Iphone 12-serien bjuder på mindre format och premiär för 5G

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Verkar också vara lite mer "drag" / ström med Magsafe vs Qi!

https://www.macrumors.com/2020/10/13/apple-magsafe-charger-15...

Typiskt Apple att strypa QI...

Permalänk
Medlem
Skrivet av MauseRR:

Om apple brydde sig om miljön hade man gått över till usb-c

Handlar ju om mer än så.
Utan laddare kan de göra förpackningen mindre, vilket leder till fler telefoner per leverans vilket i sin tur leder till färre leveranser, och det är nog där vi ser störst miljövinst.

Men ja usb c hade varit trevligt.

De hade dock kunnat inkludera en lightning - USB-A.
Är gissningsvis inte jättemånga som sitter på en laddare med usb c ingång.
Fast de har kanske riktat sig till folk med macbooks, där har vi usb c både i dator och strömadapter.

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

Eller så ser man till att alltid ha systemkameran i ryggsäcken också.
På med ett pannkaksobjektiv så tar den heller inte plats.

Jag håller med delvis att man har med sig mobilen, problemet är att bilderna man tar är mest ett minne för stunden i telefonen.
Det är hemskt tråkigt att ha kvar över tid och ser riktigt tråkiga ut på en skärm/papper etc.

Det säger nog egentligen mer om ditt personliga sätt att använda mobilkameran.
Det är inte så konstigt att mina systemkamerabilder är bättre generellt än mina telefonbilder - när jag släpar med mig systemkameran är jag inställd på fotografering och ägnar mig åt det med större fokus. Men över åren har jag konstaterat att allt fler av mina starkare bilder är med telefonkameran (de senaste fem åren har det varit en iPhone 6s Plus, vid lansering den första och enda modellen med optisk bildstabilisering).

Under för mig normala ljusbetingelser är varken brus eller dynamiskt omfång något större problem med telefonsensorn, och kameran är alltid på plats. Utrymmet i livet för att ägna sig åt fotografering för dess egen skull är mycket måttligt, så även om jag målmedvetet byggt upp ett kompakt kamerasystem, så är det ändå alltid smidigare att inte ha det med sig alls.

Jag skulle vilja ha iPhone 12 Pro Max kamerasystem i iPhone 12 minin. Släng in sensor-skift Hi-Res mode också, borde kunna funka riktigt bra med Apples processorer och mjukvara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

3000:- max för att kunna prata i en telefon så blir ingen av dessa, lägger hellre pengarna på en dator eller en resa.

Man kan göra mycket mer än att prata i en telefon för 3000 kr.

Skrivet av anon2110:

Vilket habegär. Att Apple börjar med 128 GB innebär att minsta modellen funkar för mig. Samma pris som förra modellen. Priset är ett fynd. Betalar man Max 3000 för en telefon är som satt säga att man betalt Max 50K för en bil. Då blir det ingen ny Mercedes utan det blir en begagnad Dacia

Förutom att 3000 kr i mobillandet är som att köpa en ny Kia Rio – inte mest prestanda men välutrustat.

Vill han ha just Apple, ja då blir det begagnat. Typ iPhone 8.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZothOmmog:

Läste att iPhone 12 kommer utan knapphörlurar och laddare.

Låter typiskt Apple.

https://i.imgur.com/hJyL7Cg.jpg

Kommer faktiskt inte ihåg när jag använde ett usb minne sist, airdrop eller molnet löser detta utmärkt.

Knapplurar, skönt vill inte ha fler i skräplådan då jag är nöjd med mina trådlösa.

Laddare, skönt vill inte ha fler i skräplådan då jag har tillräckligt med laddare.
Hoppas IKEA tar efter. Köpt deras rullgardiner sisådär 20st. Har alltså 19 laddare som åkte till tippen. Helt vansinnigt.

Visa signatur

Ny Data NZXT H440--I7 6700K/Kraken x61--Asus Hero Viii--Suprim X 3080--Corsair 2x8Gb--EVGA 1300W 80+gold--Samsung 980 Pro--Asus 27" G-synch
Data 2 MBP13"-15 TBD27" Data 3 HP Z-Book Server HP Micro 8 FreeNAS-11.3

Permalänk
Medlem

Utan laddare blir det inget köp, fullständigt vägrar köpa en laddare för 200 kr efter att ha betalat 10.000 kr för en telefon.
Som en iPhone 7+ användare hade jag behövt en ny laddare vid köp!

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haziza:

Utan laddare blir det inget köp, fullständigt vägrar köpa en laddare för 200 kr efter att ha betalat 10.000 kr för en telefon.
Som en iPhone 7+ användare hade jag behövt en ny laddare vid köp!

folk borde sluta köpa iphones så kanske dom går i konkurs en vacker dag.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Woaini:

Ja jag glömde det. Det handlar bara om processorn...

Får be om ursäkt att jag inte var tillräcklig tydlig. Samma gammal sensor sen Pixel 3. Var är innovationen med Pixel 5? Med resurserna som Google / Alphabet har så borde det inte vara omöjligt att släppa en Äppeldräpare. Processorn gör väldigt mycket. Prata med de som köpte Exynos S20 istället för Snapdragon S20. Det är inte för inte, Samsung släpper en S20 FE 5G med Snapdragon 865 i Sverige för att göra entusiasterna nöjda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zelaron:

Problemet med Apples avvikande måttstock för batteriets kapacitet är att den bara anger hur länge en genomsnittlig användare kan använda telefonen utan att behöva ladda den.

Låt oss t.ex. säga att batteriet har 30% sämre faktisk kapacitet jämfört med batteriet i iPhone 11, men att Apple har gjort sina appar (för genomsnittsanvändaren) 30% mer energisnåla. Vad som på papperet ser ut som en lika bra telefon som tidigare kan t.ex. visa sig kunna spela in 4K-video i högst två timmar, jämfört med tre timmar för den föregående modellen, eftersom det visst inte räknades som genomsnittligt användande.

Har detta någonsin varit ett problem i verkligheten? Apples tidsangivelser brukar vara väldigt träffsäkra (och bygger på mer än deras egna appar). När har det hänt att batteritiden påtagligt försämrats i specifika fall mot föregående generation?
Hur skulle en angivelse av milliamperetimmar hjälpa? Om batteriet så har mindre, lika eller större kapacitet än föregående generation så vet vi ändå inte hur energieffektiv hårdvaran och nya iOS kommer vara.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Haziza:

Utan laddare blir det inget köp, fullständigt vägrar köpa en laddare för 200 kr efter att ha betalat 10.000 kr för en telefon.
Som en iPhone 7+ användare hade jag behövt en ny laddare vid köp!

Kan ju känna att Pro-modellerna borde ha fått en snabbladdare för de är inte så spridda. Den gamla trötta 5W-laddaren kan de ju sluta producera. Har 3 stycken som ligger i byrålådan och skräpar. Trådade hörlurar kunde de ha skippat på alla modellerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaxieTheHatter:

De hade dock kunnat inkludera en lightning - USB-A.
Är gissningsvis inte jättemånga som sitter på en laddare med usb c ingång.
Fast de har kanske riktat sig till folk med macbooks, där har vi usb c både i dator och strömadapter.

USB-A till Lightning kablar säljs ju t.o.m. i mataffären till minimal kostnad och "folk" har högvis av dessa hemma vid det här laget, så nä, mer sånt skräp vill ingen ha skeppat med sin nya telefon.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon2110:

Jag tar ju hellre 500kr lägre pris än att få ytterligare en laddare och trådadw hörlurar i byrålådan.

Exakt men nu är det ju "samma pris" (Enligt Apple) men jag tycker inte det då det är ett annat erbjudande än förra generationen.

Jag håller med jag tar hellre billigare än skräp i kartongen.

Visa signatur

ASUS ROG Maximus XII HERO (WI-FI | Intel i9 10900K | Be-Qiet Straight Power 11 1000W | 32GB G.Skills Ripjaws V 4000Mhz | Nvidia RTX 4090 FE | Fractal Design Define-7 Compact | Noctua NH-D15S | Samsung SSD 970 Pro 512GB NVMe (os), Samsung SSD 980 Pro 512GB (Speldisk)|

Permalänk
Medlem
Skrivet av voro12:

Scrollar igenom sweclockers forumtrådar och div. sociala medier. Provade precis att sänka från 120 till 60 Hz på min mobil, är en väldigt stor skillnad. På datorn ser jag inte samma skillnad, men där scrollar man ju med scrollhjulet i "steg" vilket inte gör det lika tydligt. På en touchskärm märks det direkt hur snabbt skärmen följer efter fingret.

Du upplever inte stuttering när det växlar Hz? eller har du allt eller inget? Ser ingen försämring i färger osv ?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av P-son78:

Exakt men nu är det ju "samma pris" (Enligt Apple) men jag tycker inte det då det är ett annat erbjudande än förra generationen.

Jag håller med jag tar hellre billigare än skräp i kartongen.

Inte för Pro-modellerna. Där får du ju 64GB mer för samma pris.

Permalänk
Inaktiv

För varje år det släpps en ny modell så raljerar folk här på forumet: "Jag vägrar betala så mycket för en mobiltelefon". Det folk glömmer eller inte vet är att elektronik prissätts USD. Svenska kronan har ju skvalpat hej vilt sen mitten av 90-talet. En USD kostade runt 6-7 kronor 2014. Sen klättrade den upp till över 10 kr för att ligga just runt på 8,8kr för en USD. Så visst har telefonerna blivit dyrare, men kika på USD-prisets utveckling istället för det svenska priset.

Permalänk
Skrivet av Snyft:

Har inte någon stor koll på varken Apple eller Android telefoner i dessa prisklasser, speciellt inte mindre då de personligen inte intresserar mig, bang for buck är min preferens och jag har en smärtgräns på 3500:- för en mobil.

Låter smart, är det ett extra simkort man beställer från sina leverantör eller hur funkar det?

Esim, vanligast nu är att man köper till det som en extra abonnemang vid sidan av. Så kan man skippa den klumpiga mobilen när man ska ut och jogga.
Har man en smärtgräns på 3000kr så är det riktigt billiga kinalurar och liknande man får kolla på, lite högre budget så kan det bli en Samsung. Och är man beredd på att betala över 12 000kr för en standardstor mobil idag (6,7"), ja då kan man välja Apples.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Typiskt Apple att strypa QI...

Alla telefoner stryper Qi - tror inte att det finns någon telefon som accepterar ens 15W som är den från EPP från 2015. Apple stryper den vid 7.5W, men med den här grejen åkte gränsen upp till 15W, vad EPP klarar.

Qi har något som heter "PPDE", där en tillverkare kan publicera vad som krävs för att man skall kunna ta ut större effekt än standarden. Samsung har publicerat en sådan standard. Undrar om man kan se Magsafe som en del av samma sak? För när det gäller Apple Watch, som har samma magnetlösning, så går det att ladda den på en vanlig Qi-laddare om man lägger den precis rätt (åtminsone min Series 3). Det krävs inga MFi-chip där.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Typiskt Apple att strypa QI...

Dom stryker inte Qi

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Alla telefoner stryper Qi - tror inte att det finns någon telefon som accepterar ens 15W som är den från EPP från 2015. Apple stryper den vid 7.5W, men med den här grejen åkte gränsen upp till 15W, vad EPP klarar.

Qi har något som heter "PPDE", där en tillverkare kan publicera vad som krävs för att man skall kunna ta ut större effekt än standarden. Samsung har publicerat en sådan standard. Undrar om man kan se Magsafe som en del av samma sak? För när det gäller Apple Watch, som har samma magnetlösning, så går det att ladda den på en vanlig Qi-laddare om man lägger den precis rätt (åtminsone min Series 3). Det krävs inga MFi-chip där.

Fel av mig, verkar tydligen ganska vanligt med detta. Samsung note 20 hittade jag iaf stödjer 10w via QI men hittade ingen som körde 15w utan då är man fast med tillverkarnas speciallösningar.

Skrivet av link77:

Dom stryker inte Qi

Stryper, inte stryker. Men som ovanstående text så var det en miss av mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

Eller så ser man till att alltid ha systemkameran i ryggsäcken också.
På med ett pannkaksobjektiv så tar den heller inte plats.

Jag håller med delvis att man har med sig mobilen, problemet är att bilderna man tar är mest ett minne för stunden i telefonen.
Det är hemskt tråkigt att ha kvar över tid och ser riktigt tråkiga ut på en skärm/papper etc.

Det är fortfarande både ryggsäck och kamerahus som ska med.

Bilderna håller bra om man inte har pixelpeeping som hobby. Jag har ett par tagna med Iphone Xs som vänner velat ha på väggen hemma. Det blev helt okej resultat. Nu när Iphones får ännu bättre kamera och sitt eget råformat lär de ta ett stadigt kliv närmare systemkameror.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NisseG91:

Dom skulle kunna göra vad de vill med sina telefoner men folk skulle ändå köpa. Skulle säga att de flesta företagen inom alla områden har sina skara anhängare som köper allt som produceras av företaget.

Apples skara råkar vara extremt stor, då många bara vill att saker ska fungera(då är ios helt klart smidigare än Android iaf). Detta plus "statusen" att äga en ny iPhone är nog anledningen till att iPhones säljer så bra, snarare än att de faktiskt gör superior phones

Om Apple visade mer lagring, 60+hz eller snabbladdning så skulle det helt plötsligt vara det bästa och viktigaste sedan skivat bröd, eller hur? Men nu när det inte finns, så klassas det som "onödigt" av Apples anhängare.

Med andra ord så har dom lyckats?
Tror folk läser in i detta på tok för mycket. "Dom säljer bara för folk är dumma, det är status, dom har en massa anhängare, osv osv." Deras telefoner ger en bättre allround upplevelse än alla andra och därför säljer dom bra. Det kan vara lite av de övriga ovan också men folk är ju väldigt nöjda med sina iPhones. Det är världens högs värderade företag av en anledning.

Sedan tror jag Apple gynnas extremt av alla haters (android fanboys) som känner sig tvingade att berätta för Svensson hur överlägsna deras (insert brand) är. Samt att man är dum i huvet som köper apple.

Har själv haft android de senaste åren, innan dess Iphone. Jag bytte just för jag var sugen att testa alla highspec telefoner med oled och allt vad det var, samt att Apple höjde priserna hela tiden. Det jag kommit fram till är att det finns bättre skärmar, vassare kameror, snabbare processorer, mer lagring, mer ram, mer Hz etc. Men i helhet finns ingen som levererar en bättre produkt (mjukvara & hårdvara) än apple. Jag tröttnade själv på Apple när dom började höja priserna så mycket runt när Iphone X kom. Men nu har Samsung också fått för sig att typ ta lika mycket betalt så jag vet inte vad som händer.

För tillfället har jag en Oneplus 7 pro som jag köpte för det var 90Hz och en massa fräcka grejer.
Men i helhet är jag så sjukt missnöjd med den. Batteriet suger, kameran suger, det går knappt att prata i telefonen för samtalskvaliten är så dålig, Oxygen os är inte optimerat mot en del appar, telefonen blir orimligt varm till och från etc.
Det enda bra med telefonen är skärmen. Skärmen är verkligen grym med oled och 90Hz.
Resten funkade bra i 8-9 månader, sedan har det gått utför. Innan denna hade jag en Samsung Galaxy note, den var jag så jäkla nöjd med. Jag hade tänkt köpa en till Samsung efter denna men dom höjde också priserna en massa så jag bestämde mig för att snåla lite och köpte en OnePlus.

Så nu blir det att köpa en ny telefon och denna gången vill jag inte snåla. Samsungen var jag ju som sagt väldigt nöjd med men en S20 Ultra(14990kr) kostar ju mer än Iphone 12 Pro max(13795kr). Jag köpte Samsung från början då jag tyckte att Iphone blivit dyrt. Nu vet jag inte riktigt vad jag skall göra..

edit: Såg att det blev vädigt mycket text men för att ge en annan synvinkel

Visa signatur

|MB: MSI X570 GAMING PLUS |CPU: Ryzen 5600X @ 4800Mhz |GPU: ASUS RTX 2070 SUPER ROG Strix |RAM:Corsair Vengeance RGB PRO @ 3600Mhz|SSD Corsair Force MP510 960GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snyft:

Har inte någon stor koll på varken Apple eller Android telefoner i dessa prisklasser, speciellt inte mindre då de personligen inte intresserar mig, bang for buck är min preferens och jag har en smärtgräns på 3500:- för en mobil.

Låter smart, är det ett extra simkort man beställer från sina leverantör eller hur funkar det?

Det sitter ett programmerbart e-sim inbyggt i klockan som man låser upp med abonnemanget. Det finns e-sim i vissa mobiler med, det betyder att du inte behöver sätta in ett simkort i mobilen och slipper vänta på nytt simkort om du byter leverantör. Det gör det över nätet så att säga.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Skrivet av Dinkefing:

Är det fortfarande 720p upplösning på telefonen?

Väldigt tråkigt att de fortfarande kör Lightning men det måste väl finnas en anledning?

Official Lightning connectors contain an authentication chip that was intended to make it difficult for third-party manufacturers to produce compatible accessories without being approved by Apple however, the authentication scheme has been cracked.

För att spara plats annars måste dom bygga in chippet i själva mobilen om dom skulle byta ut mot usb-C . Här har du en länk om du vill läsa lite mer om detta https://discdepotstandrews.co.uk/apple-tristaru2-repair-how-c...

Visa signatur

Laptop Asus G18 (G814JZ-N6034W)
Intel Core i913980HX 24 st kärnor ((8P 5.6GHz + 16E 2.2GHz) Antal trådar 32 st
Nvidia GeForce RTX 4080 2330 MHz12 GB, TDP 175w
Ram 32 GB, ((2 x 16GB))DDR5 SO-DIMM (4800 MHz)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segmonsson:

Med andra ord så har dom lyckats?
Tror folk läser in i detta på tok för mycket. "Dom säljer bara för folk är dumma, det är status, dom har en massa anhängare, osv osv." Deras telefoner ger en bättre allround upplevelse än alla andra och därför säljer dom bra. Det kan vara lite av de övriga ovan också men folk är ju väldigt nöjda med sina iPhones. Det är världens högs värderade företag av en anledning.

Sedan tror jag Apple gynnas extremt av alla haters (android fanboys) som känner sig tvingade att berätta för Svensson hur överlägsna deras (insert brand) är. Samt att man är dum i huvet som köper apple.

Har själv haft android de senaste åren, innan dess Iphone. Jag bytte just för jag var sugen att testa alla highspec telefoner med oled och allt vad det var, samt att Apple höjde priserna hela tiden. Det jag kommit fram till är att det finns bättre skärmar, vassare kameror, snabbare processorer, mer lagring, mer ram, mer Hz etc. Men i helhet finns ingen som levererar en bättre produkt (mjukvara & hårdvara) än apple. Jag tröttnade själv på Apple när dom började höja priserna så mycket runt när Iphone X kom. Men nu har Samsung också fått för sig att typ ta lika mycket betalt så jag vet inte vad som händer.

För tillfället har jag en Oneplus 7 pro som jag köpte för det var 90Hz och en massa fräcka grejer.
Men i helhet är jag så sjukt missnöjd med den. Batteriet suger, kameran suger, det går knappt att prata i telefonen för samtalskvaliten är så dålig, Oxygen os är inte optimerat mot en del appar, telefonen blir orimligt varm till och från etc.
Det enda bra med telefonen är skärmen. Skärmen är verkligen grym med oled och 90Hz.
Resten funkade bra i 8-9 månader, sedan har det gått utför. Innan denna hade jag en Samsung Galaxy note, den var jag så jäkla nöjd med. Jag hade tänkt köpa en till Samsung efter denna men dom höjde också priserna en massa så jag bestämde mig för att snåla lite och köpte en OnePlus.

Så nu blir det att köpa en ny telefon och denna gången vill jag inte snåla. Samsungen var jag ju som sagt väldigt nöjd med men en S20 Ultra(14990kr) kostar ju mer än Iphone 12 Pro max(13795kr). Jag köpte Samsung från början då jag tyckte att Iphone blivit dyrt. Nu vet jag inte riktigt vad jag skall göra..

edit: Såg att det blev vädigt mycket text men för att ge en annan synvinkel

Japp, jag håller med dig på varenda punkt. jag försökte vara säga att de inte säljer många telefoner varje år för att de släpper något nytt och innovativt direkt.

Jag gillar också iPhone, det är bra telefoner, i mångt och mycket bättre än någon Android-konkurrent.. Apple är även duktiga på att sälja sina produkter, inget snack om saken.

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MaxieTheHatter:

Handlar ju om mer än så.
Utan laddare kan de göra förpackningen mindre, vilket leder till fler telefoner per leverans vilket i sin tur leder till färre leveranser, och det är nog där vi ser störst miljövinst.

Men ja usb c hade varit trevligt.

De hade dock kunnat inkludera en lightning - USB-A.
Är gissningsvis inte jättemånga som sitter på en laddare med usb c ingång.
Fast de har kanske riktat sig till folk med macbooks, där har vi usb c både i dator och strömadapter.

Hade man pratat om att göra förpackningen mindre så hade det väl varit ganska enkelt för många tillverkare idag men just nu är förpackningen en stor del av konceptet. Då många uppackningsfilmer visas på youtube så funkar det inte längre med en enkel kartong där allt är inkastat utan allt ska vara snyggt förpackat i en ordentlig låda i kraftig kartong med loggor och ornament i guld. Här skulle det finnas mycket pengar och miljö att spara men samtidigt skulle det se sämre ut på filmerna och då skulle folk köpa mindre. Vi pratar PR och sånt är viktigt.
Snacka om bortkastat då det första jag gör är att kasta kartongen.

Skrivet av NisseG91:

Japp, jag håller med dig på varenda punkt. jag försökte vara säga att de inte säljer många telefoner varje år för att de släpper något nytt och innovativt direkt.

Jag gillar också iPhone, det är bra telefoner, i mångt och mycket bättre än någon Android-konkurrent.. Apple är även duktiga på att sälja sina produkter, inget snack om saken.

De säljer inte produkter utan mer ett koncept skulle jag säga. Det är en livsstil att äga en appletelefon. Det är så de vill att det ska vara. Se på alla applefanatiker som bara måste ha den nya modellen bara för att kunna visa upp den för alla fast den egentligen ser exakt lika dan ut som modellen innan förutom några få förbättringar av kamera, processor och batteri.
Jag äger själv apple men endast för att företaget där jag jobbar ger mig en sån.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Skrivet av the squonk:

Verkar helt klart mest intressant för fotografer, hyfsat stora uppgraderingar på den fronten

Fotografer använder väl en kamera hoppas jag

Permalänk
Skrivet av Skottskadad:

8600kr för en telefon utan snabbladdare och 64GB lagring, samt 60hz skärm. Jo tjena.

Och utan laddare och hörlurar överhuvudtaget

Permalänk
Skrivet av joakim99:

Enligt länken som postades ja.

”USB-C outlet compatible with Power Delivery 3.0 standard.”

Tack för tipset!
Bra den skall jag köpa

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zemlan:

Tror du snabbt kommer plocka upp hakan igen när du inser att du inte har någon som helst nytta av den bandbredden

Men visst, klart det är coolt. Bara...meningslöst. Är väl mer att 5G möjliggör fler uppkopplade enheter som egentligen spelar roll för oss konsumenter. Så jag uppfattar det iaf

Kan jag ladda ned League of Legends: Wild Rift på en sekund via 5G ute på stan förblir hakan nere.

Visa signatur

12900K | 32GB 6000 DDR5 | 3090 FE | PG259QN |

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaxieTheHatter:

Handlar ju om mer än så.
Utan laddare kan de göra förpackningen mindre, vilket leder till fler telefoner per leverans vilket i sin tur leder till färre leveranser, och det är nog där vi ser störst miljövinst.

Men ja usb c hade varit trevligt.

De hade dock kunnat inkludera en lightning - USB-A.
Är gissningsvis inte jättemånga som sitter på en laddare med usb c ingång.
Fast de har kanske riktat sig till folk med macbooks, där har vi usb c både i dator och strömadapter.

Tror mer att dom har riktat in sig på personer med djupa fickor, gött att kunna sälja laddare separat för x kr. (undrar hur bra det är för klimatet att skicka en extra låda med en laddare i än att bara inkludera den i samma kartong som telefonen skeppas i)

Visa signatur

Kinnarps 8000