöker chaina sin användning av industrier och andra element i spelet från sina egna industri-tiles, men ofta kan det vara smidigare att använda någon annans industri-tile, även fast det också är fördelaktigt för den spelare vars industri man använder. Detta gör att man inte enbart fokuserar på sitt egna network av industrier utan också bygger industri-tiles för att utnyttja andra spelares framtida behov.

Fler bilder
Permalänk
Medlem
Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Dock är väl den tråden lite mer för allmänt snack, denna tråd är mer fokuserad, tänker jag iaf.

Permalänk
Medlem

Smart 10
Utgivet: 2017
Antal spelare: 2-4 eller lag
Ålder: 10+
Ungefärlig speltid: 30 min

Ett väldigt bra quiz-spel. Lätt att ta med och ett spel som jag hittills inte funnit någon som gillat skarpt. Vann årets vuxenspel 2017.

Permalänk
Medlem

Bordscurling
Utgivet: 2012
Antal spelare: 2 eller lag
Ålder: 5+
Ungefärlig speltid: 10 min per set

Det roligaste förfestspel jag någonsin spelat. Kan spelas av alla oavsett ålder eller kön, men fylla kan kraftigt försvåra... haha

Permalänk
Medlem

Gloomhaven!

2-4 spelare

Gloomhaven är brädspelens brädspel. Ett spel så stort att 10 timmar anses vara i underkant. Spelet är ett taktik-spel där du har rollen som en vandrande äventyrare kan utforska både dungeons och gamla ruiner. Gloomhaven är ett enormt innehållsrikt brädspel och du kan välja att spela spelet både som solo-spelare men även med vänner, världen och dina beslut du tar ändras för varje gång du spelar så storyn kommer aldrig bli densamma.

Spelet har belönats med flertalet priser och har ett betyg på 8.9 på en av världens största sajter för brädspel, Board Game Geek.

Gloomhaven is a game of Euro-inspired tactical combat in a persistent world of shifting motives. Players will take on the role of a wandering adventurer with their own special set of skills and their own reasons for travelling to this dark corner of the world. Players must work together out of necessity to clear out menacing dungeons and forgotten ruins. In the process they will enhance their abilities with experience and loot, discover new locations to explore and plunder, and expand an ever-branching story fueled by the decisions they make.

This is a legacy game with a persistent and changing world that is ideally played over many game sessions. After a scenario, players will make decisions on what to do, which will determine how the story continues, kind of like a "Choose Your Own Adventure" book. Playing through a scenario is a cooperative affair where players will fight against automated monsters using an innovative card system to determine the order of play and what a player does on their turn.

Essentially, every turn a player will play two cards out of their hand. Each card has a number at the top, and the number on the first card played will determine their initiative order. Each card also has a top and bottom power, and when it is a player's turn in the initiative order, they determine whether to use the top power of one card and the bottom power of the other, or vice-versa. Players must be careful, though, because over time they will permanently lose cards from their hands. If they take too long to clear a dungeon, they may end up exhausted and be forced to retreat.

https://www.webhallen.com/se/product/262843-Gloomhaven-2nd-Ed...

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Rekommenderar själv starkt Eldritch Horror med tillhörande expansioner. Tid att spela är allt från några minuter till flera timmar allt är beroende på hur man slår och vilka uppdrag/monster man möter under spelets gång. Svårighetsgraden är 4/10. Regelboken är lätt att följa och stegen hur omgången går till samt kör man med expansioner så har man många timmar spelande framför sig tack vare de olika bossarna man kan välja/slumpa fram att möta och olika karaktärerna man kan spela och uppdragen.

Bästa brädspelet

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem

Har ingen nämnt:
Talisman. Ett dungeoncrawler rpg spel med massa olika karaktärer och events som kan ändra dynamiken på 1 sekund.. 10/10 kan jag starkt rekommendera

sedan har vi ju en klassiker: Betrayal at House on the Hill
kan jag starkt rekommendera också, har spenderat måååång timmar på detta spelet med kompisarna.

och sist men inte minst:
Battlestar galactica

har mycket roliga minnen av dessa 3 spelen med kompisarna och familjen

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem

Jag gillar Settlers of Catan och Terra Mystica

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av hypermode:

https://cdn.shopify.com/s/files/1/0246/2190/8043/t/5/assets/c6bcf62ad78d--top-section-product-image-alt.png?v=1581280557
Brass: Lancashire
Utgivet: 2018
Antal spelare: 2-4
Ålder: 14+
Ungefärlig speltid: 60 - 120 min

Utspelar sig under Englands industrirevolution 1770-1870. Man bygger industrier i form av tiles som man kan placera på olika orter. De 5 olika industrityperna fungerar på unika sätt. Målet är att samla både inkomst för varje runda men också poäng, och det får man när dessa industri-tilesen vänds. Cotton mills och ports vänds när man säljer, coal mines och iron works vänds när spelare använt upp de enheter av resursen de industrierna gjort tillgänglig. Det coola är att man såklart försöker chaina sin användning av industrier och andra element i spelet från sina egna industri-tiles, men ofta kan det vara smidigare att använda någon annans industri-tile, även fast det också är fördelaktigt för den spelare vars industri man använder. Detta gör att man inte enbart fokuserar på sitt egna network av industrier utan också bygger industri-tiles för att utnyttja andra spelares framtida behov.

Jisses så sugen jag blev på det där!

Synd bara att inte ha någon att lira med.

Lirade dessa mt mig själv när jag var liten, fördelen var att jag alltid vann. (Hade inga kompisar som barn heller)

Bondespelet:

Vet inte vad det var jag gillade med Bondespelet egentligen, kommer inte ihåg annat än att jag gillade det.

Finans:

Samma där. Kommer just inte ihåg men gillade Finans mer än Monopol.

Hnefatafl:

Hnefatafl. Lirade det inom familjen. Riktigt kul. Har kvar det men det är så loppätet att det knappt håller ihop. Hade ett syskonbarn som gillade att kuta runt och "flaxa" sönder spelplanen. Synd att det inte går att köpa mer. (Algaversionen alltså)

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Bondespelet:
https://www.spelexperten.com/bilder/artiklar/zoom/38010902_1.jpg

Vet inte vad det var jag gillade med Bondespelet egentligen, kommer inte ihåg annat än att jag gillade det.

Kom också ihåg att jag gillade det så köpte det och spelade med dottern.
Tyvärr var det inte alls så bra som jag kom ihåg...

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Svantesson666:

https://blueboxblob.blob.core.windows.net/productimages/460/a15025_.jpg

Bordscurling
Utgivet: 2012
Antal spelare: 2 eller lag
Ålder: 5+
Ungefärlig speltid: 10 min per set

Det roligaste förfestspel jag någonsin spelat. Kan spelas av alla oavsett ålder eller kön, men fylla kan kraftigt försvåra... haha

Jaaaaaaaa!!!!!
Tack underbara människa !!

Detta var delvis anledningen till att jag startade tråden! 😂👏🏼
När jag såg ditt bidrag utav ”Hemma hos medlemmarna” så pratade du just om brädspel och då vet jag det var ett som du pratade extra gott om - det måste varit detta!
Ända sedan dess har det legat och gnagt en idé om att skapa en tråd där vi tipsar varann om brädspel vi ser med glädje, så gjorde slag i saken och tänkte se vad som dök upp...

Har du några andra guldklimpar i ditt skåp ?
Du hade ganska bra samling brädspel på videon vill jag minnas !

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

@andreas_dock: Haha. Bjuder på ett spel till i samlingen då. Så kommer det kanske fler vad det lider...

Pandemic
Utgivet: 2008
Antal spelare: 2-4 (bäst om man är 4)
Ålder: 10+ (skulle nog säga 13+)
Ungefärlig speltid: 60 min

Ett spel i tiden (tyvärr). Ni spelar som ett lag mot spelet i sig. En pandemi har drabbat världen och det är er uppgift att försöka utrota den. Ni spelar med olika roller som alla har sina specialiteter. Kul spel men reglerna är rätt så krångliga och spelet är verkligen inte lätt. Behöver spelas en eller två gånger innan man börjar få kläm på det. Spelade spelet en gång i mars med min mor för att utrota corona och vi förlorade (trots att vi omedvetet fuskade). Och se sedan hur det gick! Mitt och min mors fel alltihop alltså.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selmalagerlöf:

och sist men inte minst:
Battlestar galactica
https://cf.geekdo-images.com/imagepage/img/M2YD3quitMTXHsJm5SpEEHWhA5g=/fit-in/300x200/filters:no_upscale():strip_icc()/pic354500.jpg

har mycket roliga minnen av dessa 3 spelen med kompisarna och familjen

Om man har mycket pengar över så finns det ett Battlestar Galactica-paket som säljs i Sverige här:
https://www.ebay.com/itm/Battlestar-galactica-boardgame-with-new-expansion-daybreak-exodus-and-pegasus/174445094296

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Kom också ihåg att jag gillade det så köpte det och spelade med dottern.
Tyvärr var det inte alls så bra som jag kom ihåg...

Nä. Kan ana mig till det. Nostalgin kan vara pissig tillbaks mot en. Skulle ändå vilja ha liret igen. mest på grund av just nostalgi att ha det liggandes i hyllan.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megamannens:

Om man har mycket pengar över så finns det ett Battlestar Galactica-paket som säljs i Sverige här:
https://www.ebay.com/itm/Battlestar-galactica-boardgame-with-new-expansion-daybreak-exodus-and-pegasus/174445094296

Mitt (inkl expansionerna) är fortfarande inplastat, verkar vara en bra investering

Skrivet av Beginner:

Nä. Kan ana mig till det. Nostalgin kan vara pissig tillbaks mot en. Skulle ändå vilja ha liret igen. mest på grund av just nostalgi att ha det liggandes i hyllan.

Bara att köpa, det är lite billigare än ovan

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Livsnjutare 😎

Den försvunna Diamanten
Utgivet: 1951
Antal spelare: 2-6
Ålder: 5+
Ungefärlig speltid: 15-60min

Spelade detta mycket som barn och sådana minnen sitter kvar...
Spelet går ut på att först hitta den stora diamanten och ta sig tillbaka till någon utav de två startpositionerna, men! - även om man inte var den som hittade diamanten kan man fortfarande vinna spelet genom att då finna ett visum (VISA) och ta sig till någon utav startpositionerna innan den som har diamanten gör det!

Ett avslappnat spel med mycket underliggande spänning och som snart tar fart så snabbt någon hittar diamanten, eller blir rånad på sina pengar/ädelstenar...

Fler bilder
Skrivet av fagerja:

Afrikas stjärna. Från c:a 7 år uppåt. Det spelades mycket redan på 50-talet i Finland, och är fortfarande populärt.

Spelet lanserades precis som du säger i Finland under namnet "Afrikas Stjärna" och är således defakto samma spel!

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Settlers of Catan och Cluedo är mina två tips!

Permalänk
Medlem

Smallworld och risk är mina tips Båda riktigt roliga spel, tar ju dock lite tid!

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk
Medlem

Robo Rally!

Går i princip ut på att ta sin robot genom en bana med såväl hinder som hjälmedel genom att programmera den.

En stor behållning i spelet är att man aldrig riktigt bemästrar det. Det går alltid att bli bättre. Bra mix av såväl kort- som långsiktig strategi. Skicklighet är generellt viktigare än (o)tur, även om den senare komponenten kan ställa det rejält för en. Det är dock inte alltid fel, det ger nybörjaren en chans, det är väl precis samma fenomen som gjort Mario Kart så populärt. Alla kan vinna.

Det är nog det enda brädspel jag tyckt varit lika roligt genom alla år. Inte tröttnat än

Nybörjar-protip: lär er använda rullbanden till er fördel, se dem inte som hinder

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

https://i.ibb.co/Y2T3gxj/370908332-8a7ab1c1-7f24-4405-9ff6-4df044a5adb8.jpg
Drakborgen
Utgivet: 1985
Antal spelare: 1-4
Ålder: 10+
Ungefärlig speltid: 60min

Jag minns att jag spelade detta när jag gick hos min dagmamma på 90-talet... Vad kan jag ha varit, runt 8 år kanske ?
Oavsett så hade man på den tiden trehundra kilo fantasi och vad passade då bättre än riddare, skelett 💀🦴, mordiska fällor 🩸🔪en stor skatt med en eldsprutande drake som vaktade den...🐉 🔥

Drakborgen har ju ganksa nyligen haft en kickstarter för att återintroducera den, så till jul hoppas dom att det ska vara klart, alt tidigt 2021! De har tillochmed fått med samma tecknare som gjort originalbilderna till att göra om dem i högupplösta varianter så att det ska vara så likt som möjligt

Edit: https://www.kickstarter.com/projects/fandrake/drakborgen?ref=...

Visa signatur

-~=| Louqe Ghost S1 MKII, Ryzen 5800X3D, Nvidia 4070 FE |=~-