Permalänk
Medlem

LG C9 4k 120hz

Hej, försökt förstå varför jag inte kan välja kombinationen 4k och 120hz i nvidiadrivrutinerna.

Högsta kombination jag kan välja är 4k och 60hz.

Jag har ett EVGA 3080 XC3 Ultra och ultra high speed hdmi kabel 48gbps mellan 3080 och LG 65 C9.

Vad tror ni det kan vara för problem?

EDIT:
Jag kör senaste nvidia drivers 456.71

UPDATE:
Äntligen fick jag det att fungera.
Det var en kombination av undermålig kabel, inställningar i enhetsinställningarna för skärm i Windows och att jag inte aktiverat "Ultra HD Deep Color" för hdmiporten jag använder.
Jag kunde inte aktivera den med kabeln jag använde för då tappade tvn signalen.

Bytte till min andra kabel och testade att aktivera "Ultra HD Deep Color" och det gick bra.
Kunde sedan hitta 120hz i enhetsinställningarna för skärmdrivrutinen och först och endast efter jag applicerat inställningen kunde jag sedan välja bland fler upplösningar i nvidia kontrollpanel under PC.
Valde 3840*2160 120hz och det funkade fint.
Startade pendelumdemot i 4k och det funkade utmärkt med gsync aktiverat.

Blir till att skicka tillbaka den kassa kabeln.

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x32GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 3 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Permalänk
Bildexpert 📺

Med andra väntas det på en officiell firmwarefix från LG:s sida.

Tills vidare kan det eventuellt gå att köra YCbCr 4:2:0 och 8 bitar för 4K/120.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Med andra väntas det på en officiell firmwarefix från LG:s sida.

Tills vidare kan det eventuellt gå att köra YCbCr 4:2:0 och 8 bitar för 4K/120.

OK, jag kör senaste engineering firmware 05.00.03.
Många användare påstår att denna ska fixa problemen med vrr och 4k 120hz.

Men jag kan inte ens välja 4k 120hz i nvidias kontrollpanel.
Så jag antog att mitt problem inte var relaterat till vrr.

EDIT: kunde inte välja 4k 120hz på föregående firmware heller.

Tack för svaren.

Visa signatur

Kingston Fury Beast DDR5 2x32GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 3 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem

Fick det att funka

rtx 3080 XC3 ultra och C9 här. Hamnade förstås direkt i din tråd via Google. Testade runt lite och tror det funkar nu. Detta är vad jag gjorde.

0. Senaste drivisar + omstart.
1. Nvidia controlpanel
2. Ändra upplösning
3. **Scrolla ned till PC-upplösningarna**
4. Välj 3840 x 2160 och 120 Hz

Verkar funka dels på hur fönstren känns när man rör dem, och om man trycker kugghjul->all settings->programmes->programme tuning & settings->11111 på fjärrkontrollen för diagnostik på tvn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av macintoy:

rtx 3080 XC3 ultra och C9 här. Hamnade förstås direkt i din tråd via Google. Testade runt lite och tror det funkar nu. Detta är vad jag gjorde.

1. Nvidia controlpanel
2. Ändra upplösning

Verkar funka dels på hur fönstren känns när man rör dem, och om man trycker kugghjul->all settings->programmes->programme tuning & settings->11111 på fjärrkontrollen för diagnostik på tvn.

Hmm. Ej korrekt. VRR strular visst fortfarande när jag körde Nvidia pendulum (ingen signal).

Permalänk
Medlem
Skrivet av macintoy:

1. Nvidia controlpanel
2. Ändra upplösning

Vilken firmware kör du på din C9?
Vilken hdmi port använder du och vilka inställningar i övrigt för tvn?

EDIT:
Jag kan välja max 1366*768 under PC-upplösningarna.
Snacka om irriterande.

Borde inte vara kabelproblem heller för jag har testat med två olika ultra high speed hdmi specade till 48gbps.

Hade samma problem innan jag bytte firmware på min C9 så det får mig att tro att problemet är på datorsidan.

Hittar jag ingen lösning får jag väl installera om Windows.
Har redan avinstallerat nvidias drivrutiner och kört DDU från säkert läge. Jag kan inte heller lägga till en custom resolution på 3840*2160@120hz med CRU och försöker jag köra custom resolution från nvidias kontrollpanel får jag bara svart skärm.
Bara Windows kvar att installera om känns det som.

Antingen det eller så är det någon inställning jag missar att göra i min C9.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeppe109:

Vilken firmware kör du på din C9?
Vilken hdmi port använder du och vilka inställningar i övrigt för tvn?

version 04.80.03
Hdmi 1

Ingen superkabel för min del heller. Utan bara något som sades att det skulle klara hdmi 2.1 på produktsidan. Med påklistrat varumärke Andersen (eller nåt sånt). 500 kronor kostade den.

Inga speciella inställningar antar jag. Om jag minns rätt så följde jag en video i somras från en kille som verkade populär gällande TV och i synnerhet Lg oleds på YouTube, "HDTVTest", som gav lite tips om hur man kunde ställa in TVn för datorspelande. Jag har inte varit på TVn så mycket sedan dess.

Sedan idag har jag ju dock problem med VRR. Så jag stängde nyss av det på TVn och i Nvidia-kontrollpanelen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av macintoy:

version 04.80.03
Hdmi 1

Ingen superkabel för min del heller. Utan bara något som sades att det skulle klara hdmi 2.1 på produktsidan. Med påklistrat varumärke Andersen (eller nåt sånt). 500 kronor kostade den.

Inga speciella inställningar antar jag. Om jag minns rätt så följde jag en video i somras från en kille som verkade populär gällande TV och i synnerhet Lg oleds på YouTube, "HDTVTest", som gav lite tips om hur man kunde ställa in TVn för datorspelande. Jag har inte varit på TVn så mycket sedan dess.

Sedan idag har jag ju dock problem med VRR. Så jag stängde nyss av det på TVn och i Nvidia-kontrollpanelen.

Ok.

Anledningen till att att du inte får vrr att fungera med 4k 120hz är att 04.80.03 inte har den fix LG implementerat som åtgärdar problemet. Du får antingen vänta tills LG släpper ut den nya firmwaren i det vilda eller så får du skaffa den genom lite trixande med en LG service remote.

Är nog bäst att vänta tills den finns att hämta på vanligt vis.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Verkar som firmware blev officiell ikväll 05.00.03

Visa signatur

ingen minns en fegis