Tänkte köpa en ny SSD. Funkar mitt moderkort?

Permalänk
Medlem

Tänkte köpa en ny SSD. Funkar mitt moderkort?

Hej jag tänkte köpa en större SSD och har för nuvarande https://www.inet.se/produkt/1902646/asus-z97-a som Moderkort.

Passar en Kingston A2000 1TB M.2 NVMe exempelvis? Eller är den antingen inte kompatibel, finns ingen M.2 plats osv?

Tack i förväg.

Permalänk
Medlem

https://www.asus.com/se/Motherboards/Z97A/

En M.2-plats finns. Den är dock 2xPcie2 så inte lika snabb som de modernare moderkorten. Det borde räcka fint dock.

Edit: 2x pcie 2.0 är bara 1gb/s så du får nog inte ut absoluta topphastigheten ur disken,men det brukar inte göra så stor skillnad i de flesta scenarier. Sata III är ju ännu långsammare så det är inte som att du har något snabbare alternativ.

Visa signatur

Ryzen 5700X3D | ASUS ROG Strix X570-E | G-skill Trident Neo 32 gb 3600mhz
MSI 5090 Suprim SOC|
Samsung 990 pro 4 TB | Adata XPG XS8200 2 TB |
Phanteks Enthoo Evolv X mörkgrå | Seasonic Focus GX 1000 W
Alienware AW3225QF 32" 4K 240 Hz QD-OLED | Logitech G915 | Logitech G502 SE

Permalänk
Medlem

Tack så mycket! ska ändå göra andra uppgraderingar på datorn senare, men är behov av mer minne nu direkt så! Hoppas att hastigheten inte gör allt för mycket för en hårddisk där spel skall ligga

Permalänk
Medlem

Hej
Förlåt om jag kapar tråden lite, är i samma funderingar har ett asus-z97-p.
Funkar det även om man använder alla sata portar redan?
Eller tar m.2 ut en av sata portarna och påverkar det hastigheten till gpu:n tror jag läste det någonstans för länge sedan.

Visa signatur

Henx

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henx:

Hej
Förlåt om jag kapar tråden lite, är i samma funderingar har ett asus-z97-p.
Funkar det även om man använder alla sata portar redan?
Eller tar m.2 ut en av sata portarna och påverkar det hastigheten till gpu:n tror jag läste det någonstans för länge sedan.

Mja, delvis rätt.

Om du sätter in en NVME SSD så händer inget med dina 4 sata portar, de fungerar fortfarande som tänkt.

Men dina 2 stycken x1 slotar kommer att sluta fungera. Det påverkar alltså inte dina x16 slotar, där du lär ha din GPU. Så det är om du har något usb-kort eller något externt ljudkort det kan bli problem.

Sen är det inte världens snabbaste m.2 port så ingen mening att köpa senaste dyra om du inte planerar att flytta den till ny dator snart. Om du tänker flytta den om 2 år eller så finns det nytt på marknaden så det behöver du inte riktigt tänka på.

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Medlem

Okej tack så mycket Sweex.
Nej jag använder inte mina x1 slotar och ska väl uppgradera vad det lider.

Visa signatur

Henx