Iphone 12-serien bjuder på mindre format och premiär för 5G

Permalänk
Medlem

Det där med laddaren kan vara en respons gentemot EU, vars "starkaste" och egentligen enda argument för att all mobiltelefoner skulle ha samma anslutning för laddning var just att laddarna representerade onödigt elektronikskrot.

Apple levererade inte med några laddare med fast sladd, utan laddare till vilka man sedan kunde ansluta vilken sladd som helst med lämplig kontakt. Den slutgiltiga lösningen är naturligtvis att inte skeppa med några laddare alls, vilket helt slår undan benen för den bristfälliga motiveringen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Jag har absolut inget emot Apple som företag, det är människorna som blint försvarar besluten som egentligen inte gynnar dem jag har mindre lätt att hantera
Att man sväljer förklaringarna med hull och hår utan ett uns av kritiskt tänkande.

Absolut, du kanske tjänar på att få en ny telefon utan laddare, men tro inte för en sekund att det hjälper miljön eller klimatet. Det handlar om att maximera sina vinster (och minimera ex. fraktkostnader).

Om man nu ville bry sig så mycket om miljön, så kanske man skulle se till att inte göra sina äldre enheter medvetet långsammare, underlätta möjligheten att reparera äldre enheter, och inte göra det olagligt, och ge sina kunder möjligheten att välja. Eventuellt då inte leverera en kabel med telefonen som inte passar tidigare laddare...

Edit*

Man måste väl för guds skull kunna kritisera och ge ett annat perspektiv, utan att få en etikett på sig?
Jag måste kunna leverera en ståndpunkt som är annorlunda från din, utan att behöva stå ut med att du sätter en ettikett på mig och min åsikt?

Givetvis handlar det också om att öka vinsten, men att det inte skulle hjälpa miljön stämmer inte.
De flesta telefonerna har haft USB-laddning i över 10 år, apples laddare sträcker sig nästan 20 år tillbaka.
Det lär ligga drivor med laddare hemma hos folk, jag har en 10-15 stycken här medräknat ipad och andra enheter som kommit med usb-laddare.

Reparationer och låta enheterna ha långt liv är ju apple bäst i klassen på även om de kunde varit bättre.

Givetvis kan man ha ett annat perspektiv, men inlägget jag citerade var bara motsägelsefullt, du vill ha precis den valfriheten som Apple nu ger men du vill att de paketerar det på ett annat sätt...

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Givetvis handlar det också om att öka vinsten, men att det inte skulle hjälpa miljön stämmer inte.
De flesta telefonerna har haft USB-laddning i över 10 år, apples laddare sträcker sig nästan 20 år tillbaka.
Det lär ligga drivor med laddare hemma hos folk, jag har en 10-15 stycken här medräknat ipad och andra enheter som kommit med usb-laddare.

Reparationer och låta enheterna ha långt liv är ju apple bäst i klassen på även om de kunde varit bättre.

Givetvis kan man ha ett annat perspektiv, men inlägget jag citerade var bara motsägelsefullt, du vill ha precis den valfriheten som Apple nu ger men du vill att de paketerar det på ett annat sätt...

Men den medföljande sladden passar inte med vanliga usb (-A) uttag, så det är lite konstigt att säga att existerande fungerar

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Är man miljövän kanske man inte behöver köpa en ny telefon varje år? Då spelar kanske inte laddarens utsläpp så stor roll...

Vet inte vart jag sa att man måste köpa en ny telefon varje år. Jag förutsätter att folk köper en mobil när dem behöver/vill och inte när Apple släpper nya telefoner! But what do I know

Skrivet av SuperSverker:

Man måste väl för guds skull kunna kritisera och ge ett annat perspektiv, utan att få en etikett på sig?
Jag måste kunna leverera en ståndpunkt som är annorlunda från din, utan att behöva stå ut med att du sätter en ettikett på mig och min åsikt?

I den här tråden har du sagt att att folk som inte köper Android eller Linux har fel:

Skrivet av SuperSverker:

Det har att göra med att en del av befolkningen (Folk med Android / linux etc) vet att man skall få välja vilken väg man vill gå. Det borde vara upp till dig som konsument att välja vad du vill, och inte vill ha.

Du har sagt att folk som köper Apple älskar det här med laddare, utan att förstå att många inte tycker om det (mig inkluderad:

Skrivet av SuperSverker:

Det som gör folk så upprörda (mig inkluderad) är att ett av världens högst värderade företag (dem är väl högst?) helt enkelt bestämmer sig för att skita totalt i dig som kund eller konsument, och du som konsument tycker om det...

Du har sagt att personer som köper Apple produkter älskar att bli *****.

Skrivet av SuperSverker:

Det är alltså inställningen som jag personligen stör mig mest på. Ett av världens rikaste företag säger till kunden att du kan glatt få köpa din egna laddare, och kunden älskar att bli *****

Det är klart du får tycka och tänka precis vad du vill men det du sitter och gör är att förolämpa, kränka och trakassera personer av den enda anledningen att dem köper en telefon som du inte tycker om. Då är det inte så konstigt att man reagerar.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Vet inte vart jag sa att man måste köpa en ny telefon varje år. Jag förutsätter att folk köper en mobil när dem behöver/vill och inte när Apple släpper nya telefoner! But what do I know

I den här tråden har du sagt att att folk som inte köper Android eller Linux har fel:

Du har sagt att folk som köper Apple älskar det här med laddare, utan att förstå att många inte tycker om det (mig inkluderad:

Du har sagt att personer som köper Apple produkter älskar att bli *****.

Det är klart du får tycka och tänka precis vad du vill men det du sitter och gör är att förolämpa, kränka och trakassera personer av den enda anledningen att dem köper en telefon som du inte tycker om. Då är det inte så konstigt att man reagerar.

Fel av mig, inte alls meningen att ha den tonen i mina inlägg, inte alls meningen att rikta det på det sättet jag gjort.

Ibland går det lite fort

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Med e-sim?

E-sim har väl alla iPhone idag? Jag har det via Tre med min iPhone XS, i alla fall. Det var bara en tjänst jag aktiverade, så jag förstår inte vad du menar.

Skrivet av Öltorp:

Ringde och gjorde deal?

Jag skrev i chatten. Hade abonnemanget obegränsat för 499kr, utan någon telefon med avtalstid. Fick priset 549kr i 24m för iPhone 12 64GB och obegränsat. Skall bli kul att testa 5G.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

E-sim har väl alla iPhone idag? Jag har det via Tre med min iPhone XS, i alla fall. Det var bara en tjänst jag aktiverade, så jag förstår inte vad du menar.

Trodde teleoperatörerna tog extra för e-sim fast det rent logiskt vore billigare för dem att hantera.

I alla fall, lite synd att inte Android lägret kan hosta upp en lika liten och behändig mobil. Är orolig för att jag inte kommer komma överens med IOS som jag tycker är svårare att hantera utan virtuella tillbakaknappar. Hade en iPad men den var förskräcklig att hantera med Inoreader och app-integrerade Youtube. Hanteras bättre på min iPhone (SE 2016 med hemknapp). Just att det är app till app beroende hur man backar utan back-knapp gör IOS väldigt lurigt för mig. Och detta att inte ha något annat val än swipe är inget jag gillar.

siri
Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Alltså det här med att ingen laddkabel följer med är ju ett riktigt fult sätt att blåsa kunder och tjäna mer pengar på. Slugt att försöka påstå att det är av miljöskäl när Apple sysslat med planned obsolescence och medvetet gör sina produkter svåra att reparera, blir ju bara hyckleri. Fattar heller inte hur man får det att gå runt rent logiskt, är det människor som köper ny telefon och behåller sin gamla gång på gång man vill komma åt - vilka är de? Normala människor säljer väl sina gamla telefoner när de uppgraderar och blir således av med laddaren?!!? Helknasigt är vad det är.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Trodde teleoperatörerna tog extra för e-sim fast det rent logiskt vore billigare för dem att hantera.

I alla fall, lite synd att inte Android lägret kan hosta upp en lika liten och behändig mobil. Är orolig för att jag inte kommer komma överens med IOS som jag tycker är svårare att hantera utan virtuella tillbakaknappar. Hade en iPad men den var förskräcklig att hantera med Inoreader och app-integrerade Youtube. Hanteras bättre på min iPhone (SE 2016 med hemknapp). Just att det är app till app beroende hur man backar utan back-knapp gör IOS väldigt lurigt för mig. Och detta att inte ha något annat val än swipe är inget jag gillar.

Hm, kom på att man kan göra en del med Siri. Fast det jag inte gillar med Siri är när jag joggar med mina airpods proo (om den vänstra luren laddar sig och får kontakt med mobilen) och vill byta spellista vill Siri att jag fepplar upp mobilen för att låsa upp den vilket tar bort hela iden med att styra mobilen med Siri. Höja och sänka volymen funkar dock (om det inte blåser).

På en iphone kan du dra från vänstra kanten för att backa, det är inbyggt i iOS. På en ipad kanske det inte är lika naturligt men på en mindre skärm fungerar det bra

Skrivet av firstofmay:

Alltså det här med att ingen laddkabel följer med är ju ett riktigt fult sätt att blåsa kunder och tjäna mer pengar på. Slugt att försöka påstå att det är av miljöskäl när Apple sysslat med planned obsolescence och medvetet gör sina produkter svåra att reparera, blir ju bara hyckleri. Fattar heller inte hur man får det att gå runt rent logiskt, är det människor som köper ny telefon och behåller sin gamla gång på gång man vill komma åt - vilka är de? Normala människor säljer väl sina gamla telefoner när de uppgraderar och blir således av med laddaren?!!? Helknasigt är vad det är.

Det följer med kabel men ingen väggplugg. Och visst säljer jag min gamla telefon men jag har också köpt flera laddare för att ha vid skrivbordet, vid sängen, på jobbet, i bilen osv. Dem skickar jag ju inte med och har därför gått om kablar. Gissar på att jag inte är ensam Men i övrigt håller jag med, jag tycker man borde inkludera en komplett laddre med plugg och kabel, det här känns som ett sätt för dem att utöka marginalerna.

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av downup:

Kommer inte iphone klaga på att det inte är original laddare och sedan ladda långsamt?

Om laddaren stödjer PD så klagar den inte. Man köper ju inte en fulladdare från Ali för att ladda sin nya iPhone för 10 lök.

Permalänk
Medlem

Personligen tycker jag det är bra att det inte skickas med laddare och önskar att fler tillverkare hoppar på det tåget.

Dels så blir laddare en slit och slängprodukt där man inte bryr sig utan man får ju ändå en ny med nästa.
Dels så är laddarna som följer med bara gjorda för en enhet. Det är väl nått som funkar när man är ung och bor i pojkrummet, men för oss som är aningens äldre och har flera enheter som behöver laddas så krävs det smartare laddare som klarar av fler enheter.

Men mänskligheten verkar vara uppdelad i de som sköter sina grejor och har ett överflöd av laddare liggande och de inte bryr sig och köper en ny var 3:e månad...

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

Kul att det finns så många färger på 12an, försöker bestämma mig om man ska ha blå eller röd :). Få in lite färg på telefonen också.

Permalänk
Skrivet av EntropyQ3:

Det där med laddaren kan vara en respons gentemot EU, vars "starkaste" och egentligen enda argument för att all mobiltelefoner skulle ha samma anslutning för laddning var just att laddarna representerade onödigt elektronikskrot.

Apple levererade inte med några laddare med fast sladd, utan laddare till vilka man sedan kunde ansluta vilken sladd som helst med lämplig kontakt. Den slutgiltiga lösningen är naturligtvis att inte skeppa med några laddare alls, vilket helt slår undan benen för den bristfälliga motiveringen.

Nej det fanns flera argument. Att prata om miljö är väldigt inne idag och det går att få igenom mycket dritt med detta argument.
Men att prylar ej följer standarder till ingen nytta är otroligt störande. Man ska ha olika kablar till olika saker bara för att. Detta skapar att folk köper en drös olika kablar som de får ha här och där. Min senaste smartklocka såg jag till att den följde Qi standarden och en vanlig trådlös laddstation fungerar. Det är skitsamma om en egen lösning hade laddat klart batteriet på 3 nanosekunder mindre, det blir ändå en sämre lösning för mig.

Nå Apple har självklart övergivit lightingkontakten på nästan alla deras produkter nu, det började med de bättre iPads, tills att ta alla iPads och med iPhone 13 så lär de ha övergett kabeln även för iPhones.
När Apple pratade om övergången till Usb c för alla iPads så skröt de om hur mycket bättre usb c var, 10 gånger hastighet etc och man kan använda kablar som "alla" har med sig.

Skrivet av Tempel:

Personligen tycker jag det är bra att det inte skickas med laddare och önskar att fler tillverkare hoppar på det tåget.

Dels så blir laddare en slit och slängprodukt där man inte bryr sig utan man får ju ändå en ny med nästa.
Dels så är laddarna som följer med bara gjorda för en enhet. Det är väl nått som funkar när man är ung och bor i pojkrummet, men för oss som är aningens äldre och har flera enheter som behöver laddas så krävs det smartare laddare som klarar av fler enheter.

Men mänskligheten verkar vara uppdelad i de som sköter sina grejor och har ett överflöd av laddare liggande och de inte bryr sig och köper en ny var 3:e månad...

Utvecklingen av laddare fortgår dock, de nya laddar mobilen allt snabbare. Vi börjar snart komma till ett läge då alla har de bästa snabbladdarna av tillräckligt många exemplar, men vi är inte där skulle jag påstå.
Jag själv har 3st 40W snabbladdare, en hemma, en på jobbet, en i väskan. Och det är vad man borde ha, jag tror inte ens en promille av befolkningen har detsamma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Kul att det finns så många färger på 12an, försöker bestämma mig om man ska ha blå eller röd :). Få in lite färg på telefonen också.

Sen döljer man det med ett skal ändå. Eller köper du skalet i samma färg?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Öltorp:

Sen döljer man det med ett skal ändå. Eller köper du skalet i samma färg?

Jag använder inte skal på telefonen (eller skärmskydd) så det är inget problem :). Har väldigt svårt att bestämma mig mellan dem, blått är ju väldigt snyggt men rött poppar lite mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Det där med laddaren kan vara en respons gentemot EU, vars "starkaste" och egentligen enda argument för att all mobiltelefoner skulle ha samma anslutning för laddning var just att laddarna representerade onödigt elektronikskrot.

Referensen till detta är den här:

https://www.europarl.europa.eu/doceo/document/RC-9-2020-0070_...

En resolution (dvs en uppmaning från parlamentet till kommissionen) om mobil-laddare. Efter det vanligt bubblet om den inre marknaden, kommer vi till vad parlamenetet vill. Först är det snack om en laddstandard som ärligt talat låter som det gjort i 10 år nu, men på slutet:

9) Se till att konsumenterna inte tvingas köpa en laddare med varje ny telefon.

Poängen med detta är att det är rent trivialt för kommissionen att besluta om det - inget jobbigt bråk med att skriva en standard och vänta på att det utvecklats prylar, bara meddela att det är detta som gäller så får tillverkarna sälja laddaren löst. Tror att Apple förekommer hellre än att förekommas här.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Hm, kollat lite recensioner på YT nu och tolkar det som att batteritiden inte är topp. Men man kan väll använda gamla Lighting till USB kablar om man är borta och ingen har en USB-C laddare men USB-A?

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Givetvis handlar det också om att öka vinsten, men att det inte skulle hjälpa miljön stämmer inte.
De flesta telefonerna har haft USB-laddning i över 10 år, apples laddare sträcker sig nästan 20 år tillbaka.
Det lär ligga drivor med laddare hemma hos folk, jag har en 10-15 stycken här medräknat ipad och andra enheter som kommit med usb-laddare.

Reparationer och låta enheterna ha långt liv är ju apple bäst i klassen på även om de kunde varit bättre.

Givetvis kan man ha ett annat perspektiv, men inlägget jag citerade var bara motsägelsefullt, du vill ha precis den valfriheten som Apple nu ger men du vill att de paketerar det på ett annat sätt...

Nja, reparationer är de högst omedgörliga med. Visserligen erbjuder de reparationer osv men det är bara dom som får göra det och det kostar omotiverat mycket samt oftast innebär det att de byter ut majoriteten innuti, vilket inte är särskilt grönt när man kan byta ut enskilda komponenter och därmed laga enheten (mvh världens längsta mening, klockan är för tidigt för att jag ska orka fixa till den). De är emot right-to-repair.

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dakkie:

Nja, reparationer är de högst omedgörliga med. Visserligen erbjuder de reparationer osv men det är bara dom som får göra det och det kostar omotiverat mycket samt oftast innebär det att de byter ut majoriteten innuti, vilket inte är särskilt grönt när man kan byta ut enskilda komponenter och därmed laga enheten (mvh världens längsta mening, klockan är för tidigt för att jag ska orka fixa till den). De är emot right-to-repair.

Jag kanske har förstått fel men deras replacementprogram gör ju att en utbytesenhet kommer till ägaren snabbare och att den enhet som sedan kräver lagning går som refurbished. Det är inte direkt så att de kastar bort enheter bara för att du inte får tillbaka just din enhet i handen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jesper_W:

Jag kanske har förstått fel men deras replacementprogram gör ju att en utbytesenhet kommer till ägaren snabbare och att den enhet som sedan kräver lagning går som refurbished. Det är inte direkt så att de kastar bort enheter bara för att du inte får tillbaka just din enhet i handen.

Menar inte när dom byter ut enheter, men t.ex. på macbooks har dom som standardlösning att byta ut hela moderkortet, när en enskild komponent oftast är kass.

Och nej, enheten kastas såklart inte bort, men dom gör så mycket för att motverka användare att laga sina egna enheter, vilket slutar med att ännu en enhet kommer ut i omlopp. Stoppar tredjepartstillverkare och stämmer företag hej vilt som ger sig på apple-reparationer.

Detaljer kan man förvisso diskutera, jag anmärkte bara på att dom inte är ett lysande exempel på bra reparationer, då dom oftast inte reparerar sina produkter.

Eller ja, jag är väl lite irriterad på dom i allmänhet just nu då jag tycker mycket dom gör är så genomskinligt för pengar. Planned obsolescence är fan ett gift.

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dakkie:

Nja, reparationer är de högst omedgörliga med. Visserligen erbjuder de reparationer osv men det är bara dom som får göra det

Nej, inte längre. De försökte länge med att det skulle bli så, men vek sig nyligen och startade ett program där oberoende ställen kan köpa deras verktyg och reservdelar.

https://support.apple.com/irp-program

Citat:

och det kostar omotiverat mycket samt oftast innebär det att de byter ut majoriteten innuti, vilket inte är särskilt grönt när man kan byta ut enskilda komponenter och därmed laga enheten (mvh världens längsta mening, klockan är för tidigt för att jag ska orka fixa till den).

Fast detta är inte av policy utan av hur de bygger sina grejer. Om man bygger allt till att vara aptunnt så blir detta en konsekvens av det - man måste refurba och det blir dyrt att göra så.

Citat:

De är emot right-to-repair.

Japp, åtminstone i amicus briefs till domstolar. Apple har dock som policy att inte lämna direkta bidrag till politiker, så deras lobbying är mycket beskedlig jämfört med många andra.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag själv har 3st 40W snabbladdare, en hemma, en på jobbet, en i väskan. Och det är vad man borde ha, jag tror inte ens en promille av befolkningen har detsamma.

LOL!
Läs vad du själv skrev en gång till, och gå sedan och titta dig i spegeln. Du säger själv att mer än 99,9% av befolkningen INTE prioriterar som du, och din slutsats är att det är fel på dem.

Ett alternativt synsätt är till exempel att det vore vettigt om teknikutvecklingen var sådan att vi inte behövde bekymra oss så mycket om batteriindikatorer, utan energieffektivitet och batterilivslängd fick högre prioritet. Produkter som kräver daglig laddning är kanske (tveksamt reden det) acceptabelt om man har en sådan produkt i livet, men när det är telefon, hörlurar, klocka, laptop, platta, game controller, ...så börjar batteriladdning kräva en nivå av engagemang som människor kanske inte riktigt tycker att det förtjänar. Folk kanske inte vill organisera sina liv så att de alltid behöver ha en snabbladdare på armlängds avstånd.

Du behöver inte känna dig alltför påhoppad, min syn på batteriladdning påverkas en hel del av att jag har barn, och de kör den brända jordens taktik - kör slut på batterierna och drar vidare till nästa pryl, som de kör i botten, och drar vidare till nästa, osv. Gissa vem som alltid försöker använda en mackapär bara för att finna att skiten inte funkar för att batterierna är urladdade? Så även om man fyller sin tillvaro med batteriladdare hjälper ju inte det om man inte är observant på när prylarna behöver laddas.

Permalänk
Skrivet av EntropyQ3:

LOL!
Läs vad du själv skrev en gång till, och gå sedan och titta dig i spegeln. Du säger själv att mer än 99,9% av befolkningen INTE prioriterar som du, och din slutsats är att det är fel på dem.

Ett alternativt synsätt är till exempel att det vore vettigt om teknikutvecklingen var sådan att vi inte behövde bekymra oss så mycket om batteriindikatorer, utan energieffektivitet och batterilivslängd fick högre prioritet. Produkter som kräver daglig laddning är kanske (tveksamt reden det) acceptabelt om man har en sådan produkt i livet, men när det är telefon, hörlurar, klocka, laptop, platta, game controller, ...så börjar batteriladdning kräva en nivå av engagemang som människor kanske inte riktigt tycker att det förtjänar. Folk kanske inte vill organisera sina liv så att de alltid behöver ha en snabbladdare på armlängds avstånd.

Du behöver inte känna dig alltför påhoppad, min syn på batteriladdning påverkas en hel del av att jag har barn, och de kör den brända jordens taktik - kör slut på batterierna och drar vidare till nästa pryl, som de kör i botten, och drar vidare till nästa, osv. Gissa vem som alltid försöker använda en mackapär bara för att finna att skiten inte funkar för att batterierna är urladdade? Så även om man fyller sin tillvaro med batteriladdare hjälper ju inte det om man inte är observant på när prylarna behöver laddas.

De lägger ej ut pengar på att få det lika bra som mig. Men om saker ingår så kommer fler att ha det.
Men om man köper riktigt budgetsaker där varenda krona räknas, så är det bara dumt att de ej skickar med saker som ökar kostnaden. Hur mycket de ska skicka med varje sak blir en fråga för respektive sak. Vissa kan hävda att en fjärrkontroll till tvn är onödigt för de har en bättre universal, men man får se överlag.
Där jag idag betvivlar att de flesta har tillräckligt många snabbladdare. Däremot har väldigt många enkla slöa laddare som de egentligen kunde slänga. Det folk i praktiken gör är att använda dessa och få vänta i onödan. -De anser inte problemet vara tillräckligt stort för att köpa en ny laddare för 300kr.

Samma sak när de nya konsolerna släpps. För miljönsskull borde de bara skicka med en kontroll och det gör de säkert. Men skulle många bli sura om de skickade med 2st för i princip samma pris?

Permalänk

Tycker hela det här miljösnack är skit , de skickar med en USB C till lightning kabel. Hur många Apple användare har en USB C laddar tror inte det är så många faktiskt. De kommer öka försäljningen markant av deras laddare med USB C uttag. Förstår inte hur man kan försvara på Apple på denna punkt.

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 9 7950X, ASUS 4090 ROG Strix, 32GB RAM DDR5 6000MHz CL36 FURY,
ASUS TUF Gaming X670E-Plus / Monitor/Tv: LG C2 42Tum/ Playstation 5 // Xbox Series X // iPhone 14 Pro// iPad Pro Air m1 // TV Vardagsrummet LG Oled 77CX Sovrummet LG OLED B7 55TUM. Övervåningen LG C1 65

Permalänk
Skrivet av The man swe 90:

Tycker hela det här miljösnack är skit , de skickar med en USB C till lightning kabel. Hur många Apple användare har en USB C laddar tror inte det är så många faktiskt. De kommer öka försäljningen markant av deras laddare med USB C uttag. Förstår inte hur man kan försvara på Apple på denna punkt.

Och jag som enligt vissa är extrem. Hur många usb C laddare har jag, ja inte är det många. Jag tror en. Jag använder dock usb A laddarna då de är de av mina som är kraftfulla. Jag väntar dock på den dagen då usb c blir standard på denna sida.

Nå Apple sparar in pengar och de får även sålt mer laddare. Sedan kan de hävda att de är miljömedvetna som blir en bonus på det hela.

Permalänk
Medlem
Skrivet av The man swe 90:

Tycker hela det här miljösnack är skit , de skickar med en USB C till lightning kabel. Hur många Apple användare har en USB C laddar tror inte det är så många faktiskt. De kommer öka försäljningen markant av deras laddare med USB C uttag. Förstår inte hur man kan försvara på Apple på denna punkt.

Se det som svar på EU-propån om gemensam laddare. EU vill att man skall kunna ladda med en gemensam laddare, då ser vi (Apple) till att man kan det (med en USB-sladd). EU vill att vi inte skall skicka med en laddare, då gör vi inte det. EU anger miljöskäl för detta, då gör vi också det.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Hm, kollat lite recensioner på YT nu och tolkar det som att batteritiden inte är topp. Men man kan väll använda gamla Lighting till USB kablar om man är borta och ingen har en USB-C laddare men USB-A?

Visst kan du ladda med gamla kablar/laddare, inga problem.
Och batteritiden är nog inte sämre än tidigare annat än om du kör 5G så som jag tolkat recensionerna.

Permalänk

Antal transistorer?

Har Apple mer än 15,3 miljarder?
Mate 40

Permalänk
Medlem
Skrivet av Greyguy1948:

Har Apple mer än 15,3 miljarder?
Mate 40

Ampere har fler iaf

Permalänk
Medlem

Förbokade 20 min efter förbokningen öppnade men fick ingen idag, var det så hårt tryck?