3090 kort med 3x8pin - PSU har endast 2x8pin

Permalänk
Medlem

3090 kort med 3x8pin - PSU har endast 2x8pin

Hej! Beställde ett Asus ROG Strix 3090 kort. Kortet har som rubriken säger, 3st 8pin kontakter. Jag har ett "Seasonic Focus GX 750" nätaggregat som endast har 2st 8 pin PCI-e kontakter.

Min fråga är om jag måste köpa ett nytt nätagg med fler uttag(blir en 850w platinum då)? Eller går det bra att köra med gamla nätagget och använda en daisy-chain på ena kabeln?

Dvs, en kabel som går från 8pin i PSU till kortet, och sedan en till kabel som går till de två kontakterna som är kvar. Följde nämligen med såna kablar med min PSU. 8pin till 2x6+2

Tacksam för svar !

Permalänk
Medlem

Det borde följt med 2 stycken kablar som var och en har 2 stycken 6+2 PCI-E kontakter till ditt nätagg. Således sammanlagt 4stycken 6+2 kontakter - en mer än vad du behöver till ett 3090 kort.

Hur många pinnar det är där kabeln kopplas in i PSUn är oviktigt - så länge du sätter in kabeln i rätt kontakt.

Någon daisy-chaining med de medföljande PSU-kablarna skall du absolut låta bli - finns inga garantier att de är rakt kopplade så att fungerar på det sättet, och inga garantier att det är matchande kontakter heller för den delen. Det kanske funkar om du provar, eller så kanske du orsakar en kortslutning och bränner upp såväl PSU som GPU.

Permalänk
Hedersmedlem

@Woxen Ditt nätaggregat bör ha två PCIe-kablar med två 6+2 pins kontaktar på varje (dvs. fyra 6+2pin).

Edit: För slö... :/

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Jag fick för mig att du bara behöver använda 2 av kontakterna, och den 3:e är när du ska överklocka och kortet behöver mer kraft.

lite som mina moderkort som har 2x4 pinnar för cpu-kraft, men jag använder bara ena kontakten.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Jag fick för mig att du bara behöver använda 2 av kontakterna, och den 3:e är när du ska överklocka och kortet behöver mer kraft.

Oftast är det nog så, men det beror på exakt hur kortet är designat att fungera. Förhoppningsvis står det i manualen till kortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

@Woxen Ditt nätaggregat bör ha två PCIe-kablar med två 6+2 pins kontaktar på varje (dvs. fyra 6+2pin).

Edit: För slö... :/

@erik_t

Stämmer bra, jag har 2st kablar med 2x6+2 varsitt. Så fyra 6+2 totalt. Däremot så funderar jag på om det går bra, eller om man måste ha 3 separata kablar från PSU till GPU.

Tex så körde jag 1 sådan kabel till min 2080ti (2x6+2) i ett halvår. Sedan såg jag folk på olika forums och YouTube som sa att det är bättre att (läs: man ska) köra två separata kablar så jag böt till det. Dvs jag lät de två extra 6+2 bara hänga.

Och nu säger folk olika om de nya som ska ha 3x8 pins. Duger 2 kablar där man nyttjar 2x6+2 av ena kabeln eller måste man skaffa sig ett nätagg som har minst 3 pcie och köra 3 separata.

Uppskattar att ni tar er tid för att hjälpa=)

Som jag förstår så tycker ni det räcker med nätagget jag har med endast 2 kablar?

Permalänk
Medlem

@Woxen:

Kan man köra separata kablar till varje kontakt så är det ju att föredra - det går mindre ström genom varje enskild ledning då.
Men när nu tillverkaren av nätagget skickar med kablar med dubbla 6+2 kontakter så får man väl utgå från att de kablarna (och nätagget) klarar av att man använder bägge kontakterna samtidigt.

Permalänk
Medlem

Om inte annat kommer det ju märkas när du hivar på full last. Seasonic gör oftast bra grejer, så fullt möjligt att de kan skicka 33 ampere via 1 PCI-E output från nätagget.

Jag tror personligen att du kommer klara dig bra, då du inte snålade när du köpte ditt gamla nätagg.

Permalänk
Medlem

Tackar för hjälpen=)